Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Magnoliophyta

PWS Aeroponics

Recommended Posts

Goedenavond!

 

Ik ben bezig met een Profielwerkstuk in 6 Atheneum over Aeroponics, de plant die ik hiervoor ga gebruiken zijn big buds. Ik heb me natuurlijk al enorm ingelezen met diverse fora en een stapel boeken. Ik heb echter nog een paar praktische vraagjes. Dit systeem (overigens wel zelf gebouwd) ga ik vergelijken met hydro- en substraat(aarde)cultuur. Nu heb ik zo goed als alles al opgebouwd, alleen weet ik niet zeker of dit praktisch wel mogelijk is.. ten eerste de ruimte in de tent, beoordeel zelf maar.. Linkje naar foto er staan dus in een 1,2*1,2m² tentje 16 11l potten en nog een zelfgemaakt aeroponics systeem.

 

Ten tweede, alles staat op school opgesteld, hoe zit dit met weekenden, en vakanties? Ik neem aan dat ik wel tenminste zeker bij de aarde even elke dag moet kijken en water geven?

 

Bovendien zet ik 24 planten neer, ik zou 1 moederplantje willen hebben, maar ik heb eigenlijk nog niets gelezen over de verzorging van een moederplant, kan iemand hierover uitweiden?

 

Tot slot ben ik vol goede hoop, met 4 universitair opgeleide biologiedocenten met een zondvloed aan informatie betreffende zelfs hennepplanten die me altijd bijstaan.

 

Met vriendelijke groet,

 

Maikel.

Edited by MaikelS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er een beetje aan...

 

Hoe groot is de container? aerophonic systemen zuipen namelijk veel water.

 

Als je er niet bij kan zijn kan het tricky zijn...

 

Veel warmte: er verdampt veel water waardoor de EC omhoog schiet en de PH omlaag

Veel voedings gebruik: PH stijgt en de EC daalt

 

Gewoon proberen dus en monitoren wat er gebeurd, dan weet je waar je rekening mee moet houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

coooool, wiet kweken voor school. 10+ voor originaliteit :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ook nog eens zo'n aantal?? Een soort "trek uw plant" actie?

 

Ik vind dat je wel veel planten op zo'n oppervlakte hebt staan. Bovendien hebben de aeroponics planten niet evenveel ruimte als de ander substraat planten en staan ze dichter bij de lamp en slechts aan de zijkant. Ik had in jou geval liever een bredere tent gepakt en 2 x 400, dan heb je een betere lichtspreiding en kun je makkelijker 3 zones maken.

 

Ja, je moet wel bij je planten kunnen als je geen automatisch systeem ervoor hebt. Je zou het in het weekend op timers kunnen laten lopen, of bijvoorbeeld blumats gebruiken. Dan ben je helemaal safe. Er kan niet meer waterschade ontstaan dan de hoeveelheid voeding in het vat. En in een tent zit je met een bak erin wat dat betreft ook safe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.youtube.com/user/maikelS92

 

Hier 2 wat oudere filmpjes alweer hoe het eruit ziet. De 11l potten heb ik intussen opgehoogd met styrofoam plaat.

 

Vandaag kon ik alvast een paar plantjes overzetten.

 

Ik heb tevens vandaag 50l Hydro+Aero-oplossing gemixt met plagron A&B en rootstim. Ph op 6,4 en EC 1,5 millisiemens.

 

v7h4rm.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je PH is wel een beetje hoog, op 5.7 - 5.8 doen ze het een stuk beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat vind ik nou vrij lastig, ik heb een aantal boeken, en heb ook veel topics gelezen, en adviezen gaan van pH 5,0 tot 7,3... Ik wil het ook weer niet te zuur maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ideale pH voor aarde is anders dan de ideale pH voor hydro.

 

gallery_20784_7209_65229.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Plagron Hydropacks worden in de juiste verhouding opgenomen bij een pH van 5,5 tot 6,0.

Dit is geen keuze, dit is een voorwaarde om alle voedingselementen te laten absorberen door de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie wel! heel mooi diagrammetje ook, heb je daar een bron van molmol?

 

De EC van m'n korrels met oplossing kwam totaal op 2,2 millisiemens.. Teveel geloof ik..?

Edited by MaikelS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik krijg 'm niet gedownload. Kun je het niet hier op de server zetten?

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een mop :lol: ..... wietje groeien op school.

 

Betekend dit dat ik oud aan het worden ben? Times change, I guess.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Maikel,

 

 

 

Heb je schema even bekeken, en heb 2 opmerkingen:

1 Ben je van plan om nog een booster zoals Green Sensation toe te voegen in combinatie met de Plagron Hydropacks? Anders doe je ze eigenlijk iets te kort!!!

2 Vanaf de 6e week breng je de Luchtvochtigheid drastisch omlaag. Persoonlijk zou ik deze geleidelijk omlaag brengen tot 50% de laatste week. De waardes die je aanhoudt vanaf week 6 zijn echt te laag.

 

Succes

 

Nature

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua bloeivoeding heb ik nog wel bloombastic van atami.. kan dat eventueel er gewoon bij? Anders koop ik wel een fles green sensation.

 

Had vandaag nog een crisisje met m'n aeroponics systeem. Ik heb dus gisteren 100l oplossing aangemaakt in een vat en ik heb met dat vat m'n aerobox gevuld.

Vanmorgen was het enorm troebel geworden, meerdere sproeiers zaten verstopt en een dikke aanslag op de wanden.

 

Dit terwijl ik toch echt de goeie verhoudingen A&B heb toegediend, bovendien zag het er in m'n vat nog helder en fris uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Maikel,

 

Ik zou zelf Green Sensation verkiezen boven Bloombastic, maar ik moet je wel toegeven dat ik niet helemaal objectief ben, omdat ik bij Plagron werk.

Vanwege je inovatieve manier van studiefinanciering wil ik je wel een fles Green Sensation doneren, als je van de rest van deze kweek ook verslag op het forum doet.

Stuur me een PB met het adres van de school of je oma, als je bereid bent de rest van de kweek online te zetten.

Hebben we ook een mooie vergelijking tussen Bloombastic en Green Sensation.

 

Wat betreft het troebel worden van je water in het aeroponisch systeem: dit heeft waarschijnlijk te maken met een te hoge pH-waarde. Aangezien je water in het aeroponisch systeem in contact komt met veel lucht, neemt dit water CO2 op. Dit verhoogt de pH-waarde nogmaals waardoor neerslag kan ontstaan. Hou je pH-waarde tussen de 5,5 en 6,0.

Hoe hoog was de pH-waarde in je Aero-systeem?

 

Trouwens, kan ik me nog aanmelden bij jullie op school? Als profiel-werkstuk begeleider of zo?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste Maikel,

 

...

 

Groeten

 

Ik ben vandaag (in de vakantie!) op school geweest om te bewateren en dergelijke. De PH in m'n aeroponic systeem is en blijft nu rond de 5,9-6,0, ik heb de oplossing aangemaakt met gedestilleerd water, en dat blijft nu mooi helder; de complete 'mistinstallatie' bestaat nu uit 4 sproeiers met een pomp, een aquariumluchtpomp en een membraanvernevelaar.

 

Dit is ook gaandeweg een verslagtopicje geworden, ik heb nu echter 1 plantje waarbij de bladeren niet zo fris zijn.. Gele verkleuring aan de randen. Dit zou moeten duiden op Stikstof tekort?

 

28uh7vt.jpg

 

Twee stekjes zijn overleden, een stond op hydrokorrels, de ander op aarde.

 

Ik wil trouwens ook wel aan het eind m'n PWS gewoon online zetten hier, m'n literatuurstudie is nog wel een van de moeilijkste punten, dit forum is natuurlijk geweldig, maar met sporadische bronvermelding. Ik heb dus een flinke stapel boeken aangeschaft op bol.com, van ed rosenthal, jorge cervantes etc. en ik ben alles aan het dubbel/driedubbelchecken, aangezien er maar weinig écht duidelijke, verifieerbare kwesties en richtlijnen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel leuk allemaal, werkelijk waar :tu

Maar heb je het netjes geregeld, ivm school, politie, en weet ik wat voor zeurders hierbij moeten komen kijken?

 

Heel veel succes met je PWS! (presenteer je het dit jaar, of ben je op tijd begonnen? (in tegenstelling tot ik B)))

 

Ciao,

 

Banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Eind december moet 't af zijn, en in maart heb ik m'n presentatie. Tja.. goed geregeld? Uni Wageningen had alles ook wel geregeld denk ik, daar werd de wiet gewoon uit de grond getrokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

allemaal heel erg leuk MaikelS. maar kun je dit wel maken ondanks dat er docenten meedoen?

 

je onderzoek met goedkeuren van school c.q. docenten die in principe voor een ministerie werken zou wel eens op iets uit kunnen draaien waar jullie geen zin in hebben.

 

waarom neem je geen tomaten of probeer je een vierkante reuzepompoen te kweken in die kast? om het via een project van school aan te pakken lijkt mij zelfs eerder zaaien van problemen ook al ben je 18 of ouder. als de inspectie hier ooit achter komt heb je koren op de molen van jp en dré. plus dat er veel te veel mensen van weten.

 

maar goed, toch suuk6 met je project.

 

ps

misschien dat er een aantal mensen zijn die mij hier een zeur of spelbreker vinden maar voor dit idee loop ik niet warm. lijkt verdomme wel of ik van de oude stempel ben maar wilde mijn mening wel kwijt, ook om jou en je docenten te waarschuwen/wakker te maken. wil je het risico op een strafzaak echt lopen? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boodschap is duidelijk denk ik, doe ermee wat je wilt.

Maar wat je ook doet, doe het goed B)

 

En op kweekgebied ben je daar best okay mee bezig ;)

 

Lees ook even het eea over quoten: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...p;hl=hoe+quoten

En als je een verslag maakt van je kweekje, hoor je dat hier te doen: http://www.wietforum.nl/index.php?showforum=31 (indoor kweekverslagen en foto's), maar voor vragen zit je hier echter wel goed :tu

 

Ciao,

Banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, dat scheelt alles. goed man! ik maakte me echt wel wat ongerust. gelukkig onnodig. B)

 

met het gedeelte substraat/aarde/biologisch/dynamisch wil ik je wel helpen mocht het nodig zijn.

 

maak er een mooie kweek van

Share this post


Link to post
Share on other sites
de plant die ik hiervoor ga gebruiken zijn big buds.
Als ik jou nou eens geruststel met de gedachte dat ik industriële hennep heb staan?

Industriële hennep die 'big bud' noemt? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...