Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
carpe_diem

Wiet kweken is niet leuk meer

Recommended Posts

Cannabis Grote teler vertelt over een wietbranche in het nauw door ripdeals en toenemend politieoptreden

Wiet kweken is niet leuk meer

Door: Camil Driessen

Gepubliceerd: vandaag 00:47

Update: vandaag 07:32

wiet.kweken.plantage.335.jpg

De plantjes leverden hem tonnen op, maar tegenwoordig heeft wietteler David het moeilijk.

 

Toen zijn wietplantage vorig jaar voor de derde keer werd leeggeroofd, was David (naam gefingeerd) er klaar mee. Tweeduizend whitewidowplanten weg, gestolen een paar dagen voordat hij zou gaan knippen. Het was de eerste keer dat hij kweekte in zijn nieuwe ‘hok’ – een eufemisme voor een loods, huis of industriepand.

wiet.kweken.plant.425.jpg

Met de oogst had hij zijn investering van tienduizenden euro’s moeten terugverdienen: lampen, stekjes, de afzuiginstallatie, bemesting en de elektricien die voor de illegale stroom zorgde. Dubbel en dwars terugverdienen, want van een wietplant haal je per oogst zo’n 20 gram cannabis, 25 als je het goed doet. Gezien de huidige straatprijs van 3.800 euro per kilo hadden Davids planten ruim anderhalve ton opgeleverd. Dat is een miljoen per jaar, want per hok ‘draai’ je jaarlijks zes oogsten: de toppen van een wietplant zijn na acht weken volgroeid. Maar David moest zijn hok opdoeken, het was ‘heet’: de dieven kenden de plek.

http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2009/...lantage.425.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verdriet

 

‘Dat rippen en knippen zie je de laatste jaren steeds vaker.’ David gooit er een veelgebruikt cliché uit het wereldje tegenaan. ‘Wiet is verdriet.’ In nog geen tien jaar in het vak werd hij drie keer bestolen. ‘Het gebeurt vaker dan je denkt.’ Dat bevestigt ook het ministerie van Justitie. ‘We horen steeds vaker dat de wietsector de afgelopen jaren gewelddadiger is geworden’, zegt een woordvoerder.

 

Volgens David infiltreren de rippers al vanaf het moment dat je bij een growshop de benodigdheden koopt om te kweken. Soms staan ze er de hele dag te posten om te zien wie veel benodigdheden koopt. Soms krijgen ze tips van stekkenboeren: verkopers van de stekjes waaruit je wietplanten laat groeien. Soms zijn growshops zelf betrokken in het spel en plaatsen ze zendertjes in de apparatuur die ze verkopen. Rippers krijgen ook wel tips uit de omgeving van de kweker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De betere rippers hebben dezelfde warmteapparatuur als de politie, plaatsen zendertjes onder auto’s om hun prooi te volgen en schuwen geweld niet. Als ze dan weten waar je hok is, komen ze ’s nachts kijken. Boren een gaatje om te zien hoe ver de planten zijn gegroeid. ‘En omdat ze je planten in de gaten houden, rippen ze altijd op het goede moment. Een paar dagen voordat je gaat snoeien.’

 

Jongelui, zegt David (zelf in de veertig) steevast. ‘Die jongelui deinzen nergens voor terug.’ Omdat geen wietkweker aangifte doet, kunnen de rippers en knippers ongestoord hun gang gaan. Heel soms, als een ripdeal uit de hand loopt, hoor je er iets over. Zoals toen in 2006 in een wietloods in Venray de lichamen van twee Marokkaanse jongens werden gevonden.

 

Tussenmeters en sensoren

 

En dan is er ook het hardere optreden van politie en justitie dat de wietteler bedreigt. ‘Als je tegenwoordig in je huurhuis kweekt en wordt betrapt, sta je op straat’, zucht David.

 

De inzet van politiehelikopters met warmtesensoren, energiebedrijven die tussenmeters installeren en precies zien wanneer welk huis in de buurt veel stroom gebruikt en ontwikkelingen als Meld Misdaad Anoniem. Interessante kweeklocaties zijn daarom alleen nog boerenschuren, vrijstaande woningen of bouwplaatsen. ‘Daar wordt altijd veel stroom verbruikt, dus dat valt niet op.’

 

Voor David is het onomstreden: de strengere politieaanpak in Nederland (met onder meer de Taskforce aanpak georganiseerde hennepteelt) werkt. Niet voor niets steeg de wietprijs in een paar jaar tijd van 2.500 euro per kilo naar bijna 4.000.

 

Geen exportland meer

 

Door die harde aanpak verliest Nederland zijn dominante positie als wietexporteur. Cannabis verbouwen in Nederland wordt moeilijker, dus verplaatst de teelt zich naar het buitenland. ‘De straffen zijn er misschien hoger, maar de pakkans is veel, veel kleiner’, zegt David. België, Duitsland, Polen en Engeland zijn favoriete locaties om te kweken. Er zijn geregeld Nederlanders bij betrokken. ‘Nederland is de leerschool voor Europa. Wij zijn goede telers.’

 

Zo verkocht David zijn oogst vroeger vaak aan een tussenpersoon die naar het Verenigd Koninkrijk exporteerde. Maar tegenwoordig wordt volgens Interpol 80 procent op Engelse bodem gekweekt. Hetzelfde gebeurt in andere landen. ‘Wij krijgen signalen dat de teelt zich verplaatst naar bijvoorbeeld Noord-Frankrijk en België’, bevestigt justitie. ‘Door die harde aanpak richten criminelen zich op elkaar’, zegt David.

 

Blut

 

Voor het eerst in jaren heeft David geen plantages meer staan. Hij is blut, omdat zijn laatste plantage werd geript. De meer dan een miljoen euro die hij in een paar jaar tijd verdiende, heeft hij er doorheen gejast. Dure auto’s en gehuurde villa’s, bezoek aan sekshuizen, David nam het er nogal van. ‘Ik werd wakker met de vraag naar welke massagesalon ik nu weer zou gaan.’ Schuldig over zijn criminele activiteiten voelt hij zich niet. ‘Wat ik heb gedaan is voor niemand schadelijk geweest. Bij de coffeeshop hier om de hoek verkopen ze kilo’s per dag. En dan mag ik het niet telen? Daarom zie ik mezelf niet als crimineel.’

 

http://www.depers.nl/binnenland/350838/Wie...-leuk-meer.html

 

Door: patijn, vrijdag 6 november 2009 08:37

Volgens mij heeft de belastingdienst nog aardig wat geld te vangen van deze zwartwerker.

 

Reageer Door: TH21, vrijdag 6 november 2009 09:57

Ik hoop dat David geen medelijden verwacht van mij want dan is hij aan het verkeerde adres. Boontje komt om zijn loontje.

 

Reageer Door: mr.1009, vrijdag 6 november 2009 10:28

Ach gut... een crimineel met een miljoenenomzet die wordt beroofd van z'n kasplantjes... Het zou eens tijd worden dat de overheid hier tegen optreedt!

 

Reageer Door: Vliegertje, vrijdag 6 november 2009 10:36

Misschien niet crimineel in jou ogen wat betreft het kweken / verhandelen. Maar wat denk je van het illegale stroom verbruik. Dat is pure diefstal.En ook ik heb een buurman gehad die in zijn huurhuis was gaan kweken. € 20.000 schade voor de verhuurder,gaten in muren en plafonds voor doorvoer van kabels en waterslangen. En dit alles terwijl de slaapkamer van mijn kind aan dezelfde muur grenst. Moet er niet aan denken wat er gebeurt had kunnen zijn. Ondertussen is hij met de noorderzon vertrokken, de verhuurder met veel schade achterlatend. Hoezo geen crimineel!!!

 

Reageer Door: k2es, vrijdag 6 november 2009 11:40

Het is toch belachelijk dat het gebruik en de verkoop van softdrugs wel is toegestaan, maar de productie ervan niet. Wees als overheid dan consequent en verbied ook het gebruik en de verkoop van softdrugs, de coffeeshops en de growshops. Growshops zijn vreemd genoeg toegestaan, maar hun klanten zijn vrijwel allemaal criminelen die illegale wietplantages beheren. De politie hoeft alleen maar bij de growshops te gaan staan en de klanten te volgen. Maar waarschijnlijk zitten politieagenten liever lui in hun auto brave burgers te flitsen die 7 km sneller rijden dan toegestaan is en die met flitsapparatuur te beroven, dat is veel gemakkelijker en dan lopen ze geen enkel risico in aanraking te komen met criminelen.

 

Reageer Door: ctrl alt elite, vrijdag 6 november 2009 12:36

Vliegertje schreef:

 

Misschien niet crimineel in jou ogen wat betreft het kweken / verhandelen. Maar wat denk je van het illegale stroom verbruik. Dat is pure diefstal.En ook ik heb een buurman gehad die in zijn huurhuis was gaan kweken. € 20.000 schade voor de verhuurder,gaten in muren en plafonds voor doorvoer van kabels en waterslangen. En dit alles terwijl de slaapkamer van mijn kind aan dezelfde muur grenst. Moet er niet aan denken wat er gebeurt had kunnen zijn. Ondertussen is hij met de noorderzon vertrokken, de verhuurder met veel schade achterlatend. Hoezo geen crimineel!!!

 

 

 

U heeft helemaal gelijk. En het afval wordt vaak illegaal gedumpt in de natuur. Waaronder ook bestrijdingsmiddelen, afzuigapparatuur, plastic en glaswol. En de boswachters mogen het weer opruimen terwijl meneer bij hoeren ligt uit te hijgen van het zware werk. uh, oja.. dat dan weer wel. En het brandgevaar is erg groot. U heeft idd geluk gehad.

 

Reageer Door: rvd4always, vrijdag 6 november 2009 13:23

Zolang men het hypocriete beleid omtrent wiet en softdrug niet reguleert, hou je illegale kwekers. Geef de kweek vrij onder strenge voorwaarden zodat je de criminaliteit eruit haalt. Kan je er ook nog belasting op heffen!

 

Reageer Door: flexyco, vrijdag 6 november 2009 13:48

Legaliseren die teelt, veel beter. Hebben de telers geen stress, moeten ze vergunningen hebben, maken veel minder winst en betalen gewoon belasting. Jatten van stroom is er niet meer bij etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt als een bus allemaal wat deze man verteld !!!!

 

Het wordt er allemaal niet leuker op. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het een prachtig don quichotte verhaal.

alleen mist de integriteit aan alle kanten.

dus als het je lukt om dat bedrag er op zo'n manier doorheen te jassen,

wow wat een domheid.

van gestolen energie zoveel profijt trekken en er niets aan over houden,

domme grote jongen dus.

blijf ik liever een domme kleine jongen,

hoef je wat minder para te leven.

wat ik heb gedaan is voor niemand schadelijk geweest?

stroom van dergelijke hokken is nogal niet wat geld, voor de betalende consument........

 

rippers zijn pigs, los van alles.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals toen in 2006 in een wietloods in Venray de lichamen van twee Marokkaanse jongens werden gevonden.

 

dit klopt niet....iedereen die peter r de vries gezien heeft weet dat ze nooit gevonden zijn....

 

en of hij slim is? 1.000.000 verdienen en 900.000 naar de dames van plezier brengen?

 

dat mag iedereen zelf beoordelen...

 

volgens mij een mooi verhaal van een fantast met 10 plantjes die een paar centen uit de zak van een hopeloze journalist heeft geklopt...

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm het lijkt me dat met het geld wat die man verdient hij toch wel wat beveiliging kan instellen.

Dan heb ik het natuurlijk niet over Securitas of iets dergelijks maar meer over een paar handlanger die de boel gewoon dag en nacht in de gaten houden.

vind het al met al een beetje ongeloofwaardig zoals carpe_diem ook al aangaf. In de echte criminele wereld van grootschalig wiet kweken/handelen hebben ze hun zaakjes wel beter op orde.

Nog iets raars hij heeft het over rippers die bij de growshop wachten op grootschalige kwekers? Wat doet een iemand die het groots aanpakt bij de growshop?! zo van he doe mij maar 10000 kilo wormenpoep :lol:, ach ik denk het niet.

 

D.

Edited by Designed

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste big-boys komen niet vaak zelf in een growshop om hun spullen aan te schaffen.

de benodigde spullen komen vaker direct uit een groothandel..

 

betreft de rippers, tja zoals bekend hebben ze toch scheit aan alles. het blijft gewoon oppassen als kweker zijn,

maar ik kan er niet uit dat er geen alarm systeem opzit op zo'n groot miljoenen hok :lol:

 

vreemd verhaaltje dus,.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...