Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

allin

Toch Verslaafd?!

Recommended Posts

ik heb altijd geleerd (en aangenomen) dat je aan wiet (en hasj) NIET verslaafd kan raken, maar ik blow (bijna) elke dag en "kan niet zonder" heb het nooit echt geprobeerd ofzo maar ik denk dat als ik een lange tijd zonder zou zitten (door bijv. geldnood o.i.d) dat ik me dan minder fijn voel dan nu.... en dat duidt dan toch op een verslaving denk ik. mijn hele leven is eigenlijk alleen maar op wiet gericht. ik begin het me steeds meerte beseffen en ben er niet blij mee.

 

zijn er mensen hier die hetzelfde ervaren of er een mening over hebben? ik hoor ze graag

mzl

LaTeR

Levi

Share this post


Link to post
Share on other sites

rook je puur of met tabak? want als je met tabak rookt raak je wel verslaafd aan de nicotine als je het vaak genoeg doet.

greetz, Thagrazzhopper

Share this post


Link to post
Share on other sites

meestal met beetje tabak maar ik rook ook dus ben daar al aan verslaafd. want bven wel eens een week (zonder wiet) op vakantie geweest. maarwel met sigaretten en toen "miste" ik ook wel iets. dus hetgaat hier echt om de verslaving van wiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is idd geestelijke verslaving,

je vindt het, en dat wil je zo vaak mogelijk... :( op zich best logisch...

Ik heb het nooit zo extreem gehad, maar wel dat wij in het weekend nix anders te doen wisten dan bij iemand gaan zitten blowen en een filmpje kijken :?

 

ik begin het me steeds meerte beseffen en ben er niet blij mee.
t klinkt mss simpel, maar DE oplossing is toch nog altijd minderen... :?

zorgen dat je ook lol kunt hebben zonder wiet. Daar ben ik de laatste tijd gelukkig ook achter gekomen. Dat een jointje best chill is op z'n tijd, maar nuchter zijn is soms ook leuk :)

Bekijk t zo, als je de situatie waarin je je nu bevindt niet prettig vindt, zit er maar een ding op en dat is minderen, dat moet dan ook niet zo erg zijn toch?

Vind je het niet erg... smookzzzz :)

 

GG 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het begin dat ik wiet rookte was ik ook een fervent voorstander van het gebruik ervan en was één van mijn meest gebruikte argumenten naar tegenstanders toe (voornamelijk m'n ouders dus) ook steeds dat je er niet aan verslaafd kon geraken.

Ondertussen rook ik nog steeds wiet :wink: maar besef nu ook dat wie zegt dat je er niet kan aan verslaafd geraken dikke bullshit aan't verkopen is!

Ik ben een tijdje geleden ook tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk niet meer kon stoppen (in het begin nog voor mezelf ontkennend: "ik kan wel stoppen maar waarom zou ik..."). En het is echt wel niet aan de tabak dat ik verslaafd was maar aan het gevoel op zich, 's avonds nuchter zijn werd een vreemde ervaring met een steeds beklemmend gevoel dat ik mij beter ging voelen als ik smoorde.

Het stoppen bleek dus echt wel zwaarder te zijn dan ik dacht (in't begin dronk ik elke avond zo'n 2a 3 glazen wijn ter vervanging van het 'scheel' zijn) maar gelukkig zijn de 1ste 3a4 dagen het ergste en is het vanaf dan wel gemakkelijker vol te houden.

Ik voelde me zelfs na een week beter dan toen ik elke dag wiet gebruikte, ik begon dingen anders te ervaren (om over het suffe gevoel dat verdween nog maar te zwijgen) en werd wat energieker.

Nu probeer ik enkel nog in't weekend te gebruiken en dat lukt redelijk hoewel ik soms tijdens de vakanties wel eens herval en ik zoals nu bv de laatste week weeral alle dagen heb gerookt. (dat wordt weer enkele dagen afzien straks :( ).

Ik moet wel zeggen dat ik ook mensen ken die hier blijkbaar minder problemen mee hebben en echt wel kunnen stoppen wanneer ze dat zelf willen, langs de andere kant zijn er ook die problematisch verslaafd zijn en van 's morgens tot 's avonds wiet roken...

It takes all kinds...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nuja je kan je afvragen wat is verslaafd

 

zal een idioot vb geven :roll:

men broertje eet elke morgen zen boterhammen met een bepaalde choco

als die er niet is is ie heel ambetant vr de rest van de morgen :arrow:

is hij dan verslaafd aan choco :?:

het heeft ook te maken met gewoonte

zolang je gewoon jointe rookt savonds ofzo om wat te relaxen is er toch niks aan de hand

als je het gewoon maar niet nodig hebt om te functioneren in je dagdagelijkse taken

ken er wel die beginnen al van smiddags ofzo te roken terwijl ze daarna nog dingen moeten doen (nr les gaan, studeren werken , ...)

ok , we zijn daar allemaal wel is geweest in die periode en het is wel best gezeliig al die "gewone" zaken die je normaal nuchter doet eens lekker gaar te doen

maar als je dit echt elke dag begint te doen heb je wel een probleem

 

de examens komen er weer aan :( en nu is het altijd wel een mooi moment om te zien of je een tijdje zonder kan

ik rook al een tijdje(kleine week) niet meer , en als ik zou zeggen dat dit me zonder problemen valt zou ik liegen :oops: maar het gaat wel

je moet gewoon zorgen dat je iets anders te doen hebt

alleeen in slaap geraken lukte me moeilijk eerste dagen

Share this post


Link to post
Share on other sites
zal een idioot vb geven :roll:

men broertje eet elke morgen zen boterhammen met een bepaalde choco

als die er niet is is ie heel ambetant vr de rest van de morgen :arrow:

is hij dan verslaafd aan choco :?:

 

Kleine nuance hierin is wel dat choco geen roesverwekkend middel is, je kan het lekker vinden en daardoor het frequent gebruiken maar er bestaat geen gevaar dat je in die mate verslaafd wordt dat het lichamelijke ongemakken met zich gaat meebrengen...

 

Anders ben ik verslaafd aan pitta en frieten :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

en toch is chocola een hard drug..... volgens de definitie van het woord dan toch. heb zelfs een vriend die mega sjagrijnig wordt als hij niet iedere dag zn stukken chocola boeft, gewoon tgedacht alleen al doet hem zot komen! en neem van mij maar aan dat overmatig chocola gebruik tot heel wat ongemakken kan leiden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

doet me goed dit te lezen.......

niet dat men (mogelijk) verslaafd is,

maar wel dat meerdere personen ook werkelijk beseffen dat het risico zeker aanwezig is.

 

zolang je gewoon jointe rookt savonds ofzo om wat te relaxen is er toch niks aan de hand

alleen nog jammer dat deze zin er nog wel bij staat :)

dat hoeft dus ook zeker niet waar te zijn; zeker niet als het "gewoon"/"gewoonte" is om dat te doen. Zijn zo ook genoeg (=teveel) personen die slaapproblemen krijgen als ze dan een avondje niet blowen. Ze hebben dan toch die thc nodig aangezien dit in hun leefpatroon is ingeslepen, het hoort dan bij het dagelijkse ritme. Wordt dit ritme verstoord dan kan in slaap komen zeer moeilijk zijn........ je mist dan toch "iets" :(

 

Binnenkort valt hier ook nog wat meer over te lezen,

tot die tijd kan men wel alvast een kennis-test doen op gebied van hasj,wiet,thc

 

Het scheelt al een heel stuk als je zelf beseft dat regelmatig gebruik kan leiden tot verslaving/gewenning

(ligt er maar aan hoe je het noemen wilt); in dat geval is de kans daar op toch al een stuk kleiner.

Je gaat dan als het goed is toch al anders om met je blowgedrag.

 

Personen die blijven roepen dat het helemaal geen kwaad kan lopen dan ook het meeste risico;

in mijn ogen dus de ogen sluiten voor de realiteit......

en aantal van die personen blowen om de realiteit te ontvluchten...... klinkt dus ook wel logisch :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites
en toch is chocola een hard drug..... volgens de definitie van het woord dan toch. heb zelfs een vriend die mega sjagrijnig wordt als hij niet iedere dag zn stukken chocola boeft, gewoon tgedacht alleen al doet hem zot komen! en neem van mij maar aan dat overmatig chocola gebruik tot heel wat ongemakken kan leiden....

 

K, feitelijk heb je hierin gelijk ja, chokolade, koffie en cola zijn eigenlijk ook verslavende middelen (vriend van mijn vader is verslaafd aan cola, minstens 1 bak (flesjes) per dag!)

Maar geeft toe dat het wel minder frequent voorkomt dan een wietverslaving en ik zou het ook niet meteen een harddrug noemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik persoonlijk ook niet, maar volgens de definitie van hard drug is het het wel. maar zoals je zegt, er is idd toch nog wel een groot verschil, alhoewel het toch op hetzelfde neerkomt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja natuurlijk is choco minder "gevaarlijk" dan weed

maar wat ik wil zeggen is dat je niet automatisch verslaafd bent aan iets omdat je het elke dag gebruikt

dit is een groot verschil

ik zie mezelf niet als een verslaafde (zelfs al rook ik normaalgezien elke dag) omdat ik normaal kan werken ook al heb ik in een week niet gerookt

 

maar ik ben er wel degelijk van bewust dat jointen roken helemaal niet zo onschuldig is

het argument dat je aan wiet niet verslaafd kunt worden maar wel aan harddrugs vind ik maar flauwtjes

zijn er veel die maar zelden een pilletje pakken maar toch elke dag wiet nodig hebben

:arrow: begrijp me niet verkeerd ik vind harddrugs nog wel veel gevaarlijker hoor :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar ik ben er wel degelijk van bewust dat jointen roken helemaal niet zo onschuldig is

het argument dat je aan wiet niet verslaafd kunt worden maar wel aan harddrugs vind ik maar flauwtjes

zijn er veel die maar zelden een pilletje pakken maar toch elke dag wiet nodig hebben

:arrow: begrijp me niet verkeerd ik vind harddrugs nog wel veel gevaarlijker hoor :roll:

 

Touché! Idd ook een sterk punt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik persoonlijk heb als ik eens 'n paar weken stop geen last geen soort afkickverschijnselen ofzo, maar toch 'n beetje als ik op 'n plekkie lekker in de zon zit met maten, zoiets van "wat zou 't leuk zijn om nu een vette blow te doen?" nou reken ik dit niet onder verslaving, ik denk dikwijls smorgens met de fiets op weg naar school wat zou 't leuk zijn om nu met de auto te rijde! ben ik dan verslaafd aan auto's? :s

ik denk dat 't erg helpt 't blowen niet tot gewoonte te maken, ja kan 't veel doen maar probeer niet elke avond voor 't slapengaan te blowen dan word je der natuurlijk aan gewoon... ik denk eigenlijk dat je van alles een gewoonte kan maken zo... als jij een jaar voor 't slapengaan elke dag 'n glas melk met honing drinkt dan kan je ook ni meer zonder zelfs al is 't niet nodig... +dity hangt van mens tot mens af allemaal heede ene raakt verslaafd aan roken terwijl er wel meer mensen zijn die een keer per jaar een sigaretje opsteken op 't feestje van de baas ofzo omdat die vriendelijke man 't altijd aanbied... ik weet niet of je wel sluitende antwoorden kan geven over zulke vrage.... heeel persoonlijk hee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat veel mensen last hebben van gewoontes, meer dan we zelf beseffen! maar je hebt goede en slechte gewoontes, en de slechte kan je het beste afleren en miss paar goeje bijmaken(bv, als je door een deur gaat, ze automatisch dichtdoen, als je me snapt)

En last van willen smoren heeft iedereen wel, maar de enige oplossing is weerstaan. je kan niet altijd de gemakkelijke weg bewandelen.

 

Xytras:Nu probeer ik enkel nog in't weekend te gebruiken en dat lukt redelijk hoewel ik soms tijdens de vakanties wel eens herval en ik zoals nu bv de laatste week weeral alle dagen heb gerookt. (dat wordt weer enkele dagen afzien straks  ).  

juist hetzelfde bij mij, was bv gestopt voor de examens, ging goed, en dan begonnen examens, ben ik terug begonne :roll: heel slim van mij, en ja, nu is het weer vakantie dus das veel (te veel?) smoren, en ok, dan raak je beetje verslaafd, maar dat hele stop gedoe is al beetje routine geworden, je doet wa je wil, zo lang je het kunt oplossen en de gevolgen kunt dragen, dus geen probleem :twisted:

 

yo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil elke dag sex,? ben ik dan een sex verslaafde? :wink: hex.

Share this post


Link to post
Share on other sites

of jij dat ben weet ik niet hex.....

 

maar dat er mensen zijn die verslaafd zijn aan sex is ook wel een feit ja (nimfomanen)

 

:wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je zeker verslaafd aan wiet kan worden en ook aan sex.

Ik had 9 maanden vriendin en we hadde bijna elke dag sex. Toen dit over was miste ik haar wel maar het was ook in grote maatte de sex. Sex en blowen zijn allebij dingen waardoor je je toch anders gaat voelen. Het is wel de gewoonte maar ook zeker het gevoel. Ik denk dat dit per persoon verschillend is maar ik weet zkr dat elke dag blowen zeker best verslavend kan zijn. Ik rook elke dag 2 joints en merk zoals nu nu er niemand wiet heeft dat ik wel heel veel zin heb in een joint. (teveel opzich). Normaal zou ik niet naar dit soort topics gaan zoeken maar omdat ik toch in kleine maten verslaafd ben aan wiet ga je ook opzoek naar topics die hierovergaan. Vaag voorbeeld maar wel veel zeggend (voor mij dan)

 

-Delax-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je zeker verslaafd aan wiet kan worden en ook aan sex.

Ik had 9 maanden vriendin en we hadde bijna elke dag sex. Toen dit over was miste ik haar wel maar het was ook in grote maatte de sex. Sex en blowen zijn allebij dingen waardoor je je toch anders gaat voelen. Het is wel de gewoonte maar ook zeker het gevoel. Ik denk dat dit per persoon verschillend is maar ik weet zkr dat elke dag blowen zeker best verslavend kan zijn. Ik rook elke dag 2 joints en merk zoals nu nu er niemand wiet heeft dat ik wel heel veel zin heb in een joint. (teveel opzich). Normaal zou ik niet naar dit soort topics gaan zoeken maar omdat ik toch in kleine maten verslaafd ben aan wiet ga je ook opzoek naar topics die hierovergaan. Vaag voorbeeld maar wel veel zeggend (voor mij dan)

 

-Delax-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je zeker verslaafd aan wiet kan worden en ook aan sex.

Ik had 9 maanden vriendin en we hadde bijna elke dag sex. Toen dit over was miste ik haar wel maar het was ook in grote maatte de sex. Sex en blowen zijn allebij dingen waardoor je je toch anders gaat voelen. Het is wel de gewoonte maar ook zeker het gevoel. Ik denk dat dit per persoon verschillend is maar ik weet zkr dat elke dag blowen zeker best verslavend kan zijn. Ik rook elke dag 2 joints en merk zoals nu nu er niemand wiet heeft dat ik wel heel veel zin heb in een joint. (teveel opzich). Normaal zou ik niet naar dit soort topics gaan zoeken maar omdat ik toch in kleine maten verslaafd ben aan wiet ga je ook opzoek naar topics die hierovergaan. Vaag voorbeeld maar wel veel zeggend (voor mij dan)

 

-Delax- :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet juist om wiet een harddrug te noemen inderdaad. Het is toch zo dat een harddrug als regel; heeft dat men ook lichamelijk verslaafd raakt. Van wiet zal je niet lichamelijk verslaafd raken; met andere woorden, je krijgt geen afkickverschijnselen als je na lange tijd van blowen ineens stopt. Je word niet misselijk, geen andere lichamelijke klachten. Het enige nadeel aan wiet is inderdaad de geestelijke afhankelijkheid (verslaving) die je ermee kan oplopen. Zoals meerderen hier wel aangeven dat ze toch moeite hebben om zich "heel" te voelen zonder wietgebruikt geeft al aan dat men toch in zekere mate geestelijk afhankelijk is. Ik zal niet ontkennen dat ik dit zelf ook meemaak. Zo van : 'Wat zou t toch heerlijk zijn om ff een dikke pit te roken'.

Nou denkt men snel: oh alleen geestelijk verslaafd, dit is toch geen probleem?. Nou, dit is afhankelijk van de persoon en zijn wilskracht. Ik gebruik zelf niet veel (meer) maar toch heb ik vaak ook nog wel t idee dat ik ff moet roken:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor iemand met een sterke wilskracht is wiet geen gevaarlijke drugs. Voor iemand die weinig discipline is het al weer heel anders. Het is dat XTC zoveel schade aanbrengt, anders was het net zoals wiet een softdrugs. (Er zijn toch veel meer mensen die dagelijks wiet gebruiken dan mensen die dagelijks XTC gebruiken)

De vraag is natuurlijk of dit niet vooral te maken heeft met het feit dat wiet vrij weinig schade aan kan richten (sommigen denken zelfs dat het helemaal geen kwaad kan, ook niett bij veelvoudig gebruik)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is niet juist om wiet een harddrug te noemen inderdaad. Het is toch zo dat een harddrug als regel; heeft dat men ook lichamelijk verslaafd raakt. Van wiet zal je niet lichamelijk verslaafd raken; met andere woorden, je krijgt geen afkickverschijnselen als je na lange tijd van blowen ineens stopt.

Fout. Hard drugs zijn niet om deze redenen ook harddrugs, het is een stempel door de overheid gegeven aan drugs die een gevaar voor de samenleving kunnen zijn, etc..

 

En er zijn WEL degelijk lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Wiet is psychologisch EN lichamelijk verslavend, alhoewel je natuurlijk niet de intensiteit van de ontwenningsverschijnselen kan vergelijken met die van bijv benzodiazepines of opiaten. Ik zal je ff wat refs geven:

 

Didcott P, Reilly D, Swift W, Hall W. Long-term cannabis users on the New South Wales North Coast. NDARC Monograph No. 30. Sydney, Australia:NDARC, 1997:36-41.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...1&dopt=Citation

 

Swift W, Hall W, Copeland J. Cannabis dependence among long-term users in Sydney, Australia. NDARC Tech Rep No. 47. Sydney, Australia:NDARC, 1997.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...9&dopt=Citation

 

Crowley TJ, Macdonald MJ, Whitmore EA, Mikulich SK. Cannabis dependence, withdrawal, and reinforcing effects among adolescents with conduct symptoms and substance use disorders. Drug Alcohol Depend 1998;50:27-37.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...0&dopt=Citation

 

Wiesbeck GA, Schuckit MA, Kalmijn JA, Tipp JE, Bucholz KK, Smith TL. An evaluation of the history of a marijuana withdrawal syndrome in a large population. Addiction 1996;91:1469-1478

http://www.ingentaconnect.com/searching/Ex...000010/art00006

 

Haney M, Ward AS, Comer SD, Foltin RW, Fischman MW. Abstinence symptoms following oral THC administration to humans. Psychopharmacology 1999;141:385-394.

http://www.springerlink.com/app/home/contr...ults,1:100390,1

 

Haney M, Ward AS, Comer SD, Foltin RW, Fischman MW. Abstinence symptoms following smoked marijuana in humans. Psychopharmacology 1999;141:395-404.

http://www.springerlink.com/app/home/contr...ults,1:100390,1

 

Aceto MD, Scates SM, Lowe JA, Martin BR. Cannabinoid precipitated withdrawal by the selective cannabinoid receptor antagonist, SR 141716A. Eur J Pharmacol 1995;282:R1-R2

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...0&dopt=Citation

 

Abood ME, Sauss C, Fan F, Tilton CL, Martin BR.Development of behavioral tolerance to delta 9-THC without alteration of cannabinoid receptor binding or mRNA levels in whole brain. Department of Pharmacology and Toxicology, Medical College of Virginia, Virginia Commonwealth University, Richmond 23298.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...4&dopt=Abstract

 

MD Aceto, SM Scates, JA Lowe and BR Martin Dependence on delta 9-tetrahydrocannabinol: studies on precipitated and abrupt withdrawal Department of Pharmacology and Toxicology, Medical College of Virginia, Virginia Commonwealth University, Richmond, USA.

http://jpet.aspetjournals.org/cgi/content/...pe2=tf_ipsecsha

 

Aceto MD, Scates SM, Lowe JA, Martin BR.Cannabinoid precipitated withdrawal by the selective cannabinoid receptor antagonist, SR 141716A. Department of Pharmacology and Toxicology, Virginia Commonwealth University, Richmond 23298-0613, USA

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...0&dopt=Abstract

 

En, misschien een stukje makkelijker om te lezen & begrijpen:

Despite past skepticism, it has been established that, although it is not common, a vulnerable subpopulation of marijuana users can develop dependence. Adolescents, particularly those with conduct disorders, individuals with psychiatric disorders, or problems with substance abuse appear to be at greater risk for marijuana dependence than the general population.
CONCLUSION: A distinctive marijuana withdrawal syndrome has been identified, but it is mild and short-lived. The syndrome includes restlessness, irritability, mild agitation, insomnia, sleep EEG disturbance, nausea, and cramping.

 

Onder "Summary and Conclusions".

http://www.rism.org/isg/dlp/ganja/analyses...03a.html#psycho

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/161/11/1967

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...