Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

smokeyB

Van Bouw Tot Knippen

Recommended Posts

Eindelijk ben ik begonnen met 't bouwen van mijn kastje..

Heb gekozen voor een kleine kast van 120x60x50 van MDF met een dikte van 18mm.

Daarin komt een 250 watt lamp en een 350 kuub afzuiger plus filter.

 

Gr b

Edited by smokeybart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed:)

 

wat ben je van plan te gaan kweken, welk soortje en hoeveel etc.

Succes met bouwen, ben er zelf nooit een held in geweest!

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT door BBB: leer quoten, aub, gebruik de t_reply.gif knop onderaan :tu

 

Hey bedankt man,

wat voor soortje weet ik niet, 't is maar net wat voor stekjes ik kan krijgen...

De aantal ben ik nog niet helemaal over uit, 2 stuks als ik ga scroggen en een stuk of 6 tot 8 als ik ga soggen.

gr b

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_13095_6597_214516.jpg

 

Hier alvast een foto van het begin,

de naden heb ik met overschilderbare acryl kit afgedicht.

Edited by smokeybart

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit las ik elders op het forum :smoke ...

 

misschien toch iets meer geld uit geven voor een ander soort plaat? men zegt dat mdf net als osb giftige dampen loslaat .de 1 zegt dat dit wel uitmaakt de ander niet..ik zou het risico niet nemen..

 

hier een artikel over dit onderwerp.

 

Formaldehyde

 

uit met kunsthars verlijmd plaatmateriaal, met name spaanplaat, OSB en MDF, kan formaldehyde (spaanplaatgas) vrijkomen. Formaldehyde is een giftig, kleurloos gas met een prikkelende geur, waardoor irritatie aan ogen en luchtwegen kan ontstaan. Ook kunnen hoofdpijn, huidirritatie en ademhalingsstoornissen voorkomen.Tri- en multiplex hebben meestal een lager formaldehydegehalte en aan hardboard en gelamineerde houtdelen wordt nauwelijks of geen lijm toegevoegd, waardoor de formaldehyde uitstoot laag is.

 

Alle in Nederland verkrijgbare platen, behalve voor de meubelindustrie, moeten tegenwoordig aan de E1 norm voldoen. Dit betekent dat plaatmaterialen een maximum formaldehydegehalte van 10 mg per 100g plaatmateriaal mogen bevatten. Alleen plaatmaterialen waarop klasse E1 genoemd staat in combinatie met een instituut (meestal KOMO of een U van Uberwacht met een afkorting van een instituut erbij) voldoen gegarandeerd aan deze normen. Een KOMO-keurmerk is er voor spaanplaat, triplex en OSB.

 

Plaatmaterialen die aangeboden worden als formaldehydearm, maar die niet te herkennen zijn aan een onafhankelijk keurmerk (KOMO of een U van Uberwacht) geven geen zekerheid over het formaldehyde gehalte.

 

Houtachtige plaatmaterialen met KOMO keur en formaldehydegehalte van 6 tot 8 mg per 100 gram materiaal hebben een meerprijs van enkele guldens per m2. Spaanplaat van 18 mm met KOMO keur en formaldehydegehalte van minder dan 3 mg per 100 gram materiaal heeft een meerprijs van 5 gulden per m2.

Tips

 

* Kies voor gebruik binnenshuis bij voorkeur plaatmaterialen met geen of weinig formaldehyde.

* De formaldehydeafgifte kan gedeeltelijk verminderd worden door het aanbrengen van een laagje kunststof, lak (geen verf op waterbasis, deze sluit niet luchtdicht af) of laminaat. De afgifte wordt dan ruim gehalveerd. Denk erom dat formaldehyde vrij kan komen uit de niet-afgewerkte zij- en bovenkanten en via boorgaatjes of beschadigingen.

* Een rigoureuze methode om het formaldehydegehalte in huis te verminderen is het verwijderen van de oude spaanplaat, MDF en OSB, die mogelijk veel formaldehyde afgeven. Laat vooraf de formaldehydeconcentratie meten (zie Organisaties).

* Let ook op andere bronnen van formaldehyde in huis: vloerbedekking, nieuwe gordijnen, een slecht werkende geiser en roken. Zorg voor voldoende ventilatie.

* Let erop dat de hoeveelheid spaanplaat, OSB en MDF die u in huis heeft niet te groot wordt. Vloeren, kasten, tafels, bedden etc. kunnen allemaal hiervan gemaakt zijn. Een richtlijn is: gebruik per m3 woonruimte niet meer dan 3/4 m2 spaanplaat, OSB of MDF.

* Oude plaatmaterialen kunnen meer formaldehyde bevatten dan nieuwe plaatmaterialen. Aan de andere kant neemt de afgifte van formaldehyde met de jaren af. Na 4 à 5 jaar is de afgifte van formaldehyde voor de helft afgenomen.

 

misschien dat je er wat aan hebt...

 

succes met je kweekje, kom af en toe even kijken :o

gr. frutske :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
dit las ik elders op het forum :smoke ...

 

misschien toch iets meer geld uit geven voor een ander soort plaat? men zegt dat mdf net als osb giftige dampen loslaat .de 1 zegt dat dit wel uitmaakt de ander niet..ik zou het risico niet nemen..

 

hier een artikel over dit onderwerp.

 

Formaldehyde

 

uit met kunsthars verlijmd plaatmateriaal, met name spaanplaat, OSB en MDF, kan formaldehyde (spaanplaatgas) vrijkomen. Formaldehyde is een giftig, kleurloos gas met een prikkelende geur, waardoor irritatie aan ogen en luchtwegen kan ontstaan. Ook kunnen hoofdpijn, huidirritatie en ademhalingsstoornissen voorkomen.Tri- en multiplex hebben meestal een lager formaldehydegehalte en aan hardboard en gelamineerde houtdelen wordt nauwelijks of geen lijm toegevoegd, waardoor de formaldehyde uitstoot laag is.

 

Alle in Nederland verkrijgbare platen, behalve voor de meubelindustrie, moeten tegenwoordig aan de E1 norm voldoen. Dit betekent dat plaatmaterialen een maximum formaldehydegehalte van 10 mg per 100g plaatmateriaal mogen bevatten. Alleen plaatmaterialen waarop klasse E1 genoemd staat in combinatie met een instituut (meestal KOMO of een U van Uberwacht met een afkorting van een instituut erbij) voldoen gegarandeerd aan deze normen. Een KOMO-keurmerk is er voor spaanplaat, triplex en OSB.

 

Plaatmaterialen die aangeboden worden als formaldehydearm, maar die niet te herkennen zijn aan een onafhankelijk keurmerk (KOMO of een U van Uberwacht) geven geen zekerheid over het formaldehyde gehalte.

 

Houtachtige plaatmaterialen met KOMO keur en formaldehydegehalte van 6 tot 8 mg per 100 gram materiaal hebben een meerprijs van enkele guldens per m2. Spaanplaat van 18 mm met KOMO keur en formaldehydegehalte van minder dan 3 mg per 100 gram materiaal heeft een meerprijs van 5 gulden per m2.

Tips

 

* Kies voor gebruik binnenshuis bij voorkeur plaatmaterialen met geen of weinig formaldehyde.

* De formaldehydeafgifte kan gedeeltelijk verminderd worden door het aanbrengen van een laagje kunststof, lak (geen verf op waterbasis, deze sluit niet luchtdicht af) of laminaat. De afgifte wordt dan ruim gehalveerd. Denk erom dat formaldehyde vrij kan komen uit de niet-afgewerkte zij- en bovenkanten en via boorgaatjes of beschadigingen.

* Een rigoureuze methode om het formaldehydegehalte in huis te verminderen is het verwijderen van de oude spaanplaat, MDF en OSB, die mogelijk veel formaldehyde afgeven. Laat vooraf de formaldehydeconcentratie meten (zie Organisaties).

* Let ook op andere bronnen van formaldehyde in huis: vloerbedekking, nieuwe gordijnen, een slecht werkende geiser en roken. Zorg voor voldoende ventilatie.

* Let erop dat de hoeveelheid spaanplaat, OSB en MDF die u in huis heeft niet te groot wordt. Vloeren, kasten, tafels, bedden etc. kunnen allemaal hiervan gemaakt zijn. Een richtlijn is: gebruik per m3 woonruimte niet meer dan 3/4 m2 spaanplaat, OSB of MDF.

* Oude plaatmaterialen kunnen meer formaldehyde bevatten dan nieuwe plaatmaterialen. Aan de andere kant neemt de afgifte van formaldehyde met de jaren af. Na 4 à 5 jaar is de afgifte van formaldehyde voor de helft afgenomen.

 

misschien dat je er wat aan hebt...

 

succes met je kweekje, kom af en toe even kijken :o

gr. frutske :tu

 

Gebruik de t_reply.gif button, helemaal onderaan de pagina.

Niet de p_quote.gif button, want dan Quote je gelijk de vorige post!

 

Thanks,

daarvan was ik al min of meer van op de hoogte daarvoor kit ik de randen goed dicht en zet de kast volledig in de grondverf.

En komt er uiteraard goede ventilatie.

 

gr b

 

 

 

med_gallery_13095_6597_539051.jpg

Edited by BigButtBram

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al iedere kast die ik totnutoe gemaakt heb uit MDF gemaakt :tu En ik heb nog geen last gehad erdoor.

 

Kmoet er wel bijzeggen dat de kasten altijd in het tuinhuis stonden waar er door kieren en spleten genoeg ventilatie is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben nu bezig met een dubbele bodem, waar ik zojuist 42 gaten van 30 mm in heb geboord.

mijn luchtinlaat zit onder de bodem zodat de aangezogen lucht mooi langs m'n plantjes gaat met de hoop dat ik geen extra ventilatoren hoef op te hangen...

Ben net begonnen met het schilderen ervan, maar wat een heidens karwei!! valt niet mee 42 gaten schilderen.

MDF is net een spons die de verf in no time opneemt, jaja ik weet het je hebt er speciale grondverf voor maar die heb ik niet gekocht.

Ik zal dit weekend weer een paar foto's maken van de vooruitgang.

Gr B

Edited by smokeybart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eeeh een kast van ongeveer de zelfde grote als de mijne, Leuk om te zien :tu

Ga het zeker volgen.. Veel succes !

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks allemaal, ben vandaag weer druk bezig geweest met schilderen enzo...

Hier weer een paar foto's:

 

med_gallery_13095_6597_1991835.jpg

 

med_gallery_13095_6597_1480035.jpg

 

med_gallery_13095_6597_1459213.jpg

 

med_gallery_13095_6597_511283.jpg

 

Helaas moet nu even wachten op m'n hardware die ik besteld heb bij Happydude, dat komt 8 november dan word ik ook geholpen door een vriend met alles goed en veilig aan te sluiten.

Sorry mensen even geduld,

Gr B

Edited by smokeybart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat allemaal zeer netjes !!

 

Neem je tijd met het bouwen, dat kweekje komt vanzelf wel.

 

succes !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey Smokey Bart

 

Das een erg neetjes kastje wat je daar hebt

 

Ziet er erg goed uit :tu

 

Nix afraffelen hoor dat zou zonde zijn

 

 

Succes

 

Laters DA Dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga 't zeker niet overhaasten, wil natuurlijk een net en goed werkend kastje.

Dit word m'n eerste kastje, ben er erg enthousiast over...

morgen ga ik aan de linkerzijkant een alu plaat met afstandbusjes monteren waar ik straks m'n vsa, relais, dimmer, contactdoos etc etc op ga plaatsen.

Op die manier zit het toch op de kast gemonteerd en kan al dat spul toch goed z'n warmte kwijt ivm brandveiligheid.

 

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

hok ziet er netjes uit , maar..

 

ik heb een vraag:

 

of ik zie het niet goed of ik vraag me af waar het gat is

waar jij je 350 kuub afzuiger plus filter gaat monteren

misschien een domme vraag.. :smoke

 

ik hoor het wel :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey

 

Ik heb dat gat er nog niet in gezaagd omdat ik nog niet precies weet op welke hoogte en welke diameter ik moet zagen...

Dat wacht ik even af tot 8 november.

Het komt in ieder geval aan de linkerkant boven die alu plaat die ga monteren.

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor weer een foto, kan niet stil blijven zitten :tu

Heb nu m'n hitte schildje/montage plaat voor m'n vsa, relais, contactdoos etc gemonteerd,

ik heb de plaat zo'n 8 a 10mm van de kast geplaatst mbv moertjes tussen de kast en plaat..

Het ziet er best grappig uit al zeg ik 't zelf.

 

med_gallery_13095_6597_1052732.jpg

 

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje:

M'n kastje staat bij mij in de schuur, is 't dan verstandig om overdag als m'n lamp uit staat ook de afzuiger uit te zetten omdat dan de warmte een beetje blijft hangen in m'n kast??

Ik heb namelijk niet echt de ruimte om er een kacheltje op te hangen oid...

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou hem niet de hele middag uitlaten staan. Mischien kan je het omwissellen, snachts als het koud is je lamp aan en overdag als het wat warmer is de lamp uit. Ben bang dat anders de tempratuur 's nachts wel heel erg laag gaat worden. Maar los van dat zou ik de afzuiger niet de hele dag uitlaten. Mischien om het uur een kwartiertje laten draaien ofzo, verse lucht hebben je plantjes toch echt nodig :rolleyes:

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warmte moeten je plantjes ook hebben hoor Smokeybart. Probeer anders een compacte manier van verwarming te zoeken zoals een verwarmingsmatje.

 

Ik heb een constructie gebouwd onder mn kastje (van mdf) waar er een verwarmertje instaat. Als de afzuiging aanslaat zuig je hiermee warme lucht naar binnen waardoor het niet zo afkoelt en je toch luchtverversing hebt.

Het heeft n paar dagen geleden gevroren in mn tuinhuis maar in mn kastje is het maar minimum 16 graden geweest (wat toch 16 graden boven de kamertemperatuur was).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke kast, maar die alu plaat moet je wel aarden hé!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
omdat dan de warmte een beetje blijft hangen in m'n kast??

 

Dat is dan ook de reden, dat je een kast goed isoleerd.

Hiermee voorkom je dat je verwarming steeds aan slaat. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...