Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

TaiTun

"spaarlamp Challenge"

Recommended Posts

Ik ben gestart met een " Spaarlamp experimentje ".

 

zogenaamde "feiten":

 

Spaarlampen

 

- lage opbrengst

- duurder

- korte levensduur

- "gevaarlijk" (was in het nieuws)

 

 

maar ook:

 

- korte afstand tot planten

- minder warmtegeneratie, klimaat beter beheersbaar

- efficienter gebruik van het lichtspectrum (ze zeggen 70% tegenover 15% met HPS)

- lichtverdeling beter mogelijk (bijv. 3x 200W, 1 recht er boven, 2 schuin)

 

 

dit wilde ik eens testen met een setup van ongeveer 3m2:

 

 

- Homebox XS (60x60x120cm) voor de (voor)groei (en later om te drogen) (max 24x 0,5 liter potjes (10x10cm))

 

- Homebox XL (120x120x200) voor de bloeiers (12x 3,5 liter potten (15x15cm) op 50x60cm (effectief bereik spaarlamp) (max 48 planten dus)

 

- 1x 6400K groei-

- 1x 2700K bloeilamp

- 2x600W / 2000W Relaiskast met Grasslin schakelklok

 

- 1x Ruck 125mm/360m3 ventilator (voert zowel de XS als de XL af, als de XL aan (gedimd, constant/interval) met thermostaat)

 

Verse lucht wordt langs een hete verwarmingsbuis (met dank aan de buren) door een "warmtekist" geleid.

Oude lucht (gefilterd en al) wordt semi-hergebruikt en vermengd met de verwarmde buitenlucht, vervolgens nogmaals gefilterd en in de XL geblazen.

De XS krijgt zijn verse lucht uit de XL via de ventilatiesleuf aan de zijkant die dicht tegen de XL staat.

 

- 3 standen circulatieventilator (Honeywell (18 cm/760m3 versie "Orkaankracht" (komt nog andere of een dimmer op))

 

- Thermolux verwarmingsmatten in een bak met perliet en water

 

- Airsock 125mm 5 meter inlaatfilter

- Odorsock 125mm 335m3 uitlaatfilter

 

- Canna Terra voeding

- live radio (Veronica's Dance Department) tijdens de lichturen

- bemoedigende taal

 

....

 

 

"je bent gek eigenwijs, neem HPS, spaarlampen werken niet..."

 

 

we zullen zien :verrygood

Edited by TaiTun

Share this post


Link to post
Share on other sites

we zullen het zien ;) :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff nog de historie en status tot zover:

 

21-12-2007:

9x Powerplant stekjes (ong. 8cm) overgezet in 10x10cm potjes (waren toen een week oud) op 18/6

 

02-01-2008:

8x stekjes overgepot en op 12/12 gezet

1 stek op 18/6 laten staan (wordt moederplant (test...)

 

stekjes waren allen rond de 20 cm

 

09-01-2008:

dames staan strak naar boven gericht, mooi donkergroen en de grootste is vanaf zijn bovenste kruin 29cm

 

dus na 4 weken zijn we mooi onderweg al zeg ik het zelf...

Share this post


Link to post
Share on other sites
feiten:

 

Spaarlampen

 

- lage opbrengst

- duurder

- korte levensduur

- "gevaarlijk"

maar ook:

 

- korte afstand tot planten

- minder warmtegeneratie, klimaat beter beheersbaar

- efficienter gebruik van het lichtspectrum (ze zeggen 70% tegenover 15% met HPS)

- lichtverdeling beter mogelijk (bijv. 3x 200W, 1 recht er boven, 2 schuin)

Lekkere feiten heb jij...

 

-Meeste kwekers moeten de 1g/W nog halen, toch zijn er onder TL al een paar die het gelukt is...

-Duurder ? Ik dacht juist goedkoper... Hangt een beetje van de grootte af natuurlijk.

-Korte levensduur, scheelt niet echt op een hps hoor...

-Gevaarlijk ?! Maak je een grapje, waarom zouden ze gevaarlijker zijn dan HPS lampen.

 

-Ja daar heb je een punt maar check Atmosphere z'n theorie even.

-Eigenlijk geven spaarlampen MEER warmte af dan hps lampen omdat ze minder zuinig zijn, het scheelt zo'n 15%. Ze geven dus ook MINDER licht per watt. Enige voordeel dat ze op temperatuurgebied hebben is dat ze geen honderden graden worden...

-Efficienter spectrum, daar heb je gelijk in, maar die getallen kloppen voor geen hol.

-De verdeling is inderdaad een goed punt.

 

Wat ik nu niet begrijp, doe je een onderzoek ? Waar is je controlegroep dan. Je moet je tent in 2 delen verdelen, één deel krijgt enkel hps licht, het andere deel enkel spaarlamp. Op die manier kun je vergelijken. Wellicht is de opbrengst van de een of de ander minder, maar de kwaliteit wel een stuk hoger...

 

Het maakt dan niet uit of er een schot in het midden staat, zolang er maar in de uiteindes een verschil is, wellicht kom je dan tot de conclusie dat een combinatie van de twee lampen het beste zou kunnen zijn.

 

Je moet natuurlijk als je 600W aan hps hebt hangen dan ook 600W aan spaarlamp hebben hangen. Dit is dan een echt vergelijkend warenonderzoek. Ook moet je voor dezelfde voeding, en plaatsing bij de afzuiging zorgen. Anders kun je gewoon niets vergelijken.

 

Een stel planten onder spaarlampen afbloeien kan iedereen... Maar het vergelijken met hps is een ander verhaal.

 

Leuk idee, maar er rammelen wat dingen.

 

BTW, WE WILLEN FOTO'S.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang spaarlampen het doen is dr niks aan de hand.

Als ze stukgaan is t oppassen geblazen want er zit kwik in ;)

Is net gisteren op GS geweest.

Suc6 met je verslag :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaa silver, dat is de grap van de week...

 

In "kwiklampen", zogenaamde HPI's zit ook kwik, en even meer dan een spaarlampje... Die worden ook frequent gebruikt.

 

Daarbij wisten we allang dat het er in zat en er is nooit voor gewaarschuwd. Kwik is HET onderdeel in de lamp dat er voor zorgt dat ie licht geeft namelijk...

 

Kees.

 

Don't worry, kees is here...

Share this post


Link to post
Share on other sites

TaiTun foto's???

 

Dan bevatten tl-buizen dus ook kwik??!!?!?

 

 

 

p.s succes in 2008 :verrygood ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jup TL-buizen bevatten kwik. 40mg voor de 18W versie en 36W 80mg etc...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor jullie reacties allemaal :rofl

 

zie het zo:

 

vergelijkend warenonderzoek gaat me net iets te ver. Iedereen om mij heen raad me het kweken onder spaarlampen af. Om diverse redenen.

 

En die "feiten" die ik noemde kreeg ik om mijn oren geslingerd van "critici" zeg maar. :rofl

 

Ik ga gewoon een mooi lekker wietje kweken op me gemak onder genoeg spaarlampies...

 

Maar het is altijd leuk als er een uitdaging in zit ;)

 

foto's? ... moet ik ff regelen

 

:verrygood

 

bedankt voor jullie reacties allemaal :dope:

 

zie het zo:

 

vergelijkend warenonderzoek gaat me net iets te ver. Iedereen om mij heen raad me het kweken onder spaarlampen af. Om diverse redenen.

 

En die "feiten" die ik noemde kreeg ik om mijn oren geslingerd van "critici" zeg maar. :rofl

 

Ik ga gewoon een mooi lekker wietje kweken op me gemak onder genoeg spaarlampies...

 

Maar het is altijd leuk als er een uitdaging in zit :P

 

foto's? ... moet ik ff regelen

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe je ding.

 

Onder spaarlamp kun je heel goed kweken hoor, mits je voldoende vermogen op hangt. De kwaliteit is sowiso goed eigenlijk...

 

Maar we zullen zien.

 

Fotos worden heel erg gewaardeerd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er wel van overtuigd eigenlijk. Ik vind het grappig dat ik als rookie kweker het standaard HPS verhaal te horen krijg en met mij nagenoeg iedereen.

 

Heb me gek gelezen en de praktijk wijst positief ook naar spaarlampen. Ik denk dat:

 

HPS meer voor de commercieele massakweker is. Bewezen techniek, veilig, makkelijk snel en veel (gekeken word naar uiterlijk en gewicht)

 

Spaarlampen en de rest voor de echte liefhebber (natuurlijk de voorgroei zeker) en (als bloei) voor natuurlijker omstandigheden, minder gewicht maar meer kwaliteit (geur en smaak)

 

Voor mij is de stap naar het kweken zeker niet over 1 nacht ijs gegaan. Altijd al wel willen doen, altijd wel een excuus gehad om het niet te doen.

 

En nu ik in de "kringen" verkeer (om het zo maar even te zeggen) ;) zie ik des te meer dat

er altijd wel een reden is om het niet te doen, maar als je het dan eindelijk doet, doe het dan goed

 

Maar wat "goed" is, is een hele klus om dat uit te vinden. Denk dat het als een maatpak bij je moet passen ;)

 

En dat kan NIEMAND voor je maken, maar IEDEREEN helpt je hier wel geweldig bij :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok.. ff snel wat foto's met mijn GSM gemaakt:

 

med_gallery_14217_4332_158394.jpg

 

Een dubbele kubus van aluminium buizen en hoekstukken. Daarin hangt een rek met onderin een verwarmingsmat, daarboven een rooster met de planten.

 

med_gallery_14217_4332_133315.jpg

 

hetzelfde van bovenaf

 

med_gallery_14217_4332_1307.jpg

 

aan het plafond de Odorsok van 335m3 met de combideck naar buiten

 

med_gallery_14217_4332_37772.jpg

 

best trots op mijn mooie dochters ;)

 

med_gallery_14217_4332_31973.jpg

 

mijn eerste meiden, maar zeker niet de laatste :rofl

 

med_gallery_14217_4332_124405.jpg

 

en van voor af gezien

 

geen superfoto's en zeker nog niet klaar de tent, maar het begin is er zeker :verrygood :P ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit hoor, in de bloei gooien die handel.. !

 

Wij wachten op nieuws!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een vraagje:

 

heeft het zin/kan het kwaad om een 6400K groeilamp als extra bij bloeiende planten die onder een 2700K staan te hangen? Puur voor het extra lumen.

 

kan ik een spaarlamp vertikaal midden tussen bijv. 8 plantjes hangen zonder kap en vervolgens reflectiemateriaal om die 8 planten heen (folie wikkelen of zo)? Een soort SOG aan twee kanten :verrygood

 

Ziet er mooi uit hoor, in de bloei gooien die handel.. !

 

Wij wachten op nieuws!

 

Kees.

 

Dank je Kees. En in de bloei staan ze hoor ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk kan dat, ik heb zelf afgebloeid onder kleur 33, dat is bijna hetzelfdeals 6400K.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuurlijk kan dat, ik heb zelf afgebloeid onder kleur 33, dat is bijna hetzelfdeals 6400K.

 

Kees.

 

Ok. Af en toe gaan geluiden uit de praktijk recht tegen alle logica in.

 

En mijn andere vraag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee taitun... ziet er lekker uit..

 

Volgende keer zou ik een scrog proberen :verrygood om de opbrengst te optimaliseren.

 

6400 K voor de bloei.. dat is nioet zoals het hoort ;)

 

ik prefereer rond de 3000 of 2700 K.. het oranje/rode licht.. dat is een beter spectrum voor de bloei.

vergelijkbaar met de 830 of 827 TL buis

 

kleur 833 TL buis is 3300 K en heeft ook nog genoeg oranje/rood licht

 

6400K is heel blauw licht, iets minder blauw als de 865 TL die ik hier heb liggen.

die zijn 6500K

 

tuurlijk krijgen je planten meer licht als je er een lamp bijhangt en dat is altijd beter.

maar 6400K is niet het "bloei" spectrum

 

suc6 verder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een S(CR)OG ga ik zeker nog proberen, moet ff kijken hoe eea verder loopt, maar het ziet er nu al veelbelovend uit, al zeg ik het zelf. :verrygood

 

We zitten nu ongeveer in week 6.

 

Dames staan er mooi bij, groeien nog wel, allen rond de 40 cm tot hoogste kruin. Haartjes Harem lijkt het wel. :specool

 

Hier komt nog een 2e bloeilamp bij te hangen (even kijken hoe ik dat licht ga verdelen. is ook om de onderste bloemen wat bij te schijnen)

 

Moederplant is bijna klaar om voor de 1e x getrimd te worden. Ik gok een stekkie of 10 (pcies goed).

Stekkies komen dan onder aan de moeder te staan onder de groeilamp (op ong. 45 cm afstand).

Ik wil proberen :D om elke 2-3 weken een stuk of 10 stekkies te pakken.

 

Foto's maak ik na het weekend even.

 

Spannend :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe foto's :rofl

 

Hoop dat het een beetje te zien is, ze zijn niet super duidelijk :D

 

Tijd voor PK 13/14 dacht ik zo ? ;)

 

Moederplant laat ik nog een klein weekje doorgroeien denk ik.

 

 

PS

 

Weet iemand nog een leverancier voor 2100K Bloeispaarlampen (min 200W)??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, gisteravond 10 stekjes van het moedertje afgehaald. Kon wel iets meer, maar dat komt over 2-3 weken wel.

 

Stekjes staan in steenwolpluggen in een bak met Perlite en water met wortelstimulator (pH 6-6,2 en EC 1,7)

(met dank aan Rataplan) onder een rooster met plastic folie voor de LV (75-85%)

 

Om de zoveel uur even sproeien met dezelfde oplossing. Weekje volhouden...

 

Dus als alles goed gaat zijn dit er al 18 :D

 

Zoals gezegd laat ik het moedertje nog even lekker doorgroeien.

 

Bedankt voor ieder zijn reactie tot zover. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een overzicht en laatste update:

 

de meiden op 10, 20, 23 en 27 januari

tn_gallery_14217_4332_195955.jpg tn_gallery_14217_4332_215893.jpg tn_gallery_14217_4332_382433.jpg tn_gallery_14217_4332_234228.jpg

 

close up 23 en 17 januari

tn_gallery_14217_4332_13333.jpg tn_gallery_14217_4332_21135.jpg

 

moeder en kleintjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lekkere feiten heb jij...

 

-Meeste kwekers moeten de 1g/W nog halen, toch zijn er onder TL al een paar die het gelukt is...

-Duurder ? Ik dacht juist goedkoper... Hangt een beetje van de grootte af natuurlijk.

-Korte levensduur, scheelt niet echt op een hps hoor...

-Gevaarlijk ?! Maak je een grapje, waarom zouden ze gevaarlijker zijn dan HPS lampen.

 

-Ja daar heb je een punt maar check Atmosphere z'n theorie even.

-Eigenlijk geven spaarlampen MEER warmte af dan hps lampen omdat ze minder zuinig zijn, het scheelt zo'n 15%. Ze geven dus ook MINDER licht per watt. Enige voordeel dat ze op temperatuurgebied hebben is dat ze geen honderden graden worden...

-Efficienter spectrum, daar heb je gelijk in, maar die getallen kloppen voor geen hol.

-De verdeling is inderdaad een goed punt.

 

Wat ik nu niet begrijp, doe je een onderzoek ? Waar is je controlegroep dan. Je moet je tent in 2 delen verdelen, één deel krijgt enkel hps licht, het andere deel enkel spaarlamp. Op die manier kun je vergelijken. Wellicht is de opbrengst van de een of de ander minder, maar de kwaliteit wel een stuk hoger...

 

Het maakt dan niet uit of er een schot in het midden staat, zolang er maar in de uiteindes een verschil is, wellicht kom je dan tot de conclusie dat een combinatie van de twee lampen het beste zou kunnen zijn.

 

Je moet natuurlijk als je 600W aan hps hebt hangen dan ook 600W aan spaarlamp hebben hangen. Dit is dan een echt vergelijkend warenonderzoek. Ook moet je voor dezelfde voeding, en plaatsing bij de afzuiging zorgen. Anders kun je gewoon niets vergelijken.

 

Een stel planten onder spaarlampen afbloeien kan iedereen... Maar het vergelijken met hps is een ander verhaal.

 

Leuk idee, maar er rammelen wat dingen.

 

BTW, WE WILLEN FOTO'S.

 

Kees.

 

 

Kees, bedankt voor je reactie.

Ik wilde hier al eerder op reageren. Je hebt helemaal gelijk natuurlijk.

 

Challenge en/of experiment is niet goed gekozen als term.

 

Het is mij niet om eea te bewijzen, maar het feit dat de markt door HPS wordt bepaald bewijst mij niet dat dan ook DE manier van kweken is.

 

Maar een echt experiment is dit bij lange na niet, das zeker. ;)

 

En wie weet...

Kan ik jou in de toekomst misschien benaderen voor wat randvoorwaarden en hulp hierbij? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier is een 2100k spaarlamp 125watt

Link naar website

 

En hier een 200watt ... Staat niet 2100k bij ... kan een 2700k zijn

 

Link 2

 

Dit is hetzelfde bedrijf nl greenbud.

 

Zelf ga ik er vanuit dat dit dan ook 200watt 2100k is!

 

Ben zelf van plan om deze ook te gaan bestellen !!!

 

Greets G4A

Share this post


Link to post
Share on other sites

High lieve rakkers,

 

Topic is verplaatst naar micro fluor sectie.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...