Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Missy

Minimale Hoogte Tl-kast

Recommended Posts

Wat is de minimale hoogte voor een tl-kweekkast?

 

Ik zat te denken aan deze afmetingen (dit is de binnenmaat van de kast): 65 x 45 x 60 cm.

60 cm hoog dus van binnen.

Daar gaat nog 25 cm af voor de potten en ?cm af voor de tl-armaturen en tl-buizen.

 

Ik zit incl. potten en excl. tl-armatuur met buis dus op een vrije ruimte van 35 cm.

Ik gok dat zo'n tl-armatuur 10 cm hoog is, dus dan houdt ik nog 25 cm vrije ruimte over.

 

Ik weet nog niet welke tl-armatuur en tl-buizen ik precies moet hebben, er zit nogal wat verschil in model en in prijs. Wie helpt mij?

 

Ik was van plan om 8 stuks 18watt tl te gebruiken, verdeeld over 4 armaturen (per armatuur passen er 2 18watt tl-lampen in).

 

Is dit te doen? Of is dit te klein? En dan bedoel ik voor de volledige kweek t/m de oogst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag ik je een klein tentje aanraden...

snel opgesteld en afgebroken ...

en in alle maten verkrijgbaar!!

 

ik zou een hoogte van min 1 m aanhouden kleiner word moeilijk ...

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf aan het kweken in een kastje met een totale hoogte van 30 cm.... Dat is 8 cm voor de pot en 7 voor de tl-armaturen. Dus dat geeft een plant hoogte van 15 cm max. Ik denk dat met het nodige buigwerk het wel moet lukken. Mede doordat een blad tegen de lamp eigelijk niet erg is (hooguit lichte verbranding als je pech hebt). Ik heb de zaadjes pas deze week in de grond gestopt, dus verdere ervaring met deze hoogte heb ik nog niet, maar ik denk dat het wel los loopt :lol:. Dus 25 cm zal wel prima lukken, maar dan moet je ook gewoon gaan buigen/scroggen.

 

Waarom gebruik je eigelijk van die belachelijk grote potten? met potten van 15 centimeter hoog gaat het ook prima lukken lijkt mij...

 

Grtz,

Henkjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik zowiezo met een aardebakje werken, dat precies in je hok past.. Heb je meer wortelruimte. En 15cm voor de planten ga je niet redden denk ik :lol: ..

 

Succes verder JL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een aardebak geeft meer ruimte voor de wortels, dat klopt. Maar is dat ook wel nodig als je de plantjes zeer klein houdt?

 

Ik ben zelf aan het kweken in een kastje met een totale hoogte van 30 cm.... Dat is 8 cm voor de pot en 7 voor de tl-armaturen. Dus dat geeft een plant hoogte van 15 cm max. Ik denk dat met het nodige buigwerk het wel moet lukken. Mede doordat een blad tegen de lamp eigelijk niet erg is (hooguit lichte verbranding als je pech hebt). Ik heb de zaadjes pas deze week in de grond gestopt, dus verdere ervaring met deze hoogte heb ik nog niet, maar ik denk dat het wel los loopt :P. Dus 25 cm zal wel prima lukken, maar dan moet je ook gewoon gaan buigen/scroggen.

 

Waarom gebruik je eigelijk van die belachelijk grote potten? met potten van 15 centimeter hoog gaat het ook prima lukken lijkt mij...

 

Grtz,

Henkjan

 

Zet je de planten meteen op 12/12?

Ik ben benieuwd naar je voortgang. Hou mij en de andere WF'ers op de hoogte! :D

 

Met goede ventilatie kun je je plantjes op 1 cm afstand van je TL-buizen houden :D

 

De TL's zelf worden niet heet. Dat zijn de VSA's, welke je buiten je hok kunt plaatsen.

Alleen zitten ze vaak ingebouwd in de tl-armaturen.

Edited by Missy

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet onthouden dat de tl's zelf 60 centimter lang is ..... armatuur komt daar nog bij dus minimaal een centimeter of 70 in de breedte ... in de hoogte zou ik gewoon gaan voor 1,20 of nog liever 1,50 m als dat kan want dan zou je je hok altijd nog kunnen verbouwen tot zelfs een 400 watt kassie in cooltube ...

 

zo hou je het hokkie zeer veel zijdig

 

greetzzzz masteryero

 

ps: maar goed mocht je echt alleen tl willen kwkeen en ook niet van plan bent om hiervan af te stappen is 70 centimeter nodig.... kun je een aarde bak van 20cm hoog x 70 x breed x ???? diep ( ligt er maar net aan hoeveel tl je neer zetten wilt ) dan heb je zeker nog zo'n 50 centimeter over om je plantne te laten groeien... je kunt duzz zowel je plantne growen in SOG als in SCROG !!!

 

je afzuiging kan ook veel en veel minder wezen voor 400 watt tl heb je maar 250 kuub afzuiging nodig en de aanzuiging kan eigenlijk passief met wat pc fans de lucht laten circuleren en knalluhh maaar

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die 10 cm bedoel ik de afstand van bevestiging tl-armatuur tot uiteinde tl-buis.

 

Zie het rode bij onderstaand plaatje:

 

tlte3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de minimale hoogte voor een tl-kweekkast, vraag je.

De minimum factor is bepalend voor je opbrengst.

Maak een OPTIMAAL kastje, dan heb je wat.

 

Alle factoren optimaal+ opbrengst maximaal.

 

Dus met een minimale kast helpen maximaal licht en mest ook niet.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een beetje mazzel past je 18 watt er gewoon in:

Trogarmatuur 1 x 18 Watt TL-D. Lichtbron(nen) apart bestellen!

Lengte: 630 mm.

 

En 8*18 Watt = 144 Watt

 

En dat op 0.65*0.45= 0.29 M2

 

Dan kom je mooi over de, door KTM gestelde norm van, 400Watt per M2

 

En over je potjes / aardebakje:

Als je een passend bakje maakt heb je aan 15 cm hoogte genoeg, volgens mij:

6.5*4.5*1.5= dik 43 liter

 

 

Dan kom je dus uit op 60-15(bak)= 45 cm

Dat min de hoogte van je tl's (en nog een cm of 2 tussen lamp en plant) en je ophanging...

 

Moet je toch makkelijk op 40 cm voor je plantjes kunnen komen..

 

En volgens mij kan je met 40 cm een mooie scrog maken :P

 

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt helemaal banaantjuh .... ;)

 

tsjaa en over hoogte van dat bakkie hoevne we niet over te dim dammen :D die 5 centimeter ik geef me gewonnen....

 

15 centimeter ken ook !!!! is je hokkie zelf 5 centimeter laag :P :D

 

greetzzz masteryero

 

ps: en onder die 144 watt bijv op die 0,29 cm2 vallen hele mooie toppen te kweken ...dat kan ik je wel vertelln :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
tsjaa en over hoogte van dat bakkie hoevne we niet over te dim dammen :D die 5 centimeter ik geef me gewonnen....

 

15 centimeter ken ook !!!!

 

Ik dacht eerst zelf aan 10 cm...

 

Maar toch, 15 leek me wel beter ;) ruimte zat :)

 

Ik vind dit egt zo grappig :P

Dit toppic erbij:

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...rt=#entry504974

 

En ik ben ook zo stoned... :D

 

Edit:

Het is nu officeel 3-0...

op die 0,29 cm2
het zijn toch echt M2's :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

lolzzz... nooit verwacht dat je dat al zal lezen vannacht :P

 

maar stoned ... ???? wie ik :D niet te harden zo hard.... stond ik vanochtend nog te kotsen van de pepermunt en bustour ( ben busziek )

gevolgt door een hele kerstboom programma :D savonds nog tering druk gehad met werk ...

 

jaja nu ben ik tering stoned :P maar dat mag na zo'n daggie ook best wel ( en zo heb ik eigenlijk elke dag wel een smoes om zo snachts te zijn gheghe )

 

 

greetzzz masteryero

 

ps: sorry voor topic vervuiling ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met een beetje mazzel past je 18 watt er gewoon in:

 

 

En 8*18 Watt = 144 Watt

 

En dat op 0.65*0.45= 0.29 M2

 

Dan kom je mooi over de, door KTM gestelde norm van, 400Watt per M2

 

En over je potjes / aardebakje:

Als je een passend bakje maakt heb je aan 15 cm hoogte genoeg, volgens mij:

6.5*4.5*1.5= dik 43 liter

 

 

Dan kom je dus uit op 60-15(bak)= 45 cm

Dat min de hoogte van je tl's (en nog een cm of 2 tussen lamp en plant) en je ophanging...

 

Moet je toch makkelijk op 40 cm voor je plantjes kunnen komen..

 

En volgens mij kan je met 40 cm een mooie scrog maken :P

 

Bedankt!! Dus het moet wel gaan lukken met een hoogte van 60 cm! :D

Misschien dat ik met wat handigheid de lampen wat kan laten verzinken in de bovenkant van de kast, waardoor ik er nog wat cm's bij kan creëren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in een hok van 60 centimeter breed pas NOOIT zulke type 18 watt armaturen je kotm 3 mm te kort !!!!

 

misschien dat je dat armatuurtje er leuk krijgt in gepropt maar hoe ga je deze verhogen of verlagen ???? dus iets breeder DIE KAST daar ONTKOM je NIET AAN !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je potten van 25cm (dat zijn toch de 10 liters heh?) wil gebruiken kan het juist,juist,juist lukken met 60 cm hoogte.

 

Ik zit nu ook in een TL kweekje met 10 liter potten en mijn kastje is 80 cm hoog ......... en het begint lichtjes krap te worden.

 

Mijn tip, als je de hoogte op 60cm wil houden: wees heel hard, strikt in je scrogwerk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb een TL kastje van 63 cm hoog. Kledingbox met een scrognet erboven, gaat prima.

 

gallery_3710_3579_58353.jpg

 

Ziet er erg mooi uit. Heb je een topic waarin je jou kast presenteerd / kweekverslagen? :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
B) ik ben zelf bezig om de minimale kweekhoogte voor mijn kast vast te stellen. ik wil etages in een kast van 2.10 hoog dus misschien heb je wat aan mijn kweek verslag :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...