Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dubber

Ideale Opstelling, Indeling?

Recommended Posts

hallo

graag zou ik willen weten wat de ideale opstelling of indeling is om een hokje te beginnen.

vanwege de nieuwe meters lijkt het me handig om 2 aparte hokjes te verdelen zodat er geen cyclussen

te ontdekken zijn.

qua lampen dacht ik aan 2 x 2 lampen van 400 of 2 x 2 lampen van 600 watt.

graag wil ik nog wat rekenhulp met het rekenen van het gebruik, is dit nu 24 x 800 watt (0.8 kwh) x 365 x 0.018 (

afhankelijk van de leverancier natuurlijk)

nog een voordeel van de 2 x 2 opstelling lijkt me het mindere belasting van de stroomdraden aangezien er niet een te hoge stroom verbruik in eens is.

overigens is mijn zolderkamertje: 370 breed, 320 diep, op de zijkanten 130 hoog en in het midden 330 hoog met 1 klein dakraampje.

tips en advies zijn natuurlijk welkom en worden zeer gewaardeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die link had ik inderdaad al gevonden maar is mij te uitgebreid.

ik zoek gewoon iets wat ik bij benadering kan vergelijken.

dit omdat ik niet met 150 euro per maand omhoog wil qua electra kosten.

bedankt voor je reply

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.essentnetwerk.nl/netwerk/netbeh...immemeters.html

 

Dit zijn de slimme meters in nederland. Heb je een iets ander type, dan is het al geen slimme meter!

Ik heb degene linksonder, maar 1 nummertje verschil in het typenr. Ik heb geïnformeerd bij de nuon,

en dit blijkt geen slimme meter te zijn!

Met 2 hokjes op 12/12 zie je alsnog een inschakelpiek, wat heel duidelijk te zien is!!!

Je moet ook vele dingen 2 keer kopen dus extra kosten!

 

Knoop er gewoon 4 lampen in, en draaien maar! B)

 

4lampen 600W + Vsa's = 3000W (3kW)

randapparatuur (afzuiger, vatverwarmer, ventilator, kachel etc. 750 W (0.75kW)

totaal 3.75kW x 12 uren/dag= 45kW/dag

45x65 dagen= 2925 kW

2925x 0.18= €526,50 per kweek.

Je zult nog iets meer voor de kachel kunnen rekenen. Hangt er vanaf hoe warm het er is.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo

graag zou ik willen weten wat de ideale opstelling of indeling is om een hokje te beginnen.

vanwege de nieuwe meters lijkt het me handig om 2 aparte hokjes te verdelen zodat er geen cyclussen

te ontdekken zijn.

qua lampen dacht ik aan 2 x 2 lampen van 400 of 2 x 2 lampen van 600 watt.

graag wil ik nog wat rekenhulp met het rekenen van het gebruik, is dit nu 24 x 800 watt (0.8 kwh) x 365 x 0.018 (

afhankelijk van de leverancier natuurlijk)

nog een voordeel van de 2 x 2 opstelling lijkt me het mindere belasting van de stroomdraden aangezien er niet een te hoge stroom verbruik in eens is.

overigens is mijn zolderkamertje: 370 breed, 320 diep, op de zijkanten 130 hoog en in het midden 330 hoog met 1 klein dakraampje.

tips en advies zijn natuurlijk welkom en worden zeer gewaardeerd.

Ik Zou persoonlijk gaan voor de opstelling met 600 w x 2 verdeeld over 4 m2 dus een lamp op elke vierkante meter.

Als kist een 2500 kuub en daarbij passend filter Heb met deze opstelling gedraaid en werkte best goed.

Al weet ik wel dat 400W in de juiste opstelling een betere lumenverhouding hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik Zou persoonlijk gaan voor de opstelling met 600 w x 2 verdeeld over 4 m2 dus een lamp op elke vierkante meter.

Als kist een 2500 kuub en daarbij passend filter Heb met deze opstelling gedraaid en werkte best goed.

Al weet ik wel dat 400W in de juiste opstelling een betere lumenverhouding hebben.

 

2x600W verdeeld over 4m², dus een lamp op elke m² ??? Klopt niet echt wat jij zegt.

4 m² is 4x600W het meest ideaal. :)

1x1 meter is het stralingsvlak van een 600 watter.

 

Hoe meer wattage, des te meer lumen. Met een EVSA kun je nog meer lumen eruit halen.

Dat 400W meer lumen heeft in een bepaalde opstelling als een 600W, dat wil ik wel eens ff zien dan!!! B)

 

Nog niet helemaal wakker? B)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Al weet ik wel dat 400W in de juiste opstelling een betere lumenverhouding hebben.

Lariekoek !

 

 

 

150 Watt -> 14500 Lumen

250 Watt -> 31000 Lumen

400 Watt -> 55000 Lumen

600 Watt -> 98000 Lumen

1000 Watt -> 115000 Lumen

 

Dus,......3x400watt (165000 lumen) geeft dus minder lumen dan 2x600watt (196000 lumen) B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reply,s

ik heb nog steeds geen internet dus niet altijd even snel een reactie.

ik hou het bij 3 x 600 watt om de kabels niet te overbelasten omdat ik niet 1 kabel heb die de zolder doet.

green lady ook bedankt voor je uitleg hier kan ik wel wat mee.

waarschijnlijk kan ik het via de search ook terug vinden maar zal het hier ook nog even vragen.

het zolderkamertje is een 20 kuub, en qua afzuiging kreeg ik bij verschillende shops verschillende adviezen.

de een zegt 500 kuub en de ander 1000 kuub.

ook de prijzen varieeren sterk zag ik.

is 500 kuub voldoende voor 3 x 600 watt in een ruimte van 20 kuub en kan de afvoer door het zolderraampje?

dit zou dan inhouden dat het raampje altijd open moet staan.

andere mogelijkheid is een extra afvoer naast de cv die ook op zolder staat speciaal voor de afzuiging.

bedankt voor het meedenken mensen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zullen we beginnen met 500m3 per lamp,........dus een 1500m3 afzuiger :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik hou het bij 3 x 600 watt om de kabels niet te overbelasten omdat ik niet 1 kabel heb die de zolder doet.

 

Voor 3x600W moet je al een lege groep hebben, dus daar mag verder niks opzitten, als je de veiligste marges aanhoud! En het liefst vanuit je meterkast direct naar je zolder. Elke verdeeldoos is weer een weerstand extra. Zorg in ieder geval dat er dan draailasdoppen in zitten, en niet van die insteek lasdoppen.

Dat zijn van die "vonkentrekkers".

 

het zolderkamertje is een 20 kuub, en qua afzuiging kreeg ik bij verschillende shops verschillende adviezen.

de een zegt 500 kuub en de ander 1000 kuub.

 

Dit hangt er vanaf of je nog een apart hok bouwt op jouw zolder, of als je die gehele kamer gaat gebruiken. Zoals ik het zo lees gebruik je de hele ruimte, maar houd er wel rekening mee dat de winter eraan komt, i.v.m. de opsporingsdiensten :smoke

Ik zou gaan voor een 2000m³

 

ook de prijzen varieeren sterk zag ik.

is 500 kuub voldoende voor 3 x 600 watt in een ruimte van 20 kuub en kan de afvoer door het zolderraampje?

dit zou dan inhouden dat het raampje altijd open moet staan.

andere mogelijkheid is een extra afvoer naast de cv die ook op zolder staat speciaal voor de afzuiging.

bedankt voor het meedenken mensen.

 

Via de afvoer van de cv zou het mooiste zijn, maar ik weet niet de hele situatie. Dan zou je een schets moeten maken of een foto bij moeten voegen. Via het raampje kan, maar de warme lucht moet niet gelijk door het raam naar buiten worden geblazen i.v.m. de juten etc.

 

succes,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://img516.imageshack.us/my.php?image=december001yz3.jpg

http://img266.imageshack.us/my.php?image=december004dh4.jpg

http://img516.imageshack.us/my.php?image=december007kr8.jpg

http://img516.imageshack.us/my.php?image=december009gu4.jpg

 

krijg een tekst dat dynamische img niet toegestaan is oid dus maar even zo.

 

zo bij deze even de foto,s

green lady erg nuttige informatie zal eens kijken naar een 2000 kuub.

zoals op de foto,s te zien is heb ik op de zolderkamer een aardige ruimte.

qua aanvoer verse lucht kan ik het raam open laten staan en gewoon passief de lucht naar binnen laten gaan.

is het handig de afvoer in de ruimte van de cv kast te maken en de opening ook te voorzien van een deurtje met de afvoer?

maw kan ik de afvoer zonder problemen in de ruimte blazen waar de cv ook staat?

de trap naar de zolder is een open trap en er zijn geen deuren bij de trap.

 

nu leek mij het handigste om een kast in zolderkamer te maken ivm isolatie en minder ad folie nodig.

qua isolatie heb ik nog een paar rollen steenwol liggen van 6 cm dus een dubbelwandige hok zou mogelijk moeten zijn.

wat zijn dan de ideale afmetingen van de kast als ik 3 x 600 erin wil hangen?

mijn zolderkamer is trouwens 370 breed, 330 diep en 130 / 330 hoog.

ik heb al een aantal leuke hokjes gezien en wat info gelezen over de indeling ed

zo zag ik bijvoorbeeld dat de invoer makkelijk via openingen onder aan de kast geplaatst kan worden zonder dat er licht bij kan en dan de afvoer aan de bovenkant maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om te voorkomen dat foto’s in de toekomst niet meer zichtbaar zijn, verzoeken we je om je foto’s in je Wietforum Album te plaatsen !

Hoe je deze foto’s eenvoudig in je topic kunt opnemen kun je lezen in dit topic Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_19888_6793_87841.jpg

 

gallery_19888_6793_203303.jpg

 

gallery_19888_6793_98725.jpg

 

gallery_19888_6793_613451.jpg

 

dan zal het zo duidelijker moeten zijn.

thanx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt alle kanten uit met zo'n ruimte!

Je kunt een vierkant hok kwijt van 2x2x2.

Je kunt hem ook veel ruimer houden, dan is je klimaat wat ruimer te regelen.

Dan bouw je 2m breed, 3m lang, en bouw je mee richting de nok. Je houd genoeg ruimte over voor je anti-d folie, maar als ik je raampje zo zie is jouw zolder al super geïsoleerd!

Plenty mogelijkheden daar dus. :P

 

Je kunt mooi in je trapsgat uitblazen, dan kan de warmte zich mooi verdelen over de bovenverdieping, en je zolder. En gratis verwarming uiteraard! In jou geval zou ik niet kiezen voor de afvoer van je cv. Ten eerste zit daar al genoeg op, en ten tweede kun je de warmte heel goed kwijt op de bovenverdieping, omhoogtrekkend naar de zolder! (Van je cv komt een walmpje uit de afvoerpijp, dus als je continu via je afzuiger de warmte uit die pijp loopt te blazen, dan heb je een gigantische warmtebol boven jouw toko.) :smoke

 

Misschien dat Bram je wat tips kan geven over een grotere ruimte, want hij werkt altijd met overcapaciteit kwa kweekruimte. Weet niet of het met 3x600W ook voordelen heeft. ;)

Wie heeft hier nog een mening over?...........

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx, ik ben ook wel benieuwd naar de ideale afmetingen.

dus als er nog iemand is die daar een mening over heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ideeen zijn iets aangepast.

ik heb een garage van 12 x 3 meter opgesplits in 2 x 6 meter.

aan de voorkant een tochtige garage deur en aan de andere kant een gedeelte naast de bijkeuken.

aanzuiging en afzuiging is dus makkelijk te doen en boven de garage is aan de achterkant een klein plat dak en

de rest is een tweede puntdak waar we een extra slaapkamer hebben.

ik maak daarin een hokje voor 3 lampen maar begin met 1 of 2 om langzaam aan de energie verbuik

aan te passen zodat niet direkt is te zien wanneer ik dan wel ben begonnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed.

2 lampen (met randapparatuur) is vergelijkbaar met een 2000W kacheltje

voor in je hok. Daar ligt echt niemand wakker van! Vooral in deze tijd niet. :D

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst op zolder, dan in de kelder?

4 lampen, of eerst een?

 

Bij twijfel niet aarzelen, neem een kweektent.

Kan je die in de zomer in de tuin, in de winter op zolder, in de herfst en lente in de schuur en tegen oogttijd in de bijkeuken zetten.

 

En dan steeds weer een tentje erbij. tot de stoppen knallen. Er zijn ook modulaire tenten, die je aan elkaar kan ritsen.

Sloop de muur weer uit garage dan heb je plek voor een mammoet-tent.

 

Je had al lang aan het kweken kunnen zijn, Dubbert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ideale afmetingen etc zijn afhankelijk van het soort je wil gaan zetten, hoeveel, zaad of stek en op welk medium.

Algemeen durf ik te stellen dat je met een 250watt lamp en 5 planten al genoeg kunt kweken om dagelijks flink te roken, en hou je de investering in de hand.

Kosten voor stroom e.d één euro per dag.

 

De specifieke behoeften van de plant veranderen, gedurende de cyclus.

Dé ideale ruimte bestaat dus niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voornamelijk de kans om gepakt te worden is in de garage een stuk kleiner.

nadeel van de kweektent is dat je aan de buitenkant ook duidelijk kunt zien wat het is.

maw als ik de garage deur open doe dan kan iedereen zien wat het is.

ik heb daar de ruimte van 1 meter keer 340 cm en 230 cm hoog.

genoeg voor 3 lampen dus, en het meest ideale is dat de warme lucht niet rechtsreeks naar buiten

gaat maar eerst in de tweede garage die ik af kan sluiten van de voorste gedeelte.

met name het stroom wil ik goed en veilig voor elkaar hebben en vandaar dat ik daar

nog mee bezig ben hoe ik dat het beste aan kan pakken.

en dan is er nog de investering, ik wil het beetje bij beetje bij elkaar verzamelen.

bovendien ben ik al een aantal maanden bezig met informatie verzamelen maar wil

niet overhaast iets doen. ik wil eerst zoveel mogelijk leren om de beginners fouten zoveel mogelijk te

vermijden, maar bovenal dat het zo min mogelijk opvalt en zo veilig mogelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...