Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
TheGreenDude

Van Onder Water Geven In Een Bak

Recommended Posts

Mijn plantjes staan in een waterdichte bak, en ik geef ze van onder water. De eerste 4 weken 8 liter om de 2 dagen, ik merkte na een tijdje dat het water soms na een uur al weg was, en dat de grond in de potten van boven uit ging drogen. Vanaf vorige week geef ik ze nu dus elke dag 6 liter. Kan wel kloppen want ze zijn lekker groot en vol, dus ik begrijp dat ze ook wat meer water willen naarmate de weken verstrijken.

 

Nu vraag ik me af, kun je er met van onder water geven altijd zeker van zijn dat ze nooit teveel krijgen? Ik weet dat de meeste (beginnende) kwekers vrijwel altijd te veel water geven, vandaar mijn vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het water langer dan een tiental minuten in je bak staat geef je eigenlijk te veel of zijn de gaten in je potten te klein . Teveel water laat je planten ook strekken en in het begin kun je beter ook af en toe van boven meegeven want dan trekken je wortels ook omhoog

Van onder water geven is dus geen garantie tegen verzuipen

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het er naa 12 uur nog ligt heb je teveel gegeven.geef altyd water met de lampen aan.en controleer de potten ook effe,of ze niet te zwaar zijn.zijn er een paar te zwaar zet ze dan op blokjes hout zodat ze de volgende beurt niks krijgen,zodat ze weer lichter worden.makkelijker kan niet :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok thanks! Nou het water is na een uurtje soms iets langer, wel weg. Maar inderdaad, ik heb ook wat last van strekkende planten gehad. Dacht dat het aan de hoogte van de lamp lag, nooit bij stil gestaan dat het ook aan de waterhuishouding kan liggen.

 

Ik zal eens op zoek gaan naar een tensiometer. Ik denk dat dat veel inzicht geeft in de waterbehoefte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar heb jij helemaal gelijk in :lol:

 

hou er wel rekening mee dat de tensiometer niet bruikbaar is in potten kleiner dan 7 liter

 

grtz ganja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik had zoiets gelezen ja. Ik ga de volgende run toch met grotere potten werken, heb nu 16 stuks 7 liter potten op 1m2 staan (dus 4 bij 4), is toch wat te veel. Planten hebben echt last van elkaar. Volgende keer wil ik maximaal 9 potten van 12 liter neerzetten.

 

Maar is het niet zo dat eigenlijk elke pot een tensiometer zou moeten hebben? Of plaats je er 1 of 2 als een soort referentie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar is het niet zo dat eigenlijk elke pot een tensiometer zou moeten hebben? Of plaats je er 1 of 2 als een soort referentie?

 

Eentje in elke pot is natuurlijk het allermooiste,maar dan word het ook best prijzig.Ik heb tot nu toe ook met twee tensio's als referentie gewerkt,maar er kan toch een behoorlijk verschil in dorst zijn dus naast de tensiometer(s)is het verstandig om ook even naar de andere potten te kijken door bv. de bovenkant van de aarde i/d gaten te houden en af en toe even checken hoe zwaar ze zijn.Ik gebruik mijn tensiometers trouwens ook gewoon in mijn 5liter voorgroeipotten en dat werkt prima hoor!Ik heb er toevallig een week geleden nog 3 bijbesteld,zodat ik er dalijk in al mijn 25literpotten wel 1 heb staan.Prachtig speelgoed.

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

hef gewoon je potten op zijn ze waar geen water geven. leer het gewicht van je pot waneer het licht wordt water geven en niet eerder te nat wortels betekend ook lage opbrengst aan het einde .

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij weten ze dat nu wel na 6,5 jaar. ;)

 

closed

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...