Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dasterdly Budly

Opzet Kweekruimte. Graag Op- En Aanmerkingen

Recommended Posts

Zo'n 12 jaar geleden heb ik al eens een jaartje kleinschaling gekweekt. Nu wil ik het weer eens oppakken en alvorens ik start wil ik goed voorbereid zijn. Ik ben het forum de afgelopen week eens doorgelopen en op basis hiervan een opzet gemaakt. Opzet is gebaseerd op de kweekbakken zoals Rateplan die beschreven heeft. Reacties, aanbevelingen, tips en kritische noten zijn meer als welkom!

 

tn_gallery_12373_2984_71073.jpeg

 

http://www.wietforum.nl/uploads/1185732861...2984_71073.jpeg

 

<--- De bouwtekening op ware grote: bekijk mijn foto galerij !!!!

Edited by Dasterdly Budly

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo DB

 

waarom zet je je stekken onder de lamp en niet onder een tl in zo'n kweek bakkie?

 

Hoeveel planten zet je onder de 400 watters? Een stuk of 30??

 

Een schakelkast van 3 keer 400 watt aanschaffen, zeer aan te raden.

 

Hoe ga je ze voeden, met de hand?

 

Ben nog een noob maar verder is het een redelijk goede opzet, toch?

 

Succes met je kweek!

 

Greetz............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dasterdly,

 

De opzet van je hok is zowat hetzelfde dan dat ik heb, alleen je afzuiging is wat aan de lage kant.

Ook weet ik niet precies wat de bedoeling is met 3 verijdbare bakken, eerlijk gezegd vind ik het sonde van je ruimte... en of het gaat werken met die zwenkwielen op vijverfolie weet ik niet, alhoewel je weinig kanten op kunt als alle 3 de bakken er in staan.

Waarom maak je niet 1, 2 of 3 grote aarde bakken ipv 3 verijdbare ?

 

Grtn No-Zem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Canna Dany

 

In de drie bakken komen 20 planten te staan per bak. De drie bakken op de tekening geven weer hoe elke bak is opgebouw. Elke bak ziet er uiteindelijk identiek uit. Er wordt gebruik gemaakt van een drainage systeem zoals Rateplan dat beschrijft (zie bouwdoos, opbouwen van grote bakken). Op die manier wordt water geven makkelijk.

 

Nozem

Wat de afzuiging betreft heb ik ondertussen begrepen dat ik voor elke Watt 1m3 moet aanhouden dus die moet inderdaad omhoog. bedankt voor de opmerking.

Het idee van de wieltjes is dat ik de bakken elke dag een kwart draai kan geven met het idee om de planten van meer kanten licht te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhm, ik vind dat tussen de bakken teveel 'dode' ruimte is. Hier valt wel licht op, maar wordt niet gebruikt. Ik zou de planten zo ongeveer tegen de reflecterende zijdes aan laten groeien, zodat al het licht benut wordt en niet een deel naast de bak komt.

 

Verder moet je de VSA's (elektriciteit) buiten de kast bewaren, om zo veel mogelijk ongelukken te voorkomen (in de kast heb je soms een hoge LV, en bij planten water geven ook gevaarlijk).

 

Verder kan je het best de warme lucht meteen naar buiten loodsen met een buis, dus niet afzuigen en aanzuigen vanuit dezelfde kamer, want die lucht wordt CO2 arm en te warm.

 

De deur zal ik niet van OSB maken, of met een sterk frame, want OSB kronkelt/buigt een beetje.

 

Succes met de bouw!

 

Henkjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
De deur zal ik niet van OSB maken, of met een sterk frame, want OSB kronkelt/buigt een beetje.

 

Hier heb ik ook niet aan gedacht, ben voor m'n nieuw hok aan het twijfellen tussen OSB- of gips-platen...

Thnx voor de tip Henk...of moet ik Jan zeggen ? :whistling

 

Ik heb de tekening aangepast n.a.v. opmerking afzuiging

Ik weet niet of 800m³ genoeg is, ik weet alleen dat als bij mij de afzuiging 40% draait (3x400w., 1600m³vent., 60x Nlx) het te ruiken is op verdieping waar ik m'n tuintje heb staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ook sinds meer dan 10 jaar weer's begonnen, wat me dus een beginner maakt voor de hedendaagse kasten, maar heb toch wat op/aanmerking:

 

- Wikkel de bakken 'helemaal', binnen en buitenkant met die vijferfolie en dan de kieren/overlappingen dichttapen. Vijverfolie kost maar 2 a 3 euro en dan heb je genoeg voor alle bakken.

- 35 cm is aan de lage kant, 45 was beter geweest.

- Afzuiging zoals nu in de tekening lijkt me prima. Ik heb ongeveer 400m3 koolsstoffilter en 370m3 afzuiging voor 1 400watt op 0.7m2, beetje aan de lage kant maar je ruikt niets. Het is sowieso wel beter om een zwaardere afzuiger te nemen en die op half te zetten. Gaat ie langer mee, maar is ie ook wat stiller volgens mij.

- Gips platen buigen ook en zijn ook niet zo stevig. Als de deur tot aan de bodem gaat zet je zo je voet erin. Beter een tienje extra uitgeven aan extra stevige deuren, want ik die kromme deur is vervelend. Die van mij is ook krom maar glijdt in een gleuf wat hem rechtdrukt (en lichtkieren voorkomt).

 

Leuk die ionisator. Wil er zelf ook nog een halen (mag ik vragen welke je hebt? Ik ga voor de Watson denk ik), ik heb gelezen dat het naast betere geurverwijdering zelfs een positief effect heeft op de planten (maar weer geen goede testen die het bewijzen. Maar aangezien het goed is voor de mens zou het me niet verbazen als de negatieve ionen een positieve invloed hebben. Daar komt bij dat ik heb gelezen dat een koolstof filter geuren verwijderd door negatieve deeltjes letterlijk te neutraliseren. Met die ionisator krijg je meer negative deeltjes die de koolstoffilter efficienter zou moeten maken, maar ook eerder 'verslijt'. Ik wil er voornamelijk een kopen omdat ik 'm zo nu en dan van de plantjes wil lenen. Lekker slapen.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
of moet ik Jan zeggen ? :whistling

 

Meneer Henkjan voor jou :blink:

 

Even op ware grootte voor je dasterly:

 

med_gallery_12373_2984_71073.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

seajay: ik heb nog geen ionisator aangeschaft maar die tomson is een goeie optie.

 

Bedankt Henkjan! :blink:

 

Ik zal de bakken korter op elkaar en korter tegen de wand zetten. Ik ben er over na aan t denken om 1 extra veplaatsbaar matwit wandje te maken om naast de bakken te plaatsen (in de lengte). Zo krijgen de platen meer licht doordat er een betere reflectie is. Wanneer ik in de kast moet zijn om e.e.a. uit te voeren verplaats ik het wandje zodat ik weer ruimte heb. Afmeting van de kast wordt lxhxb 3,5 x 2 x 1,5 Zo heb ik aan de lengtezijde en breedtezijde0,5 meter werkruimte. Hierbij moet ik wel even op mijn aanzuiging letten dat die de planten van verselucht blijft voorzien. De luchtafvoer zal ik direct naar buiten loodsen.

Ik blijf wel bij 3 bakken. In de ruimte zal ook het knippen/drogen naderhand plaatsvinden en zo creeer ik in een handomdraai ruimte om te werken met afzuiging/geurbestrijding.

 

Ik zal de aansluitingen en vsa buiten de kast plaatsen zoals je uitlegt.

 

 

Oh ja, wat is jullie mening over antidetectiefolie. Het is vrij prijzig en daarbij wil je natuurlijk wel zeker weten of het werkt. Ik kom ook verschillende prijzen tegen dus er zullen wellicht ook wel kwaliteitsverschillen zijn. Ik wil er alles aan doen om zo weinig mogelijk risico te lopen en het mag best wat kosten maar dan moet het wel werken. Moet ik de sites/growshops maar gewoon op hun woord vertrouwen of heeft iemand hier een bewijs dat het werkt?

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua antidetectie-folie zijn de meningen nog verdeeld. Men zegt dat de anti-detectie folie die het leger ontwikkelt heeft wel doeltreffend is, maar de andere een stuk minder in kwaliteit zijn.

 

De meeste mensen zijn van mening dat het wel werkt, maar niet enorm. Het verspreid de IR-straling iets meer, waardoor je minder warmtepunten van buiten ziet.

 

Ikzelf weet niet wat ik ervan moet denken, het zou best kunnen werken maar het zou ook net zo goed niet kunnen werken. Aangezien je wel al isolatie aanbrengt zal dat ook wel een groot deel van de IR-punten weghalen..

 

Moeilijke keuze, ik zal als ik jou was even de zoekfunctie gebruiken en je er een beetje in verdiepen, ook wat qua reflectie het beste is e.d.

 

Groet,

Henkjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje Henkjan,

 

Die antidetectiefolie bestel ik me wellicht bij:

 

http://www.detectnu.nl/shop/antidetectiefo...tml?language=nl

 

Wat de bouw betreft wil ik een houten raamwerk maken. Om de 55cm. Dicht timmeren met Osb. Deur niet van osb zoals voorgesteld. Alles afkitten of daar waar nodig bouwschuim gebruiken. In die 55 cm passen dan precies de steenwol matten. Vervolgens het geheel met antidetectiefolie en antidetectietape inpakken. Daaroverheen vervolgens nog de binnezijde met de witte folie bekleden. Die geeft de 'beste'reflectie met zo'n 95% lees ik. Bodem en eerste 40 cm zijkant zwarte vijverfolie.

 

Wat is jullie mening eigenlijk om die bakken elke dag een kwart slag te draaien? Zorgt dit voor een betere lichtverdeling voor de planten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey DB,..

 

Ik ben niet zo thuis in antidetectiefolie, dus hier kan ik je niet echt mee helpen, maar eerlijk gezegd geloof ik hier niet in, dus zou ik kiezen voor goede isolatie.

 

Wat betreft de zwart/wit folie, daar zijn de meningen ook over verdeeld, Atmosphere houdt het nl. bij spiegelfolie (zie dit bericht in de topic van Ert).

 

En wat betreft het draaien van de bakken... is het niet handiger om de lampen een kwartslag te draaien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En denk er ook aan dat als je bakken 180° gedraaid zijn, je over een serieus postuur moet beschikken om nog aan je trechters te geraken... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...