Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

koukleum

micro hokje met tl 4x8w

Recommended Posts

Na de nodige bouw topic's gelezen te hebben, ga ik nu ook een poging wagen.

Hierbij mijn plan.

 

Casco:

*Gerecyceld hout vanaf een of andere kast, het is verlijmd iig, dus de panelen (reeds gezaagd) staan al 2x in de grondverf en krijgen nog een likje na.

*De afmetingen 35*40*70 zijn tot stand gekomen omdat het kastje in de bijkeuken onder een plank komt te staan.

*Als deur wilde ik het voorste paneel als inzet deur maken, die rust tegen een frame van 1cm die voorzien is van tochtstrip.

*En radiatorfolie ter isolatie.

 

 

Verlichting:

Om het kleine oppervlakte goed te verlichten heb ik gekozen voor 4x van die kleine t5 8watt buisjes.

Deze zijn afkomstig vanuit die TL looplamp, zodat er ook al een evsa bij zit. (standaard kleur 33? iig blauwig licht)

 

*De 2 draden vanaf de evsa naar de tl wilde ik maar gaan verlengen zodat ik de evsa buiten het kastje kan plaatsen. Dit te doen met 'kabel verbind buisjes' en tang want 'kroonsteentje' is een vies woord geloof ik...

*Daarna de 4*5m verlengsnoeren inkorten en samenvoegen tot 1, die op de tijdschakelaar gaat.

*Over de reflector twijfel ik nog. Zit aan iets van blik te denken ofzo. Of toch maar €10 uitgeven en een aquarium reflector halen. Deze vervolgens dan in 4en te delen.

 

 

Beluchting:

Omdat het toch maar een mini kastje is, wilde ik zelf een filter in elkaar knutselen.

Genoeg voorbeelden te vinden op yuo-tube.

Verder komt er bovenin 2 passieve inlaten, moet alleen nog even verzinnen hoe deze licht dicht te maken. Op de uitlaat komt een 12cm pc vennetje met regelbare adapter. Ik hoop dat deze sterk genoeg is om door het filter te blazen.

 

Groei medium:

Ik wilde in eerste instantie iets met hydro gaan doen, een mini eb en vloed systeempje. Maar bij nader inzien blijkt dat "hydro kleine schaal" de PH moeilijker te beheersen valt. Dus als beginner dan toch maar gewoon aarde in een pot.

 

Maar zover ben ik nog lang niet, eerst nog even knutselen.

Ik kan nog alle kanten op kwa inrichting, dus adviezen en andere opmerkingen zijn zeer welkom.

 

kk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Koukleum,

 

Ik heb een voorgroeihokkie van ongeveer dezelfde maten en heb het lichtinval

probleem zo opgelost:

 

med_gallery_19792_6690_677904.jpg

 

De luchtinlaat van dichtbij, afgedekt met afzuigkapdoek:ç

 

med_gallery_19792_6690_307554.jpg

 

De luchtuitlaat met een pcfan geintregeerd ( de hoekjes met een tang afknippen, past precies !

 

med_gallery_19792_6690_260354.jpg

 

Ingebouwd:

 

med_gallery_19792_6690_91402.jpg

 

Al is het maar om je op een idee te brengen :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

edit:Paffie

 

:rofl ach, mocht dit slagen en krijg ik er lol in dan kunnen we altijd nog gaan opschalen. De vriendin heeft er nu al een hard hoofd in, het zoveelste projectje... Dus eerst maar even 'baby steps' nemen in een 'nano' kastje en dit succesvol gaan proberen af te ronden :innocent:

 

 

@ El Tulipan:

Bedankt voor de foto's, das idd een leuke oplossing.

 

 

Mijn vennetje is 12cm breed, dan kom ik al in die dikke grijze buizen van t rioleringssysteem terecht. Die beginnen bij 12,5cm en vrij prijzig, das dus ook wel een beetje teveel van t goede.

 

Ik zat te denken om t vennetje ergens in een bakje te bouwen en dan daarop 8cm uitgangen te zetten. Een 'nano' softboxje om maar in die trant door te gaan <_<

 

Of de ven in te bouwen in de koker/beschermkap van een 50paks lege cd verzamelingbox, die is 12,5 cm breed...

 

Hmmm, t mag eigenlijks niets kosten, dus het is een knutsel project.

Misschien dat er nog andere lumineuze ideeën hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Koukleum,

"Nanohok" je heb alvast een mooie naam :innocent:

 

Laat ik effe mijn heersen-scheet overheen strooien:

De lichtkleur is voor het groeien in oorde. Bestaan de buizen ook in 827 voor de bloei?

 

Verlenging van de kabels van de evsa: Zou ik niet doen! De evsa´s zijn berekent op een bepaalde lengte van de kabels, de evsa´s produceeren ook heel weinig warmte. Dus warom uit het hok plaatsen. De TL-hokken hebben zelden last van warmte. Eerder dat de eskimos hun huizen erin zetten. <_<

 

Eb en Vloed: Het kan, bouw een klein deense bodem. Het is iig beter als van boven water geven.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Peter de pan: Dankjewel, ik zal mn best doen, met alle hulp hier komt t vast wel goed.

 

 

@ Torsti: Fijn dat je meedenkt, input is altijd welkom.

 

Buisjes T5 8W kleur 827 bestaan en zijn verkrijgbaar, € 6a 7 geloof ik

 

Over het verlengen, daar heb je ook wel gelijk in. Hoe minder ik eraan pruts hoe beter natuurlijk.

Maar...geheel compleet zijn de lampen me wel te lang.

In het handvat zit de evsa in de vorm van een klein print plaatje met toeters en bellen.

Deze zit rechtstreeks aan de buis gekoppeld door een kabelschoentje en een los draadje naar de andere kant van de buis. Heel simpel eigenlijks.

 

Zou ik dan wel de evsa en de buis kunnen los koppelen, dan een 'klein draadje' er tussen mogen doen, zodat ik de evsa boven de lamp kan monteren. Of levert een enkele draad van 0.75² van 3/4cm lengte met 2 kabelschoentjes alsnog teveel weerstand op?

 

Over de hydro, ik wilde dit namaken met 2 bakjes van 39*29*12

 

Als ik t goed begrijp is deense bodem een soort waterplaat/bak waarin je de planten zet, maar dan blijf je toch ook nog met een extra water reservoir zitten ivm watertoevoer die ruimte inneemt?

 

In t kader van de nano techniek, kan ik eerst wel uit de voeten met een door de helft gezaagde 2l fles en die op de kop in elkaar schuiven. Draadjes erin en zo heb je ook een bewater systeem van onderaf :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toen was het weer eens tijd voor een update:

 

* Het kastje is inmiddels in elkaar gezet en afgekit, nu alleen nog maar even een laatste likje verf.

 

* Als passieve inlaten heb ik het ideetje van El Tulipan overgenomen, alleen dan rechthoekig ipv rond.

 

* Een filter is ook geknutseld en op luchtstroom getest. Binnenmaat filter is 12.5cm en lengte is 30 geworden. Met de vario adapter op 7.5V blaast het 12cm PC vennetje nog voldoende erdoorheen. (na een aantal seconden was de vuilniszak mooi rond opgeblazen)

 

* Een verloopstuk voor de PC ven naar de luchtslang(12.5cm) bestaat uit een diepvries-bakje waarin een 11cm ring is bevestigd (bovenkant van een beschuitbus). Slangklem erop, klaar.

 

Nu de lichtkap nog. Dit zal gemonteerd worden op een trespa plaat.

Alleen zit ik nog wel steeds met hetzelfde probleempje...

 

Kan ik mijn evsa/printjeplaatje lostrekken van de tl buis en hiertussen een draadje monteren van 3/4 cm?

(zie voor duidelijke beschrijving mn vorige post)

In zn geheel is de tl met evsa/printplaatje te lang, dus ik wilde het printplaatje boven de buis op het trespa monteren.

 

Het eerste plan was de evsa buiten de kast te monteren met verlengde draden. Dit werd mij door Torsti afgeraden, maar een klein draadje van 3/4cm moet toch wel kunnen?

Edited by koukleum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Koukleum,

Zo een korte verlenging van de draden kan. Geen enkel probleem.

 

Watergeven: Ik dacht aan een soort bakplaat, war de potjes op staan.

Kijk in mijn 28-Shiva-topic: 1.post. Hier zie je op welke manier ik water geef.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yeah, gelukkig maar. Ik zag mn plannetje al bijna in t water vallen....

 

Over water gesproken, ik snap inmiddels wel wat je bedoeld met eb/vloed op een deense plaat.

Je blijft alsnog zitten met een waterreservoir (in of extern) dat ruimte inneemt.

Ik zie dit nog niet helemaal voor me in mini uitvoering.

 

Laat ik eerst maar eens mn kastje afmaken en dan gewoon met het gietertje beginnen B)

Ik vind jou 'denneboompje' uit diezelfde berichtgeving ook erg super trouwens.(post: 241)

 

Torsten, bedankt voor de info

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, ik ben eens even begonnen met de lichtkap in elkaar te knutselen.

Ben nog maar op de helft de rest komt morgen.

 

gallery_22130_7949_957917.jpg

De onderkant: 3 reflectors(aquarium/juwel) en 2 tl's moet nog geplaatst worden.

 

gallery_22130_7949_594068.jpg

De bovenkant: 4x evsa verstopt. Voor het koppelen heb ik toch maar gekozen voor een kroonsteentje hieraan zal nog draad met een stekker komen. Kroonsteentje later nog even inpakken met krimp-iso tape.

 

gallery_22130_7949_421153.jpg

Zijaanzicht.

 

Dit waren dus Tl looplampen, waaraan ik verder niets veranderd heb, behalve dat de evsa verbonden is dmv een extra draadje omdat deze origineel direct aan elkaar zaten.

 

Wat ik me nu afvraag:

Zal ik de zijkanten van de handvaten en buizen aftapen? Lijkt me wel zo netjes toch?

Is het voor de licht straling beter om de plastic buis waarin de tl te verwijderen?

Om de plaat zelf heen heb ik maar 2/3 cm speling tov de kast. Dus voor betere beluchting zoveel mogelijk restvorm weg halen uit de plaat?

 

KK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi Man :wacko:

 

Graag gedaan B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Koukleum,

de plastic buizen kun je idd beter weghalen, deze houden alleen het licht tegen.

De zijkanten zou ik wel aftapen in verband met vocht en gevaar op kortsluiting.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toen was er licht....

 

gallery_22130_7949_365003.jpg

 

Alles lijkt verder prima te werken. Heb m al een aantal keren aan en uit geschakeld en een paar uur brandende.

 

Torsten je wordt weer bedankt voor je adviezen:P

 

gallery_22130_7949_1169428.jpg

Alles is voor zover netjes afgewerkt behalve nog t kroonsteentje, daar moet nog even van die zwarte isolatie tape op. (of heeft iemand een beter idee?) en het begin van het snoer zal ik nog even extra bevestigen.

 

gallery_22130_7949_426078.jpg

De rest vorm weg zagen ging niet zo goed, gelukkig bleef de rechter bovenkant nog net zitten. Daarom uiteindelijk maar wat gaten extra gemaakt.

 

gallery_22130_7949_1124419.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk het betere hobbie en knutselwerk. B)

 

Maar als ik jouw was zou ik er nog wel ergens een aardedraad aan bevestigen. ik zie die nl nergens zitten. of heb ik dat mis. tenzij de plaat van kunststof is?

 

 

succes ermee en dat de kweek maar goed mag verlopen.

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Koukleum,

B)

Zelfs nog Arcadia-/Juwel-reflectoren erboven!

 

Puik werk

 

@djzusie

Er is geen aardedraad. De aansluiting van de de lamp is 2x 1,5 mm² (zonder aarde) en de bovenplaat is trespa.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank u, dank u.

 

Volgens het etiket leveren die reflectoren me 100% winst op, dus heb ik nu 8 buisjes ipv 4 B)

Leek me wel een goedkope oplossing :wacko:

 

@ djzusie: idd geen aarde, het is gewoon dezelfde kabel van de tl loooplamp. Daar zit origineel ook geen aarde in...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, weer tijd voor een update...

 

gallery_22130_7949_569688.jpg

 

Het kastje is dan bijna klaar. Nog even tochtstrip erop, lamp ophangen en de luchtgaten voorzien van filterdoek.

 

Verder ben ik al op pad geweest om wat grond. De 2e GS vond dat ik wel een leuk projectje had en lachte me niet uit... Als pot/bak voor de grond, wil ik maar een wasteil gaan gebruiken. Deze past mooi qua formaat.

 

Oja, ik heb ook maar liefst 2 zaadjes gekregen, White Rhino. Nu wachten tot de verf lucht eruit is....

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is een verdomd leuk kastje geworden :D

ga je meteen beginnen als de verflucht weg is?

 

grtz peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Koukleum,

Je hebt een hele mooie kast in elkaar getimmerd. :D

Het wasteil kun beter niet als pot gebruiken.

Zet in deze twee potten, dan kan je van onderen water geven en het overtollige water weghalen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de complimenten. Zodra het kan wil ik idd maar gaan beginnen.

 

Ik zit er ook nog over te denken om radiatorfolie erin te plakken. Eigenlijk wel zonde nu deze zo mooi strak wit is. Alleen gaat het uiteindelijk niet over het zicht, maar om de functie(al zijn de meningen daarover nogal verdeeld hier op het forum.)

 

Die wasteil is ipv op de bodem een vuilniszak met de grond te leggen. Dit werd mij in de GS aangeraden om te doen, zo had ik de meeste inhoud met de minste hoogte. Een pot gaat al snel de hoogte in en ik kan wel elke cm gebruiken in mijn hokje.

Misschien kan ik wel 2 wasteilen vinden die in elkaar passen, dan is er ook een dubbele bodem. (aangezien Torsti er zo op blijft hameren om van onderaf water te geven :D )

 

Verder was t plan om maar 1 plantje te kweken in de kast, maar aangezien ik 2 zaadjes heb kan ik ze ook allebei doen. Dan heb ik 50% meer kans op een vrouwtje.

Hmmm....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toen was het kastje klaar voor zover...

 

gallery_22130_7949_937082.jpg

 

Wat verder niet zichtbaar is is dat ik nog een plexiglas bodem gemaakt heb.

 

 

Temperatuur gemeten 4cm onder de lampen:

7,5V = 27C

12V (max)= 23C

(aangevoerde lucht 20/21C)

 

Die tochtstrippen zal ik moeten vervangen, ze laten namelijk licht door. Oftewel ik zie onderin aan de zijkanten dat ze doorschijnend zijn. Dan kan er dus ook licht in het kastje komen...

 

Maar goed, volgens mij ben ik er wel klaar voor. Nu de 2 zaadjes maar eens gaan ontkiemen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hulde voor het mooie kastje.

maar ehh zou je niet wat meer plantjes zaaien en dan kijken welke de mooiste worden, snelste groeien?

gr tap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, opzich wel een goed idee. Maar ik heb op dit moment niet meer dan 2 en als beginner kan ik me daar eerst wel mee vermaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kastje ziet er prima uit, ben ook zo begonnen

 

hou er rekening mee dat ze trager groeien onder TL, ze worden wel langer maar er zit minder volume in

geef ze niet teveel water

gebruik een fan, krijg je stevige planten van

hou het hok en vooral de potten warm (zet desnoods de afzuig af)

 

en vooral iedere dag bekijken.

 

veel succes met de microkweek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...