Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
defQon Soldier

Luchtstroming

Recommended Posts

Hey mensen,

 

ik zat even met een twijfel.

Ik heb wat nieuwe plannen in t verschiet.

Eigenlijk zit ik met 3 vragen.......

 

Ik neem aan dat jullie het tekeningetje wel begrijpen, maar toch even in het kort.

Softbox = 2500m³ inblaas, verbonden met combideck 250mm naar Y-stuk van 250>160mm,

vervolgens met combideck 160mm naar 2 PVC-pijpen met een eindstop erop en gaten van ø3cm. (PVCpijp = 3mtr)

 

Ok, vraag 1;

De verse lucht die ik van buiten trek gaat rechtstreeks op een bestaand 160mm afvoerpijp.

Ik moet de softbox dus ombouwen, de flens is standaard 250mm.

Gaat dit ten koste van mijn capiciteit??

 

Vraag 2;

Vanaf het Y-stuk is de afstand naar die linker PVC-pijp korter dan die naar de rechter. (de slang)

Maakt dit uit? En dan bedoel ik dus, zal die linker harder zijn verse lucht het hok in blazen dan de rechter?

 

Vraag 3; Heeft dit projectje zoals ik het in mijn hoofd heb kans van slagen, of kan ik beter andere een manier bedenken?

 

Zie onder..... alvast bedankt voor de moeite..... groeten van defQon S.

 

med_gallery_9164_3011_39947.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het zelfde principe

alleen bij mij zit er geen motor op en maar van 1 kant inlaat

ik ben opzich goed tevreden over de buis met een X aantal gaten

gallery_12121_2959_19565.jpg

maar om 2 kanten even goed te laten werken moet je vanaf de motor dezelfde lengte`s gebruiken naar links en rechts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk wel dat het verschil maakt, lucht zal de weg van de minste weerstand nemen. Dus de meeste lucht zal naar de korte buis gaan. Als je een klep of iets dergelijks er tussen kan maken dan zou je hem kunnen knijpen/regelen, zodat beide buizen even veel geven. Een broekstuk van 25cm naar 2x 16mm geeft wel wat weerstand, maar zal niet echte tenkoste van de capaciteit gaan.

 

succes!!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij zal zeker weten door 1 van de 2 harder blazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

De antwoorden staan er eigenlijk al, maar toch...

 

De verse lucht die ik van buiten trek gaat rechtstreeks op een bestaand 160mm afvoerpijp.

Ik moet de softbox dus ombouwen, de flens is standaard 250mm.

Gaat dit ten koste van mijn capiciteit??

Ja. Hoe langer de pijp, hoe hoger de weerstand. Voor de kleinere diameter geldt hetzelfde.

 

Vraag 2;

Vanaf het Y-stuk is de afstand naar die linker PVC-pijp korter dan die naar de rechter. (de slang)

Maakt dit uit? En dan bedoel ik dus, zal die linker harder zijn verse lucht het hok in blazen dan de rechter?

Ja. Voor een gelijke verdeling moeten de slangen even lang zijn en zo min mogelijk bochten maken. Als de ene meer bochten maakt dan de andere zal hier ook minder lucht doorheen gaan.

 

Vraag 3; Heeft dit projectje zoals ik het in mijn hoofd heb kans van slagen, of kan ik beter andere een manier bedenken?

Op zich is het best uitvoerbaar, maar je zal redelijk secuur te werk moeten gaan en zo min mogelijk weerstand creëren in het hele traject. Denk ook aan koude tocht in je hok trouwens, zoals je weet houden de dames daar niet zo van. Succes! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, vraag 1;

De verse lucht die ik van buiten trek gaat rechtstreeks op een bestaand 160mm afvoerpijp.

Ik moet de softbox dus ombouwen, de flens is standaard 250mm.

Gaat dit ten koste van mijn capiciteit??

 

Vraag 2;

Vanaf het Y-stuk is de afstand naar die linker PVC-pijp korter dan die naar de rechter. (de slang)

Maakt dit uit? En dan bedoel ik dus, zal die linker harder zijn verse lucht het hok in blazen dan de rechter?

 

Vraag 3; Heeft dit projectje zoals ik het in mijn hoofd heb kans van slagen, of kan ik beter andere een manier bedenken?

 

1. ja. 250 mm heeft meer opp van 2 x 160 mm, bovendien geeft iedere bocht, buis of vernauwing extra weerstand.

 

2. Ja, maar dat kun je voorkomen door je 250mm slang precies in het midden te laten uitkomen en dan gelijkmatig te verdelen over links en rechts Kan nooit heel veel meer pijp kosten

 

3. ja hoor, ik denk het best wel. Als je het helemaal goed wilt doen dan moet je middels een heel complexe berekening gaan uitrekenen hoe groot je gaten moeten worden, omdat aan het begin van je buis de lucht harder blaast dan aan het eind (de druk neemt tenslotte heel erg af) en zul je de opp. van je gaten effe goed moeten uitrekenen:

 

160mm = 201 cm2

30 mm = 7 cm2

 

Betekent minimaal 28 gaten zo even uit mijn hoofd. Alternatief is de pijp in het midden aansluiten en de gaten naar buiten toe wat groter maken. Dan heb je het helemaal perfect verdeeld. Maar de meeste kwekers blazen er gewoon onder druk in hoor, met een flink vermogen omdat ze behoorlijk wat kwijt raken door de buizen en de gaten.

 

 

Als ik andere kastjes zie dan doen ze het ook zoals jij voorstelt, of ze leggen gewoon een dikke slang er in rondom met gaten er in waardoor ingeblazen wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet hoe je de lampen-opstelling in gedachten hebt, maar als je links en rechts lampen hebt hangen is het dan niet makkelijker om één pvc buis in het midden te hangen met aan weerskanten gaten erin geboord ???

Als je lampen op een rij in het midden hangt dan houdt dit verhaal op natuurlijk...

 

 

 

fuk héy...die Whazzup was me weer voor hè... heeft ie 20 vinger om te typen of wat ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mensen,

 

ik moet eerlijk zeggen; aan jullie heb ik wat :D

De shop zei me; "tja, dat zou je n's moeten testen........ :no

(Ja, bokkelul.... waarom denk je dat ik t je vraag!!!!!!)

 

Maargoed.... het is dus uitvoerbaar... daar ben ik blij om.

Lamp opstelling wordt nog even een twijfelgeval...

Of het word een hok van 6x600 + 2x 400, of 8x 600, of het wordt 6x600.

Laat ik t zo zeggen, ik heb de ruimte om een L te maken (dan zouden in de hoek van de L de 2x 400W og 2x 600W komen.)

Maak ik die L niet wordt het een hok van 2,40X3,00mtr

 

Maar ja, de stroom wordt wel netjes betaald... en daar gaan we.

Ik denk dat ik vandaag al 10x het topic "bij hoeveel stroom gaat de Eneco mekkeren" (ofzoiets), doorgelezen.

Misschien is het verstandig om voor de 6x 600 te gaan... Ik heb geen zin in gezeik met Eneco als t mis gaat.

 

In ieder geval bedankt voor jullie reactie's....

Ennuuuuuh, wat zouden jullie met het aantal W's doen?????

 

groeten defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het aan mij zou liggen zou ik die L niet doen ivm de controlle van de lv en de luchtstroming... dan zou ik gaan voor 6x600...

 

mja...wie=ik... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dat is al heel behoorlijk hoor...

 

Wat ik bedoelde trouwens was niet een pijp in het midden (hoewel dat ook kan) maar op de pijpen aan de buitenkant de slang in het midden van de buis aansluiten voor een betere drukverdeling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik snap 'm.....

Denk ook wel dat het verstandiger is om 6x600 te gaan.

En net wat je zegt, dat is idd al aan de behoorlijke kant.

 

Maar dan ben ik gewoon even benieuwd.

Voor een 600 W'er staat een max. belichtingsoppervlak van 1,00x1,00

Daaronder had ik in me hoofd 16x potjes van 25x25cm.

Wat nu als ik per lamp 1,25X1,25mtr belicht? (dus 25 potjes van 25x25cm)

Wat gaat die buitenste rij eromheen doen?

Snappie waar ik heen wil??

 

Bedankt nogmaals en weltrusten......... kutwekker gaat over een paar uur weer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je wil tóch naar hetzelfde oppervlak toe. Wings? Zorg er wel voor dat de lampen in één lijn staan met de open kant van de kappen naar de smalste muur, heb je het minste lichtverlies en de beste overlapping van je bundels

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja..... had ik zelf ook op kunnen komen natuurlijk.

Zal wel even een tikkie duurder worden dan, 6 wings ipv 6x hamerslag.... maar goed.

Dat is er de eerste keer toch weer uit.

 

Nou, ik weet genoeg whazzup. Thanks

 

Ennuuuh, als er iemand 6 wings in de aanbieding heeft

(meer of minder mag ook, daar weet ik ook wel raad mee)

Laat het me dan even weten...... dan komen we er wel uit.

 

Groeten defQon Soldier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi DefQon 6 x 600 gaat goed hoor ik kan het weten doet het al langer. En ik betaal gewoon. Laat ze ook gewoon de stroom zelf noteren aan het eind van het jaar zien ze ook dat er niet gerommeld is met de meter.

 

Als je zelf de standen elke keer doorgeeft kunnen ze wel eens argwaan krijgen. Succes verder met je project.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is al een hoop op gezegd maar toch nog een tip van Dopey.

 

1) Geen Y-stuk gebruiken maar de lucht inlaat als een U door heel je hok laten lopen. Dan heb je ook geen duur Y-stuk nodig en maar 1 eindstop en 2 bochten. Verder zo min mogelijk bochten gebruiken.

 

2) Voldoende gaten erin, want iedere weerstand verlaagd de capaciteit van je afzuiger.

 

3) Het woord afzuiger zegt het al. Deze zuigt liever dan dat hij blaast. Hou er dus rekening mee dat de afzuiger flink moet werken en minder lang meegaat. Vandaar zoveel mogelijk gaten maken.

 

4) Nog even over je softbox ombouwen. Dit hoeft niet, hiervoor heb je verloopstukken van 250mm naar 160 mm. Ja dit gaat wel ten koste van je capaciteit. Een 2500m3 heeft gelukkig heel wat capaciteit.

 

Kans van slager: ZEKER :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou mensen,

 

ik heb even wat zitten puzzelen met jullie tips.

Hier en daar een beetje getekend (heb zeeën van tijd over op me werk :no )

En ben tot de volgende opstelling gekomen.

Het worden 6x 400W'ers, en 2x 600W'ers.

Er komen 104 bakjes (aarde) in te staan van 12ltr (25x25x30cm)

In totaal dus 3600Watt er boven. Ben benieuwd wat dit gaat doen in de opbrengst??

 

Ik heb gelijk ook even een stroomschematje gemaakt.

(ben niet al te handig met stroom, dus kan beter alles even netjes op papier zetten, dan zie ik wat ik doe.)

Als je op het plaatje zelf klikt krijg je een grotere (dus duidelijker) versie te zien.

Ik heb nog een tijdje voor de bouw van start, er wordt (helaas) pas laatste week september begonnen ivm vakantie.

 

Ben benieuwd naar jullie reactie's..... o ja, en uiteraard bedankt voor de tips :D

 

med_gallery_9164_3011_17162.jpg

 

 

med_gallery_9164_3011_14075.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

//edit whazzup: magneten gebruiken is diefstal. Aanzetten tot magneten gebruiken is aanzetten tot diefstal. Hoe iedereen dat regelt is zijn eigen verantwoordelijkheid maar we propageren op Wietforum zeker niet het stelen van gemeenschapsgeld. Uiteindelijk betaalt de verbruiker namelijk.

 

maar ik vind je plan wel goed.

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks dat je me plan ok vind.

Gevalletje magneetje wordt je hier niet in dank af genomen alleen denk ik.

Is ook geen optie voor mij. Heb geen zin in een boete van 10 lappen.

Boete t.b.v. het kweken opzich bij een onverhoopte inval is al hoog zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soldaat,

 

Ziet er goed uit. Ik zou alleen de 600 watters in het midden van je hok hangen i.p.v. aan de zijkant zoals op de tekening. Een 600 watter geeft veel meer lumen dan een 400 watter. Dan krijgen de planten eromheen ook wat extra licht mee. Bovendien heb je daar je filter die de warme lucht afzuigt en een 600 watter geeft toch meer warmte dan een 400 watter.

 

Ik gok op :no 2,5 kilo de eerste keer als je het een beetje redelijk doet. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou je "electrocorner" verder van je voedingsvat zetten - water en stroom is niet prettig bij elkaar. Natte en droge ruimte eigenlijk liefst gescheiden.

 

Verder heb je wel een behoorlijk lange slang liggen. De druk aan het einde van de slang zal veel lager zijn dan aan het begin. Persoonlijk zou ik met een of twee sokken werken, dat geeft een betere verdeling denk ik omdat de druk in een sok veel constanter is over de lengte, in tegenstelling tot een buis.

 

Als je dan toch een slang of buis neemt, overweeg dan eens om aan beide kanten in te blazen, om een betere drukverdeling in je lang te krijgen en daardoor een evenwichtiger inblaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ TheRealDopey

Ik heb er ook over zitten denken om die 600'ers in t midden te hangen.

Echter ben ik hiervan terug gekomen omdat het dan teveel "moeite" wordt met betrekking tot het in hoogte stellen van de lamp.

Zoals je weet kan een 400 tot 40 á 50cm boven de plant, en een 600 moet 60cm boven de plant.

Misschien is hier wel iets op te vinden. The puzzle will continue :rofl

 

@ Whazzup

Ik wist dat jij degene was die over het voedingsvat/electrocorner zou gaan beginnen, hahhahaha....

Maar omdat ik dat al wist, betekent ook dat ik daar al rekening mee had gehouden. :D

Deze 2 "installatie's" komen wel gescheiden. Ik had het idee om het vat in een soort kast dicht te bouwen,

met 2 deurtjes erin. Rubberstripje aan de binnenkant, en zo luchtdicht proberen af te sluiten.

Electra komt wel "vrij" te staan, en er wordt een ventilator op t geheel gericht om een beetje lekker te coolen. :whistling

Airsock is opzich ook geen slecht idee..... net als ik al tegen TheRealDopey zei; The puzzle will continue

Ik ben iig al een heel end op weg.........

 

De groetjes, morgen is het voor mij D-day :smoke Groeten, defQon S...............

Share this post


Link to post
Share on other sites
//edit whazzup: magneten gebruiken is diefstal. Aanzetten tot magneten gebruiken is aanzetten tot diefstal. Hoe iedereen dat regelt is zijn eigen verantwoordelijkheid maar we propageren op Wietforum zeker niet het stelen van gemeenschapsgeld. Uiteindelijk betaalt de verbruiker namelijk.

 

maar ik vind je plan wel goed.

 

grt

 

 

ho ik was alweer te impulsief met reageren, dat met die van die magneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou soldier, mooie planning...

 

lijkt me een zeer mooie opstelling

 

ben je em ook al uit aan het voeren??

 

wij willen foto's zien!!!!:offtopic

 

greeetzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...