Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ashiva

Terracottem Bodemverbeteraar

Recommended Posts

Beste growers

 

Vandaag ben ik even gaan rondneuzen bij de tuinbeurs in Gent waar weer veel nieuwe dingen op vlak van tuin en kweken te zien waren. Ik had echter vooral interesse in bodemverbetering, de bekende merken als DCM, Compo Sana... heb ik lekker gelaten voor wat ze waren en al snel kwam ik een klein rekje 'Terracottem' tegen.

 

Ze hadden geen aparte stand, maar hier en daar stond een rekje met wat folders en enkele minizakjes (100gr) van deze bodemverbeteraar. Die waren eigenlijk niet bedoeld om mee te nemen maar ik heb er toch maar 'in den duik' enkele in m'n zak laten vallen.

 

Als je even goed kijkt kun je 4 verschillende elementen zien, en dat staat ook zo op de folder: organisch dragermateriaal, minerale en organische meststoffen, hydroabsorberende polymeren, mineraal dragermateriaal. Nu zijn het vooral die polymeren waar ik interesse in heb, ik heb het hier en daar al stilletjes horen fluisteren in de vorm van 'siliconen', zelfs hier op het forum.

 

Die siliconen zijn in staat om al het vocht op te nemen, zodat zelfs in zeer droge zandgrond planten kunnen groeien.

 

gallery_8482_5600_405146.jpg

gallery_8482_5600_1033607.jpg

 

Nat, je ziet dat de polymeren enorm gezwollen zijn door al het water dat ze kunnen opnemen.

gallery_8482_5600_962018.jpg

 

Omdat de juiste polymeren nogal moeilijk te vinden zijn had ik graag even geweten: Kan dit middel ingezet worden als bodemverbeteraar voor de cannabis plant?

 

Ze hebben ook een website

 

 

PS: Voor de geïnteresseerden: sommigen onder ons hebben vast al die nieuwe 'potten' gezien (eigenlijk zijn het containers) van Superoots, met die gaatjes in waardoor de wortels getopt worden... Ik vond het interessant om te zien dat enkele boomkwekerijen die al gebruiken, ze zijn er zelfs héél positief over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrijp zou dit erg goed zijn voor buitenkweek.

Ziet er goed uit veel plezier met het testen van deze sample.

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er 6 en elk zakje is goed voor 20 liter potgrond. Genoeg dus om een testje mee te doen, maar eerst wil ik even weten wat jullie ervan denken...

Voor buitenkweek kun je het in potten gebruiken of in de grond infrezen. Voor binnenkweek lijkt het me ook wel leuk, voor een goede waterhuishouding...

 

 

Had je er al van gehoord Doc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is meschien wel makkelijk in de vakantie periode

Ik heb alleen wel gemerkt met het nieuwe substraat waar ik nu mee werk heel luchtig is en ik vraag me af hoe zich dat in die terracottem laat zien , als die silicone opzwellen blijft er weinig ruimte voor zuurstof over lijkt mij

Maar test het met een aantal potten en we zullen het weten

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
sommigen onder ons hebben vast al die nieuwe 'potten' gezien (eigenlijk zijn het containers) van Superoots

 

link

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor alle duidelijkheid: het gaat me niet zozeer om die terracottem, eerder die polymeer omdat die moeilijk te vinden is. Het wordt wel gebruikt in luiers en zo maar dat is niet hetzelfde, bevat teveel monomerenresten en is niet bedoeld om het vocht terug af te geven.

 

Had ik nog niet aan gedacht, we zullen zien Buble. Er komt nog perlite in ook, en dat maakt veel goed :)

 

Dank voor de aanvulling BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terracottem is al zo lang op de markt dat negative effecten allang bekend zouden zijn.

Er is ook potgrond op de markt met dat spul erin.

 

Met dat spul kan je nog wiet kweken in de duinen. :)

 

@BigButtBram

 

Luchtsnoei containers (ook op de rol) is al lang op de markt. En is bedoeld voor de boomteeld. Elke keer en wortel door zo'n gat groeid, sterft het uiteinde en vertakt in de pot. Opnieuw en opnieuw.

Het resultaat is een zeer goed wortel gestel met zeer veel haarwortels.

Op de plantplaats haal je de klemmen eraf, zodat de geperforeerde wand eraf valt.

Bomen met deze kluit slaan zeer goed aan

Wand en bodem zijn herbruikbaar.

 

De toepassing voor eenjarige planten zie ik niet zo.

 

Het systeen is ook vrij prijzig en eigenlijk alleen geschikt voor meerjarige boomteeld.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

" Kan dit middel ingezet worden als bodemverbeteraar voor de cannabis plant? "

 

Hier en daar lijkt het er toch sterk op dat je op zoek was naar goede grond voor wietplanten en niet voor bomen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er nog eens over nagedacht en zie toch niet de voordelen voor binnenteelt.

Voor buitenteelt zeker als je maar om de paar dagen kan checken heel handig.

wat je er ook mee gaat doen ik volg je test

gebruik dan ook een paar potjes zonder voor het verglijk

 

cheers

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch zie ik wel voordelen van die containers op rol voor ons kruid , meer zuurstof voor de wortels en meer wortels

Op opengrow.com de internationale zustersite is een kweker die gebruikt die dingen ook en is er zeer tevreden over

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier en daar lijkt het er toch sterk op dat je op zoek was naar goede grond voor wietplanten en niet voor bomen. :)

 

Consumptiegewassen vragen zóveel meer van de bodem dan gewone eenjarige sierplantjes :)

Die ga je ook niet onder 600W lampjes zetten dus drinken soieso al minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hjm ik had het toch over boomkwekerijen, waar haal je die eenjarige planten vandaan ?

 

 

Ashiva @ 28 Sep 2008, 18:49 )

sommigen onder ons hebben vast al die nieuwe 'potten' gezien (eigenlijk zijn het containers) van Superoots

 

 

link

 

 

 

Hier dus. :) Of is dit Babilonisch? :-)

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu begrijp ik er niets meer van :) :) , wat hebben die containers nu met eenjarige planten te maken. Dit was trouwens een PS, ik wilde dit enkel even vermelden omdat ik hier en daar al hoorde vragen of ze hun werk deden, heeft niets met die polymeren te maken.

 

zinloze discussie... had ik wel verwacht aangezien kwekers zo'n ongelofelijke wijsneuzen zijn :D kun je me geen ongelijk in geven

 

Ik leerde ooit een ervaren kweker kennen die naar eigen zeggen siliconen (eigenlijk polymeren) door z'n grond mengt maar hier nogal geheimzinnig over deed. Reden genoeg dus voor mij om het te proberen.

 

Bedankt voor de positieve input Doc en Buble

Als nog iemand wat zinnigs te zeggen heeft...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee nog niet ! :)

maar ga verder met de test ....

 

greetz SMOKEY !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...