Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BBB

Custom Schakelbord

Recommended Posts

Ik loop er al een tijd aan te denken om een nieuw schakelbord te maken voor totaal 16 of 32 lampen.

Eentje waar ik dus meer mee uit de voeten kan. (voorgroei hok, 12/12 hok, enz.)

Nu ben ik steeds genoodzaakt om steeds een compleet nieuw schakelbord te maken of te kopen.

 

Ik wil elke lamp afzonderlijk kunnen schakelen, in verschillende tijden.

Nu heb ik een beetje rond gespeurt op internet en kom voldoende relaiskaarten tegen, waar ik mee uit de voeten kan.

Ik twijfel nog tussen serieel of usb, maar dat lijkt me een keuze voor de programeur.

 

Dus ben ik even wezen kijken in de "Bart Smit" voor volwassenen

 

Usb relaiskaart

 

Serieele relaiskaart

 

Maar,...........

 

Ik heb nog wel lopen speuren naar de benodigde software, maar dat gaat niet verder dan 8 schakelingen.

En helaas ontbreekt het mij aan programeer kennis, dus als er programeurs in de zaal zijn ?? (hoef niet voor niks).

 

Ik heb wel een klein programma'tje kunnen vinden dat eigenlijk precies doet wat ik zoek, maar ook hier niet meer dan 8 schakelingen.

 

gallery_9381_2898_44278.jpg

 

Wat zijn mijn eisen:

 

1. Dat ik de buroblad achtergrond zelf kan instellen,....want ik wil niet de hele dag naar mijn vriendin kijken :P

2. Kan kiezen uit het aantal afgebeelde lampen op het scherm, met een veelvoud van 8 (dus 8-16-32)

3. De software moet onder windows xp kunnen draaien, liefst via usb.

4. Moet op een niet te krachtige pc kunnen draaien, bijvoorbeeld een mini itx, of nano itx

 

Laat maar eens horen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het alleen gaat om de lampen te schakelen dan kan het niet heel moeilijk zijn om daar een stukje software voor te maken. Helemaal mooi als je een stukje hardware kiest waar al e.e.a. aan APIs wordt bijgeleverd. De links (althans bij mij) blijken dood dus ik kan helaas niet zien om wat voor hardware het gaat die je hebt opgezocht. De software die je hebt gevonden is maar voorzien van 1 timer en daar je groei en bloeihok wilt schakelen denk ik dat je ook meerdere timers wilt?

 

Edit: Ik zie nu pas dat er idd wel 2 timers staan, zou het niet nog meer custom zijn om het aantal geschakelde relais per timer variabel te maken. De ene keer 2 lampen groeihok, 14 lampen bloeihok en dat je dan gewoon met een klik op de knop b.v. 2 relais kan door schuiven van bloei naar groei waneer je het wilt inzetten voor een groter groeihok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes: ze werkten wel ???? die links

 

Het waren 2 links naar de conrad site

 

Seriele relais kaart: Bestnr.: 191084 - 89

gallery_9381_2898_33430.jpg

 

 

Usb expirimenteerkaart: Bestnr.: 191137 - 89

gallery_9381_2898_2322.jpg

 

Als je trouwens relaiskaart in typt, dan staan er nog veer meer op hun site.

 

Het software programmaatje werkt perfect.

Onder elke lamp kun je kiezen uit: aan, uit, of timer ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste bram, ik weet echt niet waarom je alle relais apart wilt schakelen, maar ik kan me wel voorstellen dat je een gedeelte op 12/12 wilt en een gedeelte op 18/6. Dat kan voor pak hem beet € 1,50 per lamp en zonder PC en interfaces.

 

Men neme:

 

- een klok met twee schakelkringen (of twee klokken)

- per relais (een relais per lamp heb je het ook over he!) een omschakelaartje 12/12 - 18/6

- De fase uitgang van de klokken gaat naar ieder omschakelaartje toe, de common van de omschakelaar naar de A1

- Alle A2 naar de N

- Eventueel schakel je nog een groen of rood neon lampje mee (neem je een tweepolig omschakelaartje) en heb je nog visuele controle op je schakelbord ook :rolleyes:

 

Tussen A2's en nul kun je dan nog je temperatuurbeveiliging plaatsen en je afzuigerbeveliging (lampen uit als de ventilatie niet werkt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap je helemaal, en dat is een prima mogeljkheid.

Maar,......ook daar is dan sprake van een vaste opstelling/aantal ruimtes.

 

Als ik bijvoorbeeld in een hok 2 lampen wil bij hangen, of tijdelijk een tent wil bijplaatsen, of relais vertraagd wilt schakelen, of laten nalopen,

dan veranderd het hele schakel gebeuren weer.

 

Ik wil/zoek dus een felexibeler systeem, waarbij je niet constant je schakelbord hoeft te veranderen/aan te passen.

 

Ik had het er met ogkush al even over, en ook hij begon over het gebruik van ingangen om bepaalde zaken te laten controleren.

 

Het verbaast me dan ook dat de pc nog niet wordt ingezet in de growscene.

 

Ik noem maar wat ideeen, : het op afstand schakelen/omschakelen, temp & lv uitlezen, stroom uitval melding, enz.

En met de nieuwe generatie lampen, zon opkomst, zon ondergang.

 

Maar helaas ben ik een leek in micro electronica & programeren,.......maar anders had ik de mensen een poepie laten ruiken :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het nadeel van een pc is dat hij per definitie niet stabiel is :rolleyes:

 

Er zit een nieuwe ontwikkeling aan te komen op basis van een PLC, maar niet echt gemaakt voor jouw toepassingen.

 

Wat je natuurlijk kunt doen is een multifunctioneel relais plaatsen voor ieder schakelrelais. Daarmee bepaal je de inschakel / uitschakelkarakteristiek. Als je de combinatie schakelaar/myltifunctional/schakelrelais/automaat modulair maakt kun je modulair opbouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is weer complete algebra voor me :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, ik snap je gevoel, hehe...

 

Kind in de speelgoedwinkel... Dit is niet mijn vakgebied, maar uit pure interesse ga ik dit topic volgen!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bovenstaande kan ik voor jou maken. (ben programmeur en elektronicus)

 

Het liefst werk ik via RS232 (serieel) omdat dat makkelijker te programmeren is.

Maar als je toch via USB wilt kan dat ook.

 

Timers, on, off, temperatuur gevoelig, alles is mogelijk :D

 

Zoveel relais als je maar wilt!! Eventueel met mooie controle LED's en handmatige schakelaartjes zodat alles nog een beetje "Star Trek achtig" oogt :rolleyes: ;)

 

Indien je interesse hebt mag je me een PM of mail sturen.

 

Mvg,

 

Stef

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het met ogkush er ook al even over gesproken via de pm.

 

Ik heb het aankomende week even druk, maar kom er zeker op terug.

 

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de huidige generatie PIC controllers kan je tegenwoordig heel veel leuke dingen doen.

Meer mogelijkheden dan je ooit nodig gaat hebben.

 

Als ik de foto zo bekijk is het tweede printje van Conrad ook met een PIC uitgevoerd.

Wat Stef al aangeeft, zoiets kan je leuk visualiseren met gekleurde leds.

En eventueel met schakelaars voor manuele bediening, voor test doeleinden en het geval je even geen laptop bij de hand hebt.

 

Leuk dat er aan dit onderwerp aandacht word besteed, het verbaast me eigenlijk dat zoiets nog niet op de markt is.

Misschien is het er wel, maar ik ben het zelf nog niet tegengekomen.

Je kan dit soort ontwerpen dan ook uitbreiden met temperatuur en luchtvochtigheid sensoren.

 

De onderdelen en het bouwen is het probleem niet, kosten vallen ook nog wel mee.

De kunst is het programmeren en een leuk print lay-out ontwerpen.

 

Zelf heb ik ook elektronica op school gedaan, alleen PIC was er in mijn tijd nog niet, we moesten het toen nog met de ZX81 doen.

Maar we zijn nooit te oud om te leren, de huidige generatie PC's en software maken het de mens al veel makkelijker.

 

Ik blijf dit interessante draadje nog wel even volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb het met ogkush er ook al even over gesproken via de pm.

 

Ik heb het aankomende week even druk, maar kom er zeker op terug.

 

:rolleyes:

 

:D

 

 

Met de huidige generatie PIC controllers kan je tegenwoordig heel veel leuke dingen doen.

Meer mogelijkheden dan je ooit nodig gaat hebben.

 

Als ik de foto zo bekijk is het tweede printje van Conrad ook met een PIC uitgevoerd.

Wat Stef al aangeeft, zoiets kan je leuk visualiseren met gekleurde leds.

En eventueel met schakelaars voor manuele bediening, voor test doeleinden en het geval je even geen laptop bij de hand hebt.

 

Leuk dat er aan dit onderwerp aandacht word besteed, het verbaast me eigenlijk dat zoiets nog niet op de markt is.

Misschien is het er wel, maar ik ben het zelf nog niet tegengekomen.

Je kan dit soort ontwerpen dan ook uitbreiden met temperatuur en luchtvochtigheid sensoren.

 

De onderdelen en het bouwen is het probleem niet, kosten vallen ook nog wel mee.

De kunst is het programmeren en een leuk print lay-out ontwerpen.

 

Zelf heb ik ook elektronica op school gedaan, alleen PIC was er in mijn tijd nog niet, we moesten het toen nog met de ZX81 doen.

Maar we zijn nooit te oud om te leren, de huidige generatie PC's en software maken het de mens al veel makkelijker.

 

Ik blijf dit interessante draadje nog wel even volgen.

 

Met PIC's (ik gebruik meestel 16F628 of voor het "zwaardere" werk 18F452) of AVR's kun je inderdaad hele leuke dingen doen.

En niet alleen voor in deze business...

 

Je hebt bijvoorbeeld al dev. kits voor de Atmel 128 (Arduino) waar je heel eenvoudig super leuke dingen mee kan maken!!

En daar heb je echt geen mega programmeer kennis voor nodig ;)

 

Kortom: te leuk spul om er niet mee aan de gang te gaan...

 

Greetz,

 

Stef

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou die software helemaal niet op een pc draaien... veeeeeeelste onstabiel hoe je het ook went of keert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou die software helemaal niet op een pc draaien... veeeeeeelste onstabiel hoe je het ook went of keert.

 

De PC gebruik je alleen om eenmalig te programmeren, en eventueel voor een wijziging, verder draait de print "stand alone".

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou die software helemaal niet op een pc draaien... veeeeeeelste onstabiel hoe je het ook went of keert.

 

Je hebt ook wat gelezen ?? :rolleyes:

het nadeel van een pc is dat hij per definitie niet stabiel is

 

Je vind je graslin timertje vind je wel stabiel ?

jah die heb ik ook.. ik heb em uiteindelijk wel werkend gekregen kut ding

 

;) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bram bram bram, waar moet dat met jou heen???

Je wordt steeds luier (bedoel hier niet die "opvangbak" om een babykont! :smoke )

Je maakt jouw naam wel waar! hehe :rolleyes: ;)

 

Toch wel een interessant iets!

Ach... dat hebben al jouw onderwerpen wel :bier

We gaan dit volgen :D

 

Green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt ook wat gelezen ?? :rolleyes:

 

 

Je vind je graslin timertje vind je wel stabiel ?

 

 

;) :D

 

 

zeker wel gelezen.. mogen meerdere meningen die hetzelfd zijn niet gepost worden?> :smoke

 

Ennuh die timer gebruik ik niet meer hehehe... Niet omdat ie neit stabiel is... maar omdat ie vervelend instellen is...

 

Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites
zeker wel gelezen.. mogen meerdere meningen die hetzelfd zijn niet gepost worden?> :wacko:

 

Ja hoor, sterker nog,.....je mag het zelf nog een keer posten als je dat wilt :rolleyes:

 

Een pc is niet de meest stabiele optie,.....maar wel voor iedereen toegankelijk, en nagenoeg heeft iedereen zo'n ding, en kan er ook nog een beetje mee omgaan.

 

Daarom moet het ook een simpel te bedienen programma worden, met meer functionaliteit dan een schakelbord.

De aanschafkosten moeten ook voor een breed publiek toegangkelijk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wordt tijd dat Bram naar Azie gaat en zo'n huishoud robot haalt en deze ombouwt tot, bouw,onderhoud,oogst robot :rolleyes: een gat in de markt Bram hehehehe de wietomatic hehehehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...