Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

groen.e.vinger

stille en geurloze afzuiging in growkast

Recommended Posts

Ik heb al een tijd een hok en dat heb ik onlangs ongeveer verdubbeld in grootte. Het hok is nu 2,5 m lang bij 1,25 m breed bij 1,8 m hoog. Ik ga hier 2x 600 Watt lampen ophangen. Hiervoor heb ik een Rvk Buisventilator 250 met 780m3 (250mm flens) capaciteit op een 1000m3 koolstoffilter gekocht. Het filter zet ik direct op de motor zonder (isolerende) buis. Het hok staat in een kamer die ik over heb, die grenst aan de galerij. Dus het moet stil én geurloos zijn.

 

Het probleem is nu dat mijn nieuwe motor véél geluid maakt. Zonder dimmer kan ik het horen zoemen in mijn aangrenzende keuken. Mijn oude hok was muisstil met een RVK125. Maar dit hok had wel weer last van geuroverlast in de laatste weken. Het was helaas ook slecht gebouwd en ik weet dus niet of die geur overlast door de (te kleine) capcaciteit van de motor & filter kwam, of dat het door de vele kieren in de constructie van het hok kwam.

 

Nu heb ik dus een veel grotere ventilator & motor, maar die maakt teveel lawaai! Dat kan echt niet in mijn woning! Ik heb een regeltransformator geprobeerd maar daarmee kan ik niet teveel dempen anders gaat ie brommen. En als ik veel toeren begrens maakt de motor eigenlijk nog steeds erg veel geluid.

 

Als ik nu op de Growguide kijk, lees ik dat de vuistregel voor 2x600 Watt = 1200m3 afzuiging is. Ik heb nu 780m3 motor capacaiteit. Dat zou betekenen dat ik voor mijn bescheiden hok van 2,5 bij 1,25 nog bijna twee keer zoveel afzuiging zou moeten hebben dat wat ik nu heb?!?!?! In de growshop kwamen ze met de vuistregel dat 250m3 afzuiging per lamp gangbaar is. Dat lijkt mij gevoelsmatig passender. Ik kan dit filter met motor formaat nu al amper kwijt in dit hok. Het is 'maar' 1,80 hoog. Kan me bijna niet voorstellen dat ik een 1200m3 buisventilator op twee lampen moet gebruiken.

 

 

Ik zie 3 opties:

 

1) De motor + filter capaciteit splitten over twee kleinere filters. Zo behoud ik de capaciteit maar kan ik stillere/kleinere motoren gebruiken.

 

2) Een stillere motor nemen. Dan zou ik een vergelijkbaar model moeten vinden die stiller is. Maar als ik online zoek vind ik niet echt significant stillere buisventilatoren. En een slakkenhuis is wel wat stiller, maar kan ik niet direct op mijn filter zetten.

 

3) Een softbox maken/kopen. Ik zou mijn huidige RVK buisventilator in een box kunnen bouwen. Of een (Torin) slakkenhuis ventilator kunnen kopen en daar een softbox omheen kunnen bouwen. Of ik koop gewoon een softbox, maar dat is verreweg de duurste optie.

 

Adviseer mij aub, ik weet door de verschillende adviezen niet meer wat ik moet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, de softbox is makkelijk zelf te maken, maar ja, dan moet je wel handig zijn.

 

Ik weet(niet uit ervaring maar wel van het forum) dat als je een grote capaciteit hebt op je afzuiger (stel een 2000 kuub) en die draait op halve kracht, dat je afzuiger aanzienlijk stiller is dan wanneer je een 1000 kuub op maximaal laat draaien.

 

Dat idee van de 2 filters en capaciteit splitsen kan ook, zeker als je eerdere setting beproefd was. gebruik 2 keer een dergelijke opzet en het zal ook stiller zijn. Al heb ik niet het idee dat dit de beste keus zou zijn.

 

Hopelijk heb je hier iets aan. Misschien dat er mensen zijn die hier inhoudelijk meer van weten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou gewoon voor een softbox gaan. Je zegt dat het enige probleem met het terugregelen het brommen is, nou, dan moet je met een transformator althans wel heel erg gaan terugregelen want die hoort niet te brommen! Een box bouwt wat minder druk op dus je houdt wat minder over, met een 1000 kuub filter zou een 1000 kuub box ruim voldoende moeten zijn voor twee lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een IRE ventilator die zou ik nemen !

 

Ik heb een selectie gemaakt 500m³ @ 240 Pa. De ventilator verplaats dan bij 240 Pa weerstand 500 m³ lucht.

Als de ventilator netjes wordt aan gesloten zal deze ~700m³ lucht verplaatsen.ventilator met voorover gebogen schoepen, met een aansluit maat van rond 200 mm !

 

 

Het geluiddruk niveau is maar 42 Lpa op 3 meter vrije veld condities met aangesloten pers en zuigzijde !

 

Zie selectie

 

gallery_18974_9077_37121.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, bedankt voor de tips zover. Ik heb alleen nog steeds sluitend antwoord over de vereiste capaciteit voor zo'n kleine kast. Is de Growguide vuistregel (per Watt 1m3) met 1200m3 correct, of is de growshop regel (250m3 per 600 Watter) met 500m3 genoeg?

 

 

Ik had dus eerst een 225m3 afzuiger. Die was stil, maar toen stonk het ook! Ik wil eigenlijk zowiezo meer capaciteit.

 

Er is een nieuwe optie:

4) Een maat van mij heeft een 1500m3 softbox over. Die kan kan ik kostenloos overnemen en das uiteraard interessant. De capaciteit is alleen wel erg hoog met 1500m3. Kan ik die dempen tot een acceptabele snelheid t.o.v. mijn filter? Of moet ik dan zowiezo een groter filter nemen? Dan zou ik volgens mijn huidige verhouding (+20% v. motor capaciteit) een 1900m3 filter moeten nemen! :wacko: :o :D Das gigantisch! Ik heb mijne direct bij BTA gehaald en hun 1750m3 model is 1,250m lang! Dat wordt lastig plaatsen gezien de maten van mijn kast.

 

Een IRE ventilator die zou ik nemen !

 

Ik heb een selectie gemaakt 500m³ @ 240 Pa. De ventilator verplaats dan bij 240 Pa weerstand 500 m³ lucht.

Als de ventilator netjes wordt aan gesloten zal deze ~700m³ lucht verplaatsen.ventilator met voorover gebogen schoepen, met een aansluit maat van rond 200 mm !

 

 

Het geluiddruk niveau is maar 42 Lpa op 3 meter vrije veld condities met aangesloten pers en zuigzijde !

 

Zie selectie

 

gallery_18974_9077_37121.jpg

 

Euh, heb je aandelen ofzo? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, geen aandelen !! Maar heeft qua geluid de beste waarde !

 

Je kan ook een KVK DUO 315L Circular duct fan 44,1 dB(A) nemen, maar maakt meer geluid en is van een ander fabrikaat en heeft een aansluitmaat van rond 315mm !

 

De growshop regel 250m³ / 600 watt is voldoende !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En die 1500m3 zuigbox op mijn 1000m3 filter? Kan ik de motor dempen tot een passend niveau in verhouding tot het filter? Mijn huidige motor kan ik n.l. niet van 0 tot 100 regelen. Allereerst gaat de motor brommen wanneer ik het voltage erg laag zet. En daarnaast valt ie op een gegeven moment uit. Er zit zo een dikke transistor ofzo op de zijkant en die maakt volgens mij geluid dan. In de gebruiksaanwijzing staat ook dat wanneer je d.m.v. spanningsregeling gaat regelen dat dit problemen kan geven met het thermocontact (wat dat ook moge zijn). Geld dat voor alle motoren of is dat specifiek voor die RVK buisventilatoren?

 

Die box is ook erg groot (ongeveer 50x50x50 cm) waardoor het lastig plaatsen is in mijn krappe hok. Ik overweeg hem buiten het hok te zetten om ruimte te besparen. Dan komt er ook wat meer buis tussen wat de overcapaciteit vd motor misschien compenseert. Is er een vuistregel om te bepalen hoeveel zuigkracht je kwijt bent t.o.v. buislengte en/of (haakse) bochten? En hoe bepaal ik de juiste balans? Ik kan de precieze zuigkracht niet meten ofzo toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de gebruiksaanwijzing staat ook dat wanneer je d.m.v. spanningsregeling gaat regelen dat dit problemen kan geven met het thermocontact (wat dat ook moge zijn). Geld dat voor alle motoren of is dat specifiek voor die RVK buisventilatoren?

 

Thermocontacten zijn bi-metaaltjes, als de temperatuur van de motor te warm wordt, zorgt het bi-metaal er voor dat de wikkeling niet doorbrand, maar de stroom wordt onderbroken. Hierdoor brand de motor niet door !

 

Dit geld niet voor alle motoren, maar alleen waar thermo-contacten ingebouwd zijn !

 

Er zit zo een dikke transistor ofzo op de zijkant en die maakt volgens mij geluid dan

 

Dat is een condensator, die maakt niet het geluid !

 

Is er een vuistregel om te bepalen hoeveel zuigkracht je kwijt bent t.o.v. buislengte en/of (haakse) bochten? En hoe bepaal ik de juiste balans? Ik kan de precieze zuigkracht niet meten ofzo toch?

 

Er is een vuist regel voor. Het gemakkelijkste is hier voor een programma downloaden die dit uit rekent. Rucon heeft op de site een handig programma staan. Op de site naar selectie programma en het programma downloaden en installeren.

 

Aan de rechterkant staat in het opening venster "Drukverlies berekening". Daar kun je de luchthoeveelheid ingeven, het aantal meter pijp, bochten, en andere toebehoren.

Vul alle gegevens die in het systeem zitten en het programma berekend het drukverlies !

 

Helaas kan je geen flexibele slang ingeven, maar wordt uitgegaan van spirallo pijp en toebehoren. Voor flexibel is het niet mogelijk, omdat de weerstand niet altijd gelijk is en te veel weerstand geeft, het beste is om geen flexibel te gebruiken ( alleen om de ventilator aan te sluiten op het systeem, dit voorkomt dat er trillingen die de ventilator produceert worden overgedragen naar het leiding systeem)

 

De juiste balans kan je alleen bepalen door te meten. De precieze zuigkracht kan heel nauwkeurig gemeten worden en door middel van kleppen in de juiste stand te zetten ontstaat er een balans situatie. Als de balans goed is in gesteld dan gaat de luchthoeveelheid recht evenredig mee !

 

Voorbeeld

 

Als er in een gedeelte van een systeem 100m³ lucht gaat bij 100% ventilator capaciteit !

Vervolgens wordt er geregeld naar 50%, dan gaat door het zelfde stukje kanaal geen 100m³ maar 50m³.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...