Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bolf

Laminaat??

Recommended Posts

Hallo ik zit denk ik met een probleem, maar weet het niet zeker

ik heb het gevoel dat mijn haze dames stil staan , de reden dat ik dit denk is omdat ik ze maar aan de kleine kant vind .

Ik kan maar 1 ding bedenken waar het aan kan liggen en dat is de laminaat vloer die ik in mijn hele huis heb liggen, de 1ste 5 weken had ik onder mijn potten alleen maar lekbakken dus had ik geen vloer in mijn hokje met andere woorden ze stonden dus gewoon op de laminaat vloer. 1 week geleden ongeveer heb ik de lekbakken weggehaald en heb ik er vijver folie ingezet maar ze groeien denk ik nog steeds moeizaam

 

kloppen mijn vermoedens of denken jullie iets anders??

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En alle planten in huis ook dood ?? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
En alle planten in huis ook dood ?? :P

 

 

 

waarschijnlijk niet,want in laminaat zitten geen weekmakers die wel in vinyl zitten om het materiaal soepel te houden.

 

groet erik(stoffeerder)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voel me nu wel schuldig,

 

Heb bij mijn moeder alles met kersen laminaat belegd, want dat vond ze zo mooi, en nu gaat ze daar aan dood??????????????????????

 

Kwenie, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehm het antwoord is JA, HJM.

Maar ze blijft wel lang geconserveerd, misschien is dat wat waard? :P ;)

Even ctrl+c /+v:

DE GEVAREN VAN FORMALDEHYDE

 

Vergiftigingsverschijnselen:

Bij een zeer lage concentratie formaline tot 1.6 ppm kan men de Formaldehyde ruiken en ontstaat irritatie van het slijmvlies in oog, neus en keel. Bij concentraties tot 3 ppm ontstaan stekende pijnen in de ogen. Een concentratie van 5 ppm is slechts gedurende 30 minuten verdraagbaar in verband met het ontstaan van tranende ogen. Bij een concentratie boven de 10 ppm ontstaat een branderig gevoel in de keel, aanhoudend hoesten en benauwdheid. Boven de 30 ppm is er een risico voor blijvende schade door longontsteking en longoedeem. Mensen die overgevoelig zijn voor Formaldehyde lopen een verhoogd risico op aandoeningen van de luchtwegen en de huid.

 

* lage concentraties kunnen irritatie aan ogen, keel en neus opleveren

* symptomen van vergiftiging zijn branderige ogen, hoesten, droge keel

* Formaldehyde kan astma en bronchitis achtige verschijnselen veroorzaken

* Formaldehyde staat geregistreerd als een carcinogeen (k@nkerverwekkend)

* er zijn studies die een verband aantonen met neus en longk@nker en mogelijke verbanden met leukemie en hersenk@nker

* Aspartaam (als NutraSweet in veel light producten) breekt in het lichaam af in methanol (wood alcohol), het lichaam zet vervolgens methanol om in Formaldehyde

* Formaldehyde veroorzaakt in het lichaam schade aan het immuunsysteem, zenuwstelsel en veroorzaakt onherstelbare schade aan DNA

* Styrofoam is een bron van Formaldehyde. Iemand die een warme drank drinkt uit een Styrofoam beker, krijgt een overdosis aan Formaldehyde.

* FastFood bedrijven zoals McDonalds en Burger King verpakken hun (warme) voedsel in Styrofoam.

* we vinden Formaldehyde in vaccinaties

* hoge concentraties leveren permanente schade op aan de longen

 

De hoogste concentraties formaldehyde komen we tegen in gebouwen en woonhuizen. Materialen die Formaldehyde dampen uitademen zijn:

 

* spaanplaat, fineer, fiberplaat

* lijmen

* kunstof leidingen

* enkele synthetische en minerale isolatiematerialen (dus ook spouwmuurisolatie).

* vloerkleden, tapijt, meubels, matrassen en interieurcosmetica

* beton en pleisterwerk

* verwarmingsketels, open haarden en fornuizen kunnen door verbranding ook Formaldehyde bronnen zijn.

 

BRON: EQGEN.NL

Maar wel lijm zoals in mdf, spaanplaat etc.
Juist!

 

Verder levert ff googlen op, dat er tegenwoordig nauwelijks nog laminaat met formaldehyde verkocht zou worden. Maar ik neem dat persoonlijk niet aan; het lijkt me waarschijnlijker dat er een bovengrens gesteld is die 'veilig' zou zijn (ik zie bijv de "E1-norm"). Dat het er nog steeds in zit, en dat je planten daar in elk geval gevoelig voor zijn, is niet onwaarschijnlijk.

 

Bolf, er kunnen nog honderden redenen zijn waarom je plantjes niet groeien, neem ns wat metingen(temp, RV, Ph, EC, BRIX, m3 afzuiging, etc) of noem wat waarnemingen?

 

Mazzeltov!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ;)

 

Wanneer formaldehyde achter een melamine laag opgesloten zit valt het wel mee.

Ook heeft men steeds minder lijm nodig om plaat te maken.

 

Als planten slecht gaan, of oma, is de kans dat het aan laminaat licht erg klein.

 

De kans dat ze opbloeit met wat aandacht, erg groot. :P

 

Zoon van een moeder, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oowjaa:

1 week geleden ongeveer heb ik de lekbakken weggehaald en heb ik er vijver folie ingezet maar ze groeien denk ik nog steeds moeizaam
Er zijn meerdere soorten vijverfolie, welke heb jij? Bij het verwarmen van PVC folie kunnen namelijk chloordampen vrij komen (en andere weekmakers).

 

@HJM: ze kan trots op je zijn HJM!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wel lijm zoals in mdf, spaanplaat etc.

 

 

klopt maar die lijm doet echt niets meer als jij je laminaatje legt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uit plaatmateriaal dat is verlijmd met kunsthars (spaanplaat, OSB en MDF) kan formaldehyde vrijkomen. Formaldehyde is een giftig, kleurloos gas met een prikkelende geur, dat gezondheidsklachten kan veroorzaken.

 

bron: http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderw...Plaatmaterialen

 

Kostte me vier seconden om een quote voor te vinden, volgende keer jijzelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijft een "wellus niettus" verhaal. :P

 

Maar de eerste woning waar de kamerplanten dood gaan vanwege een bepaald materiaal gebruik moet ik nog tegen komen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...