Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

avian

Palmboom Zaad

Recommended Posts

Hey jongens!!!

 

Ik heb zojuist palmboom zaadjes gekregen rechtstreeks uit Gran Canaria. Nu vroeg ik me af of iemand van jullie wist hoe ik deze best ontkiem. Doe ik dit gewoon zoals wietzaadjes in een pitpot? Of in wat zaai- en stekgrond? In een bakje water? Laat het me maar weten indien jij het weet aub :-D.

 

Als ze ontkiemd zijn zet ik ze lekker naast m'n rebelshack onder m'n 150 watt hps.

 

Alvast bedankt aan degenen die me kunnen helpen, mijn vader zal héél blij zijn :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, ik weet niet direct iets van deze zaden. Maar ik zou er een paar proberen te weken in citroenzuur nadat je met een schuurpapiertje de buitenkant even hebt aangeschuurd, dit werkt vaak goed bij inheemse planten.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej,

wij hebben zelf ook palmboom zaden en hebben ze gewoon in potgrond gedaan en in ene lekker zomerzonnetje laten ontkiemen,, aan het eind van de zomer vakantie waren ze 15 a 25 cm hoog.. de boom(in het begin nog plantje met blaadjes) groet zeer sloom. ze kunnen lang zonder water en waneer het koud word naar binnen brengen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey avian

 

jahoor, idd gewoon net als de wietzaadjes ontkiemen.

maar de rest zal niet gaan volgens de kweekmetode van wiet.

 

als ze zijn ontkiemd, dan kunnen ze in de zaai en stek grond.

maar zodra ze groter worden hebben ze ook meer turf nodig enz..

denk dat je dan gewoon palmengrond kan gebruiken van de tuincentra.

daar zit de beste verhouding in voor jouw palmpje..

succes kerel..

 

hoop dat je hiermee verder komt.

 

gr pitoe !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om het zaad wil soms nog vruchtvlees zitten ,dat moet je eerst verwijderen , daarna 2/3 dagen in lauw water regelmatig verversen en dan in de zaai/stek grond ,ontkiemen kan wel 2/3 weken duren, zorg ervoor dat je grond rond de 23/24 graden is dan gaat het het snelst

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hoi, niet luisteren naar buble !

hij denkt overal verstand van te hebben, maar ik lees heel wat onzin van hem..

 

ik raad je aan om de zogenaamde vruchtvlees, waar buble het over heeft , zaadlobben noemen ze dat te laten zitten.

 

waarom ? omdat deze er juist zijn om het plantje te voorzien van voeding !!!

in het begin leven de plantjes op deze zaadlobben, tot dat deze helemaal leeggezogen zijn.

 

tis meer een soort vooraad voor de plant om met gemak te kunnen aanslaan.

zie het als een soort baarmoeder van de plant...hehe...onzin natuurlijk...maar vondt het een leuke uitleg hehe..

 

ke groeten...pitpoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk Pitoe :)

 

Buble

 

PS als je dat vruchtvlees laat zitten rot het weg en daarbij meschien je zaad, in de natuur eet een vogel zo'n zaadje en poept dat later weer uit . Maarja ik ben maar een :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey hoi, niet luisteren naar buble !

hij denkt overal verstand van te hebben, maar ik lees heel wat onzin van hem..

 

Kon je dat niet even anders formuleren ??

En waarom zou jou antwoord dan wel deskundig zijn op het gebied van palmzaad?

 

greetzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Pitoe,

 

Ik respecteer de informatie die Buble geeft en ik zie daar nu niet zo snel onzin in.

 

Daarbij is het vruchtvlees niet nuttig voor het ontkiemen en kan dit zelfs nare neveneffecten geven.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onzin !!!

 

vindt ik..maar dat geeft niet !

 

ik heb een groene opleiding gevolgd, en het geld voor elke plant.

die zaadlobben zijn er niet voor niets.

 

maargoed, ik laat het hierbij !

 

gr pitoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ buble

nog even over het op elkaar letten, ik hou er mee op..

laten we van elkaar leren...

 

jij zegt : PS als je dat vruchtvlees laat zitten rot het weg en daarbij meschien je zaad, in de natuur eet een vogel zo'n zaadje en poept dat later weer uit .

 

maar een vogel eet een zaad, niet de zaadlobben !

als het zaad is uitgepoept, dan gaat deze vaak nog ontkiemen ook nog !

dan pas komt het zaadlobje tevoorschijn..

 

als deze elke keer nat wordt gesproeid , dan kan het idd gaan rotten...

en als het lobje helemaal verschrompeld is kan hij worden verwijderd.

maar de plant kan ook wel zonder,maar dan ontneem je de zaad ook zn extra backup aan voeding !

 

gr pitoe..

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch, als ik even Wikipedia erbij pak lees ik dat de zaadlobben de kiemblaadjes zijn, en vruchtvlees is dan dus iets heel anders in mijn ogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ke, zal jullie uitleggen hoe het zit.

 

zaadlobben zijn dus die zakjes die aan het steeltje zitten.

vruchtvlees komt bij wiet helemaal niet van pas.

 

als je een kastanje hebt, in een geheel.

dan zie je eerst de vruchtvlees, als je deze open maakt heb je de zaad.

als deze zaad ontkiemt, dan krijgt hij een wortel en een steeltje met de zaadlob eraan.

de zaadlob is het zaad met zijn reserve voeding/vocht !

 

gr pitoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het vruchtvlees van een plant (vrucht) rot eerst weg en prepareert daarmee de bodem, het bodemleven wordt plaatselijk gestimuleert waar de vrucht valt.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

beekaa heeft hier volgens mij wel een theoretische onderbouwing voor denk ik, keessie ook toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het er reeds afgehaald voor deze discussie. Ik zal je laten weten binnen enkele dagen of het zaad uit komt of niet :P. Waarschijnlijk zal het wel gewoon bij alle2 de situatie's gaan ontkiemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Q kees ,Hmm, ik weet niet direct iets van deze zaden. Maar ik zou er een paar proberen te weken in citroenzuur nadat je met een schuurpapiertje de buitenkant even hebt aangeschuurd, dit werkt vaak goed bij inheemse planten.

 

 

ik ken ook andere zaden ,, die je zo moet behandelen vervolgens op een mix met cocopeat en zilverzand zetten

always coca cola !!

 

 

als zo'n zaad met vruchtvlees op de grond valt ? is het niet zo dat de zon het vruchtvlees ook redelijk laat verdampen.

Zou het kunne dat je het eerst laat drogen !! met vrucht dat de vrucht een beetje (gaat rotten) en dus de bast van het zaad brooser maakt ? je hoeft dan dus niet te schuren !! om terug te komen op kees zijn verhaal ... die zaden zitten namenlijk meestal nog in de bes !! als je geluk hebt !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf ook palmzaad, het beste is het zaad 48 uur voor te weken in lauw water met nitrozyme, water om de 12 of 24 uur verversen.

 

Voor meer info kijk eens op deze site

 

http://www.palmenkweken.nl/palmzaden-kiemen/

 

Grtz,

Fritz

Share this post


Link to post
Share on other sites

de meeste hard zadigen moeten gestratificeerd worden.

 

niks nieuws. vaak helpt het om het kiemvlak wat dunner te vijlen.

 

stratificeren is een natuurlijk proces nabootsen. dit kan koude, droogte, hitte en een maag/darm behandeling zijn.

 

als je de natuurlijke habitat van de plant weet, wijst het zich zelf.

 

groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...