Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dubje

Vochtigheid Te Hoog

Recommended Posts

Momenteel staan mn planten een paar weken op 12/12. Als de lamp brand is mn luchtvochtigheid rond de 50%, dit is vrij goed denk ik? :D

 

Maar als de lamp uit is gaat de lv naar 90%, dan staat mn ventilatie ook af voor lawaai hinder.

De ventilator die over mn planten blaast heb ik al laten draaien als de lampen uit zijn. Ook heb ik mn waterreservoir al uit mn kast gehaald. Allemaal zonder succes. Graag suggesties en is dit erg als dit alleen maar is als de lampen uit zijn? ;)

 

Het is een houten kast. Waar de kast staat is het buiten de kast maar een graad of 10. Dus ik verwarm snachts bij tot een 18°, als de lamp brand is het een 25°.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Had nog een paar tips voor je wat eventueel zou kunnen werken:

>het afdekken van je potten zodat de aarde niet uitdroogd.

>De fantiltor zou ik daarnaast niet aanzetten snachts daaroor word het alleen maar erger omdat door de stromende lucht er meer vocht verdampt.

>Het best zou je je hok gewoon zo dicht mogelijk kunnen houden snachts en lekker warm stoken, ongeveer 25 graden. want de lv hangt samen met de teperatuur. b.v. als de tem. omlaag gaat gaat de lv omhoog en andersom. Dus als het snacht kouder word in je hokje gaat de lv. omhoog en dit moet je voorkomen.

 

Gr DZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal bij jou lekker ruiken dan..

is er geen mogelijkheid om je afzuiger in rubbers te hangen of zo...?

Anders een luchtontvochtiger misschien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
>De fantiltor zou ik daarnaast niet aanzetten snachts daaroor word het alleen maar erger omdat door de stromende lucht er meer vocht verdampt.

 

Is het echt zo slecht om je ventilatortje aan te laten snachts??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momenteel nog geen geur die uit de kast komt. Ontvochtiger gaat ook overdag werken waardoor het dan mss te droog wordt? Ik ga het allemaal afwachten en zien wat het doet aan mn eindresultaat doet. Bij een volgende kweek mss een ontvochtiger plaatsen. Of ga ik hier toprot mee krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor hier draaid de ventilator ook de hele dag.

 

Niks mis mee hoor.

 

 

Je afzuiging moet gewoon de hele ag aan. Alleen mag die wel wat lager als de lampen uit zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Momenteel nog geen geur die uit de kast komt. Ontvochtiger gaat ook overdag werken waardoor het dan mss te droog wordt? Ik ga het allemaal afwachten en zien wat het doet aan mn eindresultaat doet. Bij een volgende kweek mss een ontvochtiger plaatsen. Of ga ik hier toprot mee krijgen?

Die luchtontvochtiger moet je wel uitzetten of weghalen als de lampen dan aan gaan.

En toprot krijg je bij een te hoge lv dus niet door een ontvochtiger

 

En hier draait de ventilator 22/24... no prob. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ook je afzuiging aanhouden 24 uur, je kan toch een stappen regelaar erop zetten.

Zo draait die snachts heel zacht min 30%

 

Mocht dan nog de luchtvochtigheid niet dalen een kacheltje erbij.

En inderdaad wat hier al aangegeven je krijgt nu juist denk ik laqst van toprot aan het eind.

Zeker als je dikke toppen hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ook in hun donkerperiode hebben planten verse lucht nodig.

 

Nu is het heel normaal dat dan je LV oploopt, dat doen de planten namelijk zelf! Die brengen gewoon een hoop vocht de lucht in. Ik heb ooit eens continue metingen via sensoren naar de pc en daaruit bleek dat juist in het donker de LV altijd oploopt. Mijn afzuiger draait dan op 30% door voor de luchtverversing. Maar dan nog wisten de planten het in pieken naar 95% te krijgen ;)

 

med_gallery_5822_86_72664.jpg

 

Hier draai ik van 22:00 tot 10:00 licht en overdag donker. Zie je de piek naar 100%? Is trouwens een oud grafiek van vermoedelijk de herfst. Want overdag is de LV dan ook al tussen de 60 en 70.

 

Wel is het juist tegen einde bloei dan belangrijk dat je een goede luchtverversing hebt. En een ontvochtiger is misschien dan een optie om toprot tegen te gaan. Als de toppen dik worden kunnen ze moeilijker drogen, waardoor een schimmel soms de kans krijgt om de toppen aan te tasten. Het ene soortje is gevoeliger dan het andere.

 

Ik heb ventilatie door de hele bodem van de kast tussen de planten door en het enige wat ik tegen toprot doe is ventileren en controleren. Als ik toprot constateer oogst ik wat eerder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga al beginnen met een ontvochtiger te kopen en investeren in wat extra afzuiging, daarnet nog gaan kijken en lv stond op 95% ;)

bedankt voor de tips allemaal! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je wel voldoende ventilatie buiten je kast?

Ik had in het begin ook een hele hoge LV,en dat kwam doordat ik de kamer waar mn tent in staat NIET ventileerde....

 

Misschien ligt het daar wel aan...

 

Succes ermee in ieder geval! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je koolstof filter is ook snel vol als het lv zo hoog is ,waar vocht zit werkt hij niet meer

Ik geloof boven de 90% is zeer slecht voor je filter

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is heel simpel volgens mij. Temperatuur daalt, RV stijgt. Dat in combinatie met geen ventilatie geeft een bijzonder hoge lv. In mijn ogen:

 

1. Verwarmde lucht naar binnen als het licht uit is om de lv naar beneden te krijgen

2. temp bij licht aan kan nog iets omhoog eventueel, maar zorg wel dat je altijd ruim voldoende ventilatie hebt!

 

Heb wel eens een hok gezien in een schuur waar in de winter altijd verwarmde lucht in moest, zelfs met licht aan ;)

 

Wel altijd de ventilator aan, dat is wel een must voor je planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

verwarming staat in de nacht nu op 20° ipv 15° waardoor de vochtigheid nog rond 80% is. Overdag tussen 40% en 50% en een 28°. Ook overdag veel ventilatie waardoor de toppen wel terug kunnen drogen volgens mij? Ook wordt het al terug minder koud waardoor de buitenluchtvochtigheid daalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...