Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Makreel

Invriezen wiet?

Recommended Posts

Mijn drooghok is dit weekend opeens zeer hard getroffen door rot, bijna de helft van alle toppen weggerot in 1 nacht.. Nu heb ik de rest in bakken met vochtvreters gedaan. 2 bakken, degenen met de natste wiet, rotten echter gewoon door.. Ik vroeg me af of hier nog iets van te redden was door de wiet in te vriezen en daarna verder te drogen? Zodat alle schimmel dood zou gaan. Weet iemand of dit werkt? Of is het niet goed voor wiet om t in te vriezen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn drooghok is dit weekend opeens zeer hard getroffen door rot, bijna de helft van alle toppen weggerot in 1 nacht.. Nu heb ik de rest in bakken met vochtvreters gedaan. 2 bakken, degenen met de natste wiet, rotten echter gewoon door.. Ik vroeg me af of hier nog iets van te redden was door de wiet in te vriezen en daarna verder te drogen? Zodat alle schimmel dood zou gaan. Weet iemand of dit werkt? Of is het niet goed voor wiet om t in te vriezen?

Daarop aansluitend, vanacht gaat het hier -3 vriezen, kunnen de toppen (die nog een week moeten) dit verdragen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weed droogt wel sneller als het eerst in de vriezer heeft gelegen

Normaal blijft je weed nog enigzins in leven ,maar als je het na het oogsten meteen invriest sterft het zo goed als gelijk

 

of watercure en dan droge en dat lijkt me voor jou de beste oplossing

 

 

en Ganja je toppen wel maar je wortels niet

 

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een tijdje geleden ook snel uitbreidende rot in m'n drogende wiet gehad. Ik heb het weggeknipt, de wiet een nachtje in de vriezer gelegd en toen verder gedroogd. Het was daarna snel droog en ik heb verder geen enkel rot plekje meer gezien. Het lijkt er dus op dat de schimmels ook het loodje leggen in de vriezer. Met de smaak was niks mis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nergens rot te bekenen bij mijn toppen.

Ik heb ze wel meteen op een speciale droogmachine gelegd, deze blaast droge lucht over de toppen heen zodat ze heel snel kunnen drogen.

 

Ze liggen nu al zo een 4-5 dagen te drogen, en het is al bijna doog genoeg om te roken volgens mij...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wakki,

hey, heb je een foto van je speciale droogmachine? altijd leuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een vraagje: bedoelen jullie wiet invriezen in een afgesloten (strijk)zak of zonder afgesloten zak?

Als je het laaste gaat doen in een vriescel ( en dan bedoel ik er 1 waar heftrucks in rijden) dan ruik je het een jaar later ook nog....

Het eerste heb ik wel eens gedaan met verse vis die ik schoon gemaakt heb en dat werkte perfect !

Diepvries patat, vlees, kip,vis,groenten, tuinbonen...dus waarom geen diepvries wiet...?? B)

Als het invriezen maar heel snel gebeurd.

De truuk is dat je zo snel mogelijk de temperatuur van -8 passeerd.

Dat is de temperatuur waarbij water in de cellen bevriest en de ijskristallen de celwanden kapot prikken....( denk aan lekwater bij ontdooien van een karbonade,voorzover er geen water in is geinjecteerd door een malafide slachterij..)

Hoe sneller het natuurproduct door die -8 gaat hoe minder kwaliteitsverlies optreed door die ijskristallen.( chock freezing )

 

Aangezien wiet geen vet bevat schat ik de houdbaarheid op zeker 5 jaar...bij -20 graden constant.

Heeft iemand er ervaring mee?

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou om te beginnen bevat wiet natuurlijk wel olien en vetten,

 

Ik heb van friezen meer verstand dan van vriezen.

Maar dacht wel te weten dat er een canna goeroe onderzoek naar had gedaan,

en dat er wel achteruitgang te bemerken was,

in welke tijdboog dat weet ik niet.

 

Gevoelsmatig zeg ik dat je iets aan de structuur zult gaan veranderen,

weer zoiets voor de cannalyse testen....

 

Greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt beter verkruimelbaar, wat harder dus. De celstructuur gaat namelijk kapot dus breekbaarder is misschien het juiste woord.

 

De trichomen blijven verder intact in de vriezer. Ik bewaar zelf best vaak wiet in de vriezer, gewoon omdat er lekker veel in past B).

 

En je ruikt niks natuurlijk.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd bij invriezen van natuurproducten treed altijd kwaliteit verlies op.

Zoals reeds aangegeven door de ijskristallen.Maar hoe sneller de -8 gepasseerd wordt hoe minder verlies optreed.

Het rendement na droging zal zeker iets lager zijn door genoemde oorzaak.

Ontdooien van natuurprodukten moet weer erg langzaam gebeuren, denk aan een diepvries kip ontdooien in de koelkast.

gr Carpie.

PS Met geen vet bedoelde ik minder als 2%.

bv vette vis van 20+% heeft een houdbaarheid van 1 jaar bij -20 graden Celcius constant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees, ik weet niet hoe gevroren jouw vriezer vriest... Maar ik heb ook ergens een goeie zak wiet in de vriezer liggen, maar dat ruik je toch wel degelijk(mijn pa dan B) ik ruik nergens wiet meer :tu) in het koel gedeelte van de combi.

Wellicht vriest jou vriezer harder? (zal vanavond/morgen eens even kijken hoe koud ie vriest)

 

 

Banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites
idd bij invriezen van natuurproducten treed altijd kwaliteit verlies op.

Zoals reeds aangegeven door de ijskristallen.Maar hoe sneller de -8 gepasseerd wordt hoe minder verlies optreed.

Het rendement na droging zal zeker iets lager zijn door genoemde oorzaak.

Ontdooien van natuurprodukten moet weer erg langzaam gebeuren, denk aan een diepvries kip ontdooien in de koelkast.

gr Carpie.

PS Met geen vet bedoelde ik minder als 2%.

bv vette vis van 20+% heeft een houdbaarheid van 1 jaar bij -20 graden Celcius constant.

Klopt en toch blijven ze roepen: "Ingevroren groenten zijn net zo goed" naha...

 

Maar goed, binnen marges natuurlijk wel...

 

Invriezen is goed om de natuurlijke degradatie af te remmen. Iets wat ik nog niet direct op wil roken maar ook niet een half jaar wil laten fermenteren leg ik in de vriezer... Zo blijft het "vers", iig beter voor smaakbehoud.

 

@nabaan,

Mijn vriezer gaat tot min weet ik niet. Ik denk -10 ofzo, niet zo geweldig. Verder zit het gewoon in een albert heijn boodschappentas... Een redelijke hoeveelheid toch maar ik ruik pas wat als ik de zak open doe.

 

BTW, ik vraag me af wat etheen met onze planten doet... Misschien leuk om eens wat bananen bij de planten te leggen... Kwam er zomaar op hiih.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 100 gram wiet ingevroren die opeens begon met rotten, dagje later ontdooid en t was binnen 4 dagen droog.

Niks mis met smaak of effect, en de rot is niet meer teruggekomen.

Dit is dus echt een goede methode voor mensen die met rot in hun droogkamer zitten.

Wiet met beginnende rot erin smaakt dus ook helemaal niet vies ofzo..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...