Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
stony-meloni

Ervaring Met Envirolite Verlichting

Recommended Posts

Graag had ik juliie mening of ervaring geweten met de verlichting van envirolite (spaarlamp200watt) voor planten groei

 

was enkele jaren promotie overgemaakt in de growshops, maar er valt weining over te vinden nu op het forum

 

 

graag had ik jullie mening geweten

 

1: Is dit goede verlichting voor onze plantjes

2: wat is jullie ervaring voor en nadelen

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

ik heb het een tijdje geleden opgezocht en kwam tegen dat deze lampen ongeveer 15000 lumen produceren.

 

Een 600 watt HPS lamp produceert er zo'n 96000. Dus zelfs met 600 watt aan deze spaarlampen kom je daar niet bij in de buurt.

 

- Rev.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me hokje is echt wel te klein voor een 600 watter op te hange is maar 0.5m2 groot op 2m qua warmte en ruimte gebruik

 

heb er wel eens 1 oogst van gezien van zo'n 200watt spaarlamp en dat was wel mooie oogst en lekkere ;)

 

ik zal mijn ervaring na 2 kweekjes hier neer zetten wat ik er van vind

heb me vorige kweeken wel met 600watt hps gedaan had toen ook grootere ruimte toen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Stoney Meloni,

 

Goh, jou zien we hier ook niet vaak. Nu je aan het kweken gaat, kun je je misschien alsnog voorstellen in de sectie Wie is Wie. ;) Dan weet iedereen weer met wie ze te maken hebben.

 

Over Envirolight,

Op de site stond vroeger een verslag, met best goede resultaten. Maar die is uit de lucht. Verder dachten we dat Rainman ook gebruik heeft gemaakt van deze spaarlamp. Maar meestal zien we toch voornamelijk voor de groeiperiode.

 

Voor de bloeiperiode kun je ook denken aan een 400 watt lamp, zeker ook gezien je oppervlakte.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites
me hokje is echt wel te klein voor een 600 watter op te hange

 

Er bestaat ook nog zoiets als 250watt of 400watt Hps ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een 400 watt wist ik maar 250 niet ...

 

ff off-topic: zo'n 250 hps lamp heb je daar ook een trafo voor nodig of kan die zonder

 

 

ik heb die lamp met red spectrum voor de bloei

 

over een weekje of 2 is de eerste soort klaar (afghani hindu kush) heb paar verschillende soortjes staan

 

zal me eens ff voorstellen in wie is wie....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ziet er idd wel erg handig uit voor mij persoonijk

achter deze kweek een gaan horen in de GS in de buurt of ze die op voorraad hebben ;)

 

alvast bedanikt voor de link ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey,

 

ik heb het een tijdje geleden opgezocht en kwam tegen dat deze lampen ongeveer 15000 lumen produceren.

 

Een 600 watt HPS lamp produceert er zo'n 96000. Dus zelfs met 600 watt aan deze spaarlampen kom je daar niet bij in de buurt.

 

- Rev.

 

Volgens mij staren mensen zich echt blind op het aantal "theoretische" lumen van HPS

 

Ik ben mezelf op dit moment ook aan het orienteren over wat ik het beste kan doen.

Heb tot nu toe de volgend informatie kunnen

 

HPS:

Aangezien de HPS 30/35cm boven de toppen moet hangen treed er een verlies op

Op 30/35cm afstand is de licht sterkte ongeveer 16.000 lumen (400w lamp)

Op 30/35cm afstand is de licht sterkte ongeveer 25.000 lumen (600w lamp)

relative power in het rode spectrum is 65

 

HPS lumen afstand chart:

Light-Distance-Chart-1-.jpg

 

 

envirolite 125w CFL = 9.000 lumen

envirolite 200w CFL = 12.000 lumen

envirolite 250w CFL = 15.000 lumen

 

CFL:

Deze lamp kan 5cm boven de toppen gehangen worden per lamp heb je dus ongeveer 1000 lumen verlies

"relative power" in het rode spectrum is 190

 

Effectief leveren 2x125w (2 x 9000 - 2 x 1000 = 16.000 ) CFL's dus net zoveel lumen per watt als één 400W HPS lamp

En 2x200w leverd dus 6000 lumen meer als één 400w HPS lamp

prijs technisch zou je dus beter voor 1 CFL kunnen gaan t.o.v van één 400w HPS

 

Daarnaast is de/het "relative power" van een CFL beina 3 keer zo hoog ( 65 HPS VS 190 CFL )

 

Zoals ik het nu kan zien leverd CFL dus meer "effective" lumen per wat en komt er meer uitgestraald kleuren spectrum op de plant tercht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...