Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Delcasa88

Project Voorbereidingen

Recommended Posts

Ik kan niet wachten tot ik kan beginnen met een eigen kweekje, maar helaas moet ik nog even wachten op mn eigen woonruimte...

 

Maar aangezien ik niet van half werk hou en als ik ergens enthousiast over raak nou eenmaal niet kan stoppen, wil ik nu alvast beginnen met het samenstellen/plannen van mijn complete eerste kweek. Het budget is drie tot vierhonderd euro. Ik wil max 5 plantjes, puur om binnen het gedoogde aantal te blijven (hulpmiddelen voor kweek zijn verboden, I know :D ). Ik wil TL gaan kweken om de kast laag te kunnen houden en het hoeft nog niet perfect te zijn allemaal, maar wil wel aan de basis voldoen van: Lucht-/Lichtdicht, voldoende lampen, afzuiging, ventilatie, voeding, filter en brandveilig. Ik denk dat voor 5 planten dat met mijn budget wel goed neer te zetten moet zijn.

 

Ik heb een setup gemaakt voor het hok, soortje uitgekozen (vanuit zaad: Crystal) en een overzicht van alle kosten gemaakt in excel ;) (zal zo ff kijken of ik dat kan posten). Het doel van mijn topic nu is om aan de experts te vragen hoe jullie mijn plannen beoordelen, deze vervolgens optimaliseren om zo, als ik kan beginnen, meteen een goede start kan maken!

 

Dit is wat ik wil gaan maken voor 5 plantjes (Crystal):

MDF hok van 75 breed, 50 diep en 120 hoog, frame van 44x50 balken, radiator isolatie aan de binnenkant.

Passieve luchtinlaat via dubbele bodem met (nog te ontwerpen) doolhof, actieve afzuiging.

3 TL armaturen op verstelbaar frame, elk met 2x18W. 6 x 33 voor groei, 287 & 33 mix (4:2) voor bloei.

Dat is dus in totaal 106W.

 

Ik wil in 5 11L potten gaan kweken en Canna Tera Prof grond gebruiken, voor voeding Cana Vega en Flora.

 

Indien nodig wil ik gaan scroggen, maar aangezien het de eerste keer is wil ik het niet onnodig moeilijk voor mezelf maken

 

Nu de vraagjes :P

Is een Crystal een goed te temmen plantje, of raden jullie een ander aan voor de eerste keer? (Ik hou namelijk wel errug veel van dit meisje :D )

 

Wat wil ik nu nog gaan doen?

Wat research over de voedingshoeveelheden en kijken of ik alvast een week tot week voedingsschema kan maken.

 

PS. Ik ben niet in Nederland momenteel, dus ik moet alles via het (enorm slechte) internet doen, ik kan dus helaas niet bij shops langs om te informeren;)

Edited by Delcasa88

Share this post


Link to post
Share on other sites

He, allereerst succes met de bouw! Als ik je opzet doorlees moet het best lukken zo, al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet degene ben die je daar goed in kan adviseren.

Wel weet ik e.e.a. van MDF, en als je daarmee wil bouwen, wil je misschien dit topic lezen (oplossing geboden in 13e post).

 

Vriendelijke groeten,

J.F.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man een beetje brainstormen is nooit verkeerd tog :D tsjaa met 6 x 18 watt moet je goed uit de voeten kunnen komen :P

 

voor 108 watt zou ik geen relais gebruiken is niet nodig geen schakel klok die daar kapot van gaat ( zelfs die van gamma niet )

 

ik zou wel ander hout nemen !!! mdf komen gassen uit vrij waar de plant niet tegen kan !!!! binnenkant idd goed isoleren en iets van reflectie materiaal is ook erg handig !!!

 

maar verder ziet het er goed uit hoor :D tsjaa lees je nog ff in over een aarde bak de voor en nadelen daarvan en kijk of het misschien handiger is om een aardebak te nemen

 

die 75 centimeter breed voor 18 watt armatuur ??? kan dat beter zo'n 70 centimeter worden anders is het kastje alleen maar te breed en krijg je fluf toppen aan de randen

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zweer bij betonmultiplex.

Dat zijn al mooi gesloten vlakken.

folie eroverheen en draaien maar.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Low budget, licht is gewicht, spaar zoveel mogelijk geld voor je licht en reflectie.

Begin met een goedkope kast van de kringloop, zou ik zeggen.

Kijk of je die met de juiste lampen kunt aanpassen tot kweekhok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx allemaal voor de feedback! :D :P

 

@Masteryeyo

-Relais is uit de planning!

-Aardebak heb ik over gelezen en over gedacht, en het is denk ik wel handig. tevens gaan 5 potten van 11L (25*25*29) net niet in mn kastje passen ;) Nu is het voornaamste voordeel van een aardebak (door zn giga omvang tov potten) dat je na een kweek een bodem overhoudt die rijk genoeg is om nog meerdere kweken op te groeien (en beginners voedings-fouten worden ge bufferd). Stel ik maak een bak van 65*45*20=58.5L. Dat komt overeen met 11L per plant.

Laat dit aan het eind van m'n kweek een rijk genoege grond achter? Of moet ik dan alsnog 80% verversen?

 

@Weetje

Ik heb daar inderdaad ook over gelezen, en is ook vrijwel geheel waterdicht geloof ik, dus met een hoge LV op de lange termijn misschien ook wel beter. Is dit echter bij elke DHZ zaak te krijgen? Want ik heb (niet 1,2,3) toegang tot (tuin)bouw-groothandels. Maar volgens mij is het vrij prijzig spul nietwaar?

Ik heb nu rekening gehouden met €30 voor MDF, €10 grondverf (heb nog staan ook).

Online heb ik 1250x2500x4 betonplex gezien voor €34. Daar heb ik er 1,5 van nodig = €50. Klopt dat ongeveer?? Of moet ik met meer/minder rekening houden?

 

@Foolonthehill

Qua kosten scheelt 6keer TL in nieuw aanschaf niet heel veel met een budget 250W HPS. Echter wil ik mn kastje graag klein(laag) houden, aangezien ik niet super veel ruimte heb. En een bestaande kast gebruiken heb ik ook aan gedacht, maar ik ga toch voor zelf bouw:

Kan het tot op het laatste detail exact maken zoals ik wil

en

Ik vind het knallend mooi een beetje te knutselen, en aan het eind te kunnen zeggen dat het voor 100% mijn werk is geweest die het tot het resultaat geleid heeft :D

 

Verder heb ik een handzaam filter (125kuub) gevonden bij leafman, 25cm lang en 14cm in doorsnede :P Ik denk dat de afzuig buisvent (125kuub) niet veel groter zal zijn dan 20x20x20, dus het geheel kan vast wel bovenin weg gewerkt worden. Moet éigenlijk dan wel de vent iets dimmen, of zal het vermogens verlies door het filter dit compenseren?

 

PS. Mijn doel is om 50gr hieruit te behalen. Is dat mogelijk, of een beetje te hoog ingezet voor de eerste keer

Edited by Delcasa88

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom gebruik je dan geen 150 w HPS? beter spectrum denk 'k....

Is 75 breed genoeg voor TL lampen?

 

Suc6 - moet zelf nog beginnen en ga dit dus volgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

met dit kastje is 50 gram dan zeker mogelijk!!1

 

je zult helaas wle elke keer je grond moeten verversen, bij grote aarde bakken is dat neit nodig !!! het voordeel blijft als nog dat wanneer je iets fout doet er door de vele liters aarde maar weinig toe ( of wel je kunt je een foutje permiteren ) je heb bij een leuke aarde bak zeker geen groei voeding nodig en misschien de eerste week ook gene bloei voeding !!!

 

zorg wel voor goede grond ..... ik zie zelf dat er uitstekende resultaten gehaalt worden met special mix de aarde is wat duurder maar ook ontzettend goed en ze gebruiken nieuwe grond ( is ook een topic over over special mix ) in de test en revieuw topic kun je een paar growtopics zien met special mix !!!! erg mooi resultaten !!!!

 

zorg voor een goede biologische bloei voeding en evtueel een bio pk booster das meer dan genoeg voor een eerste keer....

 

voed beter te weinig dan te veel !!!

 

gebruik je de voedingslijn BAC hoef je niet af te zuren dat scheelt je weer een ph meter te kopen :D

 

die afzuiging en filter zit wel goed :P

 

als je slim bent knikker je in je hok ( als je snel begint ) autoflowering planten. deze gaan automatisch in de bloei of je nu 3 uur licht geeft of 23 uur ...

 

 

hierdoor zal je hok in de winter warm genoeg blijven en meer licht voro je plant is meer gewicht .... ik weet zkeer als je genoeg plantjes zet dat je dan 80 gram zeker kan halen !!!

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou een 150w hps lamp pakken :D

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ice-Man en Easyskank

Ja, 70cm is al genoeg voor 18watters TL.

Ik wil niet onder HPS gaan kweken omdat ik die extra centimeters tussen lamp en plant liever niet heb. Ik wil het klein houden.

En stiekem ben ik ook wel iemand die graag tegen 'de gevestigde orde' in gaat B)

(ik heb namelijk best wat (voor mijn doel) mooie kweekjes onder TL gerealiseerd zien worden hier. Dan wil ik graag daaraan meedoen! Omdat ik dan een beetje toegeef op licht kwaliteit, wil ik door het geheel serieus aan te pakken (dus goede aarde, voeding, lucht etc) en door er bovenop te blijven alsnog tot een net resultaat leiden. Wellicht niet de manier om het meeste te kweken, maar het sluit het best mij wensen aan en het lijkt me bovenal supergaaf om te kunnen zeggen dat ik m'n eigen wietje heb kunnen kweken, onder TL nog wel :D een leuke hobby/project dat nog eens de super bijkomstigheid heeft dat het aan het eind een mooie joint opleverd :rofl )

 

@Masteryero

Ik ga sowieso voor een goed geprepareerde aarde, die paar € meer maakt me niet veel uit. Het sluit namelijk een beetje aan op wat ik hier boven zeg. Ik ben van mening dat een minder goed licht niet perse tot een slechte kweek hoeft te leiden. Ik zorg dat ik alles keurig netjes in orde heb en kies daarnaast ipv HPS voor TL. Alle factoren die een invloed kunnen hebben op je resultaat wil ik goed hebben, en dat onder TL.

 

Cana Terra prof stond in het budget, maar ik lees inderdaad zeer enthousiaste verhalen over de Gouden Zak B) Denk dat het die gaat worden, en dan kiep ik 50 a 60L in een aardebak! Met zo'n hoeveelheid is uitscheppen ook nog wel te doen :D Die staat vast. Aardebak met Special Mix.

 

Ik zit nu erg te twijfelen over een complete bio kweek. Ik ben zelf totaal niet iemand die erg 'groen/bio' denkt (An Inconvienent Thruth staat bij mij op de Black List) maar als het om mijn dagelijkse rokertje gaat... ja, dan ben ik er wel voor te porren! Daarnaast is het een enorm voordeel dat PH de kop ingedrukt wordt. Het is echter vrij prijzig spul, dus ik ben nu opzoek naar duidelijke meningen die mij vertellen of het een interessante 'Return on Investment' geeft :P Maar dan heeft Sannie ook weer een errug mooi pakketje samengesteld wat mijn aandacht in z'n greep houdt momenteel. Dan koop ik ipv de Chrystal bij Azarius, gewoon ook mooie zaadjes van Sannie in het 'beginerspakket' en heb de hele rambam voor 70e'tjes inclusief een weelderig bodemleven :lol:

 

Masteryero, je zegt 'als je genoeg plantjes steekt'. Ik ben van plan om niet meer dan 5 te nemen, puur om niet in 'de gevarenzone' te komen. Maar als ik geen lowryders neem, dan is 5 planten in mijn hok toch voldoende? Ik zelf zit me af te vragen of het niet te klein zal zijn!! ;) Ik heb nu ook wat meer scrog reportjes gelezen, en volgens mij is daar geen hele grote kunst aan. Gewoon met beleid gelijkmatig over je net heen verdelen en voorzichtig vast maken. Op die manier houd ik mn dames kleiner en een beter benut van de toch wel schaarse ruimte.

 

Ik ga pas over twee maandjes beginnen omdat ik dan mijn eigen woninkje heb. Paps en mams willen het niet in hun huis namelijk :D Omdat ik wel direct wil beginnen met de kweek, wil ik alles nu alvast alle materialen en benodigidheden uitkiezen en daarnaast zoveel mogelijk kennis opdoen van WF! (check de tijdvan deze post maar, ik zit hier de laatste tijd best vaak én lang). Zodra ik alles uitgezogd heb, zal dit topic later weer opgepikt worden en wordft het mn kweek verslag :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...