Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Stekken snijden en in pitpot

Recommended Posts

Ik wil samen met een vriend van me een moederplant gaan neerzetten met als doel: jezelf van stekjes voorzien.

Normaal koopt hij ze bij een GS. Hij zet het stekje met steenwolplugje in een bekertje met aarde en groeit ze een dag of 10 voor onder de TL. Na die week haalt hij voorzichtig het inmiddels gegroeide plantje met aarde en al eruit en dat zet hij plantje met kluit in een grote bak. Deze is gevuld met kokos. Een goed systeem want hij pakt bijna altijd 500 gr per m2 met 600 Watt.

Dus een bewezen systeem, zo lijkt me.

 

Wat een lange intro, gvd :verrygood

 

Maar nu wil hij dus zelf stekjes snijden.Toen leek het ons logisch om ze meteen -vers gesneden - in de bekertjes met aarde te zetten. Dus de stap van steenwolplugje in een bekertje met aarde zetten overslaan. Maar hij zei dat de nieuwe worteltjes beter groeien als ze in een 'zachter' medium staan, zoals steenwol.

 

* Weet iemand uit ervaring of hij het bij het rechte eind heeft?

 

Ook zag ik natuurlijk de pitpots. Daar blijken ook stekjes in gezet te kunnen worden.

Ik heb hier met de zoekfunctie gekeken en heb tenminste sommige posts zo geintepreteerd...

 

Maar die blokjes kan ik alleen vinden in kleine (3x4) formaten. En dat is te klein om ze een dag of 10 - 15 onder de TL te laten staan...

* Weet iemand van het bestaan van grotere (vooral diepere) pitpots?

 

* Er van uitgaande dat pitpot ideaal is om vers gesneden stekken in groot te laten worden, zou het mogelijk zijn om zelf een mengsel samen te stellen dat verdomd veel van pitpot weg heeft?

Dan duw ik het zelf wel in een beker en prik er met een sate-prikker wel een gaatje in.

* Of is dit spul al voorgemixt in zakken te koop?

 

Wederom dank alvast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je even kijkt bij www.pitpot.nl, dan zie je dat er grotere pitpots zijn, speciaal voor stekjes :verrygood

 

Eventueel kun je ook rootriots gebruiken of jiffy's pluggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar BBB, ik bedoel Pitpots van pak 'm beet 7 x 7 en 12 hoog.

Zodat de stek kan groeien tot echt een klein plantje van zeker een centimer of 20 hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekjes maken is mij ook gelukt in de kleine pitpots, het werkt prima al hebben je stekjes wel de neiging om om te vallen af en toe en het droogt wat eerder uit. Wat ik doe is het volgende: afsnijden van de plant met een verse scalpel (ivm GVD TMV) beetje clonex er op (per moeder een nieuwe druppel ALWEER tegen TMV...) En dan in het ingewaterde plugje, met een beetje bacto, meestal gebruik ik gewoon de grote pluggen btw. van ieder soortje ook weer apart om dezelfde reden... En m'n propegator ? Daar ligt 2cm seramis in dat behoorlijk vochtig is... De stekjes staan hier op, op de plastic plaatjes en hebben dus geen contact met de seramis. Ik spuit geen vocht over m'n stekjes heen, ik snij geen blaadjes, ik laat ze helemaal intact. Verse lucht krijgen ze iedere 3-4 dagen. Temperatuur is constant 22 graden.

 

Je kunt ipv het bekertje aarde toch alvast cocos nemen dat licht is ingewaterd met wortelstimulator etc. ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik dacht met mijn uitvoerige bericht nog wel heel duidelijk te zijn wat ik zocht...

Blijkbaar niet dus.

Ik weet wel dat ik in pitpots stekken kan zetten. Dat had ik al opgezocht zoals ik aangaf in mijn opening.

Ik zie ook de banner ook tot gekwordens toe verschijnen en had sannie's site al bezocht.

 

Maar ik zoek geen info over hoe ik stekken moet maken.

En ook geen info over kleine blokjes of andere kleine plugjes.

Ik ben op zoek - als het ware - naar een stekplug van 7 x 7 x 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...