Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bulp

te veel water

Recommended Posts

Mijn plantjes staan 3 wkn in de bloei nou heb ik waarschijnlijk te veel water gegeven bij 4 van de 175 hangen de blaadjes al slap en zijn nog gewoon groen.bij een 20 tal andere zijn de onderste bladeren al geel. ik kweek in een bak met aarde van 30 cm hoog en geef water van boven af. de wortels krijgen nu te weinig zuurstof omdat de aarde verstikt is. ik probeer al een hogere verdamping te krijgen door een lage luchtvochtigheid en extra ventilatoren. wat kan ik verder doen ???????? ik heb wel iets gelezen over h2o2 (waterstof peroxide) wie heeft hier ervaring mee? :) :) :P :?: :?: :(:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat die methode die jij nu toepast de beste is..,

heb je geen drainage gaten dan onder in die bak ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Wat voor aarde?

 

Wel gemixt met perliet hoop ik, anders bestwel een kans op wortelverstikking.....

 

Geef zo min mogelijk water, laat ze lekker indrogen tot de bovenste 4 cm aarde echt droog is...... dat was mijn maatstaf!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat voor aarde?

 

Wel gemixt met perliet hoop ik, anders bestwel een kans op wortelverstikking.....

 

Geef zo min mogelijk water, laat ze lekker indrogen tot de bovenste 4 cm aarde echt droog is...... dat was mijn maatstaf!

===

Hoi,

hierro hetzelfde probleem,mijn allereerste keer dat ik zo`n zaadje gepoot heb en hij is nu zo`n 1,65 meter hoog maar de onderste blaadjes(bladeren) zijn geel,de topjes nog mooi groentjes en de boventop ook maar nu zeg jij dat er wortelverstikking op kan treden....ikzelf heb hem in een Gamma emmer staan met gaten onderin geboord en dan een laag perliet korrels met daarna er boven tuinaarde die ik om de 14 dagen bemest met wormenmest.ik haal zo nu en dan de bovenste laag los om de wortels meer lucht te geven maar werkt dit wel?..zo te zien schijn jij meer ervaring te hebben :( ,dus als je nog tips voor me hebt om er een goede oogst ervan te maken,dan graag!!! :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een keer gehoort dat je ook van die hele kleine steentjes door de grond kan mengen om wortelverstikking te verkomen maar dan moet je ze volgens mij wel dicht op elkaar doen maarja weet niet of dit werkt want ik heb het ook maar gehoord...

Share this post


Link to post
Share on other sites

de perliet in de pot is al wel een positief puntje.....

dit eerst goed door de gond mixen voordat je de planten er in zet meer :wink:

 

En weet niet in welke potmaat ze staan,

maar zal evt mogelijk kunnen zijn ze over te potten naar een grotere pot;

kan je er droge grond bij doen (welke ook weer wat voccht opneemt).

butsertje hoeft zijn plant van 1.65 niet over te potten hoor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
butsertje hoeft zijn plant van 1.65 niet over te potten hoor :)

 

:D ,bedankt..

Nu nog iets over het water geven zelf,hij/zij staat dus in een 10 liter emmer en staat minimaal 9 uur in de volle zon en ik geef het zo`n halve a 3/4 liter water per dag en is dat nu teveel of gewoon goed?En wanneer dat water geven?,is het beter om s` ochtends wat te geven en s` avonds wat of gewoon als de zon pleitte is ineens alles te geven?

Thanx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een 10 liter gieter en die heb ik echt wel nodig i.v.m. het aantal keer dat ik moet lopen met water :) (ik heb nog geen voedingsvat met pomp, of zo iets dergelijks).

 

Maar waar het om gaat is dat die sproeikop best een grote straal geeft en ik niet anders kan doen dan over de planten heen gieten om al het water te verdelen over de grond. Ik kweek met een grote bak met aarde. 850 liter aarde/mix om precies te zijn :D De planten trekken het prima dat ik ze zo zwaar bewater op hun kop! Dat is het probleem niet. Maar is die voeding niet te sterk om over de bladeren te gieten? In feite wordt er voor bladvoeding ongeveer 1/3 van de sterkte aanbevolen.

 

Nou heb ik er tijdens de groei nog wel een oplossing voor gevonden :D Ik gaf na een voedingsbeurt een bladvoeding :). Maar goed. Wat doe ik in de bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet niet in hoeverre het bij jou kan werken,

maar heb zelf gewoon een grote emmer water die ik aanmaak met voeding en gebruik een steelpannetje om het water uit de emmer te scheppen en in me potten te gieten. Op die manier heb ik (per pot dus) een gemakkelijke dosering (1 of anderhalf pannetje).

misschien ook mogelijk om hier gewoon een maatbeker van een liter voor te gebruiken.

 

Voorheen maakte ik ook gewoon gebruik van een tuinslang.

aansluiten op de kraan (duhh) en het uiteinde bij je kast in een lege emmer hangen.

kraan aanzetten, naar je hok toe en water geven maar; ben je klaar de slang weer even in de emmer hangen en de kraan uitdraaien.

vooraf even uitvinden hoe de kraan (mengverhouding) moet staan voor de juiste temperatuur

(handig joh... die thermostaatkranen :wink: )

 

misschien heb je er wat aan

 

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm... 't blijft een lastig verhaal. Zestig liter water (waar ik straks minstens aan zal komen per waterbeurt) is lastig met maatbeker o.i.d. Wat wel een plan is is om een slang een mijn gieter te maken met daaraan een sproeibuis :D Die steek ik 1 meter onder de bladeren door en zo bewater ik de planten per rij :D Idee van Bambo :) Het opzij houden van de planten om niet op de bladeren te morsen is ook ondoenlijk :)

 

Dat ik niemand anders hierover hoor? Als je met potten werkt heb je toch een even groot oerwoud? 60 planten in potten til je ook niet zo maar even op om er beter bij te kunnen met water geven? Of 30 planten dan? :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumat? Ik heb het in de catalogi zien staan, maar wat is het eigenlijk precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,Bulp.

Als je geen mannier hebt om het water kwijt te raken (drainage) is de enigste mannier, om toch ff af te wachten, Als je namelijk je hok te droog zet , heb je kans op SPINT die vindt droog en warm perfect om kindjes te maken , en dan krijg je er een heleboel, en 4 op 175, valt nog mee, de mannier die ik hanteer is, een vochtigheids metertje kopen, die zijn niet zo duur +- €10.- Die steek je in de grond, op een paar plaatsen.(wel iedere keer schoonvegen, je kan hem niet laten staan) wanneer gemiddeld onder de 4% gemeten wordt, water geven, en ik geef dan 1.75Liter per plant.op 11 Liter pot.

:wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blumat? Ik heb het in de catalogi zien staan, maar wat is het eigenlijk precies?

 

Hoi hoi

 

Blumat werkt op basis van zgn. "aanzuigsteentjes" die er zonder pomp voor zorgen dat je grond altijd de goede vochtigheid heeft het enige wat je dan hoeft te doen is zorgen dat je vat gevuld is

 

Je kunt ook een e-mail sturen naar hun voor hoeveel planten ed. en je krijgt dan netjes antwoord met prijzen erbij.

Hier hun website: http://www.blumat.nl/

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blumat? Ik heb het in de catalogi zien staan, maar wat is het eigenlijk precies?

 

Hoi hoi

 

Blumat werkt op basis van zgn. "aanzuigsteentjes" die er zonder pomp voor zorgen dat je grond altijd de goede vochtigheid heeft het enige wat je dan hoeft te doen is zorgen dat je vat gevuld is

 

Je kunt ook een e-mail sturen naar hun voor hoeveel planten ed. en je krijgt dan netjes antwoord met prijzen erbij.

Hier hun website: http://www.blumat.nl/

 

Groeten Harry

 

Zeer koel :) Nu weet ik een beetje wat er te koop is op dat gebied. Als ik het goed begrijp is het een zeer veilig systeem? Wat zijn eigenlijk de voor en nadelen van de verschillende bevloeingssystemen? (Of is hier al een thread over?)

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lola, ik heb nog een compleet Blumat systeem liggen. Nog nooit gebruikt! Ik zal het waarschijnlijk ook nooit gebruiken aangezien ik "van onderen" geef. Mocht je interesse hebben voor de helft van de aankoopprijs mag het weg...... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou... dat lijkt mij een uitstekend plan! Waar vind je dat nog? Ongebruikt tweedehands voor de helft van de prijs. Allebei blij :D Uiteraard heb ik er pas wat aan tijdens mijn volgende kweek. En dat komt mooi uit... want dan is het ook een investering voor de volgende kweek.

 

Maar ik wil hem in principe graag van je overnemen. En het is niet iets dat ik zal vergeten, dus ik kom er zeker op terug! Toppie :) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou... dat lijkt mij een uitstekend plan! Waar vind je dat nog? Ongebruikt tweedehands voor de helft van de prijs. Allebei blij :D Uiteraard heb ik er pas wat aan tijdens mijn volgende kweek. En dat komt mooi uit... want dan is het ook een investering voor de volgende kweek.

 

Maar ik wil hem in principe graag van je overnemen. En het is niet iets dat ik zal vergeten, dus ik kom er zeker op terug! Toppie :)  :D

 

Lola, ik verkoop graag, wat maar dan moet je er ook wat aan hebben. Blumat werkt alleen als er zo'n 15cm aarde instaat en bij jou is dat flink wat meer, waardoor Blumat niet optimaal werkt. Naar mijn mening werkt dit systeem bevredigend bij kleine teelten. In jouw geval werkt een geponste tuinslang (Superflex , gele slang die niet knikt) gekoppelt aan een dompelpomp beter. Je legt de tuinslang als een spiraal in je tuin sluit deze aan op de dompelpomp en je hele tuin wordt binnen 5 minuten bevloeit. De tuinslang laat je gewoon liggen. Lijkt mij een betere investering..........

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lola, ik verkoop graag, wat maar dan moet je er ook wat aan hebben. Blumat werkt alleen als er zo'n 15cm aarde instaat en bij jou is dat flink wat meer, waardoor Blumat niet optimaal werkt. Naar mijn mening werkt dit systeem bevredigend bij kleine teelten. In jouw geval werkt een geponste tuinslang (Superflex , gele slang die niet knikt) gekoppelt aan een dompelpomp beter. Je legt de tuinslang als een spiraal in je tuin sluit deze aan op de dompelpomp en je hele tuin wordt binnen 5 minuten bevloeit. De tuinslang laat je gewoon liggen. Lijkt mij een betere investering..........

 

Ok, fair :)... Nee.... dan is het niet verstandig. De aarde is inderdaad ruim 25 cm diep hier Maar jij zegt dus: een tuinslang in een spiraal leggen met gaatjes erin? Maak ik dat zelf of bestaat dat kant en klaar? En maak je er driedimensionaal ook een spiraal van? (dat ik hem ingraaf?) Of blijft de slang boven op de aarde liggen? (ik zie wel meer staan in de growshop catalogi, maar vraag me niet naar de afd. "PE artikelen")

 

Het is verbazend simpel en het werkt doordat ik met een grote bak werk :D

 

Dus ik hoef geen bundels met slangetjes of druppelaars te kopen....? Of http://www.dvcshop.nl/Default.aspx?Tab=Cat...&CategoryId=135 zo'n systeem? Alleen een dompelpomp en een slang??? 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf maken natuurlijk, ik bedoel met spiralen een vorm van lussen. Zo ongeveer |_|^|_|, met andere woorden, gewoon in de vorm van smalle U. Je kan zelf wel uitrekenen hoeveel meter je nodig hebt. Maak het uiteinde dicht met een stopje en pons her en der gaten. Probeer zoveel mogelijk de gaatjes uit de buurt van de stammen te houden. De slang leg je gewoon bovenop je aarde en zet de lussen met een paar grote krammen vast. En met wat Gardena koppelingen kan je het zeer gebruikersvriendelijk naar je dompelpomp toekomen.

Zie daar een eigen bevoelingssysteem. Zo kan je ook een permanent systeem met electriciteitspijp verzinnen. Zijn ook allerlei knikjes en aansluitmateriaal voor in de handel. Gewoon je verbeeldingskracht gebruiken maar altijd voor ogen houden, het moet praktisch werken en die tuinslang verwijder je na de teelt gemakkelijk zodat je de aarde weer kunt omspitten.

Ontsmetten doe je daarna door een oplossing van Dettol door de slang heen te laten lopen en de slang is weer klaar voor een volgende keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zijn het niet veel kosten en/of moeite meer om er een PE-slang neer te leggen met gewone korfstekers erin geprikt.

Dan ben je zeker van een gelijkmatige verdeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan zijn het niet veel kosten en/of moeite meer om er een PE-slang neer te leggen met gewone korfstekers erin geprikt.

Dan ben je zeker van een gelijkmatige verdeling.

 

Ja? Hmmm. Een dompelpomp heb ik dus sowieso nodig. 10 meter dure tuinslang kost ook niet niets nee. Das waar.

 

Maar ik heb geen idee hoeveel PE slang ik nodig heb voor 60 plantjes. En of ik nog meer nodig zou hebben dan PE slang, korfstekers een dompelpomp en koppelstukken voor tussen de PE slang en de pomp? Een goede verdeling van het water is natuurlijk wel lekker! Maar uit de verschillende maten en slangen wordt ik geen wijs, zo 123.

 

Moet ik naar de winkel, of kan iemand inschatten hoeveel die "PE setup" mij zou kosten?

Thanks!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slang, druppelaars en bochtjes ongeveer 70 euro denk ik in totaal.

Een filter voor je PE-slang kost je ook nog eens 35 euro. Niet perse nodig maar wel aan te raden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...