Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BobbieUtrecht1

Bladderen zijn lichtgroen

Recommended Posts

Beste wf luitjes,

 

 

Ik zal even de situatie uitleggen

 

Soort : Brabants Wit (stekken)

Medium : Cocos substraat (atami b'cuzz) 11 liter vierkante potten

Voedingslijn : B'cuzz atami Coco A+B, coco indi (groeibooster), coco bloeibooster, pk13-14, atazym

Afzuiging : 3000 kubb en inlaat is passief onder de deur en andere kant nog 2 gaten hier pakt ie lucht uit andere ruimte. 1 grote zwenkventilator

Licht : 5 x 600W osram lampen

Bewatering : Druppelsysteem

 

 

Gemeten waardes medium : Ph 6.4 en 6.5 / ec 1.1 en 0.7

Heb deze monsters vanuit 2 verschillende potten genomen op worteldiepte, heb 1/3 in een bekertje gedaan en 2/3 gedeminaliseerd water erbij.

Dit heb ik ongeveer half uur tot 3 kwartier laten staan en daarna deze waardes zoals hierboven gemeten.

 

Ik heb ze ongeveer 9 dagen laten voorgroeien en op dag 6 zijn ze getopt(30 stuks).

Zit nu op dag 16 in de bloei en sinds een paar dagen zijn sommige bladeren lichtgroen. Dit zijn bladeren onder maar ook bladeren bovenin

en het is niet bij alle planten te zien. Sommige planten zien wel weer mooi groen uit. De eerste week van de bloei ging nog goed maar naderhand

leek het ook alsof ze stil stonden in de groei. De plantjes hebben een gemiddelde lengte van rond de 40 t/m 50 cm op dit moment en de topvorming is ook

al langzaam zichtbaar. Achteraf gezien bleek ook nog dat in die substraat geen voeding zit en de ec van het begin eigenlijk 0 is. Heb ook in de groei alleen

maar afgezuurd water (ph 5.8) met wortelstimulator gegeven. Pas vanaf dat ze op 12/12 gingen ben ik gaan bijvoeden. Ook merkte ik toen ze niet meer zo groeide dat ze ook niet meer zoveel drinkte. Toen ze op 12/12 gingen gaf ik ze om de 3 dagen zo een 600 Ml per plant. 4 dagen geleden had ik ze een voeding gegeven met een ec van 1.7 zodat ik de ec iets omhoog kreeg omdat ik in het begin niet meteen coca a+b mee heb gegeven daarbij heb ik ook meteen atazym toegevoegt omdat ik misschien denk dat bij cocos toch opgehoopte zouten kunnen ontstaan. Nu had ik gisteren met de ec meter de waardes van het medium nagekekn zoals de manier die hierboven beschreven staat en toen gaf mijn ec meter bij 1 monster 2.78 aan en bij de ander 2.80 dus ik dacht meteen aan overvoeding. Na een paar uur later de ec meter te willen ijken blijkt dat ie kapot is en niet meer te ijken is. Dus vanmorgen meteen nieuwe ec meter gekocht van rond de 90 euro, naar huis gereden en nogmaals de ec/ph gemeten toen kwam ik dus op deze gegevens uit Ph 6.4 en 6.5 / ec 1.1 en 0.7 van 2 verschhillende monsters. Ook heb ik bemerkt dat in de tijd dat ze een beetje stil stonden dit in de groei was, ik zie namelijk wel veel blaadjes met 7 vingers helaas sommige ook met het mozaiek virus maar ik zie geen grote bladeren zoals bij de meestevan jullie. Kan dit toevallig met het soort brabant wit te maken hebben?? iemand ervaring met dit soort?? misschien krijgen ze niet zoveel grote bladeren.

 

Doordat ik eerst die hele hoge ec had wou ik gaan spoelen met afgezuurd water en ec 0.4 en dan de drain wegpompen.

Hoe kan ik nu het beste de ec gaan opvoeren ?? Ook veel bladeren werden geel maar wel groene nerven dit duid op of een

stikstof (n) tekort of ijzer te kort.. daarvoor heb ik canna trace mix gehaald waar verschillende sporen elementen inzitten om

het proberen een beetje op te bouwen... Of zou ik beter zonder die trace mix kunnen proberen en nu een vat van 70 liter aanmaken

met een ec van 2.0 zonder trace mix..

 

iemand misschien suggesties??

en als ze 40 tot 50 cm hoog zijn kan dat nog wat worden??

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij was het een beetje veel tekst.. haha

hoop toch dat iemand het wel doorlezen en misschien

een suggestie heeft voor mij??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ken het probleem... wat betreft de meting je kan beter over meedere potten samples nemen zorgen dat dit een beetje vochtig is dus niet te droog dan een maatbeker nemen van 250 ml deze opvullen met cocos tot 150 ml dan deze weer aanvullen met demiwater tot 250 ml dit effe goed door roeren en dan laten staan voor 2 a 3 uur. Vervolgens zeef je dit door een koffie filter en meet je dit op. Zo krijg je mijn inziens de beste meting, toch zou ik je er niet zo op gaan blindstaren want je moet de dingen die je aan de plant ziet gebeuren hier zeker ook in meenemen om te kijken of je met ondervoeding of overvoeding te maken hebt. Of misschien wel met een bepaald gebrek. Ik kweek toevallig ook op cocos voor de eerste keer in potten een beetje vergelijk baar als wat jij hebt en ik heb het zelfde probleem. Heb toe ook gemeten en kwam op een veel te lage Ec uit, ben dit nu ook langzaam gaan opvoeren en zie dat ze wel weer gaan bijtrekken alhoewel het volgens mij niet volledig meer goed komt. Toch moet ik er wel bij zeggen dat de topvorming gewoon lekker door gaat en ik zeer zeker geen vertraging zie dan ik normaal als ik op aarde kweek. Dus ik dacht laat het maar zo gaan en kijken wat er uit eindelijk gebeurd. Zit nu in einde week 3 van de bloei en kan echt niet klagen tot nu toe. Ik zou niet te veel met water gaan zitten klooien aangezien de planten het veel beter doen op wat drogere cocos dan op te natte. Misschien proberen met wat blad voeding bij

te voeden. Zou zeker niet in een keer van een te lage ec naar een veel hogere ec gaan, daar gaan de planten alleen maar van stressen.

 

Hoe zit het trouwens met je verse lucht, ik zou hier een actiefe inlaat van maken dit kan ook helpen?

 

groetjes parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie parve...

 

Ik heb monsters uit de potten van mindere planten genomen maar ook van de betere planten..

De kleinere was de cocos ook een stukje natter.

 

Mindere planten : Ec 0.4 en ph 6.5

Betere planten : Ec 1.3 en ph 6.4/6.5

 

We zitten allebei zo ongeveer gelijk dan.. ik zit nu in de helft van de 3de week bloei

op dag 16....Ik moet er bijzeggen zijn er maar 4 ofzo die het wat minder doen deze zijn echt erg klein

gebleven (30 cm) en deze vertonen ook die lichtgroene/gele bladeren aan.. Bij de andere

zie je af en toe een enkel "groot" blad die deze symptomen vertoont. Lijkt op een ijzergebrek

vandaar dat ik gister voor het eerst "trace mix" spoorelementen heb toegevoegt of had ik dit beter

via het blad kunnen doen alleen bij de planten die de problemen hebben en niet in het voedingswater?

Weet je zeker om niet weer water te geven?? De meeste planten kan ik zo optillen wegen niks de cocos is

trouwens ook helemaal lichtbruin dus echt uitgedroogd. Dit kan niet alleen van boven zijn aangezien er een

flink bladerdek is die de grond bedekt en tevens de plant weegt bijna niks. Ik wou eigenlijk eens een flink vat

aanmaken alleen met Coco a+b, atazym, en beetje bloeistimulator water afzuren op 5.7 en ec 1.5 en dan hopen dat ik een

drain krijg met alle opgehoopte zouten die ik dan wegpomp aangezien het cocos is ?? En tevens ook meteen de drain op

ph en ec waardes meten ik denk dat deze meer uitkomst bieden.

 

Midden in de 3de week bloei is een ec van 1.5 toch wat je ongeveer moet hebben in je medium of zie ik dit verkeerd??

wat voor een soort heb jij parve??? ken je het soort brabants wit?

 

En ja over die lucht inderdaad ik moet er meer gaan inpompen sowieso een 1000 kubb inblaas maar die heb ik helaas

nu niet bij hand kijken of ik dit nog kan regelen dit weekend... maar daar zou inderdaad ook iets aan kunnen liggen he??

maar ja de rest doet het goed dus vind ik weer vreemd..

Edited by BobbieUtrecht1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zou kunnen hoor ijzergebrek maar daar heb ik en anderen echt een foto voor nodig om te kunnen zien of dat het is.

Wat betreft de cocos als het is uitgedroogd dan moet je inderdaad snel water gaan geven. Wat betreft de voedings waarde

1.5 is ok ik zelf zit iets hoger maar mijn planten doen het nu weer een stuk beter dus ze kunnen het wel hebben. Wel raar dat

de kleinere planten die nog wel vochtig staan als ik het goed begrijp de zelfde symptomen hebben. Er staat hier ergens

wel een linkje waar je voedingsgebreken kunt bekijken misschien dat je de symptomen van jouw plant ergens ziet staan.

Ik zelf heb PP omdat dit een makkelijk plantje is die veel kan hebben en dit de eerste keer was voor mijn met cocos in potten.

Jouw soort is geloof ik gewoon een verzamelnaam voor witte soortjes dus ik weet niet precies wat je hebt. Maar als het een

wit soortje is dan moet het een beetje het zelfde zijn als PP. Wat betreft het meten van de drain ik begreep dat dit niet zo

veel zin heeft omdat je dan de verkeerde meting krijgt omdat cocos sommige voedingstoffen kan vasthouden en sommige niet.

Ik weet niet zeker of dit de waarheid is ben dit nog aan het uitzoeken misschien dat iemand anders hier iets over weet.

Wat betreft het hebben van een actieve inlaat dit lijkt me wel beter bij mij doen planten het altijd beter met actieve inlaat.

 

 

in ieder geval veel succes

 

groetjes parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb niet de hele tekst gelezen maar die van mij worden donker groen als ik de blaadjes vernevel met wortelstimultor.

Naar het schijnt worden blaadjes donker groen als je ze meer voeding geeft. Je moet natuurlijk ook wel opletten dat je niet te veel voeding gegeven hebt, dat ze niet te nat staan dat je ph en de luchtvochtigheid klopt.

 

Dit was waarschijnlijk wat je al wist maar mischien ben je er iets mee.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoiogst waarschijnlijk magnesium en/of stikstof tekort.

Dit verhelp je door bladvoeding te geven met Mg/N.

 

Foto zou helpen.

 

Gr

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

parve :

 

Bedankt voor je reactie..

Ja het was me weer een weekendje..

Heb het volgende bij die gozer geprobeerd.

Ik heb een vat gegeven van 80 met Ec 1.7 (bloei en groeibooster) liter water op vrijdag en zaterdag.

Toen onstond er pas een drain dus de cocos was goed droog..

Deze had ik weggepompt helemaal en de drain gemeten.. Ec 2.40 en de ph 6.8

Ik denk doordat ik nooit een drain heb gehad al die tijd dat voedingstoffen zich

hebben opgehoopt en vandaar die hoge Ec. of heeft hier iemand misschien een

andere verklaring voor?

 

Daarna heb ik gister nogmaals een vat gemaakt van 160 liter met ec 0.8 en ph 5.2

en atazyme erbij om door te spoelen. Alles laten lopen en de drain weggepomt

de drain kwam nu op een ph van 6.1 en ec 1.90 dus ik merk wel degelijk dat hij

afneemt. Maar vraag me dus nu in zovere af of deze drain meten wel betrouwbaar is??

Maar bij cocos moet je toch ook altijd met een drain werken?? is dit verkeerd wat ik gedaan

heb?? Is het toch beter om een grondmonster van je potten te nemen is dit meer vertrouwbaar??

 

Ik moet ook zeggen dat na het verhogen van die ec de bladeren inderdaad wel stukken donkerder werden

maar er bleven toch een paar grote bladeren groen, en het lijkt alsof ze niet helemaal lekkerdoorgaan

er is zeker topvorming maar het lijkt toch of ze soms remmen.

 

pietjepuck :

bedankt voor te reageren

Begin ook aan stikstof te kort te denken bij sommige..

 

bliksem :

jij ook bedankt voor je reactie..

nee ze hebben nooit te nat gestaan gister pas voor het eerst een drainage moeten

wegpompen en ph had ik altijd gecheckt

 

Wietvriend :

bedankt voor je reactie..

ik denk het ook magnesium en stikstof tekort misschien

inderdaad beter geven met bladvoeding misschien..

heb je een aanrader??

 

Mensen zou ik gewoon het zo even afwachten met deze drain (ph van 6.1 en ec 1.90 ) of denken jullie dat

ik niet moet uitgaan van de waarde van de drain en beter grondmonsters kan nemen. Misschien heb ik nu

wel alles verneukt dadelijk terwijl ze redelijk gingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BN27%, is van bionova.

Zit alles in wat je nodig hebt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

heya

 

het schijnt als je de drain bij cocos meet je niet de juiste waarde krijgt. Moet ik er wel bij zeggen dat ik vele mensen hier op het wietforum het wel zie doen.

Ik zelf doe gewoon monsters van de cocos zelf in een potje en meet die, volgens mij krijg je dan een accuratere uitkomst.

Maar er zit wel altijd een correlatie tussen de fysieke kenmerken van de plant en deze meting en kan je niet alleen op deze meting uitgaan.

Ik heb deze oogst ook veel problemen gehad en het niet kunnen oplossen met bladvoedingen of enkelvoudigen bladsprays.

Ik ben gewoon iets eerder met de topbooster begonnen ik heb die van absis er maar bij gepakt omdat die secundaire voedingstoffen

bevat. Eerst gespoeld met Ec 0.5 en pH 5.8 en enzymen. Daarna vat aangemaakt met A+B tot Ec 1.2 halve dosis pk 13/14 en daarna aangevuld tot EC 1.8 met de

absis topbooster. En dit net zo lang door de potten heen gejakkerd tot dat de bodemmonster uit kwam op ph 5.9 en Ec 1.8.

Zie nu dat de remming in de topvorming er uit is en dat de planten ook hun kleur beginnen terug te krijgen.

laat het nu lekker zo staan bouw de voeding nog effe op naar 1.9 en daarna ga ik afbouwen om verder problemen te voorkomen.

 

 

hoop dat je er wat aan hebt!

 

groetjes parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

ert :

bedankt voor je reactie..

ja ik denk dat ik toch maar eens kijk voor die BN27%

heb er wel wat goeiuh dingen zo over gelezen..

 

 

parve :

Alweer bedankt parve...

 

Ja ik heb dat nog niet gevonden of bevestigt door iemand dat je niet de drain zou kunnen meten. Had juist gelezen dat je

de drain JUIST moest meten. Nu begin ik namelijk enorm te twijfelen en niemand kan dit bevestigen. Had gister na die grote

spoelbeurt best een mooie drain (ph 6.1 / ec 1.90) en weet dus nu niet of dit waar is. Om hier achter te komen zal ik vanavond

grondmonsters nemen uit potten en hiervan de waardes vergelijken met de drain van gisteren kijken of hier veel verschil inzit.

In ieder geval de spoelbeurten hadden wel effect op de waardes die duidelijk om laag gingen.

 

Ik denk dat ik overmogen nog maar eens een grote waterbeurt geef met een drain van 40% met ph 5.6/ec 1.80 precies als jou

met pk 13/14 halve dosering. en dan nog maar eens de drain en een grondmonster nameten kijken wat hier voor een waardes uitkomen.

als het goed is zou dit dan ongeveer op 5.8/1.80 uitkomen ben benieuwd.

De grondmonsters hadden eerst duidelijk lagere waardes van ec dan de drain die ik gemeten had ph was ongeveer gelijk, maar nogmaals dit kan te maken hebbenomdat er nooit een drain in al die weken is geweest dus misschien opgehoopte zouten en vandaar een hoge ec...

 

De vraag blijft nu dus wat is betrouwbaarder grondmonster of je drain meten?

ik zal vanavond de waardes van grondmonster ook eens bekijken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar ben ik weer..

 

ik heb 2 grondmonsters genomen van 2 verschillende potten met een holle buisje tot de bodem..

dit aangevuld met 2/3 demi water.. De waardes waren :

- Monster 1 : Ph 6.4 / Ec 1.30

- Monster 2 : Ph 6.5 / Ec 1.30

 

als ik naar deze uitslag kijk zie ik dus duidelijk een verschil tussen de drain die ik gemeten had

met duidelijk hogere ec waardes waardoor je zou willen spoelen. als ik nu de grondmonsters bekijk

dan zou ik eigenlijk de ec omhoog moeten gaan doen en bijvoeden. De uitslag van de drain en

van het grondmonster komen dus niet overeen behalve de ph dan. Ik weet nu niet echt wat ik het

beste kan doen en waar ik vanuit moet gaan.. Ik denk dat ik vanavond maar een vat laat lopen

met een drain van 20% en dan Ph 5.6 en Ec 1.8 (met pk13/14 toevoeging) en dit deze week nog

een keer herhalen en alle drain wegpompen. Kijken of de waardes dan meer gelijk liggen.

Iemand anders nog suggestie?

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die lagere ec waarde zou kunnen, meeste gebruiken andere verhoudingen voor grondmonster.

Ikzelf heb 1 deel demi water gepakt met 1 deel grond. Andere gebruiken 2/3 grond met 1/3 demi water.

Demi water heeft gemiddeld ph waarde van rond de 7, zou ook je hogere ph meting kunnen verklaren. Laat ik het genomen monster ook niet lang genoeg staan krijg ik ook hogere ph waarde.

 

Edit. Weet alleen niet of het anders is op cocos....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scolarus :

 

Bedankt voor je reactie inderdaad zou het kunnen dat dat mijn ec beinvloed...

Ik had namelijk 1/3 grondmonster met 2/3 demi water gedaan... Misschien

dat daarom de ec wat lager is uitgekomen.. Ik vind het jammer om grondmonsters

te nemen want ik merk toch dat je een paar wortels breekt en dat zullen ze niet

fijn vinden.. Ik denk dat ik gewoon op de waardes van de drain moet af gaan ik hoop

dat iemand dat nog even kan bevestigen.. Die waardes waren redelijk goed..

Ik ga ze vanavond sowieso even lekker laten doorlopen tot een goede drain ontstaat.

Het vat maak ik aan op ec 1.80(met pk13/14 toevoegingen halve dosering erbij) en ph 5.4

en dan meet ik nogmaals de waarden. Deze zouden dan ongeveer Ec 1.8/1.90 en ph 5.8

uit moeten komen ben weer benieuwd. Zodra ik eindelijk een goede waardes in de drain heb

dan geef ik even een paar dagen geen water..

 

Als iemand nog iets toe te voegen heeft hoor ik het graag..!! <_< :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik weer..

 

Omdat toch meer mensen vroegen om een foto zal ik er een paar plaatsen..

Ze zijn niet van hele hoge kwaliteit maar misschien dat jullie toch een beetje kunnen zien..

Er zijn niet veel bladeren die lichtgroen/geel zijn maar er komt soms toch wel eentje bij

dus zou de oorzaak toch willen vinden..

 

Foto 1 (lampen aan) :

gallery_21230_7467_113089.jpg

 

Foto 2 (lampen aan) :

gallery_21230_7467_189592.jpg

 

Foto 3 (donker) :

gallery_21230_7467_431978.jpg

 

Foto 4 (donker) :

gallery_21230_7467_480130.jpg

 

Foto 5 (donker) :

gallery_21230_7467_324013.jpg

 

Ik hoop dat jullie toch iets met deze foto's kunnen zoals je ziet worden sommige grotere bladeren

onderin toch lichtgroen/geel worden. Op dit moment zitten ze in dag 29 van de bloei en weet niet

of ze er nu redelijk goed uitzien?? :smoke ;) De laatste paar dagen leek het ook alsof ze stil stonden.

Ik heb afgelopen vrijdag nog een vol vat laten lopen met Ec 1.8 en ph 5.6 en er onstond een goede

drain en deze heb ik weggepompt. Ik wou ze nu eens even helemaal laten droogtrekken. Gister nog

maar eens grond monsters genomen en de volgende waardes kwamen eruit :

 

1/2 Grondmonster(met holle buisje bij de wortels) en 1/2 Deminiraliserend water en toen de waardes

na 3 kwartier gemeten. Tevens heb ik eens het deminiraliserend water gemeten en deze had een ph van 5.8???

Dit kan normaal toch niet en moet toch Ph van 7.0 (neutraal) hebben. Ik weet niet meer aan welke waardes ik me nu

moet houden. Doordat de ph van het deminiraliserend water 5.8 is moet ik dan ook van de waardes hieronder 1.2 eraf trekken??

aub iemand moet me helpen..

 

Monster 1 : Ph 6.0 / Ec 3.10

Monster 2 : Ph 6.1 / Ec 5.20

 

 

Die Ec waardes lijken mij erg hoog terwijl ik nooit een vat met zo een hoge ec heb aangemaakt.

Het hoogste wat ik ooit heb aangemaakt is Ec 1.8... Ik weet echt niet hoe dit kan ?? en wat moet

ik nu doen om dit op te lossen?? Ik weet niet waar ik vanuit moet gaan.. please professionals help me..

Share this post


Link to post
Share on other sites

geheheh geen paniek joh ze zien er nog goed uit hoor het kan veel slechter dan dit. Ik denk dat je iets verkeerd doet met die monsters die je neemt ik krijg toch een

wat dichter bij elkaar liggende waarde als ik bij mij de cocos meet. Als ik naar je planten kijk denk ik dat het inderdaad richting een tekort gaat aan N of Mg of beide.

Ik zelf denk meer Mg omdat je gele bladeren begint te krijgen met groene nerven erin. Je kan dit oplossen zoals al eerder is gezegd met Bn27% erg goed spul ik

heb het bij mij ook gebruikt en ik zie dat er zeer zeker een verbetering optreed in de kleur van de bladeren ook beginnen de toppen weer te groeien. Wat betreft de

Ec waarde van de cocos ik blijf het een moeilijk verhaal vinden ben er zelf ook nog steeds niet uit. Je kan beter effe gaan spoelen dan de boel droog laten trekken in een dag meten

een vat aanmaken met Ec van 2.0 + Bn27% en effe kijken of er dan verandering optreedt. Dit is wat ik heb gedaan en bij mij werkt het dus misschien bij jouw ook. Dat de ec

bijvoorbeeld 5.0 is dat kan best wel volgens mij tenslotte meet je de zouten dus als je de afgelopen tijd alleen maar voedingswater met hoge ec hebt gegeven dan kan het zijn

dat de plant die stilstaat niks meer opneemt en dit vervolgens in je medium blijft zitten. Daarom denk ik dat het beter is eerst te spoelen dan te meten en daarop je voedinggift

aan te passen. Stel je krijgt dan een meting van Ec 0.5 dan zou ik mijn voeding aanmaken met een Ec van 2.5. Wat betreft de waarde van je ph als je die gewoon constant houdt dan blijft

deze ook het zelfde hij gaat misschien een paar tiende omhoog richting de einde van je kweek maar dat is niet zo erg. Maar ik ben ook niet echt expert hoor als het op cocos aankomt

voor mij ook de eerste keer dus..... moet ook nog maar zien hoe het allemaal uitpakt.

 

Ik heb nog wel een opmerking wat betreft de indeling van je hok als ik kijk naar de planten die als eerste beginnen met het vergelen dan zijn dit de planten in het midden. Klopt het toevallig dat je de vijfde lamp precies in het midden tussen de vier andere hebt gehangen. Als dit zo is dan zal er waarschijnlijk een onbelans ontstaan in het midden van je hok qua

lichtintnesiteit waardoor deze planten door de hogere hoeveelheid licht harder gaan en dus een ander voedingspatroon nodig hebben. Als dit zo is dan zou ik deze uitzetten en door gaan

met de vier lampen aangezien de planten die aan de buitenkant staan veel groener zijn(correct me if I am wrong!).

 

geef effe eens de maten van je hok en de indeling qua lampen, plaats afzuiger en plaats inblaas.

 

 

hoor het wel als je vragen hebt, succes

 

groetjes parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste parve :

 

Bedankt om het even te volgen..

Ja ik vind het een beetje een lastige situatie is het vergelen inderdaad een tekort aan Mg en N of is het misschien

dat er toch een te hoge ec in het medium is opgehoopt omdat misschien eerdere waterbeurten de voeding is blijven

hangen waardoor die deze niet opneemt, dit zou zeer zeker mogelijk kunnen zijn. Die vriend van me komt er helemaal

niet uit dus hoop toch hier een beetje oplossing te vinden.

 

Inderdaad wat je zegt ga ik vanavond maar eens bij hem goed spoelen met alleen afgezuurd water en dan helemaal laten droogtrekken,

dan de waardes nameten en kijken of er verandering is in de grondmonsters betreft de Ec waarde. Het is onze eerste keer op cocos

dus is zeker even wennen allemaal..

 

Voor de opstelling het is een hok van 2,70m x 2,20m x 2,10m, aan de rechterkant staan 35 11l potten(getopt) en aan de linkerkant

staan 25 11l potten. Aan de rechterkant hangen 3 x 600 watt en aan de linkerkant 2 x 600 watt. Opzicht hebben we die ruimte bij hem

redelijk goed ingedeeld... Aan de achterkant komen 2 buizen vanuit een andere kamer voor frisse lucht en de deur heeft een stuk eronder

uit dus hij zuigt wel genoeg naar binnen. De temperatuur lampen aan is rond de 26 graden en uit rond de 21.. dus dat zit wel goed.. Volgende

keer zeker een inblaas erbij..

 

 

Maar parve over dat verhaal wat ik uitleg van die ph van het deminiraliserend water dat het 5.8 is hoe kan dat dan?? dit hoort toch normaal 7(neutraal)

te zijn he?? Heb ik misschien een te lage ph in mijn medium, als ik dus het verschil van 1.2 ph van mijn monsters aftrek dan ligt de ph rond de 4.8/4.9 ...

Ik neem aan dat dit toch eigenlijk niet kan he?? als jij je deminiraliserend water meet wat krijg jij dan voor een ph waarde???

 

Als iemand anders nog iets toe te voegen heeft hoor ik het heel graag... :smoke ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het ook wel eens gemeten en ik kwam op een ph van 7.4 uit dus weet eigenlijk ook niet hoe dat zit

misschien dat iemand anders dat weet?

 

 

groetjes parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal niemand die hier misschien nog iets op weet..

 

Had eergisteren met 100L afgezuurd water ph 5.4 en enzymenen gespoeld.

Toen heb ik gisteren weer 3 verschillende grondmonsters genomen :

 

1/2 monster / 1/2 demiwater

 

Monster 1 : Ph 6.4 / Ec 0.6 (deze plant had ook 1 enkel bladje met een klein roestvlekje)

Monster 2 : Ph 6.5 / Ec 1.0

Monster 3 : Ph 6.4 / Ec 1.0

 

Het lijkt erop dat het lichtgroen worden van blaadjes heel langzaam toeneemt ik zal hier

eens goed op letten. Ga straks BN 27% halen... Parve of iemand anders wat voor een Ec

zou ik nu het beste in het vat kunnen aanmaken en wanneer deze te geven??

 

En weet iemand waarom als je het demi water meet dat dit niet ph 7.0 aangeeft ??

maar bijvoorbeeld Ph 5.8 bij mij en ph 7.4 bij parve?? waarom dit verschil??

en kan ik wel uitgaan van genomen waardes..

 

Hoop op reactie wil ze niet verneuken en lijkt alsof ze beetje stil staan.. :smoke ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik zou doen en wat je dus niet hoeft te doen is

 

die mindere uitziende planten (lichtgroen) een scheut voeding geven.

 

als de ph namelijk in de buurt zit dan lijkt dit mij de reden.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had eerst gespoeld en daarna een vat aangemaakt van 100l met Ec 2.0 en BN27% en dit aan de

dames gegeven. Hierna hebben ze 4 dagen geen water meer gehad. Gisteren heb ik ze een vat

van 70L gegeven met ec 2.0 en Bn 27%, Bloeistimulator Ph 5.4 Het geel worden van de bladeren

zet heel lichtelijk door. Ik weet het even niet meer wat ik hier nog aan kan doen...Zal vanavond nog eens

grondmonsters nemen en kijken wat hier uit komt.. Niemand die nog suggesties heeft?

 

 

En hoe betrouwbaar is een grondmonster. Als ik mijn gedeminiraliseerd water meet dan geeft ie ph van 5.8

aan en ik geloof dat dit Ph 7.0 neutraal moet zijn??Dus misschien waren mijn waardes in de grond wel 1.2 Ph lager

wat dus zou betekenen dat ik een veel te lage ph waarde in mijn medium heb en iedere keer verkeerd bijstel.

Aangezien ik vanavond een grondmonster neem zou ik dit graag eens van andere willen horen..

 

Kan aub een proffesional hier een antwoord op geven???

Share this post


Link to post
Share on other sites

calibreer je wel je ph meter? Was je ph meter goed schoon, voordat je hem in in demineraal stopte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...