Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Havelte78

Blumat in combinatie met Tensiometer ?

Recommended Posts

Beste mede hobbyisten

Gestart onder 1 lamp 600 W met een voor mij nieuw systeem namelijk het automatisch bewateren via blumat.

Dit omdat ik toch wel eens graag op vakantie wil zonder direct de hulptroepen te hoeven inschakelen.

Heel mooi systeem dat blumat alleen laat ik nou toch een beetje achterdochtig zijn.

Het idee dat ik niet in de hand heb wat mijn medium krijgt maakt me toch wel beetje zenuwachtig.

Nu ben ik van plan een tensiometer aan te schaffen om zodoende te kunnen controleren of het systeem zijn werk doet en evt bij te stellen. Ik kan namelijk door middel van draaien per pot bepalen of het systeem meer moet geven of juist minder. Nu vroeg ik mij af of ik deze tesiometer gewoon in een pot kan drukken controleren zuigspanning en hem dan vervolgens in de volgende pot te steken etc,etc,etc . Op deze manier kan ik dan per pot de juiste instellingen hanteren.

Wie werkt met de tensiometer en of het blumatsysteem en kan/wil mij hier wat meer over vertellen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo werkt het (helaas) niet.

 

tensiometer heeft tijd nodig om goede uitslag te geven dus dient zeker paar uur te blijven zitten maar die blumats kun je goed instellen.

 

id groei rond de 80mbar houden en id bloei rond 120, en af en toe checken met de tensio en tillen van een pot of de waardes kloppen en je komt er wel :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier :hoe te quoten

 

Ok thanks ! een paar uur dus. Dat betekent dat ik hem wel elke dag zou kunnen verplaatsen naar een andere pot ?

Of is het uberhaupt niet aan te bevelen om de tensiometer contstant te verplaatsen.

Heb maar twaalf potten dus vreselijk veel werk is het niet

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet aan te raden teveel te verplaatsen, verandert de zuigspanning id meter misschien te snel en dus onbetrouwbare uitslagen.

 

Ik heb 3 verschillende soortjes staan nu, 3 planten van zelfde soort dus die doe ik af met 1 meter qua watergifte (ik heb geen blumats) en die andere 2: de pot waar de meter inzit gaat goed maar die pot met geen meter, staat achterin mijn tent en is voor mij moeilijk bereikbaar, daar is het dus misgegaan.. teveel water gehad :lol:

 

Kan, maar dan wel goed de meter controleren en realiseer je dat je het wortelstelsel aardig verstoord met de meter id grond draaien en langere tijd "zomaar" dat metergat open laten is ook niet goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier :hoe te quoten

 

Hmm jammer leek me zo'n mooi plannetje maar inderdaad kleven wel wat nadelen aan.

Goed dan word het denk ik toch de vaste instelling en dan bij twee potten een tensiometer erin ter indicatie. Bedankt Lostchild !

Share this post


Link to post
Share on other sites

op vakantie gaan en je hokkie onbemand laten draaien.....heel erg slecht idee blumat of niet!

 

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal... :wacko:

Havelte,

Als je eenmaal tevreden bent over de vochtigheid van het medium,haal je de tensio eruit,prop je het gat weer dicht...en voila,draaien maar.

Ik zou wel een dag of 2/3 afwachten tot het schema van de blumat op orde is...en vervolgens de volgende pot.

De laatste pot laat je hem/ze instaan...die gebruik ik dan als gemiddelde voor de rest.

Zorg dat je start op een goed vochtig medium.....om de werking van de blumats te garanderen.

 

Ik vind het superdingen voor de vakantie... :lol: ,maar dat is mijn ervaring.

Ik zou niet weten waarom het een heel erg slecht idee is?

 

Groetjes Pukkel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier :hoe te quoten

 

Thanks Pukkel dit soort berichten maken de mens weer blij. Net zoals vakantie dat doet overigens.

Mijn 60 liter vat staat in een 200 liter vat en daarbij kan ik mijn geen vakanties permiteren langer als een week. Het vat is dan ook niet voller als 30 liter . Mocht het hele systeem op hol slaan (wat volgens mij niet kan want als de aarde verzadigt is geeft ie gewoon niks meer) Dan vangt de lekbak en de potten dit wel op.

Verder gewoon een goeie elektromonteur dus idd gewoon lekker weekje weg

Share this post


Link to post
Share on other sites

met andere woorden jullie gaan op vakantie zonder dat er iemand naar je hok komt kijken.....? jullie zijn gek wel eens gehoord van brand enzo....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Havelte,

 

ik heb ook een 60ltr vat,(voor een week vakantie)en eventueel een 100 ltr vat voor de iets langere vakanties. :lol:

2/3 keer per jaar lekker een weekje relaxen.....vinden de dames ook lekker hoor,een beetje rust.

Ik ben een heel vaste slaper..dus als het moet fikken,idd liever in de vakantie. :wacko: ,ook daar zal niemand last van hebben.

 

groetjes Pukkel

Share this post


Link to post
Share on other sites

één dingetje misschien, als je op vakantie gaat, kan je toch best iemand af en toe laten checken..

Ik heb al last gehad van blumats die maar open blijven staan en zo lekker je vat laten leeglopen enzovoort enzoverder :lol:

Niet om je paranoia te maken, maar er kan altijd iets foutgaan, voorzie daar dan ook in

 

Groeten T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier :hoe te quoten

 

 

Ik neem het veiligheidsaspect zeker serieus en bij langere afwezigheid zal ik ook zeker wel even een welwillende medekweker laten kijken.

Echter vind ik het voor zo'n klein hokje niet waard om nooit niet langer als twee dagen van huis te kunnen zijn. En ja brand dat kan ook gebeuren als ik aan het werk ben. (dat moet namelijk helaas ook nog gebeuren) Voor wateroverlast ben ik met die 30 liter niet zo bang zeker met een 60 liter vat geplaatst in een 200 liter vat. Mocht de blumat door blijven druppelen kan de lekbak in het hok dit opvangen. Zodoende denk ik binnen de veiligheidsmarges te kunnen blijven. Echter hoor ik op een ander forum dat het verplaatsen van de tensiometer toch echt niet bevordelijk is met name voor de wortels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk nu 1 jaar met blumats. het is gewoon een goed en betrouwbaar systeem.

Ik heb in deze tijd 3x een overstroming meegemaakt maar ben daar altijd zelf schuldig aan geweest.

De lekbak in het tentje kan trouwens 60 liter hebben, ik spreek uit ervaring... hahaha...

 

Maar even zonder dollen, als je blumats neemt kan je prima af met 1 tensio meter, die prik je in een van je potten en je vergelijkt de andere potten gewoon door met je vinger in de aarde te voelen, je vinger is namelijk een prima tensio meter.

 

Vervolgens moet je de blumats een beetje leren kennen voor je ze gaat vertrouwen :lol:

Ik laat ze altijd een dagje inweken in een volle emmer water, de dopjes van de buizen afgedraait en alles (behalve slangen enz.) in de emmer.

Na 24 uur draai ik de blumats onderwater in elkaar en steek ze vervolgens in de potten aarde (die ik van tevoren behoorlijk ruim heb water gegeven, bewust teveel zeg maar.)

Ik sluit de blumats aan op de hoofdslang en zet het kraantje open, er zal natuurlijk niets druppelen want je aarde is zeiknat en de blumats staan nog helemaal dicht.

Nu draai je ze stuk voor stuk open tot er water uitkomt (en eventueel wat lucht, even 10 a 15 sec vol open zetten)

Nu draai je ze dicht tot er alleen een druppel aan de slang komt, vanaf dit punt is het een beetje oefenen, ik draai minimaal een halve slag terug zodat er helemaal niets meer uit kan komen, wanneer de aarde droger wordt kan je ze definitief afstellen.

Laat ze nooit sneller druppellen dan 1 druppel per seconden en leer je planten en aarde goed kennen met behulp van de tensio meter.

 

Ik denk dat je binnen de kortste niet meer zonder dit systeem kan, mij bespaart het elke avond 1/2 uur water geven, daarnaast zijn de planten continu van voeding voorzien en is het dus ook geen probleem om een weekendje of weekje weg te gaan.

 

(en alles is bij mij ook tegen brand beveiligd, totaal 3 automatische blussers in 2 tentjes en 1 schakelbord.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...