Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Verwarmings Kabel O.i.d.

Recommended Posts

voor mijn tl-rek-hokkie wil ik het juiste klimaatje krijgen, het hokkie staat in de schuur en kan dus snachts vrij koud worden.

 

aangezien ik aanzuig met een pc fan, (als het aanzuigen valt te noemen :specool ) wil ik op de pc fan een buis maken met daarin een verwarmingskabel, die dan aan de binnewand (strak langs elkaar) rond te laten gaan.

(op de verwamingskabel komt een thermostaat)

 

nou zijn de verwamingskabels alleen verkrijgbaar vanaf 2,5 meter ( ja ik het research gedaan)

nou is mijn vraag zijn deze kabels in te korten?

of zijn dit speciale kabels die aan het uiteinde met elkaar verbonden zijn?

anders lijkt het me een questie van inkorten niet?

 

of heeft iemand misschien een ander idee om mijn hokkie te verwarmen vanaf de inlaat..

 

 

link tl rek hok, in de bouwdoos

 

ciao

 

 

92.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet inkorten hoor, is een thermische kabel met een weerstand op het einde dacht ik..

Ik gebruik ze als vloerverwarming , misschien ook wel een leuk idee voor je hok?

bij mij maken ze zo'n 5°C verschil..

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verwarmingskabels inkorten is vragen om problemen.

 

De draad is ontwikkelt om op een bepaalde lengte een bepaalde temperatuur af te geven.

Als jij die kabel gaat inkorten wordt je weerstand lager waardoor en meet stroom door je kabel vloeit en dus ook een stuk heter gaat worden.

 

Inkorten kan dus brandgevaar opleveren !!

 

Let ook bij montage dat je verwarmingskabel zijn warmte kan afstaan aan een object. Kan hij dit niet, dan heb je kans dat die doorbrand !! de kabel moet dus altijd ergens tegen liggen of liever ergens tussen geklemd zijn over de gehele lengte.

 

Volgens mij kun je dan beter een ventilatorakacheltje van de gamma halen, heb je meteen een verwarmde inlaat. Haal je wel een kwalitatief goed ventilatortje !!

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey tnx voor de snelle replys, dus inkorten niet doen?

 

je bedoeld de kabel gebruiken als vloerverwarming?

dat kan een optie zijn, dan moet de kabel wel onder de plank komen (8mm dik mdf) heeft het dan nog wel voldoende rendement/ verwarmt het dan nog wel? evt. vast purren?

de kortste kabel is 2,5 meter en is 15 Watt niet veel natuurlijk maar is het voldoende om het hokkie op temp. te houden?

 

ciao

 

edit: @ just4fun:

 

een ventilator kachel is al gauw 1000 watt dat lijkt me niet nodig, ook zijn het vaak lompe dingen, ik zoek iets kleins wat weinig energie gebruikt en wat een langere tijd kan aanstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoeken naar zogenaamde tracing kabel deze wordt in de industrie gebruikt om procesleidingen op temperatuur te houden en is er in verschillende temperaturen.

Einde afknippen en mofje erop, andere zijde gewoon een stekker eraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jup die is wel afknipbaar, maar 63,-€ per meter is me te veel.

toch bedankt dat je mee denkt :specool

 

de gewone verwarmingsdraad als vloer verwarming gebruiken lijkt me ook niet ideaal, de koude binnenstromende lucht mengt zich niet rechtstreeks met de verwarmde lucht van de bodem.

 

een soort box maken (vóór de pc fan) met daar in een raster gemaakt van de verwarmingsdraad waar de koude lucht door stroomd zodat het mengt met de warme lucht..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rainman (where art thou?!) had van die mooie 'tube heaters'.. als je zon apparaat in een box met daarop je inlaat aangesloten hebt zal dit de perfecte oplossing zijn.. deze verbruiken ook niet al te veel stroom..

het zou natuurlijk ideaal zijn als je gewoon CV had in je schuurtje.. is ook lekker goedkoop ipv stroom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PHTH2.JPG

 

med_gallery_7406_450_2285.jpg

 

med_gallery_7406_450_83843.jpg

 

ook een optie alleen nog even zoeken waar hij ze vandaan heeft getoverd.. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

van die dingen heb ik er nog 3 in de schuur liggen....

1.30mtr lang, geen oplossing voor je, 1000watt :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is iets te veel van het goeie :smoke

 

die van rainman waren beduidend kleiner, 60 watt...

mag ik vragen waar je die tubes vandaan hebt tara? :specool

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gloeilamp in een blikje, kun je eenvoudig dimmen en in alle wattages leverbaar ongeveer 1 euro, gebruikte ik voor het verwarmen van een terrarium.

Keramische lamp of zo, heeft een normale E27 fitting en geeft geen licht.

 

Succes Bambino,

 

Groet, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit de oud ijzerbak bij de gemeente.. :specool je wilt niet weten wat mensen allemaal weggooien...

 

ok, ga je toch een beetje uit je droom halen....(niet negatief bedoeld)

 

je gaat het echt niet redden met een klein kacheltje, de buitenlucht die je aanvoert is echt te koud.!

 

voorbeeld 1; heb voor mijn voorgroei op zolder echt minstens 800 watt nodig on de temp. boven de 20 graden te houden, dit zonder afzuiging.

 

voorbeeld 2 heb voor mijn afbloei echt 1600watt nodig om bij een buitentemp rond het vriespunt de aanvoer te verwarmen naar ongeveer 17 graden... daar wel een afzuig van 2500m3 op een laag pitje .

om daar de grote aardebak boven de 21 graden te houden is de temp. op dit moment zonder enige verwarming net te redden.!

 

Dus de conclusie is volgens mij dat je wat anders moet verzinnen.!

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha slotty idd zo kan het ook, simpel en effectief.

 

 

ik haal de lucht niet rechtstreeks van buiten maar uit de schuur, wat al íets scheelt.

tara, je zuigt direct de buitenlucht aan met een véél grotere afzuiger dan ik, dus hebbie ook een kachel nodig die dat moet compenseren..

 

ik zuig aan met een pc fannetje, en denk dat slotty wel eens de gouden tip heeft, welliswaar niet hightec maar ik denk dat het moet lukken.. :engel

 

meerdere lampjes achter elkaar in een box waar de lucht doorstroomt naar het hokkie,

thermostaat in het hokkie zodat het automatisch wordt geregeld.

 

things ain't always as difficult as they seem :smoke :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet helemaal waar, voor mijn voorgroei op de zolder in de schuur ( waar beneden de cv voor een gem. temp van +/- 15 zorgt) moet ik echt flink bijverwarmen...(zonder afzuigen)

 

Maar..... je bent vrij om het te testen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

we gaan het gewoon proberen, het kost immers geen drol.

keramische fittingen, peertjes en een boxje.

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...