Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

djbroertje

Verbouwen hokkie

Recommended Posts

Vandaag maar eens driftig begonnen mijn bestaande hokje aan te passen.

 

Ik had een verwarmingskabel die niet naar mijn zin gemonteerd was, en ik wil nieuwe folie aanbrengen en een simpeler systeem om mijn lamp op hoogte te brengen.

 

toen in bezig was vond ik ook dat ik te weinig verse lucht naar binnen kreeg, althans gezien de verhoudingen die ik lees op WF dus daar ook maar mee aan het stoeien geslagen. Ik ben daar nog niet echt helemaal uit daar mijn afzuiger nog nooit voluit heeft gedraaid en ik van mening ben dat er ook warmte wordt afgezogen wat weer meer verwarming vereist.

 

Ook ben ik nog aan het puzzelen of ik een systeem kan maken waardoor ik snel van een TL kweek over kan stappen naar een HPS-syteem. Dan denk ik aan spatwaterdichte WCD in mijn hokkie waardoor ik alleen de hele kap over hoef te zetten, en de aansluitingen op mijn schakelbordje ook voorzien van extra WCD's waardoor ik hetzelfde snoer kan gebruiken.

 

verder heb ik de deur van het hok verplaatst omdat deze uit het midden geplaatst was, en kon ik wat moeilijker bij de dames die het verste weg stonden.

 

Hier hoe het hok was.

 

gallery_19177_6815_930718.jpg

 

de deur is reeds verplaatst, en ik ben begonnen met de dubbele bodem waar ik de warmte kabel in heb verwerkt. nu wordt de lucht die mijn hokje wordt ingezogen voorverwarmt.

De luchttoevoer heb ik met PVC buizen, met aan het eind een 90 graden bocht lichtdicht gemaakt. tevens heb ik 2 gaten in de bodem gemaakt waar ik nog wel een labyrint of zo voor moet maken. Eerst meer even zien als de bodem er in ligt of er nog licht valt te zien.

 

gallery_19177_9295_732605.jpg

 

de oude en de nieuwe toevoergaten.

 

gallery_19177_9295_371272.jpg

 

gallery_19177_9295_332010.jpg

 

gallery_19177_9295_41153.jpg

 

Nu zit er een warmtekabel van 75 Watt in, maar ik heb er ook nog 1 van 30 Watt. deze wil ik er ook inmaken zodat ik kan kiezen als de temp niet goed komt. wel moet ik even bedenken hoe alles te schakelen. Ik wil niet elke keer met een schroevenfraaier in de weer als het niet bevalt.

 

zo dat was het weer voor vandaag.

op en aanmerkingen altijd welkom.

 

van de week weer verder knuteselen.

 

grtz.

DJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

een makkelijk lampensysteem haal je bij de praxis,

noujah, een katrollenset dan... die heb ik ook en het werkt echt geweldig, mooi soepel vele mogelijkheden,

ik ga je volgen DJ, kijken wat je dr van bakt :wacko:

 

greetz lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

 

ziet er goed uit :whistling

 

 

alleen zo ver ik weet mag een warmte kabel elkaar nergens raken op de laatste foto zie ik dat wel

 

ik zou dat toch nog even veranderen als ik jou was

 

ik heb zelf bij de varanen in het terrarium 1 kabel van 4.50 mtr (geloof ik :wacko: ) en er staat duidelijk op de verpakking dat ze niet over en tegen elkaar aan mogen komen

 

dit zou kunnen leiden tot kortsluiting

 

succes verder

 

 

Gr u-g

Share this post


Link to post
Share on other sites

dieren winkel of ander soort winkel die terarium spullen verkopen hebben van die mooie temperatuur regel lasten sensor in je kastje meter aan de buitenkant en zit een doosje aan waar 2 stop contacten in kunnen kost wel wat 40 euro of zo maar heb je gelijk een goede temp meter en een regeling voor je verwarming groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allen,

 

Voor de lamp op te hogen heb ik een fietsenoptilkatrolsysteem (moeilijk woord)gebruik ik ook om fietsen te repareren. kost maar een paar euries maar even zien of het gaat werken. Als het sysyteem gaat werken even een nieuwe halen voor in de garage. :D

 

en wat betreft de verwarmingskabel. ik heb daar destijsds een thermostaat bij gekocht maar deze was verre van nauwkeurig, dus heb ik deze niet gebruikt. in de praktijk bleek dat ik met normale temp de 30 W kabel kon gebruiken, en als het wat kouder was de zwaardere. deze was tot nu toe alleen om een beetje extra warmte te creeren in de nacht periodes.

Hetschakelen wil ik ook via het relais doen.

 

en wat betreft het tegen elkaar aan liggen van de kabels, volgens mij is er pas risico op kortsluiting als er beweging is tussen de kabels. ze hebben reeds eerder tegen elkaar aan gelegen. Ik wil ze in elk geval niet tegen hout aan hebben liggen, ik weet niet exact hoe warm de kabels worden maar smeulend hout wil ik alleen in de barbeque :D

Mar daar ik nu alles open heb liggen ga ik het op de correcte manier doen. tot nu toe heb ik nog niet te hoeven kopen, daarom nu maar even zo.

eerst eens zien wat ik nog meer nodig heb, dan maar de rest halen.

 

 

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag weer een beetje vooruitgang geboekt,

 

de 2e kabel aangebracht, hangt nu nog slap maar ze raken elkaar niet.

 

gallery_19177_9295_5923.jpg

 

en hier hangen ze wel wat strakker.

 

gallery_19177_9295_1773957.jpg

 

de bodem op maat gezaagd, en waar geen balkjes zitten genoeg gaten geboord. de potten zullen wel wat afdekken, maar er er blijven er zat over.

 

gallery_19177_9295_583829.jpg

 

ook nog even met de potten (11 liter) geprobeerd.

 

gallery_19177_9295_529480.jpg

gallery_19177_9295_212472.jpg

 

verder hier nog even de deur zoals hij nu geplaatst is.

 

gallery_19177_9295_1382266.jpg

 

en ook nog even de toevoergaten, met de aan te sluiten draden van de verwarmingskabels.

 

gallery_19177_9295_21875.jpg

 

hier ook nog mijn schakelbordje, wel nu zonder VSA, misschien kan ik een 250 setje op de kop tikken, met een lamatek EVSA.

hier heb ik wel oren naar. ben wel benieuwd naar wat het kan worden onder 250 WATT.

 

gallery_19177_9295_225174.jpg

 

vanavond de laatste gaten geboord in de bodemplaat, en van onder zwart geschilderd. zal nog wel minimaal 1 keer moeten.

Wel even stiekum gekeken in het donkere hokje, ik heb nog nooit zo een donker hok gehad. :D ben benieuwd of ik daar ook wat met kweken van ga merken. tot nu toe is het nog niet tegengevallen, maar het kan altijd beter. :D

 

zo dat was het weer even.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Djusie,

 

Leuk idee met die verwarmingskabels....maar heb je dat ooit getest?

Lijkt me dat ie die lucht die daar langs raast niet opgewarmt krijgt.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Schenkie,

 

ik heb het niet op deze manier getest maar ik heb deze kabels bij mijn vorige kweekjes onder in het hok aan de buitenzijde vastgemaakt, en daar kreeg ik de temp mee onder controle.

 

dus mijn gedachte was dat ze niet alleen de binnekomende lucht verwarmd, maar ook dat het gewoon warmte naar boven afgeeft om de potten te verwarmen.

 

het hokje staat in een kamer waar niet direct de kachel brand maar is nooit echt koud. maar time wil tel.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet veel gedaan maar wel wat.

 

ook nog een ander item om anders te doen. mijn afzuiger hangt er een beetje apart bij. Toen ik hem heb opgehangen bromde deze dus toen even gauw iets er aan gedaan met een spanbandje, nu ook even de gelegenheid om het te verebeteren.

 

verder wel mijn lampophangsysteem gemonteerd, gaat wel werken denk ik. de kap is ook op allerlei manieren scheef en schuin te hangen. Wel ben ik bang dat als ik een losse kap er aan hang dat deze dan niet zwaar genoeg zal zijn maar dat zien we dan wel weer.

 

hier hangt mijn afzuiger nu nog, niet fraai wel functioneel.

 

gallery_19177_9295_1155774.jpg

 

en hier mijn lampsysteem.

 

gallery_19177_9295_306706.jpg

 

gallery_19177_9295_578222.jpg

 

gallery_19177_9295_654501.jpg

 

zo dat was het weer voor vandaag, morgen weer verder.

 

Verder vraag ik me tussendoor af of ik folie met behanglijm kan vastmaken op BV mijn tempex? of op een plaat triplex of zo.

 

Iemand dit wel eens geprobeerd, zo krijg ik het misschien wel een keer lekker strak. :D

 

grtz.

 

ps.

ik heb ook een 250 Wat HPS (of zo) gekocht voor niet al te duur, Lumatek EVSA met diamant kappie. dus even zien hoe ik dat ga gebruiken. wellicht pas bij het afbloeien. wel even nadenken hoe ik de bedrading dan in mijn hokje ga brengen. als het goed is met een plug and play systeem.

Ook zit er een superlumen switch op, is mij verteld maar dat zien we wel als het setje wordt gebracht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lumatek met diamond kapje?

klinkt allemaal erg leuk hoor,

wat voor bulb ga je gebruiken dan?

word een mooi hokje hoor :D

 

lemon

 

p.s. lamp ophangsysteem is leuk gedaan, als die kap te licht is leg je toch aan beide kanten er gewoon een baksteem op :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Lemonhaze,

 

als het goed is zit er een groeilampje bij, weet nog niet wat voor 1.

 

maar ik zal de test-topic van de diverse ballasten eens doorspitten, er is wel niet getest met de 250 W maar daar staan wel de beste keuzes in qua lamp merk en zo. deze zijn ten slotte niet al te duur.

 

afijn eerst verder klussen en de rest zien we wel als het zover is.

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aah, ziet er goed verzorgd uit!

 

Schenkie brengt daar wel een punt naar voren. De warmtekabels die je gebruikt zijn er niet voor gemaakt om lucht op te warmen. Deze geven enkel stralingswarmte af. Hierdoor kun je met weinig vermogen dingen (zoals bodems en aarde) makkelijk op temperatuur brengen. Maargoed als het bij je gewerkt heeft waarom niet?

 

Wel vraag ik me af hoe goed de kabels tegen water kunnen. Stel je morst 1 liter water over je bodem dan staan de kabels onder water?

 

Verder geen aanmerkingen,

 

top hok :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Hansworst, thnx.

 

de leverancier heeft mij destijds verteld dat de kabels niet onder water kunnen maar een beetje vocht zou geen kwaad kunnen. er is al wel eens wat op gevallen en ze doen het nog steeds en ik zie er geen rare plekken op.

 

verder wil ik eigenlijk iets kleinere potten dan 11 liter met schotels er onder, dan denk ik dat ik niet al te veel hoef te morsen.

 

als het draait zal ik eens de temp meten net boven de bodem, met en zonder verwarming, eens zien wat het verschil zal zijn.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag een beetje gedaan,

 

begin gemaakt met folie plaatsen, de afzuiger opgehangen en 3 stuks spatwaterdichte WCD gemonteerd.

Ook de bodemplaat de eerste keer geschilderd, met grondverf. het begint al wat te lijken.

 

ik kan nog niet alles afmaken, IVM de kabel van de 250 Watt lamp, ik weet nog niet hoe groot deze is om een doorvoer te maken.

 

vanmiddag heb ik de afzuiger op ca 40 % aangezet en getset met de 30 WATT kabel. de temp blijft dan stabiel op 16,3 graden. nu draait deze met de 75 Watt kabel om te zien wat deze doet. even afwachten dus.

Ook de afzuiger op volle kracht laten draaien, en bij alle frisse lucht punten gevoeld, er wordt voldoende aangezogen overal, en mijn hokje lijkt op geen enkele manier vacuum te zuigen. Dit was bij de laatste ronde wel het geval, volgens mij is het nu beter.

 

op het oog niet veel verandering maar toch.

 

gallery_19177_9295_1619919.jpg

 

gallery_19177_9295_95676.jpg

 

straks maar eens kijken hoe de temp met de zwaardere verwarmingskabel gaat worden. de temp in de kamer waar het hokkie staat heeft nu ongeveer de laagste temp die de kamer gaat krijgen. tenzij het extreem koud gaat worden. dus de meting zal redelijk accuraat zijn.

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was dat filter nou even voor het mooie plaatje en ongedierte . :D

Mooi hokkie man. :D

 

Groetjes G.G.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, dat wordt wel een heel mooi hokkie zo!

Ik heb ook zitten klooien met het vastzetten van het folie. Ik had kit gebruikt, maar dat is langzaam weer los gegaan.

Ik heb het nu gewoon geniet :D

 

Ik vraag me alleen af.....

Als het sysyteem gaat werken even een nieuwe halen voor in de garage

 

Heb je vast nog niet gehaalt, hé :D

 

Goed plan trouwens, die 250 W.

Zeker weten dat je daar uitstekende resultaten mee gaat krijgen

 

Grtz,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Godsgift, thanks en ik dacht inderdaad een mooi plaatje met een nuttige spin. Als je dat met ongedierte bedoelt.

 

@ Koi, gaat heel lekker zo. Ik heb nu 2 zijdes met behanglijm geprobeerd. als het los laat kan ik er altijd nog nietjes in knallen. :D merken we wel met testdraaien.

 

QUOTE

Als het sysyteem gaat werken even een nieuwe halen voor in de garage

 

jazeker ik heb al een nieuwe gehaald, niet eens die uit de garage gehaald, met vertrouwen een nieuwe gehaald.

 

En ik ben benieuwd wat een 250 Watter doet, time wil tell. zie daar wel mooie verslagjes van langskomen, dus zal wel goed komen.

 

grtz.

DJ

Share this post


Link to post
Share on other sites
jazeker ik heb al een nieuwe gehaald

Ik ben trots op je :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Koi, voel ik me even gelukkig dat jij trots op me bent. pffff :wacko:

 

 

Ik heb nu mijn schakelbordje aangepast, meteen weer even de gelegenheid om alle aansluitingen na te lopen.

wel een "nieuwe" opzet. met het idee dat ik makkelijk om kan schakelen van HPS naar het TL lichtbakkie.

 

ik heb een losse WC op mijn bordje gemaakt voor het licht, waar ik de E-vsa aan kan kopppelen, en met het voorgroeien kan ik daar een stekker in doen welke naar een spatwaterdichte WCD in mijn hokje gaat. hier kan ik dan mijn TL lichtbakje op aansluiten.

 

door het plaatsen van in totaal de 3 WCD's in mijn hokkie heb ik de mogelijkheid andere zaken aan te sluiten wannneer daar behoefte aan is. zoals luchtbevochtiger, ventilator of wat dan ook. de WCD's heb ik met stekkers gemaakt zodat ik deze ook op mijn bordje op andere functies kan aansluiten.

 

het enige wat ik nog niet heb is de E-VSA set. zal ik nog even achteraan gaan. daar moet ik nog wat op maken zodat ik geen problemen krijg met de plug and play kabels. ook heb ik een beetje plaats vrij gehouden op mijn schakelbordje maar ik twijfel nog of ik deze niet in mijn hokje ga maken. als het goed is geeft deze geen warmte meer af dus dat zou geen probleem meer moeten zijn.

 

hier nog wat pica's van de vorderingen.

 

 

het benodigde gereedscghap.

 

gallery_19177_9295_435590.jpg

 

veel rommel op een klein plankje,

 

gallery_19177_9295_1930781.jpg

 

natuurlijk adereindhulsjes waar nodig.

 

gallery_19177_9295_167867.jpg

 

binnenkant van het kastje.

 

gallery_19177_9295_1191571.jpg

 

en het resultaat,

 

gallery_19177_9295_1045355.jpg

 

Ik heb 2,5 mm2, harde kern gebruikt voor onder andere lamp, permanente spanning en voor de extra spanningspunten.

 

voor de afzuiging heb ik soepele 1,5 mm2 gebruikt met adereindhulsjes.

 

wellicht komt er nog een aanvulling om de donkere periode ook nog iets aan te kunnen zetten. (warmtekabels?) Met mijn vorige opzet had ik wisselcontacten in mijn kleinere relais, zodoende had ik deze functie wel.

 

zo nu weer verder hobyen.

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt merken dat het in Nederland erg koud is... :wacko:

 

Tijd zat om wat moois in elkaar te hobbyen :D

En zo te zien heb je daar ook optimaal gebruik van gemaakt.

Geen commentaar alleen positieve feedback: Mooi Hoor :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ El Tulipan,

 

vandaag valt de temp wel mee, hier in de flevopolder +1 :wacko:

 

en tijd zat heb ik nu wel want ik hoef niet meteen weer het hok vol te hebben. maar belangrijker is dat je het wel af en toe moet na kijken.

thanks for the positieve feedback.

 

hoe warm is het bij jouw?

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanavond de rest van de folie geplaatst en de bodemplaat als het goed is voor de laatste keer geschildert.

 

verder het schakelbordje opgehangen en getest, werkt goed. :D

 

Ik zal morgen na het voetballen kijken of ik nog wat plaatjes kan schieten van bijna het eindresultaat. dan moet ik nog alles schoonmaken en ik wil de afzuiging enkele dagen laten draaien, om te horen of de ophanging alle trillingen wegneemt, en om alle verfdampen af te voeren.

 

daarna maar een plan de campagne maken welke plantjes wanneer te zaaien en / of stekken. eigenlijk heb ik te veel soortjes om uit te kiezen. :wacko: Luxeprobbleem?

 

nog even horen wanneer ik de stekjes krijg, die belooofd zijn, daar zal voor het grootste deel mijn planning van af hangen. Maar daar ik toch begin om voor te groeien onder de tl's.

 

wie weet als de stekken van de Kush hubride lang op zich laten wachten zet ik eerst wel wat anders neer, eens zien welke soort een kortbloeier is, we zien wel.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kriesus, zelfs met kroonblokken!

Ik kan niet anders zeggen dan dat je het grondig aanpakt en dat het erg mooi wordt!

Ik zou alleen niet je (E)vsa ín je hok plaatsen.

Officieel zal het best wel kunnen, maar ik kan me voorstellen dat het zeker in het begin van een kweek de LV boven de 80% zou kunnen komen. En de Evsa zal daar vast wel tegen kunnen.. mja...

 

Zelfs kabelhulsjes.... sinds m'n 22 niet meer gebruikt, maar ik ben ook heel erg :wacko:

Daar gaan straks mooie plantjes uitkomen :D

 

Grtz,

Koi.

 

dan moet ik nog alles schoonmaken en ik wil de afzuiging enkele dagen laten draaien, om te horen of de ophanging alle trillingen wegneemt, en om alle verfdampen af te voeren.

Doe dat dan ff zonder je koolfilter, anders zit ie zo snel vol......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja als je het in huis hebt dan maar gebruiken hé. :wacko: lekker knutselen op de keukentafel.

 

zal inderdaad het filtertje er af halen. en de E-VSA zie ik wel waar ik hem/ haar ophang.

 

laterz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo kijkers,

 

hier het resultaat met alle folie erin. wel nog enkele kabels inkorten en de voedingskabel van mijn schakelkastje even in een gootje verwerken.

 

gallery_19177_9295_299395.jpg

 

gallery_19177_9295_82476.jpg

 

gallery_19177_9295_1097106.jpg

 

verder nog niets gezien van mijn nieuwe lampie. is ook een beetje een vriendendienst dus wil niet te veel zeuren.

 

nou is het ook nog wachten op de stekken. maar eigenlijk had ik geen plannen om in Januari weer te gaan kweken, maar ik wil ook niet gaan wachten tot het zomer is.

 

Als ik nieuws krijg van de stekken, beslis ik wel wat ik ga doen. of wachten tot ik ze heb of eerst een ander soortje zetten.

 

Ik heb nog een aantal soortjes die ik wil proberen.

 

dan denk ik aan Wonder women (fem), Sannie's jack, Early Biddy, en misschien probeer ik wel zaadjes welke ik geruild heb, als dat het purple Haze zou moeten zijn. na wat zoeken lijken deze niet meer te bestaan of zo dus weet niet wat er uit komt. al deze soorten ken ik niet en lees ik ook weing van dus. :wacko:

 

eerst maar even afwachten ik heb geen haast.

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...