Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

robdh

Handig, Oude Pentium 2 Koelblokken

Recommended Posts

Ik had nog een passief gekoelde pentium 2 processor liggen, helemaal waardeloos. Dus ik dacht, waarom dat koelblok niet gebruiken voor een VSA, die worden ook zo heet.

Zo gezegd, zo gedaan. 2 centreerpunten weggevijld, hittebestendig tape en koelpasta erop en plakken maar :innocent: Eventueel kan er nog een ventilatortje op maar dit lijkt me al goed genoeg.

 

med_gallery_11343_3031_87114.jpg

 

 

 

 

med_gallery_11343_3031_66619.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx, soms zijn dingen zo eenvoudig. Ik snap sowieso niet waarom VSA's niet standaard geleverd worden met een koelblok. Het lijkt me dat ie langer meegaat dan.....ojee, dat willen de fabrikanten niet natuurlijk :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gooi er geen fan op maar het kan wel. De passieve koelblokken zoals bij Dell/Compaq gebruikt werden zijn al groter dan standaard. (en passen perfect op een ELT 400w VSA dus zeker op een 600)

 

Vanavond ff voelen hoe de warmteoverdracht is :innocent:

 

Voor de niet-zo computerfreaks. Koelblokken van pentium 2/3 slot 1 en AMD Athlon slot A passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nog heel toevallig een paar 468DX PCs hebt liggen of een paar oude video kaarten kun je de kleintjes daarvan afhalen en op de zijkant van de VSA plakken :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was niet een serieuze suggestie (lijkt vast wel cool) maar dat gaat niet op hoor met een VSA (en ook niet met ieder CPU :innocent:). Het metaal aan de zijkant wordt ook heet en zou net zoveel profijt hebben van koelblokken. Nogmaals, was niet serieus bedoelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, lamp al een uurtje aan, VSA een stuk koeler en het koelelement een stuk warmer... :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog een waterkoeling setje liggen van een pc :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

slim bedacht en zekers goed toepasbaar

 

Thanks

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

al eens aan gedacht dat een VSA misschien warm moet worde om goed te fuctioneren???

 

weet het ook niet eh maar wie weet !!??!!

 

:innocent: ;) :) :) :) :tu ;) :D :) :wub: :P :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB, ja, waterkoeling bij dit soort spanningen :innocent: , een peltierelement zou dan weer wel kunnen.

 

@Seajay, ik meet niets, vind ik persoonlijk niet nodig.

 

@Pure, een VSA is niets meer dan een transformator en warmte is nergens goed voor, dit beperkt alleen de levensduur van de componenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet wel wat een tranfo is :jump:

bedoel alleen maar dat warmte de elektrische eigenschappe van materiaale wel verandert

en het zou wel is kunne dat hier mee rekening gehouden is tijdens de constructie...

 

er zal altijd een temp range zijn waarop hij optimaal funcioneert maar welke ???!!!???

heb ik ook het raden naar

 

maar hem echt aanzienlijk gaan koelen lijkt mij riskant mist dit niet voorgeschreven is

 

:innocent: ;) :) :) :) :tu ;) :D :) :wub: :P :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar koel je nou de trafo, of het kastje wat er omheen zit ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Soca, het kastje. De restwarmte van de trafo zelf warmt de behuizing op en de behuizing geeft die warmte weer door aan het koelblok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me een goed plan, die dingen kunnen zo ontzettend heet worden!

 

Mijn voorschakelapparaat is na een paar minuten gewoon te heet om vast te pakken, volgens mij is hij dan wel 50/60 graden. Vraag me af of dat bevorderlijk is voor de levensduur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat die warmte ontwikkeling 1 van de redenen is waarom VSA's relatief snel slijten/defect raken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het meer effect heeft om dan het kastje er vanaf te halen, dan kan de trafo beter z'n warmte kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Soca, lijkt me niet gezond om die electronica bloot te leggen, zal je net zien dat er wat fout gaat. De schakelspanning kan al gauw een paar Kilovolt zijn, dan heb je gelijk geen gel meer nodig in je haar. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als...

Als de zon valt zijn we allemaal dood.

 

Het is misschien inderdaad geen goed idee om de kap helemaal weg te halen.

Waarschijnlijk werkt het als een kooi van faraday.

Maar als je toch aan je vsa gaat knutselen, kun je beter wat sleuven in de kap maken ofzo.

Ik denk dat het het monteren van een koelblok op de kap van je vsa niet veel uitmaakt.

Het staat wel erg tof, natuurlijk ;)

 

Ahja..de leeftijd voor gel ben ik al een tijdje voorbij...en mijn haar is 1mm lang. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Soca, het koelblok wordt flink heet nu dus de warmteoverdracht is goed en de componenten IN de VSA blijven dus koeler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het zal best een graad of 0,2 uitmaken ofzo. Maar ik denk dat je naar grotere resultaten zoekt als je je vsa gaat koelen. Je zult actief moeten koelen, een kleine fan erop heeft al meer resultaat.

Als je een koelblok erop hebt, en je zet er dan nog een fan op, dan ben ik het met je eens dat het meer uitmaakt. Maar als passieve koeling van de buitenkant alleen zal het weinig doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...