Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Chaosed

Mieren

Recommended Posts

Ik vind ontzettend veel mieren in en rond om mijn plantjes.

 

Kunnen deze insecten kwaad?

Komen er door mieren andere insecten op mijn planten af?

Als ze kwaad doen, wat kan ik dan het beste doen om van ze af te kunnen komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mieren zijn buiten verzamelaar en jager ook boer. ze zetten bladluis (de koeien) in jou groene weide (plantje) en melken de nectar die de luis uitscheidt.

 

verder vond ik dit:

 

Mieren zijn heel erg nuttige beestjes. Ze ruimen rommel op in de tuin zoals dode insecten, afgevallen bessen en dode dieren. Overlast is natuurlijk per geval anders en iedereen heeft er een eigen idee over. Op het moment dat de dieren het massaal op het eten binnenshuis hebben gemunt, op de huisdieren, op het houtwerk in je huis en ziektes gaan verspreiden, dan is er sprake van overlast.

 

Zwart en Bruine wegmier

 

De wegmieren en de rode bosmieren wonen buiten. De kleine wegmieren leven graag op plaatsen die door de zon snel warm worden. Onder bestrating bijvoorbeeld. Er zijn verschillende milieuvriendelijke manieren om de mieren te verwijderen. Maar een open en gevarieerde tuin zal ook bijdragen. Door op verschillende plekken een steen neer te leggen of een border te plaatsen vinden de wegmieren al snel een goed onderkomen. Daar vinden ze voldoende voedsel en hebben al de zoetigheid in jouw keuken helemaal niet nodig.

 

De Rode Bosmier

 

Bosmieren zorgen zelden voor problemen in huis. De mieren zoeken vooral larven, rupsen en dode insecten, een boom of struik met bladluizen en materiaal om hun nest te bouwen. Deze zijn zelden in huis te vinden. Al is het wel goed mogelijk dat een houten schuur of omheining een ideale plek kan zijn om een nestje te bouwen. In de tuin zijn ze veel vervelender. Een enkele mier is het probleem niet, maar als ze een complete snelweg van het nest naar de tuin aanleggen en de kinderen hebben daar net hun speelplekje dan kan dat best vervelend zijn. Ook op het terras wil je liever niet de hele tijd bosmieren van je been af vegen. Er van afkomen is moeilijk. De natuurbeschermingswet verbiedt het doden van de mieren en het verstoren en weghalen van nesten. In speciale situaties kan een nest met vergunning worden verplaatst.

 

De Glanzende Houtmier

 

Glanzende houtmieren houden van vochtig hout. Je vind ze vaak onder bomen tussen de wortels. Buiten het nest ligt vaak een waaier van zand en fijn zaagsel. Deze mieren leggen net als bosmieren lange paden aan van het nest naar een voedselbron. Als de voedselbron is uitgeput verleggen ze hun pad naar een andere voedselrijke plek De paden worden tientallen meters lang. Behalve onder bomen tref je deze mieren aan in omgevallen boomstammen die ze helemaal bevolken, of vervelender tussen de muren en vloeren van een huis. Hiervoor zijn nauwelijks huis tuin en keuken tips. Het bestrijden van zo'n nest is zonder specifieke middelen en kennis ondoenlijk. Het is aan te raden om dit altijd aan een professionele plaagdier bestrijder over te laten.

 

Faraomier

 

In tegenstelling tot de drie bovenstaande soorten woont de faraomier uitsluitend binnenshuis. Ze komen oorspronkelijk uit warmere streken en houden daarom van warme plekjes in huis, achter tegels, onder de plinten, planken tegen de muur etc. Ze houden vooral van vlees. Ze hebben het gemunt op vleeswaren, maar ook op ander eetbaar spul in huis. Helaas beperken ze zich niet tot dood vlees. Ze eten graag van vlees in wonden. Hierdoor kunnen ze heel vervelend zijn voor bijvoorbeeld gewonde huisdieren en natuurlijk wij zelf als we een open wond hebben. Vooral in zieken en verpleeghuizen moet de Faraomier weg worden gehouden. Overlast kan worden beperkt door alles goed schoon te houden. Bestrijding kun je het beste over laten aan een professionele ongedierte bestrijder.

 

Witvoetmier

 

Deze onbekende mier komt net als de Faraomier alleen in huis voor. Ze zoeken beschutte en moeilijk bereikbare plekken op zoals in elektronische apparaten, onder de vloer etc. De mieren houden vooral van zoet voedsel, zoals broodbeleg en de honing in bloemen. Daarom kom je ze in kassen, overdekte tuinen en zelfs terraria tegen. Ze verspreiden helaas snel bacterien en bestrijden is erg lastig omdat een nest uit meerdere koninginnen bestaat. Bestrijding moet altijd in alle mogelijke ruimten gebeuren, want als je een nest verdelgt en enkele koninginnen overleven dit, dan hebben ze binnen de kortste keren nieuwe kolonies gesticht elders in huis.

 

Geuren

 

Mieren vinden de weg door geursporen aan te leggen. Deze geursporen zijn als het ware de Tom-tom van de mieren. Verstoor je het geurspoor, dan verdwalen ze. En als ze verdwalen zullen ze vroeg of laat vertrekken. Waar ze absoluut niet van houden zijn de planten boerenwormkruid, afrikaantjes en goudsbloemen. Behalve goed tegen de mieren zien ze er leuk uit op het terras. Je kunt ook de looproutes in huis en de tuin verstoren door uien of knoflooksap te sproeien. Tot slot kun je ook verschillende dingen uitstrooien, al ziet dit er niet zo fraai uit. Koffiedik, knoflookpoeder, kalk, gemalen peper en kruidnagel werken goed.

 

Mierenval

 

Net als de wespenval kun je ook een mierenval maken. Dit kan heel eenvoudig door een jampot of zo te vullen met een klein laagje plakkerige honing of siroop. De mieren komen er op af maar blijven er in vast plakken. Plaats de val vlak bij het nest of op hun looproute in of om het huis. Overigens is het de moeite waard om de vangsten beter te bekijken. Je zult zien hoeveel verschillende insecten er in de tuin leven!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afrikaantjes dichtbij planten ! De mieren gaan weg !!!

 

:innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieren leven in symbiose met luizen zoals de eerste post zegt.

Want mieren beschermen de luizen tegen de vijand van mieren: lieveheersbeestjes.

 

Viooltjes kan, maar er bestaan ook mieren-lokdozen ed.

 

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook mieren in me plant en na veder in me plant gekeken te hebben zag ik bladluis. Ik heb ook veel van die kleine vliegjes.

Gister heb ik water gekookt met brandneteles en knoflook er in. Dat heb ik op de plant gespoten. Maar helaas zag ik vandaag tog nog bladluis. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

maak een oplossing van groene zeep, brandspiritus en water, google ff voor een recept en je bent van de luis zo vanaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maak een oplossing van groene zeep, brandspiritus en water

De bejaarde bloemist hier in de buurt bestempelde dat als broodje-aap.

 

Ik zou mierenlokdozen plaatsen, en langs de boerenbond gaan voor anti luis van Ecostyle (aanbieding op t moment).

 

Succes! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zeg je maar tegen die nepbloemist dat ie er geen hout van weet!

 

de zeep droogt nl het waslaagje van de luis uit waardoor ie sterft. koe dood, weg boer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook mieren bij me planten maar!!

me planten staan wel in een kas dus kan dit alsnog kwaad?

elke x als ik me plant water geef rennen der allemaal mieren weg van me plant vandaan aan de onderkant:D

dat is wel heel erg extreem grappig

maar ze komen ook gwn weer terug

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is de reden waarom ik helemaal onderin een stukje oude vitrage onderin over de gaten leg. zelfs stuk katoen werkt. en een koperen munt onder je pot leggen, of een ring van koperdraad onder de pot want daar houden ze niet van. en nee, er hoeft geen stroom op.

 

klazien uit vriezeveen had ook wel goeie dingen.... B)

 

@z1000

Weg bladluis

Zeepspiritus maken:

Groene of zwarte bladluis in planten zijn goed te bestrijden met het volgende oude huismiddeltje. Neem een liter lauwwarm water en los er een eetlepel ouderwetse groene zeep in op. Voeg na afkoeling nog een flinke scheut spiritus toe. Met dit mengsel in de plantenspuit ga je bladluis te lijf. dus goed aan de onderzijde van de bladeren spuiten. een beetje op je grond kan geen schade maar overdrijf niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat is de reden waarom ik helemaal onderin een stukje oude vitrage onderin over de gaten leg. zelfs stuk katoen werkt. en een koperen munt onder je pot leggen, of een ring van koperdraad onder de pot want daar houden ze niet van. en nee, er hoeft geen stroom op.

 

klazien uit vriezeveen had ook wel goeie dingen.... :(

 

@z1000

Weg bladluis

Zeepspiritus maken:

Groene of zwarte bladluis in planten zijn goed te bestrijden met het volgende oude huismiddeltje. Neem een liter lauwwarm water en los er een eetlepel ouderwetse groene zeep in op. Voeg na afkoeling nog een flinke scheut spiritus toe. Met dit mengsel in de plantenspuit ga je bladluis te lijf. dus goed aan de onderzijde van de bladeren spuiten. een beetje op je grond kan geen schade maar overdrijf niet.

 

Yo bedankt heb het geprobeerd en het werkte :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...