Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Klet

Brandgevaar bij fluo grow

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Ik heb nu reeds een micro grow gedaan met 2x lowryder (met succes) onder:

 

- 1tl 18w

- 2 spaarlampen van 24 w elk

 

totaal: 66 watt en dit aangesloten op 1 stekkerblok (verbonden met een verlengkabel van 2m) met 1 individuele stekker per lamp. (met draad die dik genoeg is)

 

66 watt is natuurlijk peanuts vergeleken met wat voor lampen jullie kweken maar toch vroeg ik me af of men hier kan spreken van brandgevaar?

Ik lees dat er sterk op gehamerd word om alles aan te sluiten via een relais en dergelijke is dit ook het geval bij zo'n laag verbuik van lampen?

Ik ben van plan een nieuw lowriderhokje te bouwen maar nu wil ik zeker weten of er gevaar in schuilt of niet?

Naar mijn eigen mening denk ik van niet daar dit het elektriciteitsnetwerk totaal geen grote belasting oplegt alleszins niet meer dan normale huisverlichting.

Zou zo'n speciaal stekkerblok meer veiligheid garanderen of slaagt dit op iets anders?

 

bv:

 

http://www.dixons.nl/De_online_winkel/Prod...86/default.aspx

 

dank bij voorbaat

 

klet

Share this post


Link to post
Share on other sites

(...) of men hier kan spreken van brandgevaar?

 

Er is altijd brandgevaar, maar niet meer dan bij elke boerenlul gloeilamp van 60W. Nee dus. Maar als je de stekkers in een vochtige ruimte plaatst, dunne draden gebruikt, open kroonsteentjes naast je gieter hebt liggen, je VSA's hun warmte niet kwijt kunnen/op brandbaar materiaal geschroeft zijn, zou je er om vragen.

 

(...) aan te sluiten via een relais (...) is dit ook het geval bij zo'n laag verbuik van lampen?

 

60W is nix, dat kan met een €2,99 tijdschakelaar zelfs draaien (waarop "16A" staat en dan tussen haakjes "2A"). Maar koop altijd de luxe "professionele" tijdschakelaars die 10 x zoveel kosten! Bij de growsjops. Merk Grasslin, Omnirex e.d. Dit zijn nog steeds kleine kosten waarvoor je degelijke waren krijgt.

 

Zou zo'n speciaal stekkerblok meer veiligheid garanderen of slaat dit op iets anders?

 

Overbelastingsbeveiliging zou je apparatuur beschermen tegen stroompieken of blikseminslag. Dat laatste betwijfel ik voor €32,- en voor TL / CFL lijkt het me nutteloos. Het is dus geen zekering of lekschakelaar. De kabellengte staat er niet bij.

 

Neem gewoon een degelijk project over uit de bouwdoos/micro-fluo sectie? Je mag toch best wat meer stroom verbruiken, het zal zich lonen! Suc5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

prima advies zou ik zeggen.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus conclusie:

 

- Dure tijdschakelaar (check)

- Geen stekkers in vochtige ruimte (check)

- Geen open kroonsteentjes (check)

 

= veilig growen (check) :P

 

Qua verbruik was ik tevreden met het resultaat (15 gram de plant) en heb ik niet meer nodig.

 

Dan kan ik nu beginnen met de bouw van mijn nieuw hokje. ;)

 

Bedankt voor de tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste elektrische branden, mits er degelijk materiaal is gebruikt en goed is aangesloten, beginnen bij de verbindingen. Bv kroonsteentjes, lasdoppen, aansluitingen vsa`s enz. Vaak zijn hier slechte verbindingen voornamelijk door gebruik van flexibele kabel. Gebruik liever draad met een vaste koperkern en als je flexibele wilt gebruiken maak dan gebruik van soldeer busjes of soldeer je uiteinde tot een vaste kern. Zodat als je het in bv een kroonsteentje draait je ook zeker weet dat alle draadjes van de kern onder het schroefje liggen.

 

Gegroet,

Donder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak geen gebruik van kroonsteentjes, alles is rechtsreeks aangesloten.

Enkel in de armatuur van de tl lamp zit er eentje maar dit is zo aangekocht.

In mijn aansluiting zie ik niet meer gevaar dan alle aansluitingen in mijn salon achter de televisie (tv, dvd, stereo,...)

Die samen verbruiken pakken meer maar er kan altijd wel iets gebeuren met elektriciteit maar je gaat ook je huis niet vol hangen met sprinklers...

De draad die ik gebruik om mijn lampen aan te sluiten is me aangeraden in de doe het zelf zaak en is redelijk dik en kan volgens mij véél hogere wattages aan.

Ik denk dus dat ik safe zit :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn nieuw hok is af!

 

 

gallery_17502_7182_582273.jpg

 

gallery_17502_7182_1354043.jpg

 

 

 

De afmetingen zijn: 1m hoog x 70 cm breed x 40 cm diep, ideaal voor microgrow van 2 lowriders :-)

 

Kwestie van elektriciteit denk ik dat dit geen kwaad kan.

Wat denken jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er goed en brandveilig uit hoor, geen afzuiger met filter??

Veel kweek plezier

Share this post


Link to post
Share on other sites

miss nog een reflector maken voor die spaarlampjes ?

(Blikje cola in 2 knippen ofzo )

 

Ziet er netjes uit :wacko:

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes toch!

 

Wat zijn de afmetingen van je hokje?? Hoeveel LR wil je hierin gaan kweken ??

Het lijkt erop dat de schuifdeur van de gehele kast, ook de deur van je kweek hokje is, is dat helemaal licht dicht?

 

Succes met je toekomstige kweekjes! Ga je er een verslagje van bij houden ??

 

Edit:

Leer lezen Delcasa :wacko: antwoord stond in de update xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet geen afzuiger, ik heb al een succesvole kweek met lowrider achter de rug en de geur was zeker niet sterk. Voor lucht laat ik de deeur van de kast op en kier (langs beide zijden). 100 % Lichtdicht is het niet maar lowrider is daar niet gevoelig aan en dat zal de opbrengst niet beinvloeden. Ik laat de lampen aan gedurende de dag en s'nachts gaan ze af en als het kan zet ik ze ook in de zon!, niets beter voor ze! Ik houd zowiezo foto's bij en ik zal geregeld laten zien hoe het gaat met mijn plantjes :-). Voor de moment moeten ze nog kiemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou graag een lampenkap hebben voor mijn tl maar dit vind ik niet direct in de handel (België).

Weet er iemand hoe je makkelijk een deftige veilige lampenkap kan maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lowriders zijn wel degelijk gevoellig voor licht-stress.

Ze bloeien wel gewoon bij elke hoeveelheid lichturen, maar aan-uit-aan-uit-aan-uit vinden ze niet lekker volgens mij... (correct me if I'm wrong)

 

Voor reflector voor tl, ga even langs de aquarium zaak :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
De meeste elektrische branden, mits er degelijk materiaal is gebruikt en goed is aangesloten, beginnen bij de verbindingen.

.... en als je flexibele wilt gebruiken maak dan gebruik van soldeer busjes of soldeer je uiteinde tot een vaste kern. Zodat als je het in bv een kroonsteentje draait je ook zeker weet dat alle draadjes van de kern onder het schroefje liggen.

 

Gegroet,

Donder

 

Doe dit dus nooit!!!

 

Wanneer je gebruik maakt van flexibel snoer, zorg er dan wel voor dat er bij de aansluitingen geen losse koperdraadje zitten. Je kunt hiervoor het beste gebruik maken van adereindhulzen. Je hebt wel een speciale krimptang nodig om deze hulsjes vast te zetten. Sommige mensen hebben de gewoonte adereinden te vertinnen met een soldeerbout. Doe dat beslist nooit en verwijder alle vertinde adereinden. Soldeertin bestaat voor een groot deel uit lood en dat is niet veerkrachtig genoeg. Vertinde adereinden hebben de neiging uit de schroefverbinding te kruipen.Je kunt de draden ook gewoon rechtstreeks aansluiten maar let dan heel goed op dat er geen losse adertjes zijn. Deze kunnen vonkjes veroorzaken en dat kan uiteindelijk tot brand leiden.

 

BRON (John Doe) klik

 

green-lady :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor de tip van de aquariumzaak! Kga het zeker checken. Zowiezo ga ik nog tochtstrips zetten om het licht tegen te houden maar veel inval krijgen ze zowiezo niet.

 

Qua aansluiting heb ik gebruik gemaakt van draad die me is aangeraden in de doe het zelf zaak om een lamp aan te sluiten.

Ik heb enkel maar de draden aan te sluiten door de draad te strippen en vast te vijzen, enkel de aarding kan niet worden aangesloten bij de spaarlampen omdat hiervoor geen voorziene aansluiting is. Ik weet echt niet veel af van elektriciteit :wacko: .

Mijn stekkerverbindingen zijn dus veilig neem ik aan en kan het ook geen kwaad dat ik moet gebruik maken van 2 stekkerdozen in lijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen reacties meer, 2 stekkerdozen in lijn kan dus geen kwaad neem ik aan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...