Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GeilGroen

1ste Hok In Schuurtje

Recommended Posts

De laatste weken druk aan t prutsen geweest om mn houthok in een schuurtje om te toveren en nou willen we deze inrichten voor de kweek. Heb een hoop gelezen de laatste maanden en meegewerkt/gedacht aan een projectje en hoop dat ik t een beetje begrepen heb.

 

Het kweekoppervlak= 190x270

Hoogte=183-220 over de lange zijde.

Een hoek van 100x120 is gereserveerd voor de installatie. gas, water, voldoende stroom en internet zijn aanwezig.

 

Is het volgende handig?:

 

6x400W (elke lamp 95x90)

aktieve inlaat 1500 m3+sok (als ik m kwijt kan)

afzuiging 3250 m3

2x 1500m3 (200x750mm) Carboriginal filter (softbox->1,80 buis in flauwe bocht de hoek om->broekstuk->1m buis->filter) dakconstructie is niet echt geweldig, vandaar 2 kleinere filters.

 

Nu is dit mn eerste kweekhok en buiten een kleine buitenkweek verder geen ervaring.Wil in dit hokje vooral veel leren, heb een andere grotere ruimte tot mn beschikking maar eerst maar s het 1 en ander onder de knie krijgen dacht ik zo.

 

Verder zou ik graag advies willen over welke kweekmethode te hanteren, ik wil graag 100% bio dus aardebak of potten? ikzelf zat in eerste instantie aan potten te denken ivm het uitpakken van de mannen (stekkenhok volgt later, eerst uit zaad) en welke/hoeveel potten is me aan te raden?.

ivm de evt. toekomstplannen zat ik als irrigatie aan vat+pomp+drippers te denken.

(Voorkeur gaat voorlopig uit naar potten ivm fouten/uitpakken mannen/controleren)

(Wat betreft de irrigatie neem ik voorlopig de raad van BBB ter harte en laten we de plantenbak onderlopen ipv drippers, dit om het de eerste ronde even wat simpeler te houden en aanschaf van apperatuur/materialen even uit te stellen.)

Plattegrondje van de plannen

 

gallery_17838_6155_18325.jpg

 

Ingang schuurtje

med_gallery_17838_6155_420645.jpg

 

Het hele spulletje vanuit mn meterkast doorgetrokken t hok in

gallery_17838_6155_468693.jpg

 

 

voor de geinteresseerden, de isolatie die ik gebruikt heb.geperste rockwool met een dikke aluminium reflectie laag dikte=25mm

gallery_17838_6155_232475.jpg

 

 

Zou graag feedback van jullie ontvangen!

 

vriendelijk groet,

GG

 

inmiddels is t van paar kleine vraagje naar een bouwverslagje gegaan

Edited by GeilGroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Je bent in ieder geval al goed van start gegaan je denk er goed over na en je loopt niet gelijk te wilt van stapel, en het is maar wat je zelf makkelijker vindt werken de een zweert bij een aardebak en de ander weer gewoon bij potten, je moet er voor jezelf gewoon achter komen wat jij het lekkerst vind werken.

Dit forum is er alleen voor je kennis op te krikken en tips op te doen, hoe je het dan doet is helemaal aan jezelf, want ieder mens is gelukkig anders.

 

En je zegt dat je dak constructie niet echt geweldig is, er bestaan ook filstersteunen waar je ze op kan leggen.

 

Succes in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou graag feedback van jullie ontvangen!

 

 

Zou je dan zo vriendelijk willen zijn om je eigen even voor te stellen in de "Wie is Wie" sectie van het forum, zoals je is verzocht in je "Welkomsbericht"

 

Dat lijkt me wel zo netjes tegenover de leden waar je om info vraagt ;)

 

Bedankt voor je medewerking

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB : mmm ik zou toch zweren..... Ga ik zo alsnog even doen dan, mijn excuus.

Nieuwe hokje van jou is overigens erg netjes, heeft me de nodige inspiratie gegeven voor het volgende project waar ik stiekem al een beetje mee begonnen ben.

 

@ AmSt4ff : De filtersteunen idd voorbij zien komen, al vind ik ze persoonlijk aan de dure kant, maar dat is al snel als jezelf veel kunt maken/laten maken. Gezien ik over het ophangen van lampen/filter dan weer niet goed heb opgelet zal ik toch een constructie moeten verzinnen dus ga het zeker in mn achterhoofd houden.

Denk dat ik overigens voor de eerste keer toch maar voor de potten ga, is even net iets handzamer en wederom met t oog op "later" beter voor de ervaring.

 

Volgende vraagje gaat over de hoogte:

 

Na het isoleren van de vloer blijft er dus zon 183cm over tussen vloer/plafond, de lampen gaan er nog vanaf. hou ik op hetlaagste punt zon 170cm tot de lamp over. Potten gaan er ook nog af dus hou ik laten we zeggen 145 over van pot tot lamp, op het laagste deel.

Is het met deze hoogte verstandig om vast voorbereidingen te treffen voor scrog? of kan ik me hier wel mee redden. (ikzelf dacht te hebben opgemaakt dat t wel kan, maar toch maar even checken)

 

Mvg,

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Geilgroen,

 

145 cm is gewoon netjes hoor daar kan je op de tradionele manier prima mee vooruit, ik heb uit me hoofd 94 cm bovenkant pot tot onderkant armatuur ;) en dat is moeilijk

vooral in de beginfase.

Zat ruimte heb je, afzuiger/inblaas/filter combi is perfect, heb je ook een fancontroller(welke)?

Als je op potten gaat is een waterpas vloer wel een must, tevens zijn er zat opties kwa potmaat waar je rekening mee moet houden.

Ikzelf draai op 7Liters mede omdat ik niet zoveel hoogte heb maar vooral omdat het aantal dames per m2 het gewoon veel makkelijker maakt ;)

om goed te draaien binnen 10 a 11 weken, en omdat als er uitval is het geen grote gevolgen heeft voor de opbrengst.

Maar op 7Liters kan je er 104 stuks onder kwijt op(het perfecte aantal in mijn ogen) ;) 11Liters 70 stuks even uit me hoofd.

Hoe dan ook veel sucses met de bouw en afbouw :(

 

Gr Mehighto

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mehighto : vloer zit een ruime cm in, maar daar hebben we egaline voor :(

 

Fancontroller: heb m nog niet maar kan een superruil maken met iemand die een simpel modelletje voldoende vind (heeft 1 lamp) en in ruil krijg ik r dan zon traploos apparaat voor terug met min/max regeling, zon halve computer zeg maar. Weet wel dat r 2 fans mee aangestuurd kunnen worden dus zit wel snor naar mijn mening.

 

fijn dat ik me over de hoogte iig geen zorgen hoef te maken, al zit ik er over te denken toch alvast voorbereidingen te treffen dat ik in het laagste deel onder 2 lampen kan scroggen, om later s een beetje te oefenen.zal dat tenslotte ook een keer moeten snappen ;)

 

tnx voor de support!

 

wat betreft het watervat heb ik de volgende vraag: welke afmetingen hebben die dingen (die groene) dit is erg belangrijk ivm de deur naar de ruimte, knap lullig als ie er achteraf niet doorheen past ;)

 

zo..nu eerst maar weer s wat centjes verdienen voor al dat moois..

 

groet,

GG

Edited by GeilGroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier nog een watervat van 175liter liggen (groene vierkant model), ik zal hem morgen even exact voor je op meten. ;)

 

Internet in je hok is wel handig, daar kan mooi een ip camera op,....kun je live je plantjes bekijken :(

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

De start is in ieder geval goed. ;)

 

Maak je er wel een dubbele deur in.?!

 

Hoe ga je het verwarmen in de winter?

 

Tara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is op de 3e foto de vorm van de lichtsluis al te zien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB: top, dankjewel. heb me zojuist bedacht dat ik 2 grote uitneembare luiken maak in dat halletje zodat ik fatsoenlijk tussen de dames kan liggen, erin krijgen lukt dan altijd ;) al is het wel handig als t vat er tussentijds uit kan ivm lekkage ofzo dus afmetingen zeker welkom.

 

idd is de kabel voor een ip-cam. is icm een beetje software goed te gebruiken als bewakingscamera.

 

@Tara: er komt zeker een dubbele deur in, zoals BBB al aangaf fungeerd het voorste hokje als lichtsluis. recht tegenover de ingang komt nog een deur, en zonodig komt er tussen het hoekje van het vat en de planten nog een soort van gordijn.

 

Voor de verwarming heb ik speciaal gas naar binnen getrokken. in eerste instantie wilde ik een kleine ketel ophangen maar ivm ruimte/overkill is het misschien handiger om een gaskacheltje neer te hangen in het halletje. hoop dat een gaskachel kan? heb er toevallig nog 1 staan dus zou mooi zijn :( zal dan net boven de kachel een passieve inlaat van buitenaf maken om vervolgens boven in de ruimte de lucht richting hok te sturen.

optioneel kan ik zon zibrokachel gebruiken en heb voldoende stroom voor een hotbox maar deze wil ik liever vermijden ivm de kosten.

 

morgen nog een beetje stunten met tekenprogramma en dan heb ik de eerste opzet duidelijk op papier!

 

Groet,

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de ruimte het toe laat,..... Het is het mooist als de draairichting van de deur aan de kweekruimte zijde wordt dicht gezogen.

Een zibro kachel kan, maar verbruikt redelijk wat brandstof, die je elke dag zal moeten aanvullen !

 

zo,.....ik ga nu zelf weer verder ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er prima uit, ik zou wel gelijk met iets van blumats beginnen, ik weet nu uit ervaring dat de watergifte best wel eens mis gaat bij beginners en gezien het aantal dat je wil zetten, zou dat zonde zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB: zie plattegrondje, deur draaid naar buiten. De luiken/het luik worden uitneembaar, naar buiten uiteraard en wordt, net als de deuren rondom van tochtstrippen voorzien. zo zou het goed moeten komen lijkt me zo.

 

Mn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar een gaskacheltje. heb wel een zibrokachel tot mn beschikking om evt. s te proberen al betwijfel ik of die genoeg warmte kan geven midden in de winter. we gaan t s bekijken later.

 

vooral blijven doorknutselen aan je hok, ik volg t op de voet!

 

@ spiderpig: Blumats zit ook weer een stukje mechaniek in, is dat handig met zeg 100 planten? Met even het feit in het achterhoofd dat kleine fragiele prutsdingen snel kapot gaan als ik er maar naar kijk ;) gaan we denk ik toch maar voor de druppelaars. Ziet er het eenvoudigste uit waar het minst aan kapot kan gaan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumats is geen doen met 100 planten,....je moet ze allemaal apart af en nastellen !

 

Een aarde bak zal in jouw opstelling niet ideaal zijn, om dat je nooit meer bij de achterste planten kunt komen om bijv. te dieven, bestrijden, enz.

 

Ik zou de vloer egaliseren, laag tempex aanbrengen, daaroverheen een bak maken, die vervolgens bekleden met vijverfolie.

Super makkelijk water geven ;) :( en geen gedoe met slangetjes. Zo kun je de potten ook nog makkelijk verplaatsen.

 

Succes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

en voor de zekerheid zou je onder die bak verstelbare poten kunnen zetten.

zo is die altijd waterpas,iets van de vloer af.

dat werkt fijn in t minilab.

 

weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verstelbare pootjes zou ik afraden. Met 100 potten gaat een bak onheroepelijk ergens doorhangen. Als je dan 1 punt versteld, kun je een paardagen later weer een ander punt afstellen.

 

Beste is gewoon op een vloer die waterpas is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BBB, hoe bedoel je dat..zonder slangetjes? helemaal gaan slangetjes, dus eb/vloed idee?

 

De ruimte wordt zowiezo op t waterpas geegaliseerd, vlakke waterpas werkvloer is altijd erg fijn, zo heb ik uit de bouw meegekregen.

Voor de vloer heb ik harde isolatieplaten die normaal op een plat dak gaan. Voor de bak had ik betonplex in gedachten,direct op de isolatie. Heb er voorheen al s een aquarium van geknutseld en kan een hoop hebben. Al is het mede afhankelijk wat ik van klussen overhou, want reeds betaalde materialen gebruik ik het liefst natuurlijk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bekleed de bak, met vijverfolie (kost een drol) en pompt er gewoon een x aantal liters water in. Dit water wordt dan in een paar uur opgezogen door je plantjes.

Dit noemen we van onderaf water geven. ;)

 

En het heeft een flink aantal voordelen: Geen zware/duure pomp nodig, Leiding kunnen niet verstoppen, Potten zijn makkelijk te verplaatsen.

 

Ik adviseer je wel om een tweetal blumat tensio meters te kopen, dan heb je een aardige indicatie of je de planten te veel of te weinig water geeft.

(ook kan je met bijv. een secondentimer, het watergeven automatisch doen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmm t is zeker iets om over na te denken.

 

Druppelaars kunnen natuurlijk altijd nog voor een volgende ronde en zo heeft mn nieuwe te dure vijverpomp die ik nu voor mn hydro buitenkweekje gebruik ook weer een taak. Beetje bewegingsvrijheid lijkt me zeker de eerste kweek fijn, want zal waarschijnlijk vaak te vinden zijn in t oerwoud om t allemaal van dichtbij mee te maken :(

 

Maar...Aan de andere kant hou ik wel van ingewikkeld doen en om lekker te prutsen,na te denken over het hoe en wat en te regelen etc etc..een controlefreak moet natuurlijk wel wat hebben om controle over te houden ;)

 

Ben er nog niet helemaal over uit wat te doen. Kom voorlopig nog niet toe aan het aanleggen van de waterhuishouding dus ga er eens stevig over denken. argumenten zijn ten alle tijde welkom!

 

Tensiometer had ik er 1 van op mn lijstje staan, maar 2 is beter? (ff hardop gedacht: 2 plaatsen meten geeft een beter beeld?)

 

zo, nu eerst maar weer s een beetje knutselen, hoop dat ik de aankomende week (of 2, zullen er wel 3 worden) de ruimte zelf enigzins af kan krijgen zodat ik me met de techniek kan gaan bezighouden. nog een hoop te doen ;)

 

MVG,

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je tekening eens bekeken en wat puntjes;

 

1 je aanvoer in de winter, word denk ik heel krap om dat naast de deur te maken, of je moet een heel smal deurtje maken, beter er boven.

2 je ruimte voor je aan en afzuiger, heel krap denk ik, probeer in ieder geval ook wat ruimte over te houden voor de slangen van buiten, scheelt een hoop herrie als je ze wat langer houd...

3 airsock is een goed idee.!!

 

 

Wellicht kun je uit mijn inrichting nog wat tips halen..

http://www.wietforum.nl/De-Inrichting-Van-...tje-t23631.html

 

Tara

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ spiderpig: Ben er idd erg druk mee, maar erg leuk om te doen. zou er bijna mn werk van gaan maken. :P

 

@ Tara: hokje van jou was ook een halve verbouwing zeg. poe he. de beste tip die ik eruit kon halen was toch wel het radicaal wegslopen van de asbestplaten en vervangen voor damwand :D .

ikzelf heb t redelijk "slim" geisoleerd zodat ik goed weg *denk/hoop* te komen maar ben nog wel op zoek naar geisoleerde overlegplaten voor extra zekerheid.

 

Airsock lijkt me een must, zeker als we kijken naar de locatie, tussen de landerijen waar het stikt van het vliegende ongedierte dat nu mooi in die sock blijft zitten. uiteindelijk wil ik 2 van die dingen hebben (+2 extra filterhoezen),makkelijk met wassen.

 

De inblaas-box ga ik proberen om achter dat wandje naast de deur kwijt te raken,met een slang naar buiten. Aanzuiggeluid buiten zal dan al minder zijn. Als ik die softbox daar kwijt kan heb ik ook ruimte om de afzuiger verder van de wand te hangen (naar links) met een stuk slang tussen box en uitgang (goeie tip!) De afzuiger blaast onder een afdakje uit waar ik evt een demper kan hangen (of zelf maken). zit hier een mooi eind van bewoning af dus het mag best iets geluid geven.

 

Naast de deur kan ik 200mm ruim kwijt, 250mm moet ook nog net kunnen. De deur is 63cm. Boven de deur zit een balk die ik intact wil houden dus kan er verder niets kwijt.

 

..wat me op de volgende vraag brengt:

 

De diameters van de slangen! kan ik alles af met 200mm? zie vaak bij softboxen dat de ene flens groter is dan de ander en vroeg me af wat nou het nut ervan is, heb dat niet zo 1-2-3 kunnen vinden.

filters zijn 200mm, kan ik met deze diameter naar de softboxen? of is het beter om vanaf het broekstuk naar de softbox te werken met een grotere diameter.

airsock had ik ook 200mm in gedachten, is dit optimaal met een 1500m3 inblaas?

 

Om nog even terug te komen op een vraag van Mehighto: merk/type fancontroller weet ik nog steeds niet maar ik weet dat het ding:

 

-5 contacten heeft, 2 traploos met min/max

-3 daarvan voor zowel fans als kachels te gebruiken zijn (zal een relais aansturen ofzo)

-er een 2de (en waarschijnlijk meer) sensor aan kan. Kan een gemiddelde berekenen maar ook apart -te gebruiken om meerdere zones tegelijk te regelen.

-er een sms-box/alarm op kan worden aangesloten die begint te miepen als een min/max temp. bereikt wordt.

-en zo nog wat truucjes..vandaag of morgen heb ik m in huis en gaan we s kijken wat ie allemaal precies kan

 

Alsnog bedankt voor de input, weer wat om over na te denken. ik ga maar weer s wat geld binnen harken voor de eerste aankopen volgende week.

 

Mvg,

 

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey GG A.K.A. J :D!

 

Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat de klimaatcontroller een

Phason SEC HD 5 Stage Auto Control is.

 

Gr. El Shamano

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit GeilGroen.

Zo zie je maar dat goed nadenken beloond wordt en het halve werk is :P

Had wel even een vraagje over jou glaswol met die alluminium-laag erover.

Die is nieuw voor mij maar ziet er wel interessant uit.

Kun je me er iets meer over vertellen (heb internet ff doorgespit maar kon weinig vinden)

Waar kun je het halen? Is de alluminium laag goed bestemd voor de reflectie?? (i.p.v. zwart.wit folie??)

G®ow on, grtzzz defQon Soldier.

 

Wellicht kun je uit mijn inrichting nog wat tips halen..

http://www.wietforum.nl/De-Inrichting-Van-...tje-t23631.html

 

Tara

 

Leuk jouw meesterwerk weer ff voorbij te zien komen Tara...

Hoe is het er mee, verloopt alles er nog naar wens?

Is inmiddels ook al weer 1½ jaar geleden. Tijd gaat snel als het gezellig is :D

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

El Shamano van El Shamano Triptours bv? met het ruimteschip? :P

 

juist, die bedoelde ik! :D

 

@ defQon Soldier :

 

De isolatie heb ik onlangs van het i-net afgeplukt voor weinig, kostte me meen ik 3,50 de m2 (mooi beetje onder de prijs) maar waren zon beetje de laatste die er lagen.. Ikzelf heb er helaas verder ook niets over kunnen vinden want ik wil dat spul wel vaker gebruiken, zal s kijken of mn materialenhandel er wat meer over te weten kan komen.

Enige zinnige wat ik erover kan melden is dat het van Franse makelij is en dat ze 290x120 zijn. Ik span er zelf nog wel zwart-wit folie overheen want de reflectielaag is nogal gevoelig voor krassen en heb gezien dat t ook vrij snel oxideerd. Welke reflectie-eigenschappen het spul heeft is me totaal onbekend.sorry dat ik je hier (nog) niet verder mee kan helpen.

 

Als je dunne isolatie wil met reflectie en een hoge R-waarde zou je eens kunnen kijken op http://www.isodiscount.nl/ . Zijn meerlaags iso-dekens met reflectielagen ertussen. Naar wat ik weet werkt dat uitstekend voor warmteisolatie en de reflecterende eigenschappen zou met betrekking op detectie ook wel eens handig kunnen zijn. Is ook erg vlot aan te brengen (opspannen over een regel/lat en dan ben je er in principe al). Het is echter redelijk aan de prijs (vanaf 10,- de m2). In eerste instantie wilde ik dit gebruiken tot ik toevallig tegen die platen aanliep wat me gewoon een bult geld scheelde, maar mn voorkeur gaat toch hier wel naar uit.

 

groet,

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...