Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bart roos

Van stek naar laatste dag vegatief

Recommended Posts

Van stek naar laatste dag vegatief.

Dit stukje is gebaseerd op vele jaren ervaring, ik teel als het ware met mijn ogen dicht, zeg maar.De methode hieronder gaat ook voor 98% goed, Dus deel ik deze met jullie.

Deze uileg is voor kwekers die op aarde telen.

Als je stekken koopt is het gunstig als deze al wat flink wat wortels hebben, hebben ze weinig wortels dan is er wat meer aandacht nodig. Stekken boeren hebben het ook niet gemakkelijk. Het is ook vaak zo slikken of stikken met stekken, ook als het om soorten gaat.Vraag ook nadrukkelijk om Indica,s. Sativa,s zijn door hun hoogte ook minder geschikt voor binnen teelt. de bloei tijd is ook te lang. Ik zelf zet stekjes in kleine potjes, zeg maar jampot voormaat. Daar doe ik dan een laagje gewone potgrond in, ik zet daar de stek in en doe rondom aarde blijf met die aarde onder de rand, dat is later handig met water geven, het loop er dan niet uit. Ik zelf zet die potjes met stek op plastic bakken die ze onder een wachmachiene zetten.Te koop bij doe het zelf zaken. Ik gebruik nooit roots of voeding, wil je dat toch gebruik dan he helft van de dosering. Verbranding heb ik maar al te vaak mee gemaakt, in de begintijd. . Koop een watergieter met een zo smal mogelijke tuit. Als je alle stekken heb gepoot, geef je ze allemaal lauw water en hangt de lamp natriumlamp zo hoog als het kan en zet de tijklok op 18 uur.Noch geen ventilator.aan. Wat er nu en de laatste dag van de vegatief gebeurt zal voor een groot deel bepalend zijn voor het succes. Het is namelijk een kunst om precies de juiste hoeveelheid water te geven. Geef je te weinig dan zullen de haarwortel afsterven is de grond te nat dan gebeurt hetzelfde. De stek het plantje zal niet dood gaan maar staat 2 weken stil De stek bevriest als het ware.Die 2 weken willen we niet, want dat betekend ook 2 weken later knippen. Of je nu 30 stekken of 300 heb, elk steke zal toch wat anders weg groeien.Het is dus zaak om zo gedoseerd mogelijk water te geven. Niet te veel en niet te weinig, het klinkt eenvoudig maar is het niet. Direct gepoot zien de stekjes er toch vaak wat treurig uit.Je moet ze vertroetelen, als de stek flink wat wortels heeft is het begin eenvoudiger. Heeft de stek weinig wortels dan is het de eerste dagen echt oppassen. Als een stek te lang slap hangt, is hij verloren, het is dus zaak om goed op te letten. Ik zelf ben wel eens snachts mijn bed uitgegaan om te controleren.. Als het goed gaat dan blijven zo,n 95% overeind staan

De ventilator kan ook aan op de laagste stand...Als je ziet dat de blaadjes omhoog steken .Dat is een signaal dat het goed gaat, kan je de lamp laten zaken. Doe dat stap voor stap 20 cm per groeisnelheid als eind afstand 30 cm, die laatste dat is voor als ze echt flink zijn weg gegroeid. We zitten dan al op dag 5 6 of 7 dat is aanvankelijk hoe ze er voor staan. Omdat de plant nu echt gaat groeien, is het watergeve noch altijd een precies werkje.Controle kan ook door een potje op te tillen. ikzelf geef tot aan de bloei nooit voeding. NIETS. Als het goed gaat dan als je na een week het plantje uit het potje klopt, dan zie je mooie witten haarwortels rondom.. Bij een stek die het wat minder doet. zal je dan altijd duidelijk minder wortels zien Dat kan noch wel een vette cola worden, maar er is achterstand..10 tot 14 dagen tot 20 cm dan kunnen ze in de bloei.uit ervaring weet ik dat die 20 cm een voorwaarde is. Te vroeg dus te klein in de bloei zal een mindere opbrengst opleveren.Wat ook goed is in het begin is sproeien met een plantenspuit met gewoon lauw water.. De luchtvochtigheid mag zo hoog zijn als die kan. Je heb waterverdampers, vroeger gebruikte ik die wel eens.De laatste tijd niet meer. GR.BART

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer een hele lap tekst Bart :smoke .

 

De eerste week is inderdaad de belangrijkste! Dat bepaald eigenlijk de hele kweek. Slaan de stekken niet goed aan, dan doen ze het minder goed.

Je moet ze als het ware laten zoeken naar water! De grond moet iets indrogen zodat de wortels gaan zoeken naar water. Daar krijg je een mooi en groot wortelstelsel van en een sterke plant.

 

Er zijn simpele meters te koop om de vochtigheidsgraad in je aarde te meten met een analoge meter. Kost bijna niks, en het resultaat is verbluffend.

 

Geen goede eerste week is geen goede kweek! De kweek kan wel perfect gaan verder, maar je opbrengst zal beduidend minder zijn ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de planten 20 cm zijn verpoot je ze dan, zo ja krijgen ze door het verpotten nog een stilstand en waarin zet jij de planten ?

 

Doe jij aan toppen?

 

Hoeveel planten zou jij zetten onder een 600 watt ?

 

Hoe weet je of je voldoende water hebt gegeven ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd mooie uitleg bart!

Misschien wel een sticky waard

 

Probeer alleen de test wat makkelijker leesbaar te maken door de boel iets op te delen

Zou zo jammer zijn als anderen zich af lieten schrikken door de lap aaneengesloten tekst

En misschien kun je het wat opvrolijken met foto's

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als de planten 20 cm zijn verpoot je ze dan, zo ja krijgen ze door het verpotten nog een stilstand en waarin zet jij de planten ?

 

Doe jij aan toppen?

 

Hoeveel planten zou jij zetten onder een 600 watt ?

 

Hoe weet je of je voldoende water hebt gegeven ?

 

Deze vraag is aan Bart gericht, maar ik wil hier wel ff op inhaken.

 

-Inderdaad voorgroeien op voorgroeipotjes. (0,7 liter)

-Daarna verpotten naar hetgene waar jij ze in wilt hebben, aardebak, grote pot etc.

-Toppen is wel handig ja. Dan krijg je een mooie gedrongen plant die wat meer de breedte in gaat, en........

-daarom ook iets minder planten zetten, stuk of 14/m², 4-3-4-3. Dan staan je planten om- en om en hebben ze mooi de ruimte om de breedte in te gaan.

-De watergift kun je meten wat ik al zei! Ik zal wel een foto plaatsen als ik er weer kom. Dan volgt ook wel een uitleg.

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet het toppen dan tijdens het overplanten, dit om stress te voorkomen of maakt dat niet uit ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, je moet de plant na het overplanten nog een keer "laten zoeken" om zo het wortelstelsel nog beter te laten uitbreiden. Die watergift is dus ook erg belangrijk! Later top je de plant pas.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind jou teksten en topics helemaal zo slecht nog niet MAAAARRR...............

een beetje bescheidenheid zou jou zeker niet misstaan :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoel bart

niet lullig bedoelt hoor maar het is telkens van : ik ik ik met AL mijn ervaring , of vraag mij maar want ik weet alles.

snap je ?

nogmaals,....tis niet lullig bedoeld hoor, ik vind het erg mooi dat ie iedereen hier wil helpen :smoke

 

greetZZZZZZZZzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik ben ook benieuwd wat bart ons allemaal nog voorschotelt.

Ik ben altijd voorzichtig met zulk soort uitspraken, niet dat het niet kan ofzo, maar als je niet begrijpt wat ik bedoel moet je de voorstelronde van bart maar eens opzoeken, en mijn reactie daarop :smoke .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha maar de vraag die je daar stelde is tot op heden ook nog niet beantwoord :smoke

 

 

eej maar bart, ik heb ook nog ff een vraagje

mn bigbangs (zaad) hebben TE lang in een klein potje voorgegroeit

ook stonden ze te dicht op elkaar gepakt in het groeihok onder TL

tot aan de 3e week groeiden ze mooi in de breedte

daarna was hun ruimte op en gingen ze nogal stil staan

nu staan ze inmiddels overgepot naar grote potten maar nu groeien ze niet meer echt in de breedte

gaan ze dat nog weer doen?

of gaan ze alleen nog de hoogte in?

 

greetZZZZZZZZzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote name='guesswho?' date='23 Nov 2009, 13:31 ' post='646810)

 

Probeer alleen de test wat makkelijker leesbaar te maken door de boel iets op te delen

Zou zo jammer zijn als anderen zich af lieten schrikken door de lap aaneengesloten tekst

 

 

Grtz Guesswho?

 

Ik ben er niet eens aan begonnen na het lezen van de eerste regels , neem eens een voorbeeld aan Weetje , die zet ook hele lappen tekst maar daar lees je zo door heen

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. ik ben het ook niet helemaal eens met de uitleg. Als je na het planten gewoon een plastic zakje over je stek heendoet dan slaan ze binnen no-time aan en heb je ook geen last van verdampend water uit je kleine potje of verwelkende blaadjes. Een hoge lv is belangrijk. Een stukje folie boven de stekken spannen is ook een goed idee.

 

Wortelstimulator is belangrijk in de juiste hoeveelheid. Hier kun je ook eventueel een beetje kelp voor gebruiken trouwens, werkt ook uitstekend. Plastic bekertjes ben ik zelf niet kapot van. Zoals je al zegt, water gaat er niet meer uit, bij teveel dus ook niet. Bovendien gaat er helemaal niet zoveel aarde in het potje. Ik begin altijd met een klein vierkant potje, zo heb je voldoende medium om je plug heen om wortel te zetten. Te vaak overplanten is ook niet goed.

 

Als je stekken op (steenwol/glaswol) pluggen krijgt zorg er dan ook voor dat je deze pluggen onder de aarde stopt om uitdrogen te voorkomen en zorg er de eerste dagen ook voor dat de plug vochtig blijft. Alle worteltjes zitten nog maar in de plug en ans die uitdroogt kun je het helemaal wel vergeten.

 

Voeg direct bij het eerste potje mycorrhiza toe voor een directe colonisatie van je wortelen. Hoe kleiner het potje des te minder je nodig hebt.

 

Wat betreft leesgemak: ja, een nieuwe alinea af en toe zou handig zijn ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...