Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
green-lady

Mapito Als Medium

Recommended Posts

Mapito vraagje:

 

Er zijn zakken mapito te koop van bv. 80 liter per zak.

Als je nu de 10 liter mapito-pot neemt, gaat er dan ook 10 liter mapito in?

Ik begrijp dat het ook nog inelkaar "zakt".

Graag iets meer info.

 

bedankt, ;)

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lukt mij om in een 6.5 liter pot, 8 liter aarde te stampen ;) Dus met mapito moet nog meer, ook lukken :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Green Lady,

 

Zo in onze herinnering is het lastig vier 11 liter potten te vullen met een 80 liter zak. We hebben ook twijfels (gehad) bij deze vage witte zakken, zit er wel zoveel liter in?

 

In ieder geval de mapito goed spoelen van tevoren. Dat geeft je ook een indruk van hoeveel mapito wel niet slinkt. (We hebben ook zakken aangeboden gekregen die voorbewerkt zouden zijn. Deze spoelden we toch)

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

hi,

 

ik vulde met een zak mapito of quantigo (beide 80 liter) ook 4 11liter potjes, na je eerste kweek moet je zoiezo een paar zakken bij halen om je potten weer tot de rand te vullen, ook gaat er wat verloren als je je wortels verwijderd.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks sofar!

 

Ben nog niet thuis in mapito, maar het lijkt me een mooi medium om mee te kweken.

Zal alles nog ff wat beter uitspitten.

 

Meer reacties altijd welkom ;)

 

***BBB*** Van jou zijn de wonderen nog lang niet van de wereld !!! :wOOt

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook veel gekweekt op mapito, als je dit gaat doen neem dan geen recirculatie systeem (dit zie je veel in growboxen, igrow enz.) ;) het nadeel hiervan is dat je luchtpompjes gebruikt, deze maken vrij veel herrie en gaan veel stuk (tevens bijkomende stroomkosten), ook raken de pijpjes continu verstopt, je kan ze elke week wel loskoppellen en schoonmaken (leuk als je 30 van die bakken hebt), dit systeem is leuk bedacht maar weer op zen retour.

 

Als echte mapito kweker raad ik je aan om een traditioneel eb en vloed systeem te gebruiken, dit is veel gebruiksvriendelijker en voorkomt ergernissen, geloof me.

 

Voel je niks voor een eb en vloed systeem kun je ook gewoon een druppelsysteempje toepassen, laat je drain gewoon de afvoer in lopen, doe er verders niks mee (behalve ph/ec controleren)

Share this post


Link to post
Share on other sites

GreenInvestment,

 

Weet nog te weinig van mapito om er over mee te kunnen praten.

Eb en vloed heb ik wel eens over gelezen, maar weet zo niet hoe dat werkt.

Ik heb wel veel gelezen dat bij veel ervaren kwekers mapito als beste bevalt i.v.m. de opbrengsten.

 

Ik weet ook niet of het in potten of grote bakken moet.

Met eb en vloed zal je het uiteraard in grotere bakken moeten gaan doen.

 

Moet nog veel uitzoeken i.v.m. mapito!

 

Bedankt tot zover, ;)

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

met dat eb en vloed systeem maak je een grote bak op de vloer met opstaande randen van om en nabij de 20cm, hierin plaats je kratjes (gewoon bij gamma oid kopen) met gaten aan de onderkant (deze moet je er zelf in maken), de kratjes zijn gevuld met mapito, in elk kratje zet je 4 stekjes. Nu laat je de gehele bak vollopen met water/voeding, tot het ongeveer 10cm hoog staat. Na een half uurtje pomp je het water wat er nog in je bak staat terug je voedingsvat in, de rest zal door de mapito opgezogen zijn.. je zal dit ongeveer om de 2 dagen moeten doen..

 

Je kan ook gewoon een druppelsysteem nemen, neem dan potten van 7 of 11 liter, en dan 6 keer druppelen per dag, de drain onder uit de potten laat je gewoon het riool in lopen..

 

Kijk anders eens in de bouwdoos, daar zie je hoe ik een hokje op cocos ga bouwen, mischien is dit een alternatief voor je :verrygood

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een recirculatie systeem werkt wel degelijk hoor. Alleen moet je inderdaad geen luchtpompjes gebruiken maar een vijverfontein pomp (bijvoorbeeld een nautilus pomp). Die zijn stil en krachtig en verbruiken weinig stroom tov een dompelpomp. Per 2 plantjes een druppelaar en tijdens de lichturen de pomp aan. Elke dag even de ph checken en eventueel corrigeren.

 

Succes. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat kan je doen, die pompen zijn vrij prijzig, is wel te doen voor een paar plantjes, maar zoals je zegt moet je elke dag je ph controleren of corrigeren, als je gewoon druppelt vul je je vat en kom je een paar dagen later terug... dat is veel minder arbeidsintensief :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt maar weer.

 

Ik had ook gezien dat er aparte bakken voor te krijgen zijn, maar die zijn vast veel duurder als degene bij de gamma :verrygood

 

Het moet niet al te arbeidsintensief zijn. Niet omdat ik lui ben, maar de ruimte is niet thuis. Ben net aan het bouwen. Het is een eindje rijden, vandaar.

 

Met het eb en vloed systeem; gebruik je steeds hetzelfde water uit je vat, of zie ik dat verkeerd?

Met het druppelen bedoelen jullie het blumatsysteem neem ik aan?!

 

@GreenInvestment, Het laatste berichtje van jou, hoe bedoel je dat precies? Eerst mapito inwateren en dan vervolgens gewoon via voedingscomputer de blumats hun werk laten doen? Gewoon afwateren via riool?

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let er wel op dat het blumat systeem alleen voor aarde geschikt is en niet voor mapito.

 

Bij eb en vloed pomp je het water wat je in de bak gepompt hebt na een tijdje weer terug in je voedingsvat.

 

Het kan zijn dat ik er naast zit, maar misschien is eb en vloed ook niet zo heel fijn met een voedingscomputer. Als je te lang wacht met het terugpompen van het water in je vat, kan het zijn dat je voedingscomputer ook al water heeft bijgevuld in je voedingsvat. Dan komt er dus iets teveel water in en kan het overstromen. Kan ook zijn dat dat in te stellen is bij een computer maar dat weet ik niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het ook mogenlijk om een kuip vol met mapio gewoon van boven water te geven met een gietertje.wel gaten in de onder kant natuurlijk.dus gewoon het zelfde als een simpele aardekweek.want heb nu ph en ec meeters en gebruik ze bijna niet :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij het eb en vloed systeem hoef je de boel geneens terug te pompen i.p.v. tien cm. laat je het water 5 cm op komen . en gewoon laten staan het verdampt uiteindelijk wel.

en nu hoor ik de mensen denken ja en wortelrot dan???

gewoon voorzichtig mee om gaan niet te lang nat laten staan ligt er nog een klein bodempje w8 dan nog een dagje en laat de temp. iets omhoog komen zodat de boel sneller opdroogt de wortels gaan hoe dan ook buiten de pot komen met dit systeem.kheb zelf leuke resultaten behaald op mapito met dit systeem en je kan het niet bepaald arbeidsintensief noemen voeding aanmaken en gewoon je hok met de tuinslang vol laten lopen, inpompen vanuit je vat/bak/ton :verrygood .

owjah trouwes best belangrijk WATERPAS werken de vloer moet gelijk zijn . en als het niet waterpas is dan moet je er verdomd dicht in de buurt zitten .

geloof me al die drippers en weet ik veel wat voor bullshit kan nogal verkeerd aflopen dit systeem is ook prima op aarde te gebruiken

dus voor de duidelijkheid aarde of mapito in je potje stek erin en de boel vol laten lopen (1ste 2 weken van bovenaf geven is een must i.v.m. geen wortels onderin) ) kheb zelf in de kassen gewerkt en zo word eigelijk alleen maar water gegeven.

succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@G-dogg, bedankt voor de info en jouw ervaring. Zullen we ook eens proberen. :verrygood

 

@bierkrat, dat is ook mogelijk, alleen heb je dan last van algengroei bovenop je mapito.

:punk:

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallootjes :specool :D

 

Ik heb net een hok gebouwd met 220 planten in 12 liter potten en daar heb ik in totaal 65 zakken mapito van 80 liter in zitten je moet ook nog niet vergeten dat mapito ook weer uitzet als het droog wordt en dan drukt hhet de plant (startblok) los of breken er wortels af de eerste twee weken adviseer ik dan ook om metr de sproeier te wateren zodat het bovenin ook vochtig blijft en dit doe ik twee maal per dag de eerste week daarna in de tweede week besproei ik ze nog 2 keer en geef ze met het bewaterings systeem van bovenaf water en al het water dat doorgezakt is laat ik in de waterdichte bak staan dit wordt gedurende de gehele bloeifase tot aan het knippen ongeveer 2 a 2,5 cm water dit kun je gewoon laten staan tot de laatste week als men de planten de laatste dagen (2) na het spoelen geen water meer geeft .

Je zult zien dat dit water allemaal verdwijnt en dat is zeer goed zo kun je de luchtvochtigheid naar bijna 5% verlagen.

nu ben ik hier an het uitlggen hoe je moet kweken maar dat was niet mijn bedoeling maar in ieder geval weet je nu hoeveel mapito er in een pot gaat :execute

 

veel kweek plezier :verrygood

Rudeltje

 

Ik doe dit met 220 planten maar geef ze wel met de druppelaars water en 2 maal per week besproeien dus dat betekent 4 a 5 keer besproeien lekker regen buitje veroorzaken dan zul je zien dat je luchtvoctigheid ook lekker hoog blijft wat erg belangrijk is de eerste twee weken.

 

groetjes ,

Rudeltje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry dit was een foutje

Edited by Rudeltje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Bedankt voor de info.

 

Ik ben van plan om met eb en vloed te gaan bewateren.

Ik doe de mapito in kratten met 3 planten per krat, dus zullen ze de stekken er niet "uitdrukken", ruimte zat!

Van bovenaf bewateren geeft algengroei de kans.

Heb je daar geen last van? :verrygood

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...