Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
homegrower1967

Water behandeling dmv UV

Recommended Posts

Met UV het water behandelen !

 

 

Bij een UV-ontsmetting wordt het recirculatiewater behandeld ter hoogte van een bestralingskamer

met behulp van elektromagnetische stralen met een golflengte gelegen tussen de

200 en 400 nm (UV C: 200-280 nm; UV B: 280-315 nm en UC A: 315-400 nm). In het

bijzonder de UV-C stralen (kortste golflengte, hoogste energie) zijn in staat om in microorganismen

(b.v. virussen, bacteriën, schimmels, aaltjes) chemische reacties ter hoogte van

het genetisch materiaal teweeg te brengen, die leiden tot afdoding. De stralingsdosis is de

totale hoeveelheid energie in de vorm van afdodende UV-C-straling en is afhankelijk van

een aantal factoren, o.a. de soort teelt, de aanwezige micro-organismen, de gemiddelde stralingsintensiteit

waarmee het water wordt bestraald, de verblijftijd van het water in de bestralingskamer,

enz.

Voor een optimale UV-ontsmetting moet de dikte van de te bestralen oplossing beperkt worden

tot maximaal 1 cm en dient het te behandelen water vrij te zijn van onzuiverheden (b.v.

helder van kleur, geen vaste deeltjes). Om eventuele onzuiverheden uit het te behandelen

water te verwijderen is een voorbehandeling via een zandfilter aangewezen. Nadeel van het

systeem is het feit dat tijdens de UV-ontsmetting het aanwezige onoplosbaar ijzer, samen

met andere mineralen, neerslaat op de buis en leidingen, waardoor het Fe-gehalte in de

voedingsoplossing daalt. Om dit gehalte op peil te houden dient na de UV-ontsmetting ijzerchelaten

geïnjecteerd. Voordeel van een UV-behandeling is de beperkte invloed op de

samenstelling, de temperatuur en de pH van het water. Het volume te behandelen recirculatiewater

kan variëren van 1 500 – 30 000 liter/uur.

– hoge druk-UV systeem

Een hoge druk-UV installatie bestaat uit één bestralingkamer, één UV-lamp en één starter.

Het te behandelen water wordt onder hoge druk in de bestralingskamer gebracht. Als

gevolg van de hoge druk gaat het water in turbulentie waardoor alle waterdeeltjes een

gelijke gemiddelde bestraling krijgen.

Voordeel van het systeem is de goede controleerbaarheid (b.v. werking lamp, toegediende

dosis) en de automatische reiniging van de lamp.

Nadeel is dat het systeem bij eventuele uitbreiding niet kan worden uitgebouwd.

– lage druk-UV systeem

Een lage druk-UV systeem bestaat uit een modulair systeem met een even aantal UVlampen

(b.v. 4-14). Het te behandelen water wordt niet onder verhoogde druk in het

systeem gebracht. Voordeel van het systeem is dat het modulair opgebouwd is en dat het

vrij eenvoudig kan worden uitgebreid door het plaatsen van bijkomende lampen.

Nadeel is dat de lampen niet automatisch gereinigd kunnen worden en dat de werking

van het systeem gecontroleerd wordt met behulp van een sensor die geplaatst is ter

hoogte van één van de lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijkbaar nog wel wat ruimte voor verbetering maar een goede opzet, een goede nieuwe ontwikkeling.

 

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziekte kiemen en schimmels voorkomen in de ruimte, die in het watervat ontstaan, als je gebruik maakt van een water vat is dit handig om te weten !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je ook je water met Ozon behandelen, voordeel is dat je dan meteen zuurstof bij je wortels hebt :rolleyes:.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees,

Zo iets ?

 

Als ik naar de prijs kijk ?

 

Weet jij een ander systeem, die ik aan kan sluiten op leiding water, dit zal een goede aanvulling zijn om een goede wortel groei te krijgen in het hok, en als het kan voor een zachter prijsje uit het voorbeeld ! Of het moet meer opleveren natuurlijk, wat is het voordeel aan opbrengst tov van de kosten die gemaakt moeten worden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey die heb ik in de vissenkom zitten :rolleyes: (1200 L)

 

voor mijn schildpadden die schijten als katten in dat water en met die en een bio filter van 500 L houd ik de bak schoon 1 x in de 3 maanden beetje water erbij en mijn coolstof elke 6 maanden vervangen en klaar is toppie ding geen alg geen vuil niets meer in het water

 

maar om die nou weg te halen bij de schildpadden voor mijn plantje op zolder gaat mijn vriendin niet goed vinden :D

 

en ze zijn idd wel prijzig

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...