Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Goeiedag allemaal!

 

 

ik heb al wat rond gezocht/gelezen maar veel links lopen dood.

 

nou weet ik niet helemaal zeker hoe de vliegjes er zijn gekomen

ik heb bemeste grond gebruikt.. en ik denk dat dat de boosdoener is.

kan het ook zo zijn dat ze er door een tehoge tempratuur komen of iets dergelijks?

ik beschouw dit plantje als verloren, het was er gelukkig ook maar 1

 

in de toekomst wil ik wel graag netjes en schoon kweken, zonder beestjes!

het hok is in mijn kamer gebouwd en alle naadjes en kiertjes zijn dicht gekit

ik ga van de week gewoon goede grond kopen bij de growshop.

en dan maar hopen dat ze deze keer wel wegblijven!

 

zijn er nog meer dingen die ik kan doen om ze te voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

op hydro kweken B)

 

van onderaf water geven dan vermenigvuldigen ze niet zo snel meer.

als je dan een paar bug scan's langs de potten legt is het goed in toom te houden.

en af en toe beetje BAC over de voetjes van de dames, das wat ik doe.

 

weet je zeker dat het fruitvliegjes zijn?

 

kwam er ook een verslagje van het nieuwe hok?

 

grz brt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
op hydro kweken B)

 

van onderaf water geven dan vermenigvuldigen ze niet zo snel meer.

als je dan een paar bug scan's langs de potten legt is het goed in toom te houden.

en af en toe beetje BAC over de voetjes van de dames, das wat ik doe.

 

weet je zeker dat het fruitvliegjes zijn?

 

kwam er ook een verslagje van het nieuwe hok?

 

grz brt :lol:

 

Bedankt voor de reply en tips!

 

nee, ik weet niet zeker dat het een fruitvliegje is.

nu ik google even gebruikt heb al helemaal niet meer!

maar nu kom ik tot de conclussie dat het een varenrouwmug is!

geldt de tip ''water onderaf geven nu nog? haha sorry ik ben een beetje onwetend

 

nee ik heb geen verslagje gemaakt.. wel een hoop verslagen gelezen!

 

Groetjes NZT

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gewoon nematodes gebruiken, ze zijn voor 16 euro tekoop en vallen de larve aan van varenrouwmug. Ik doe het preventief.

 

Maar topics genoeg toch?

 

genoeg topics idd.. ik lees hier al bijna 2 jaar rond..

toch is het me allemaal niet zo duidelijk rond de beestjes

iets te overweldigend allemaal, de meeste links lopen dood

en wat de mensen zelf zeggen is soms tegenstrijdig..

 

hoe voorkom ik ze precies? ik hoorde net al hydro vallen

maar ik las ook weer dat het daarbij ook voorkomt?

verder maak ik mn hok al regelmatig schoon.

 

het komt er dus eigelijk op neer dat het niet te voorkomen is? maar wel te bestrijden..

 

in ieder geval bedankt voor de info..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grond droog houden, van onderen water geven.

 

''Neem'' gebruiken??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Werkt link die ik geef niet? Want voor mij wel namelijk eigenlijk?

 

die link werkt wel gewoon.. bepaalde links over het geen wat ik zocht werkte niet.

vandaar dat ik mijn simpele beginners vraag hier kwam stellen.

 

ik wilde weten hoe ik dergelijk ongedierte kan voorkomen

de plant die nu onder de varenrouwmug lijd beschouw ik als verloren..

 

het water van onderaf geven ga ik toepasse bij de volgende kweek

hopen dat ze dan wel wegblijven.. bedankt voor de info guys!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hang een vliegenvanger in je hok. Die kan je kopen bij de welkoop voor een paar euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nematoden inzetten preventief en bij beginnende plaag.

Er zijn mijten? (Hypiosatis Miles oid mooie naam voor dat insectje) die de volwassen en larven aanpakken en de nematoden is vd larven in de grond te tackelen maar dat kan behoorlijk lang duren (bij mijn kamerplanten duurde het ruim 3wk).

 

Hoe komen ze in je ruimte als je alles hebt afgekit ed?

 

Die krengen kunnen door heel kleine gaatjes.. zijn gek op licht en een licht vochtig medium (vandaar ook genoemd hydro door sommigen omdat je hiermee medium risico grotendeels wegneemt) en zullen alles doen om je hok in te komen.

 

Daarnaast is de grond die je in huis haalt een GROTE factor want hierin zitten vaak eitjes of larven die later uitkomen tijdens je kweek en dan zit jij met de problemen.

 

Probeer Goldlabel oid te krijgen als grondje, deze is ongestoomd (Google maar eens op wat het wel/niet stomen van AARDE.. en ik bedoel dus niet kokos.. allemaal doet/kan doen met deze aarde).

 

Van onderen water geven en je bovenste laag aarde ong 5cm in laten drogen houdt ze er ook redelijk onder en zorg dat je een luchtstroom hebt tussen je potten/over je potten heen zodat ze niet kunnen "landen in combi met gele vangstrips, moet jij eens kijken hoe snel je gewonnen hebt vd etters :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb vorige kweek een varenrouwmugaanval bestreden met Admire N van Bayer.

 

Eerst toplaag van je grond goed uit laten drogen, fikse dosis water met Admire N grond voor paar dagen goed vochtig houden.

 

Hang een paar plakstrips op om de vliegen die nu rondvliegen aan te pakken en je bent er binnen een week vanaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nematoden inzetten preventief en bij beginnende plaag.

Er zijn mijten? (Hypiosatis Miles oid mooie naam voor dat insectje) die de volwassen en larven aanpakken en de nematoden is vd larven in de grond te tackelen maar dat kan behoorlijk lang duren (bij mijn kamerplanten duurde het ruim 3wk).

 

Hoe komen ze in je ruimte als je alles hebt afgekit ed?

 

Die krengen kunnen door heel kleine gaatjes.. zijn gek op licht en een licht vochtig medium (vandaar ook genoemd hydro door sommigen omdat je hiermee medium risico grotendeels wegneemt) en zullen alles doen om je hok in te komen.

 

Daarnaast is de grond die je in huis haalt een GROTE factor want hierin zitten vaak eitjes of larven die later uitkomen tijdens je kweek en dan zit jij met de problemen.

 

Probeer Goldlabel oid te krijgen als grondje, deze is ongestoomd (Google maar eens op wat het wel/niet stomen van AARDE.. en ik bedoel dus niet kokos.. allemaal doet/kan doen met deze aarde).

 

Van onderen water geven en je bovenste laag aarde ong 5cm in laten drogen houdt ze er ook redelijk onder en zorg dat je een luchtstroom hebt tussen je potten/over je potten heen zodat ze niet kunnen "landen in combi met gele vangstrips, moet jij eens kijken hoe snel je gewonnen hebt vd etters :lol:

 

 

Heb vorige kweek een varenrouwmugaanval bestreden met Admire N van Bayer.

 

Eerst toplaag van je grond goed uit laten drogen, fikse dosis water met Admire N grond voor paar dagen goed vochtig houden.

 

Hang een paar plakstrips op om de vliegen die nu rondvliegen aan te pakken en je bent er binnen een week vanaf.

 

 

thnx Hier heb ik wat aan! weer wat geleerd..

 

had alleen nog een vraagje over het water via onder geven

ik heb er nu een bak onder staan gevult met water

moet ik dat water erook weer uithalen?

en dan bij de volgende waterbeurd die bak gewoon weer vullen..?

of kan het water erin blijven staan..

 

iig tot zover bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik heb ze nu voor het eerst ook :)

 

Lekker zeg....

 

Gisteren gelijk hard aangepakt. eerste 10 cm aarde van pot in een emmer gedaandaarna evenin de oven op 200 graden...

 

aarde lekker droog en vandaag nog geen vliegende teringlijer gezien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ gezat

 

ten eerste reageer je op een behoorlijk oud topic, ten tweede vraag ik me af hoe groot en diep je aardebak is. Als je de bovenste 10 cm eraf schept en in de oven doet, dan kill je alles wat er in die aarde zit. De hele structuur, bacterieleven etc. Bovendien meng je de zouten die de plant daar deponeert door de hele bovenste 10 cm (wat dan met water geven weer in je pot zakt). Als laatste heb je vast ook nog wel wat wortels beschadigd.

 

Kijk, als je een aardebak hebt van 60 cm diep, dan hoor je mij niet piepen, maar als het potten van 25 cm hoog zijn, dan had ik dat toch echt niet gedaan.

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ten eerste ik zal de volgende keer een nieuwe topic openen en dan krijg ik te horen bedankt hier zijn al 26 topics over maar echt een super opmerking van je :) daarom word iets vragen hier op het wietforum steeds leuker :)

 

ten tweede je trekt conclusies wat nergens op slaat. ik geef niet van boven maar van onderen. en mijn stekken staan nu een week en heb ze te nat ingewaterd en daarom heb ik deze mug anders heb ik hem nooit gehad. dus wortel beschadiging heb ik na een week niet

 

ten derde bij mij heeft het geholpen ik zeg niet dat je niet gelijk heb. maar je begint al te denken in problemen terwijl je juist moet denken in oplossingen

 

maar ik zal niet meer reageren en zal zo een topic aan gaan maken over geel blad. want die zijn er ooknog niet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha. Ik zou zeggen: kruip er nog even lekker in en stap aan de andere kant van je bed er weer uit. :)

 

Ik bedoelde het alleen maar goed hoor. Ik kan toch niet ruiken dat jij te nat ingewaterde stekken van een week hebt staan. Ik wilde je alleen adviseren om het de volgende keer anders te doen omdat er bepaalde nadelen aan jouw methode (lijken te) zitten.

 

Als een totale kweekN00B dit leest en vervolgens denkt: dat is de oplossing, terwijl hij/zij in de 4e week bloei zit met potten van 20 cm hoog, dan zijn zijn/haar planten vervolgens wel naar de kloten, vandaar mijn opmerking.

 

Maar ja, suuk6 dan maar met je, al dan niet aanwezige, gele bladeren!

 

EmTee

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dat heb ik gedaan nu met het andere been.. miss ben ik een beetje kortaf... maar je kan hier niks vragen of opzetten voordat men al met conclusies of theorieen kom.. En altijd in het negatieve.. want anders zus zus of zo... En nadelen over mijn methode...

 

klopt als een bus ik heb het veel te nat gedaan wou wat proberen i.v.m aanslaan van de stekken.. maar het heeft avrechts gewerkt.

 

en gele bladren heb ik niet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap wel wat je bedoelt, er komt vaak onzinnig negatief geklets als antwoord, maar dit was niet zo bedoeld.

 

Laten we het over 1 ding eens zijn: wat een klote beesten die varenrouwmug!

Allemaal stuk voor stuk: :)

 

EmTee

 

PS.: ik heb hier anders nog wel gele verf liggen voor je bladeren ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp het niet zo ik had vorige jaar ok wat van die muggen maar ja hoeveel schade doen ze nou eenmaal?

Ik heb er in ieder geval geen last van onder vonden.

 

rupsen dat zijn wel tering dingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...