Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dentette

1tl = 5ml? nee toch?

Recommended Posts

Je hebt het over tl (theelepel?) en eetlepels?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook bij de apotheek 15ml injectiespuitjes zonder naald kopen, kost geen drol :rofl

Ik haalde ze ook voorheen bij de apotheek toen ik boilies voor het karpervissen ging rollen, om nauwkeurig m'n flavour en andere toevoegingen aan te brengen in m'n deeg.

 

Nu gebruik ik het ook voor m'n voeding

 

mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt het over tl (theelepel?) en eetlepels?

 

Grtz Guesswho?

 

inderdaad Guesswho

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan ook bij de apotheek 15ml injectiespuitjes zonder naald kopen, kost geen drol :D

Ik haalde ze ook voorheen bij de apotheek toen ik boilies voor het karpervissen ging rollen, om nauwkeurig m'n flavour en andere toevoegingen aan te brengen in m'n deeg.

 

Nu gebruik ik het ook voor m'n voeding

 

mvg B

 

Ik heb spuitjes van 5 en 10 ml spuitjes smokey maar ze zeggen in het kweekschema dat 1 theelepel 5 ml is...dat is veel minder toch :rofl

Edited by dentette

Share this post


Link to post
Share on other sites

tanX carpe diem

Edited by dentette

Share this post


Link to post
Share on other sites

juist effe getest.

trek echt niet meer dan 2ml uit een theelepelke ze.

volgens mij is een theelepel in nederland een eetlepel en een eetlepel een soeplepel zoalls frikandellen en curryworsten :rofl

Edited by dentette

Share this post


Link to post
Share on other sites

het verschil in theelepels-inhoud is al zo groot, ik kan het weten want ik heb het eens ooit gemeten.

 

spuitje of pipetje met streepjes er op werkt het best. als je echt kleine beetjes aan wil maken is het de moeite om te tellen hoeveel druppels er in 1 ml zitten. tel de druppels van 3 of 5 ml voor de nauwkeurigheid en deel terug naar een gemiddelde per ml. er zou verschil kunnen zijn door het verschil van de vloeistof die je meet, dikkere vloeistoffen hebben iets grotere druppels. een wortelstimulator zou in druppels per ml anders kunnen zijn als een vinassekali.

 

als je in de buurt van 18 tot 21 druppels komt zit je ongeveer goed.... als ik zo uit het blote hoofd denk

meten is weten

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meten is weten,als je weet wat je meet!

 

Doe dat vooral met lepels :rofl

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meten is weten,als je weet wat je meet!

 

idd PH, Volac pipetjes..gewoon van de marktplaats....Nederlands grootste Growshop :D

 

 

gallery_22583_9526_2303354.jpg

 

 

niet te hard zuigen... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Spijtig, de link werkt niet...

 

Maar ik lepel ze ff voor je op: theelepels, koffielepels, dessertlepels, eetlepels, soeplepels, barlepels, en natuurlijk de paplepels om vooral niet te vergeten...

 

Maar dat zijn woorden, het gaat hier om de inhoudsmaten, de grootte, der lepels, waarbij in de eerste plaats mag worden opgemerkt, dat lepels bepaald geen nauwkeurig meetgereedschap zijn voor inhoudsmaten... De heer P H Donner had daar al een bemerking over gemaakt... :D P H D...

 

In de tweede plaats, en dat is de kern van het probleem, bestaat er in het Nederlandse taalgebied geen overeenstemming over de grootte van een lepel en de daarbij behorende inhoudsmaat...

 

Met gemak benoemt de Nederlands sprekende een lepeltje met een inhoud van 2,5 - 3 ml met het woord theelepel, een lepeltje met 5 ml inhoud heet hij dan een koffielepel en een lepel met 8 ml inhoud noemt hij vaak een dessertlepel.

 

Maar wanneer die persoon een boek over geneeskruiden openslaat, zal hij bemerken dat in de natuurgeneeskunde een theelepel een inhoud heeft van 5 ml... en dat alle lepeltjes met 2-3 ml inhoud een halve theelepel genoemd worden...

 

En bemerken, dat kruidengenezers een lepel van 8 ml een dessertlepel noemen en een eetlepel bij hen een inhoud van 15 ml heeft...

 

Het mag je duidelijk zijn, dat ik het dus niet eens ben met de beweringen op De Kooktips website... :rofl

 

en 1 eetlepel is toch geen 15ml ... help

Bij mij wel dus... :) maar bij nauwkeurheid vereisende kleine doseringen gebruik ik liever een pipet of een injectiespuit... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij opgroeiende kinderen ofzo ?

6 kids te gelijk voeren !!!!

 

Ohja als je duitse lepels neemt heb je weer een andere maat , weer een slag groter :rofl

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
idd PH, Volac pipetjes..gewoon van de marktplaats....Nederlands grootste Growshop :)

 

 

gallery_22583_9526_2303354.jpg

 

 

niet te hard zuigen... :D

ben ik nou :rofl of begint die bij 9 en eindigd bij 1 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb jij opgroeiende kinderen ofzo ?

6 kids te gelijk voeren !!!!

 

Ohja als je duitse lepels neemt heb je weer een andere maat , weer een slag groter :)

 

Buble

 

nee ik heb 12 kinderen (plantjes) :D

de grootste lepel kan tot 15 ML en dat is groot genoeg :)

 

ben ik nou :rofl of begint die bij 9 en eindigd bij 1 ?

 

ja...als je water opneemt of wat je maar wilt dan tel je gewoon af tot je bij van 9 tot 0

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad zeiksnor :rofl anders wel een prima pipetje carpe, handiger dan mijn te korte spuitjes :)

 

Mooi setje HS WLD.. waar heb je die vandaan? Alleen te moeilijk en te verwarrend voor mij vrees ik.

 

De link werkt bij mij ook niet meer Ritger. Na 6 keer je berichtje te hebben gelezen denk ik dat voor de meeste mensen die

niet zoveel van lepelen afweten als jij de kooktips het minst verwarrend zijn...Opmerking: In praktijk zijn de meeste eetlepels 12 milliliter en thee/koffielepeltjes 3 milliliter...ik heb het nu al moeilijk genoeg om het bestek op de juiste plaats te leggen :D waar leg ik dan nu de soeplepels die eigenlijk barlepels blijken te zijn en wat met die halve theelepels? Ook kom ik tot de conclusie dat ik helemaal geen dessertlepels heb..al jaren eet ik ijs met een koffielepel.Wat doe ik met het lege vakje? alvast bedankt voor je antwoordt.

 

Ik krijg al stress bij de gedachte alleen al Buble :)

 

Zo deed ik het vroeger ook Digibetic. Zal me nog eens een paar goede pipetjes aanschaffen. de vorige waren redelijk vlug lek en de spuitjes

die ik nu gebruik zijn zoals eerder al vermeld veels te kort om het laatste uit die bussen BAC te krijgen.

 

Dat vind ik dus geen goede tip van je P.H Doner.

Edited by dentette

Share this post


Link to post
Share on other sites

ka je misschien een linkje toevoegen Carpe? met dank :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
idd PH, Volac pipetjes..gewoon van de marktplaats....Nederlands grootste Growshop :D

 

 

gallery_22583_9526_2303354.jpg

 

 

niet te hard zuigen... :rofl

 

Zuigen aan een pipet is voor als je levensmoe bent.

 

Pipetteerballon of zo'n klein knijp ballonetje maken zuigen overbodig.

 

Dit type pipetten loopt altijd op, omdat je dan kunt afvullen tot 0 en makkelijker kunt tellen, zijn allemaal onlogische redenen voor e.d. maar goed, zo heb je met sk glaswerk wel meer grappigheden.

 

Ik heb nog een hele doos van die pipetten :).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ventiel slangetje aan je spuitje monteren wil ook wel helpen om het onderste uit de fles te krijgen :rofl

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar hoeveel halve theelepels zitten dan in het slangetje buble :rofl

Waar heb je die gekocht Kees? Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ventiel slangetje aan je spuitje monteren wil ook wel helpen om het onderste uit de fles te krijgen :rofl

 

Buble

 

juist, ik heb hem :D dank,prima tip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...