Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

mxz

Koolstoffilter

Recommended Posts

ik zou graag de koolstoffilter zelf maken..

 

Dit zou ik doen dmv een pvc buis te nemen met diameter 15cm. Deze volboren met gaten. de eene kant afdichten met zo'n eindtulle.

De 2de pvc buis met diameter 8cm volboren met gaten en erinschuiven, volgieten met aktieve kool ( of moet dit enkel iin de ruimte TUSSEn de 2 buizen en in de midden leeg?) en dan een flens derop en de aansluiting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon 2 roosters ophalen van de bouwmarkt met fijne mazen zodat de koolstof er niet doorheen valt. Of van de schroot. Deze ff in 2 circels buigen, in elkaar schuiven. En daarna ff langs de viswinkel ofzo om koolstof op te halen, en deze er in de gieten.

 

Gr en succes

 

(zou het verder heel erg waarderen als je een topic maakt over hoe je deze filter maakt) lijkt me leuk en leerzaam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een vijverkoolstoffilter gekocht. dit is een 20cm x 20cm, 10cm dik ongeveer. Dit is eigenlijk een korf vol met kleine gaatjes. Dan heb ik een mdf box gemaakt met een gat waar de ventilator naar buitenblaast. In die box ook een gat gemaakt iets kleiner dan die korf en die korf daartegen gezet. Dus al de lucht gaat door de korf in de box en via de ventilator naar buiten! :D

Werkt super, niets geurhinder! Filter heeft me 5€ ofzo gekost. De rest had ik nog liggen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt, had zo ver nog niet gedacht om roosters te buigen.

De actieve kool? zijn dat kleine korrels of is dat houtskoolgrootte? en die moet niet enkel tussen de 2 buizen maar volledig gevuld zijn met actieve kool?

 

Zodra ik genoeg info heb ( wat bijna is ) maak ik mn werk ervan en open ik een topic.

 

 

 

Mvg

 

@dubje: zeer slim gezien, ik denk dat dit wel het goedkoopste en beste alternatief is die ik al geweten heb.

 

 

 

Ik denk dat ik dat ook ga doen, das een verdomd goed ID.

 

wat is de kostprijs van zo'n korf + filter??

Heb je daar verschillende maten in ? zoja werkt dat ook met m³/h?

en zit daar dan ook koolstof in of enkel zo'n wit - blauw filterwol, of hoe zit dat in z'n werk?

 

 

alvast bedankt,

 

 

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

tussen de 2 buizen in moet je natuurlijk je koolstof plaatsen. Met de grote van ongeveer 2 mm (kleine cilindervormige korrels).

 

En deze filter van de viswinkel/dierenwinkel is ongeveer 150/200 cub. dus genoeg voor een 250 watter.

 

Gr DZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geloof dat ik een 5€ heb moeten neerleggen, er zijn verschillende maten in maar het is een beetje gokken qua capaciteit, best zo groot mogelijk pakken voor de volgene reden -> prijs/volume verhouding

 

als je nog steeds geurhinder hebt dan maak je een nieuwe box met zo'n filter die je in serie met je andere filter hangt

het is allemaal wel wat werk maar dat is het leuke vind ik als je het zelf maakt! ;)

dit leek mij vooral gemakkelijker te maken dan zo'n buisfilter. wilde dit ook eerst te doen maar kwam toen die korfjes tegen in vijverwinkel :rofl

 

heb ff op internet gezocht maar vind niet direct foto's :D de korfjes verkopen ze ook appart maar dan ga je duurder uitkomen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, heb ook al gezocht maar vindt geen foto's.

en die filters in serie plaatsen is geen slecht ID.

ik zou moeten een 400 m³/h vijverkoolstoffilter vinden....ik heb een 400 watter.

 

Ik zal zien wat het mij het goedkoopst uitkomt

 

zelf maken of de vijverkoolstoffilter ( x2 ).

 

Alvast bedankt,

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe maak je je eigen koolstoffilter? ( -+ 400 - 600 m³/h)

 

1. Neem een kachelbuis ( 33 cm lang, diameter 20 ) boor deze vol met gaten ( groot, klein maakt niet uit) gewoon zeer veel gaten boren

2. neem een andere kachel buis ( 35-40 cm lang, diameter 15 -16, hangt af van je ventilator) boor deze ook vol met gaten.

3.span over de 2 buizen ( over de gaten ) vliegengaas ( koolstof is zeer klein ) en desnoods nog een 2de laag.

4.zet deze buizen in elkaar en je kunt de kleinste buis gecentreerd houden in de dikste buis met 4 moeren die je vanvoor en vanachter inboord, door de dikke buis en door de kleine buis en aanspannen met bouten. ( je ziet, de buis met kleinste diameter steekt een beetje uit, daar sluit je je ventilator op aan (voor later) )

5. de buis met kleinste diameter sluit je aan het uiteinde af met zo'n dopsel. de ruimte tussen de 2 buizen daar span je 3 lagen vliegen gaas over, dat doe je ook zo met de ruimte tussen de buizen aan de voorkant ( dat is het moeilijkste ) ( vergeet eerst niet je koolstof tussen de 2 buizen te gieten)

6. alle gaten zijn nu afgedicht behalve de inlaat voor je ventilator.

 

 

 

Foto's volgen later...

 

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd,.. Hoe doe je de koolstof 'aanstampen' als je de koker vult?

In de fabriek gebruiken ze een triltafel.

 

Gebruik jij de wasmachine cq centrifuge hiervoor? of met een klopboor ofiets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hebben jullie de odorsok al gezien ?

Mss is dat een idee ;)

een klein kweekje durf ik hiermee aan maar voor de grootte ruimtes zou ik toch wel een gewone koolstoffiler aanschaffen.

Dan kan je die wietgeur wel missen ;)

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry vergeten erbij te zetten:

 

als de koolstof erin zit, goed schudden ( lang ) en een paar keer op de grond aanstampen ( mag redelijk hard zijn ) je zult zien dat de koolstof zich zal ophopen en zetten ( ze zullen als het ware spannen tussen de 2 roosters)

 

de triltafel in de fabrieken word gebruikt om geen enkel luchtgat tussen de koolstof zelf te hebben, Noodzaak? Neen...

 

 

En...wat is een odorsok?

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

OdorSok vs Koolstoffilter

Extreem kosten efficient; vs Kostbaardere investering;

Ultra licht en compact/ minder dan 2kg; vs Erg groot en ontzettend zwaar/ tot 90kg;

Makkelijk te verzenden via het postkantoor; vs Kostbare koeriersdiensten/ snel beschadigd;

Opslagruimte een fractie van de gebruiksgroote; vs Opslag ruimte gelijk aan filter grootte;

Extra schap- en reclame ruimte; vs Neemt belangrijke schap- en reclame ruimte in;

Lichtgewicht en duurzame constructie; vs Zwaar en grootte staal en aluminium constructies;

Makkelijk en snel in elkaar te zetten; vs Gebruiksklaar maar moeilijk te verplaatsen;

Makkelijk te verwijderen; vs Moeilijk te verwijderen;

Past op alle afzuigers van iedere producent; vs Afzuiger maat is gelimiteerd aan de filtermaat;

Lagere luchtdruk verlies in ventilator; vs Hogere luchtdruk verlies bij buis ventilatoren;

Bruikbaar tot 99% luchtvochtigheid; vs Onbruikbaar by 80% of hogere luchtvochtigheid;

Droogbaar bij verzadiging; vs Weggooien na verzadiging;

Wasbaar indien teveel stof in filter; vs Weggooien bij verstopping door stof;

 

 

 

Hoe werkt de "Odor sok"

 

Odorsok lucht filters zijn gefabriceerd met microscopisch geactiveerde koolstof vezels en draden. Door te zorgen dat de koolstof vezels een breedte van 20nm hebben is de absorbtie graad van het koolstof textiel gelijk aan dat van een enkel koolstof deeltje. De lucht stroomt evenredig langs de koolstof met hogere snelheid(tot lD-2400) en over een groter oppervlak terwijl de Odorsok alle eigenschappen "deep filter bed canisters = diepe filter bed busjes" behoudt. Een snellere absorptiegraad betekend kleiner filter materiaal en tot 30 keer minder koolstof in gebruik voor hetzelfde resultaat in een periode van een jaar.

 

bron: schop wietforum.nl

http://growshop.wietforum.nl/odorsok-450m3...dbf636a11c196e9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo luitjes,

 

vreet interesant die odor-sok. Net 1tje bestelt :D

Heb kleine ruimte ter beschikking en wou eigenlijk

zo geen grote afzuiger.+ koolstof filter vervangen

na enkele kweken. ;) Money

Zal jullie op de hoogte houden met men eigen

topic. Ben wel nog eventjes aant klooien hoe ik dat

moet doen. ;) Maar kan mooi verslag worden

want ik heb al veel foto's.

 

Grtj's Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

zat nog even te denken...

 

Als je toch zelf iets aan het maken bent waarom geen kist. met daarin schuiflades waarin de lucht van boven naar benden blaast. Zodat je om de 5 maanden ff de laden eruit haalt er ververst. Een beetje het idee van een laden kast met in elke la een andere filter met natuurlijk in de bodem gaten.

 

B.V. je pakt een oude laden kast en zaagt bovenin een gat en onderin. (inlaat en uitlaat) en boort in elke la gaten en legt daar vliegen folie op. Met daarom weer verschilende filters (stof, koolstof, enz.). ALs je dit goed doet werkt die veeeeel handiger en efficienter dan een normale koostof filter of wat dan ook.

 

 

Dus succes met bouwen

 

GR DZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ knutselaars,

 

Zouden jullie niet eerst eens gaan kijken wat een doos, actieve kool kost ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep BBB

 

actieve kool is niet goedkoop. Heb een aqarium of 3

Ik wacht nog op men odor-sock.

 

 

Groeten Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou je besparen als je een herbruikbare huls maakt dat je telkens maar kool en buitenkant die stoffe laag maar vervangt

 

die Odorsok 450m3... kan je die wassen en eindeloos opnieuw gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 jaar later..

 

Maar het hoeft geen geactiveerde koolstof te zijn als je een relatief groot filter gebruikt en/of het niet erg vindt met grotere regelmaat je koolstof te vervangen.

Geactiveerde koolstof heeft een oppervlakte van zon 250 - 3500 m2 per gram.

Houtskool - koolstof heeft een oppervlakte van zon 40 - 100 m2 per gram (en bamboo koolstof meer, maar ik kon niet precies vinden hoeveel, maar indien in dezelfde verhouding als de geactiveerde vorm, dan 3 x zoveel, dus 120 - 300 m2 per gram)

Als je dus zo'n 5 keer meer houtskool gebruikt dan zon oud relatief groot koolstoffilter, dan moet je volgens mij redelijk in de buurt zitten van de capaciteit die daar op vermeld staat.

 

Maar je kunt het ook zelf activeren.

http://www.buzzle.com/articles/how-to-make...d-charcoal.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ schermnaam m3 is een inhoudsmaat en geen oppervaktemaat, daarvoor gebruik je m2

en het verschil tussen 100 en 3500 is niet X~3 maar X 35

dus 35 X meer kool en tis nu al zo groot

 

bedankt voor je bijdrage aan dit dode, nutteloze topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"bedankt voor je bijdrage aan dit dode, nutteloze topic."

 

Helemaal mee eens!!!. Als je niet kweken wilt,begin er dan niet aan met jullie domme gepruts om zelf een koolstoffilter te maken!Als afzuiger sta je er de hele dag zelf bij zeker,om de lucht door jezelf gemaakte koolstoffiltertje te blazen!.en je lampje zal wel een knijpkat zijn om energie te besparen van het net!.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat moest natuurlijk m2 zijn, gecorrigeerd.

en wat nutteloos voor de ene is, is nuttig voor de ander.

 

Ter volledigheid is het trouwens ook mogelijk om het verzadigde koolstof uit een filter te recyclen door het te heractiveren in een reactie oven om en nabij de 900 graden celsius.

 

*Als je puur kosten vergelijkt, scheelt het trouwens theoretisch ongeveer maximaal 13.33% van de kosten van een fatsoenlijke 400 watt kweek.

Maar prijs is natuurlijk slechts één aspect van het geheel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar prijs is natuurlijk slechts één aspect van het geheel.

 

Maak er 1 open....ben je meteen zwarte piet :wOOt ...en doe het niet in je woning :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja.. mij ook niet gezien, maar dat betekent niet dat het direct compleet kansloos is, bovendien zijn er machines om het netjes te doen, want men doet het, dus d.i.y is waarschijnlijk ook goed haalbaar.

Er zullen hier b.v. vast wel kids zitten die geen geld hebben voor een koolstoffilter, maar wel voor een paar zakken houtskool en die anders niets zouden gebruiken, vroeger prutsten ik en mijn vriendjes ook wel eens wat aan op die manier, tegenwoordig kost het hun familie hun huis.

 

Een functie die ik zelf wel interessant vind, is dat het theoretisch een heel stuk minder herkenbaar en meer stealth kan worden gemaakt, met die controleurs/installateurs/inspecteurs of weet ik veel wie tegenwoordig toegang tot je huis claimt,'or else', kan het maar beter volledig onherkenbaar.

Een kant en klaar voorbeeld van hoe ik dat dan voor me zie heb ik nu alleen eigenlijk niet :D maar er valt vast iets creatiefs voor te bedenken.

 

Een andere rol waarbij ik mij kan voorstellen welke het wellicht zou kunnen hebben, is voor custom filters met veel groter oppervlakte (en die dus met minder zuigkracht aan hoeven te worden gezogen?) zoals bijvoorbeeld een filter over het volledige oppervlakte van de vloer(of wand) van een kast.

 

en je hoeft in ieder geval niet met regelmaat langs de bij growshops bivakkerende politie/ profilerende camera's. (Nu geloof ik niet dat daar sprake van is of ooit is geweest, maar dat het zo'n vaart niet zal lopen durf ik tegenwoordig niet meer te beweren).

 

al met al komt het er op neer dat dat de nuttigheid ervan niet gelimiteerd is tot mijn of andermans persoonlijke fantasie en inspiratie. :wOOt

en internet posts zijn trouwens tijdloos, dus gisteren, 3 jaar geleden, potato potato :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een nachtje te hebben geslapen en mezelf de vraag te hebben gesteld hoe dit nuttig kan zijn, kom ik op het volgende idee:

 

- Een zelfreinigend koolstoffilter :)

 

Als je het nieuwe type 500m3 koolstoffilter hebt, is dat klein genoeg om daar een gloeidraad in te rasteren, en misschien werkt het zelfs bij de grotere modellen.

Bij 2400 Watt heeft een roodgloeiend draad een temperatuur van zo'n 850 graden celsius. Dit is warm genoeg om de stoffen in het filter te verbranden.

Dan zou je als je filter vol is dus even een andere buis aan kunnen sluiten naar buiten, het interne verwarmingselement aan zetten, even schoon branden en even later weer met een schoon filter verder.

 

Wie maakt er één? Ik koop hem wel :D

*commercieel te gebruikten tegen 2% v.d. winst :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...