Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Lefay

HELP, WATERLEIDING BEVROREN

Recommended Posts

Hoi beste luitjes,

 

Ik wou net mn vat gaan bijvullen en kom erachter,dat mn waterleiding is bevroren. <_< :likken: :)

 

De stukjes koperleiding,waar ik kan bijkomen,heb ik geprobeerd te ontdooien met een haarfohn,

 

wat niet is gelukt.

 

De rest van de leiding ligt op onbereikbare plaatsen.

 

Nou zag ik,dat je Ontdooitransformatoren kan huren.

 

Heeft iemand ervaring met zo'n apparaat ?

 

Mijn vraag,stel ik sluit dat apparaat aan op het begin van de waterleiding bij de watermeter bv,en het stuk waar het

 

bevroren is,zit op een voor mij onbereikbare plaats ongeveer 6 meter verder,kan t apparaat dan z'n werk doen ?

 

Alle suggesties zijn welkom,alvast bedankt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vriend van me woond ein een huis met enkelsteens muur en had daar ook last van.

Die travo moet je op twee punten aansluiten.

Aan beide kanen van het bevroren deel.

De stroom uit de travo jaag je daarmee over het bevroren deel.

Omdat het een kortsluitstroom is, zal die erg hoog zijn en dus erg warm.

Je leiding zou daardoor plaatselijk ontdooien.

 

Als je een flinke scheidingstravo hebt, kan het ook.

En volgens mij kan het ook met een lasapparaat.

De massaklem op één punt en dat deel waar normaal de laselectrode in zit, moet je op het andere deel zetten.

Dan loopt er een keihoge stroom die de boel écht wel ontdooit.

 

Succes man. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

high,

 

na het ontdooien ook even checken of je leiding niet lek is, water zet namelijk uit als het bevriest en dan is de kans groot dat je leiding springt

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd eerst kijken waar die stuk is,

dan pas ontdooien.

dit klinkt als een naar klusje, suc6 ermee.

 

en kweetniet hoor, maar als het zo is dat je nog een ouderwetse aardlek hebt,

moet je dan niet eerst de radiator los gooien van deze aarde

voordat je met de stroom aan de gang kunt?

 

zo het eerst ff goed uitdokteren.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_24308_9115_33955.jpeg

 

Dit wordt de laatse tijd het meest gebruikt,gewoon in het stopkontakt,en de kabel rond de waterleiding bevestigen.

Verkrijgbaar in verschillende lengtes 5,10,15meter..

Denk rond de 40Euro,voor die van 5meter.

Eerst de leidingen ontdooien dan de kabel bevestigen....waar plaats je hem het best.?

Begin van je kring waar je wter toekomt..

 

Veel succes rastaone

Share this post


Link to post
Share on other sites
en kweetniet hoor, maar als het zo is dat je nog een ouderwetse aardlek hebt,

moet je dan niet eerst de radiator los gooien van deze aarde

voordat je met de stroom aan de gang kunt?

 

Valt wel mee.

Je moet allereerst je hoofdkraan sluiten natuurlijk. Dan heb je ook minder kans op wateroverlast.

Mocht de schade te groot zijn, zul je de lekke tak moeten afsluiten tot je meer tijd en materialen hebt om dat op te lossen.

 

Wat die aardlek betreft;

Dat gaat niet gebeuren.

Een scheidingstravo heeft (vaak) een 1 op 1 overgang gewoon ook 230V op zijn uitgang, maar deze staat volledig los van de ingaande spanning. Je kunt het ook beetpakken met 1 hand en de andere op de CV installatie leggen. Gebeurd niets omdat het spanningspotentiaal tussen de beide uitgangen zit en niet tussen een uitgang en een ander metalen deel. Puur omdat er niets via wat voor weg dan ook met die uitgang verbonden is.

Beide uitgangspolen vastpakken is overigens wél vragen om problemen.

 

En omdat die "secundaire" kant (secundair is tweede, en in dit geval de uitgang) van de travo dus nergens aan vast zit in de zin van dat er stroom door weg kan vloeien, kan de aardlek dit nooit detecteren en zal hij niet uitspringen.

Er loopt slechts stroom van de ene pool van de Travo naar de andere en laat die nou net ergens anders op die buis zitten.

Hoge stroom die alleen van pool naar pool (of klem naar klem, hoe je het ook noemen wilt) stroomt, dus via die waterleiding.

 

Een scheidingstravo heeft niet altijd een 1 op 1 overzetting.

Een oude beltravo in de meterkast heeft vaak een 1 op 20 overzetting, zodat je dus 230V:20= ~12V overhoud.

De stroom kan overigens in dat geval veel hoger zijn. Namelijk ook 20x zo hoog. Ware het niet dat de draden waar de spoel van is gemaakt, niet zo dik zijn dat er een hoge stroom door kan gaan.

 

Las travo's zijn juist bedoeld voor een hoge stroom, zodat de electrodes kunnen smelten (hoge kortsluitstroom).

De spanning is echter wel naar beneden gebracht om het veilig te houden.

 

Ach en zo leert men meteen wat over transformatoren :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

jepz graci,

weer een weetje erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pas op met warmte lint/continu verwarmen van je kw leiding ivm legionella!

deze wil je uitteraard niet gaan vernevelen :wacko:

 

is het al opgelost?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaat niet zouiets als biologische spiritus om bevriezing te voorkomen zeker :wacko:

 

Serieus, er moet vast wel een stof zijn die het vriespunt verlaagt en niet slechts is voor de dames toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevallig stond er vandaag in de krant dat er weer een kweker was gepakt na bevriezing van de leidingen

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lafay al even niet meer gehoord hierzo. :wacko:

 

Wat ik me wel afvraag is hoe een kweker door bevroren leidingen ontdekt kan worden. :specool :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit wordt de laatse tijd het meest gebruikt,gewoon in het stopkontakt,en de kabel rond de waterleiding bevestigen.

Verkrijgbaar in verschillende lengtes 5,10,15meter..

Denk rond de 40Euro,voor die van 5meter.

Eerst de leidingen ontdooien dan de kabel bevestigen....waar plaats je hem het best.?

Begin van je kring waar je wter toekomt..

 

Veel succes rastaone

 

 

Thermolint moet je het toepassen waar het nodig is, 30 tot 50 cm voorbij het lint zal het opnieuw bevriezen 9 hangt af van de temp en de diameter enz.

de kabel onderlangs de leiding knopen met tywraps of plakband, moet er lekker strak tegen aan dan islatie erom goedkopste spul is afdoende en koop 1 maar groeter als de diameter dus voor een leiding 15 mm neem dan 22mm isolatie.

Plak ook deze dicht

stekker erin en in no time is je leiding ontdooit en zal nooit meer bevriezen :wacko:

 

 

Ik lus hem zelfs om de karaan heen en bij plus 5 tot 7 slaat hij af je moet de voeler ook aan de leiding plakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig zijn mijn leidingen weer ontdooid,en kan ik mn vat weer vullen met de kraan.

 

Dat "2 emmertjes water halen,2 emmertjes pompen" was reuze irritant,

 

heb er nog spierpijn van . . .

 

Ik wil jullie graag bedanken voor alle goede raad !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...