Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cocoa

Vreemde Ontkieming

Recommended Posts

Ik heb dus deze zaadjes gekocht

http://www.dutch-seedshop.com/product_info...bd70fad4cfe56b1

 

Ik heb vorige week zondag, 3 van mijn zaadjes tussen vochtige watten gelegd, en de temperatuur rond de 20 graden gehouden in een donkere kast.

na 5 dagen pas begonnen er 2 open te komen en kon je iets wit zien.

ik heb ze gisteren in stekgrond gestoken vochtig gemaakt, plasticfolie over en onder de TL lampen.

Omdat dit zolang duurde vind ik het maar vreemd, zeker omdat ze gewoon open gegaan zijn, het worteltje is er nog niet echt uit gekomen.

Komt dit nog goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarschijnlijk wel, als je geen kluiten in je grond hebt zitten en het goed nat houd

zaadjes 1 cm diep ongeveer, dan komen ze morgen/overmorgen nog wel boven de grond.

ze zijn in ieder geval al ontkiemd :specool

 

:wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Geef ze nog de tijd. Ik heb zaad gehad wat 10 dagen deed over het ontkiemen en dat betekend nog niet dat er zwakke planten uit groeien.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, top :specool

bedankt voor de tips, ik laat nog iets weten als het in orde is :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een leuke avatar cocoa, enkel daarom verdien je wat extra bijstand!

 

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik niets binnen 4 dagen zie. Maar dat komt misschien omdat ik nog nooit watten heb gebruikt!

 

Mijn systeem:

 

1 -Vul 1l potjes tot aan de rand met 1/3 van jouw custom growmix aan de bodem + 2/3 zaai-en stekgrond tot aan de rand

2 -Liefst nog een lepeltje mychorizza tussen de overgang van voorgaande grondsoorten

3 -Plant het zaadje tussen de 0.5 en 1cm diep (liever 0.5 dan 1cm)

4 -Water het pieterpotje matig in met water+bacto, +/- 50 tot 75ml per 1l potje -ja zo weinig!-

5 -Dek het potje af met vershoudfolie om de verdamping uit te sluiten

 

En dan wachten tot je ergens beweging ziet. Vanaf wanneer je dat bij één ziet, zet je die en de rest mee onder de lamp, zonder folie natuurlijk. Dat gebeurt meestal na 3 dagen. Ineens je 400W op 40cm en dat 24u per dag. Door de warmte van de lamp komt de helft plotseling ook omhoog. Lamp gewoon laten branden. Na nog een dag te wachten onder de lamp is de andere helft ook boven gekomen. Diegene die nu nog niet zijn bovengekomen lijken dat meestal ook nooit meer te doen... Maar je kan ze er altijd nog bij laten staan! Je zit nu al aan 48u tot 72u onafgebroken licht met voornamelijk ontplooide plantjes. Tijd om de lamp eens uit te schakelen!

 

En misschien direct op atmo12/12 te beginnen, en dan kan je vanaf 12 dagen het geslacht beginnen te bepalen

 

Het systeem met de watten is misschien te vochtig, en heb je daarom zoveel vertraging.

Vergeet niet dat je er niet mee gaat vissen maar kweken! :specool

 

Mischien heeft dat kleine zaadje ook wel al stoffen nodig die in grond zitten, daar heb ik wel geen enkel bewijs voor! Maar kom ik ben gewoon geen voorstander van watten en/of alleen water. Grond is de key, plus je hoeft maar 1 keer te verpotten bij 1l potjes indien je geen 18/6 gebruikt...

 

Je hoeft wel 40 zaadjes te planten per m², ten einde voldoende vrouwen te hebben en een goede selectie te maken. En dan kom je soms nog maar aan 16 vrouwen. Die grondtemperatuur toch eh...

 

ps: PM me maar, wanneer je mannen wilt gaan herkennen, dan hoef je toch al geen nieuw topic te starten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, bedankt

Nog steeds geen beweging te zien, maar kheb al eens onder de grond gekeken en het gaat heel traag, maar het komt wel.

Het is nu dag 9 :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe warm moet het ongeveer zijn? voor de ontkieming in de stek/zaaigrond?

Share this post


Link to post
Share on other sites

28 graden volgens mij :specool

bij hetonkiemen maghet lekker warm worden .... dan gaat het vlotter .. ook een stabiele temp. is goed dus niet in de venserbank ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de potjes laten staan, er blijkt niks uit te komen.

ondertussen heb ik 3 nieuwe zaadjes uit hetzelfde pakje in een glas gelegd met lauw water dat ik prober op^20 graden te houden.

is het normaal dat mijn zaadje drijven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb wel eens gehad dat er zaadjes na een week nog niet uit waren gekomen.Toen heb ik met mijn vinger de schil van het zaadjes een beetje geforceerd.Terug in de aarde en gewoon uitkomen :specool

 

Best kans dat bij deze het schilletje ook te hard is ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat is normaal. Als je morgenochtend wakker wordt zouden ze moeten gezonken zijn.

Ik heb die van mij 24 uur in water gedaan en dan 0,5 cm onder de grond gestoken. Altijd prijs :specool

 

Grtz,

 

Godsake

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo pas op te hoge temperaturen schijnen meer mannetjes op te leveren,maar warmte versneld t ontkiem proces weldegelijk.23 graden minimaal 29 maximaal .pitpots zijn nu al mn favoriet,t grootste gedeelte ontkiemde echt in ong 24 a 48 uur bizar gewoon.kom uit mn werk was dr gewoon eentje uit de pitpot gesprongen, echt waar ik zweer t.werd later een herma dus ja begrijpelijk.iemand op dit forum demonstreerde hoe je die zaden in de geleverde strijkzak kon ontkiemen,en t werkte voortreffelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de zaadjes zijn allemaal verdikt maar gaan niet open, ik ga ze nu in een potje met zaai/stekgrond steken.

wens me veel geluk :icecool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ben ik het echt beu :icecool

geen enkel zaadje is ontkiemd.

Iemand nog een tip hoe ik zaadjes kan ontkiemen?

Ik heb nog 5 zaadjes over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tussen twee borden met vochtig tissuepapier,bij mijn Jack op H. verhaal kan je zien hoe het bij mij ook met pitpotten fout ging. Tussen de twee borden is voor mij de beste manier!Op de site van sensiseeds kun je het ook opzoeken,ik had het bij wijze van experiment ook bij een hoop zaadjes uit CS-weed geprobeerd en die zijn echt allemaal uitgekomen.Op het laatste moment van gedachte veranderd en daar grote spijt van gekregen!

 

Sterkte en succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga dat eens proberen met 3 zaadjes

waar zette jij die borden dan?

hoe warm moet dat worden?

Gewoon vochtig houden dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Cocoa,

warmte maakt niet echt uit , gewoon 2 bordjes met elk een laag keukenpapier leg de zaadjes verspreid er tussen in doe het keukenpapier op elkaar

bemist het een paar keer per dag (laat het papier niet uitdrogen)

 

dan moet je na enkele dagen wel worteltje zien

 

deze manier heeft altijd voor 100% ontkieming gezorgd bij mij

 

grtz

 

:icecool

Share this post


Link to post
Share on other sites

voila, is gebeurd.

Nu afwachten en ik laat hier nog iets weten hoe het is gegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey Cocoa,

warmte maakt niet echt uit ,.....

 

 

dat is zeker wel van belang. mag zeker niet te koud worden.

 

weet je wat pas een vreemde ontkieming is?

 

als de wortel 2 cm uitsteekt boven de grond ipv eerst de kop van het zaadje, haha dit heb ik 2 dagen geleden mee gemaakt :icecool

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plek maakt niet zoveel uit,de temperatuur wel degelijk!Gewoon op kamertemperatuur is het beste.Hoe warmer hoe eerder de zaadjes zullen ontkiemen,maar hoe groter de kans op mannetjes.Inderdaad vochtig houden,maar ook niet te nat!Gewoon 1x per dag checken en zodra je worteltjes ziet heel voorzichtig(zo min mogelijk aanraken) planten in zaai/stekgrond met de wortel naar beneden en bedekken met aarde.Niet te diep,gewoon een heel dun laagje.

We lezen het wel! :icecool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, 2 zaadjes zijn wat opengekomen, het worteltje komt er een halve millimeter uit ofzo.

Wat is het beste dat ik nu kan doen? (ik heb zaai/stekgrond en plasticfolie)

Wachten? zaaien? tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan best wachten tot de worteltjes 2,3 mm zijn(niet te lang laten worden dan groeien ze het papier in en kan je ze niet zonder ze te beschadigen loskrijgen) en dan hopelijk alledrie gelijk voorzichtig in zaai/stekgrond.Luchtvochtigheid de eerste paar dagen hoog houden.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...