Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Tl-grower

Ik weet het niet meer!

Recommended Posts

Hey growers and Blowers

 

ik heb momenteel 210 m³/h uitlaat staan op een 250 m³ koolstoffilter. Ik blaas uit door mijn koolstoffilter...

 

Nu zie ik op het net etc... beweringen dat men een 500 kuub afzuiging perfect kan combineren met een koolstoffilter van SLECHTS 250 KUUB. Ben ik gek aan het worden of maakt het sommige mensen niet uit dat het wat stinkt?

 

fris mijn geheugen eens op?

 

thx

B) Tl Grower

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Wat is de juiste verhouding tussen afzuiging en koolstof-filter?

Er zijn twee rekenregels:

1: je koolstoffilter moet gelijke tot 20% meer capaciteit als je afblazer hebben. Bijv: een 1000m2 afblazer moet een 1000m2 tot 1200m2 koolstoffilter hebben.

2: je koolstoffilter is net iets groter dan 50% van de capaciteit van je ventilator. Bijv: 1000m2 ventilator krijgt ongeveer een 600kuub filter.

 

Het filtert even goed, alleen zal optie 2 sneller verzadigd zijn dan optie 1. Filters kunnen erg zwaar worden. Dat kan een reden zijn om geen filter van 1200kuub te willen ophangen, maar te kiezen voor een 600kuub filter. Uiteraard is het ook mogelijk om via een Y-stuk twee filters op een ventilator aan te sluiten.

 

geleend uit: dit topic

 

grtz,

iep

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik blaas uit door mijn koolstoffilter...

 

Daar zit het in. De gegevens zijn voor als je aanzuigt via je koolstoffilter. Als je er doorheen blaast wordt het andere koek B) . Weet zo niet welke waardes je dan aan moet houden.

Iemand ervaring hiermee???

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zijn de voordelen om door de filter heen uit te blazen?

Het lijkt me altijd een nadeel aangezien je afzuiger/afblazer altijd in je hok staat en dus in de weg?

 

Ben benieuwd wat hiervoor een rden zou kunnen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben benieuwd wat hiervoor een rden zou kunnen zijn?

Het voordeel als je uitblaast door je filter, is net dat je je afzuiger en filter buiten je hok kan houden.

Wat de aan te houden waarden zijn kan ik je helaas niet mee verder helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inmiddels zijn er wel nog wat andere artikelen verschenen over lucht en filters. Lees de eitorial over luchttechniek voor dummies bijvoorbeeld en het interview met Lex Vonk van Can filters.

 

Het is heel simpel:

 

1. een filter heeft bij een bepaalde drukval zijn maximale capaciteit (tussen de 200 en 300 pa drukval

2. Bij een voor het filter relatief lagere capaciteit heeft het filter een lagere drukval

 

Een 500 kuub filter heeft een drukval van pak hem beet (voor dit voorbeeld) 250 pa bij maximale capaciteit. Bij de helft van de capaciteit is de drukval nog maar pak hem beet 130 pa.

 

Een ventilator heeft zijn maximale capaciteit bij 0 pa drukval. Ga je een filter er voor hangen dan zakt die capaciteit afhankelijk van de kracht van de ventilator (de drukopbouw). Een gemiddelde kleine box doet niet meer dan 250 - 300 pa. Een buisventilator heeft een hogere druk.

 

Zou je een 500 kuub fan op een 500 kuub ventilator zetten dan hou je dus veel minder over, tot ongeveer de helft (afhankelijk van je filter en buizen) dus is je filter zwaar overbemeten of je fan zwaar onderbemeten.

 

Ergo: Je fan dus zwaarder dan de filter als je je filter optimaal wilt gebruiken, of je filter zwaarder dan je fan als je de capaciteit van je fan beter wilt gebruiken (zoals met lage druk boxen). Het ligt dus aan je specifieke situatie.

 

Voorbeeldje:

 

Ik had een 500 kuub carboriginal filtertje en een Vents TT150 afzuigertje van 650 kuub voor een 1.2 meter tentje met 600 watt lamp. Dat zou toch moeten zuigen zou je denken he? Voldoende om een 600 watt lamp te koelen. Helaas, de vents is 150mm, de filter is intern slechts 100 mm dus daar ging de druk. Op volle snelheid trok hij nog niet eens 250 kuub er uit (dat konden we controleren door de inlaat via een vrijwel onbelaste fan actief in te blazen). En een herrie! Oplossing was vervangen door 1000 kuub filter met 160 mm interne maat en flens en een zwaardere box die nu netjes op 30% loopt. Kortom, de filter is veels te zwaar voor de toepassing, maar heeft wel een lage drukval waardoor we een (box) fan met een lagere drukopbouw konden gebruiken.

 

De kleine houten goedkope boxjes kun je al helemaal vergeten, die bouwen nauwelijks druk op.

 

Voor een kleine filter is een buisventilator nog steeds de beste optie ivm de drukopbouw.

 

Nog één keertje het verhaal over blazen:

 

NADELEN

- Je hebt geen grof filter (dat zit immers aan de buitenkant)

- Je opp is veel kleiner in je filter, daardoor raken de gaatjes eerder verstopt (ook al door het ontbreken van een grof filter)

- Je gaat met hoge druk het filter in en met lage druk het filter uit. Bij zuigen door een filter is dat net andersom.

 

Voor dat soort toepassingen zin er in-line filters die je in je ventilatiekanaal kunt inzetten, eventueel box je de filter zelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
NADELEN

- Je hebt geen grof filter (dat zit immers aan de buitenkant)

- Je opp is veel kleiner in je filter, daardoor raken de gaatjes eerder verstopt (ook al door het ontbreken van een grof filter)

- Je gaat met hoge druk het filter in en met lage druk het filter uit. Bij zuigen door een filter is dat net andersom.

Je kunt het stoffilter toch aan de binnenzijde plaatsen, gebruik wat expanderende ringen, bijv. een slangenklem om het doek op z'n plaats te houden.

 

Druk is geen factor bij de adsorptie van stoffen aan koolstof...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kun je doen maar ten eerste werkt dat stoffilter veel slechter doordat de oppervlakte daarvan nog geen 20% is van de opp die je aan de buitenkant van een filter krijgt en bovendien levert dat kleine oppervlakte dus ook nog een grotere drukval op. Daarnaast beperkt dat filter aan de binnenkant de luchtstroom en is het veel sneller vuil. wat ook weer een extra drukval tot gevolg heeft. Een enkel grof filtertje in de buis heeft natuurlijk helemaal geen zin.

 

Wat betreft de druk: Qua drukval maakt blazen of zuigen in principe niet uit maar het eerste gedeelte van je kool aan de binnekant raakt dus uiterst snel verzadigd. De luchtsnelheid door de binnenste gaatjes zal hetzelfde blijven, alleen met ongefilterde (vuile) lucht ipv (bij zuigen) naar binnen komende (gefilterde) lucht.

 

Er is overigens wel degelijk een verband tussen de luchtsnelheid en de adsorbtie van een filter: de snelheid bepaalt de contacttijd. Die moet met kool ongeveer 0,1 seconde zijn. Bij blazen zal de binnenste laag van de kool eerder verzadigd raken hetgeen meer invloed heeft op de diameter van het koolbed dan wanneer je zuigt. De oppervlakte is immers veel kleiner dan buiten. Er vanuit gaande dat de diameter en de luchtsnelheid bepalend zijn voor de contacttijd zal dat uiteindelijk niet zo ontzettend veel gaan uitmaken overigens omdat de luchtsnelheid naar de buitenkant toe lager zal zijn (dus een zelfde contacttijd). Het voornaamste verschil is echter de mechanische kant van het verhaal met de grove filter die we in onze branche gebruiken. De lucht die normaal in de industrie aan een koolstoffilter wordt aangeboden is al ontdaan van vaste deeltjes, bij ons is dat niet het geval. Dat die vervuiling aanmerkelijk is kun je goed zien aan je groffilter aan de buitenkant (en het stof dat zit op de kool in de gaatjes - haal er maar eens een stoffer overheen!).

 

Nog een fabeltje: Geperste kool adsorbeert alleen aan de buitenkant. Dat is onjuist. Als de kool goed is aangetrild dan zal de lucht door de kool gaan, niet langs. De verhouding kleine en grote poriën bepaalt uiteindelijk welke stoffen het best geadsorbeerd worden. Voor grote moluculen heb je grotere poriën nodig. Het is dus afhankelijk van de toepassing of je lichte of geperste kool gebruikt. De dikte van het bed in combinatie met de luchtsnelheid (en dus de contacttijd) is bepalend voor de mate van adsorbtie. Alleen bij grote pellets (met een grootte boven de pak hem beet 5-6 mm) bij zeer grote filters zal de lucht de binnenkant van de pellet niet meer bereiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat hou ik toch van dit forum... je komt ff online, 2pb-tjes met info, een hele topic vol info B)

 

Whazzup, bedankt voor die kennis. Heb je reply wel 3 x moeten lezen eer ik het verstond maar nu lijkt het simpel en het is zo dat ik nooit rekening heb gehouden met de druk in de filter. nieuw perspectief! toppie!

 

@ green lady

 

de berekening voor uitblazen via koolstoffilter is dat je afzuiging (apart van de 2:1 afzuig/inblaas) 80 % is van het maximum debiet van je filter... dus 250 kuub filter op ~ 220 kuub max, 500 op ~ 440 etc...

 

@ knakkie blind

 

Ik hoop dat je je planten knakt met je ogen open :no en het voordeel is dat in mijn microkast van 60x60x60 ik de filter erbuiten kan zetten zoals al is vermeld en dus de volledige ruimte benutten.

 

@ iedereen

 

Heb ff bezoekje gedaan omdat ik toevallig een opstelling bij een vriend heb staan met een 250 kuub filter die zuigt op 320 m³ uitblaas. Het stinkt, maar niet al te erg. Het feit dat het stinkt ligt aan de verzadiging van de filter (die al 4 kweekjes draait) volgens mij, en het feit dat het niet erg stinkt ligt eraan dat idd bij afzuig door filter de filtercapaciteit minder mag zijn. Want het stinkt nog altijd minder buiten de kast als binnen de kast B)

 

Nu goed, voor mijn nieuwe kweekkast is het goede informatie, voor mijn huidige microkastje is het niet relevant daar dus voor uitblaas via filter de overcapaciteit best wordt aangehouden en ik geen filter van 30 centimeter ga ophangen in mijn kastje...

 

THX 2 all :tu ;) :P :D :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...