Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Led Topic

Recommended Posts

hee kees

ik zou het niet weten heb het nooit gevraagd vermoed een wit soortje

ik heb nu 2 planten buiten beide in een 20l pot 1xstek wit soortje van mijn vorige kweek en 1x sannie,s jack herr [weet dus nog niet of het een dame is .dezze heb ik vande week gescroged , zit te denken om onder 90w led aftebloeien

en ook nog 10x purple bud net met hun kopjes boven de grond

wil eigenijk ook zelf wat stekken snijden van de 2 buiten planten

ben ook druk bezig om spullen mijn eigen led lamp temaken

maar dat zal nog wel ff duuren gr bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

he hallo

nadat bambino deze topic had geopend en met veel plezier met ons zijn led experimenten deelde

is het helaas een beetje stil gevallen :)

ik zal proberen om er weer wat leven inteblazen aangezien het toch de toekomst is van kwekend nederland/wereld.

nouw heb ik er al veel overgelezen [verslagen weblogs enzz] en sites gezien .

ik zal proberen de komende tijd zoveel mogenlijk info over led keken hier in deze topic te plaatsen

ook jullie natuurlijk :D :D

groeten bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D Nou ik kan jullie mededelen dat ik contacten met china heb omtrend deze verlichting en er mee bezig ben deze LED verlichting beter te ontwikkelen samen met deze fabriek maar ik kan jullie wel mededelen dat dit nog lang gaat duren want ze kunnen de lummen gewoonweg niet evenaren die de plant nodig heeft om fotosynthese op te wekken.

Maar wie weet krijgen ze het voor elkaar.

 

Grtz,

Spons

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

ik zal proberen de stand van zaken omtrend led verlichting uiteleggen en up to date te houden .

hoop ook dat jullie dat doen als je iets intresansts ziet op het internet

 

ten eerste wou ik beginnen met het licht

mensen zien het licht anders dan planten.waar wij over [lux/lummen] praten

geld voor planten allen [par licht ].

de zon straalt het complete spectrum uit van uv tot infrarood licht [niet alles haalt de aarde ]

menselijk gevoeligheid van het licht licht rond de 550nm

als we over licht voor planten spreken gebruiken we de term groeilicht

planten zijn gevoelig voor het licht binnen het [par] gebied dit begint bij 400nm tot 700nm

ervoor en ernaa is een grijs gebied wetenschappers weten nog teweinig of het relevant is voor de planten .

 

licht/straling uit het par gebied 400nm/700nm kun je het best omschrijven als energiedeeltjes

deze deeltje worden [fotonen] genoemd .deze fotonen hebben elk per kleur een eigen energiewaarden voor

het photosytheshies process .photosythese = het komplete proces van het groeien en bloeien van de plant.

de hoeveelheid energiedeeltjes [fotonen] die een lamp/led uitstraalt wordt uitgedrukt in

lichtdeeltjes/sec per m2 [ µmol/s-1] micromol

dus hoe meer µmol/s-1 je lamp bezit/uitstraalt is het beter voor je plant

 

hier een over zicht van phillips

Hogedruk natrium Lamp-voet Kleur

temp. Licht-

stroom Micromol (PPF)*

Green Power series

MASTER SON-T PIA Green Power 400W/230V E40 2000K 58.500 Lm 745 µmol/s-1

MASTER SON-T PIA Green Power 600W/230V E40 2000K 90.000 Lm 1100 µmol/s-1

MASTER SON-T PIA Green Power 600W/400V E40 2000K 88.000 Lm 1150 µmol/s-1

Agro

 

MASTER SON-T PIA Agro 400W E40 2050K 55.000 Lm 660 µmol/s-1

Metaalhalogeen Lamp-voet Kleur

temp. Licht-

stroom Micromol (PPF)*

MASTER HPI-T Plus 400W on SON gear E40 4.000K 38.000 Lm 532 µmol/s-1

MASTER HPI-T Plus 400W on HPL gear E40 4.500K 35.000 Lm 490 µmol/s-1

 

Fluorescentie Lamp-

voet Kleur

temp. Licht-

stroom Micromol

(PPF)*

Reflex

MASTER TL-D Reflex 36W/830 G13 3000K 3.350 Lm 47 µmol/s-1

MASTER TL-D Reflex 36W/840 G13 4000K 3.350 Lm 47 µmol/s-1

MASTER TL-D Reflex 58W/830 G13 3000K 5.200 Lm 73 µmol/s-1

MASTER TL-D Reflex 58W/840 G13 4000K 5.200 Lm 73 µmol/s-1

 

Secura

MASTER TL-D Secura 36W/830 G13 3000K 3.200 Lm 45 µmol/s-1

MASTER TL-D Secura 36W/840 G13 4000K 3.200 Lm 45 µmol/s-1

MASTER TL-D Secura 58W/830 G13 3000K 5.000 Lm 70 µmol/s-1

MASTER TL-D Secura 58W/840 G13 4000K 5.000 Lm 70 µmol/s-1

HF

MASTER TL-D Secura 50W/840 G13 4000K 5.000 Lm 70µmol/s-1

 

dit wetende dat niet de lummens/lux relevant zijn maar het aantal fotonen [groeilicht] die je lamp uitstraalt

 

Natriumlampen

De lampen die op dit moment het meest worden gebruikt voor het produceren van groeilicht zijn de hogedruk natriumlampen van 600 watt. Ongeveer 30 tot 33 procent van de lichtproductie van deze lampen valt binnen het gebied tussen de 400 en 700 nanometer. De overige lichtproductie van 70 procent is boven de 700 nanometer en dus niet beschikbaar voor fotosynthese. Dat betekent dat ongeveer 160 watt van de lamp effectief kan worden gebruikt voor fotosynthese en dat de overige 420 watt niet wordt gebruikt door de plant. Nu zijn er nog best wel gedeeltes van het licht boven de 700 nanometer te gebruiken door de plant, maar het overgrote gedeelte van de straling boven de 700 nanometer zal warmtestraling zijn. Dat gedeelte is niet bruikbaar ofwel niet gewenst.

toch is het nog steeds the beste lamp voor kweken

 

Vergelijking van LEDs met hoge-druk natriumlampen, gloeilampen en fluorescentielampen (TL-D)

Kenmerken

lampen

anno 2004

eenheid rode rood-or blauwe witte HD-Na HDNa gloeilamp fluorescentie

LED anjeLED LED LED 600W 600W 150W

230 V 400V

vermogen lamp We 1,03 1,03 1,20 2,59 605 608 150 58

lichtstroom lumen 44 55 13,2 65 90000 90000 2060 5200

micromolstroom μmol/s 1,14 1,0 0,83 0,88 1100 1150 45 72,8

fotonrendement (μmol/s)/We 1,10 0,96 0,70 0,34 1,82 1,89 0,30 1,26

lichtrendement lumen/We 43 53 11 25 1 149 148 14 90

PAR-rendement % 21,0% 18,7% 17,7% 7,5% 37,0% 38,4% 6,5% 26,0%

spec.kosten EUR/(μmol/s) 2,34 2,67 3,14 4,47 0,020 0,024 0,034 0,11

 

de hier boven genoemde cijfers zijn van 2004 het foton redement is nu wel toegenomen

 

fotosynthese bestaat/opgebouwd uit pigmenten .de belangrijkste zijn chlorophyll a+b ,caroteen .er zijn er nog meer met allen een andere funtie voor de plant [bescherming ,fotosythese,kleur ].

al deze pigmenten worden aangestuurtd door de fotonen uit het par gebied 400nm/700nm

 

punt:1

een groot misverstand wat je vaak hoort is dat allen blauw en rood licht effectief zijn voor photosynthese [planten groei].het pigment chlorophyll a+b weerkaatst de kleur groen .[dit soort schema,s zie je vaak op grow led lamp fabrikanten ] .

een plant neemt alle kleuren op [er zijn wel onderlingen verschillen maar dat is vewaarloosbaar ].

de efficientie per kleur is er wel. blauw 400nm/520nm en rood 600nm/680nm zijn de efficienst daar tussen een klein dipje.

het gebruik van het groeilicht verschilt per gewas ,en mogenlijk afhankelijk van de situatie waarin het opgroeid.

punt:2

de suggestie dat planten met veel minder licht van een specifieke kleur [grow led lampen] de zelfde photosynthese haalt ,als met een [son-t] is op dit moment niet mogenlijk .

dus met maar 25%energie het zelfde kweken als 400w/600w zijn onwaar

 

 

 

bedrijven met ledlampenuit nl : flowmagic http://www.flowmagic.nl/

lioris http://www.lioris.nl/

luums http://www.luums.nl/

lemnis geenhouse http://www.lemnislighting.com/oreon_greenhouse.html

 

growled lampen :

theoremeinnovation http://www.theoremeinnovation.com/

indooragricultre http://www.indooragriculture.com/index.php...rdv3u0jrg2k48u0

bsled <a href="http://www.alibaba.com/trade/search?IndexArea=offer_en&ssk=y&SearchText=grow+light+660nm" target="_blank">http://www.alibaba.com/trade/search?IndexA...row+light+660nm</a> dit is 1 van de chineese bedrijven die dus de led ufo maakt/uitbrengt er zijn zoveel chinese bedrijven die deze modellen aanbieden dat je door de bomen het bos niet meer ziet .

de laaste link is een verzamelsite hier staan allen led lampen op die met kweekn temaken hebben uit china

 

wordt vervolgd

Share this post


Link to post
Share on other sites

he volgers ;) :P

helaas in het stuk hier boven is er 1 stukje verkeerd gegaan krijg krijg het ook niet goed :smoke

dit betrof vehouding kleur leds hps en tl lampen .maar dit terzijden .

 

op dit moment worden er overall op cannabiscites getest met leds .ook in de glas en tuinbouw word er getest natuurlijk .hier wat voorbeelden.

dit is een verslag van lemnis lighting

Visit My Website

1 van de cannacites

Visit My Website

 

ik zal snel de rest posten van de gevonden links

groeten and led it grow

bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag mensen

 

ik las de gehele topic incl links. hulde aan de deelnemers

Het wordt LED, alles wat met licht te maken heeft. Zeker!

Wietkweek dus ook. In USA staat het zelfs al redelijk vol met LED/SOLAR, maar niks is nog optimaal

Als je googlet : kema ruijter led vind je zeer interessante onderzoeken naar led/assimilatie

Binnen korte tijd of nu wellicht al zijn de ideale golflengten bekend en wanneer ze er moeten zijn in de groei/bloeifase, met tomaten en paprika loopt NL voorop, de LEDwietjongens komen er vlak achteraan, dat zijn dus mn deze topicvolgers. Lees dus ff die KEMAshit en wordt verliefd op solderen.

Er moet als de juiste golflengte-periode/groei, bloeitijd bekend is een timer kunnen worden ontwikkeld die de juiste kleuren afgifte regelt gedurende die gehele groei/bloeifase

 

In China is het gekkenhuis met Growlampen, kijk op alibaba.com, en huiver. Waarschijnlijk een gok of het iets is, zelfs pics van wiet daar aangetroffen.

Er werd al veel aan die kant en klare bakken gerefereerd in deze topic, 2 golflengtes in de meeste daarvan. Loeiduur!! Zelfbouw zal het beste zijn

volgens de telegraaf van vandaag is vanaf nu de jacht op de wietkweek hoofditem. alle andere landelijke politieshit en misdaden zijn nu bijna opgelost, dus dat betekent een vervangingsmarkt.

de cops gaan nu op hps jacht, want de warmteafgifte/stroomdiefstal is makkelijk te bespeuren. de conservatieve wereld der hps wietkwekers zal dus snel uitsterven, ze gaan prutsen met chinabakken de wiet wordt duurder vanwege tekort, tijd dus om zsm de LEDkweekgeheimen te ontrafelen.

Hou deze topic dus aan de praat

 

dr. eojs

Edited by dreojs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spontaan toevallig tegengekomen toen ik iets anders zocht . Het hele topic gelezen inc link veel wijzer geworden en ik hou het voorlopig toch op hps . Maar wel hele toffe expi's bambino en bots ik heb genoten groetjes sappie de verstokte roker!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal een kleine tip van de sluier oplichtten...

 

De vloer van mijn badkamer na de recente verbouwing. (ongebruikte badkamer overgens).

med_gallery_9137_3887_551167.jpg

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

bedankt voor de reaxtie,s

dreojs .... dat klopt die verzamelsite alibaba.com staat vol met grow lampen .inderdaat maar met 2 golflengtes ik heb mijn lamp ook daar ergens vandaan 90w.heb nog weleens contact met die verkoper de nieuwe versie worden uitgevoerd met 660nm rood dit zijn ook de foto,s met de wietplanten er op [die jij daar hebt gezien ] maar het leeuwen deel maakt nog gebruik van 630nm rood .

ook ik heb al die verslagen gelezen van kema ruiter led ennog wat meer zeer intresant .wel leuk om tezien hoe hard de ontwikkeling gaat .

niemand weet nog het juiste spectrum van de wietplant laatstaan iets anders.mn weet allen nog maar .

over de energie besparing dat is nu nog tokomst muziek leds hebben nog tewienig fotonen straling [micromoll] groeilicht.

het gaat zeker binnen 2jaar kwekend nederland veranderen . [kan niet wachten :D ]

 

sappie ... mocht je iets vinden wat intresant is gooi het er maar bij hoor.

 

kees the mad ... nou maak jij het wel heel spannend .wat heb jij daar in de badkamer kan je er iets meer over vertellen of mag dat niet ??? :lol: trouwens wel een leuke link die frans taalige site

 

hier is een stekplant van mijn vorige kweek haar moeder staat buiten

ze is net een paar dagen binnen als het goed gaat zal ik hier van af stekken voor mijn volgende kweek

med_gallery_7809_5129_45144.jpg

med_gallery_7809_5129_235248.jpg

 

led it grow bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn nu toch aardig wat mensen aan het experimenteren met LED´s, waar blijven de resultaten?!?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey led kwekers,

 

Op de site van superled hebben ze de zoveelste *unieke* groeilamp op led's.

Nu ziet de lamp er best degelijk uit:

p2_1.jpg

En ze verstrekken ook aaridg wat info over de lamp zelf:

56 CREE XLamp High Power LEDs

Nu zijn die leds van Cree zo'n beetje de beste die te krijgen zijn (als ik uit kan gaan van de reacties van de mede-kwekers hier)

 

Ik vond de lamp alleen een beetje duur (649 dollar), daarnaast is de voeding voor de leds gemaakt voor 110 volt netspanning dus wanneer je deze in europa wilt gebruiken moet je eerst 220v naar 110v omzetten of een andere transformator inbouwen.

Dat laatste is niet zo'n probleem, de kosten wel ;)

 

Ik ben dus gaan zoeken naar de Cree leds, de XLamp XR-E serie, deze worden aangeboden op RS-Online en de prijs voor de leds die in deze lamp gaan ligt rond de 180,- euro voor dezelfde hoeveelheid leds

Op zich een stuk beter te doen.

De artikelnummers zijn: 376-118 (rood) en 376-124 (Blauw) en de aantallen zijn: 42 rood en 14 blauw (3/4 rood - 1/4 blauw)

 

Ik stond op het punt om te bestellen toen ik de ingeving kreeg om eerst eens te gaan kijken of er andere leds zijn met ongeveer de zelfde specs.

Ik kwam toen de termen "Wavelength" en "Luminous Flux" tegen, de "Wavelenght" is inmiddels wel bekend bij mij (450nm / 660nm) maar de "Luminous Flux" was dat nog niet.

Ik ben verder gaan zoeken naar diverse leds met vergelijkbare specs maar kwam geen goedkope leds tegen met vergelijkbare waarde's in de "Luminous Flux", sterker nog.. goedkope leds hebben geen opgegeven waarde bij "Luminous Flux" maar hebben een waarde bij "Luminous Intensity".

 

Misschien dat het verschil in de "Luminous Flux" en "Luminous Intensity" verklaard waarom men met de gewone leds niet enorme resultaten boekt en met deze groei leds (misschien) wel.

 

Kan iemand mij uitleggen wat nu het verschil is tussen de "Luminous Flux" en de "Luminous Intensity" (wikipedia links: Luminous Intensity Luminous Flux ) ik kom er zelf namelijk niet meer uit..

 

Het lijkt me best leuk om zelf zo'n lamp na te bouwen met dezelfde leds maar weet nu niet zeker of ik te dure leds koop voor mijn test.

 

 

dit is de ..super blaze 400 led grow light .Visit My Website

En dit is de Lightblaze 400 (wel een lekker originele naam he :( )

Share this post


Link to post
Share on other sites

was flux niet aantal lumen per m²

 

je zou ff kunnen zoeken met de zoek knop op deze site dan kom je het vanzelf tegen.

ik denk dat rood en blauw niet genoeg zijn.

het is de basis iig, maar wit en off white lijken mij er goed bij passen.

en $650 voor zoiets is het niet waard.

als je er even in verdiept kun je ze zo zelf maken, questie van weestandjes berekenen en losse leds vinden en printplaten..

printplaten zijn te vinden op ebay.

 

hoe zit het eigenlijk met die gast die 18 panelen had? led grow ofzoiets? dat was nog s n groots expiriment..

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsjah, als ik nou onbeperkte financieele middelen had dan had ik CREE led's in alle kleuren gekocht naar het precentage van iedere photoreceptor en haar activiteit, dat is niet zo moeilijk om uit te rekenen... Als LED-growlight fabrikant lijkt het me een simpel experiment... Je maakt 10 verschillende lampen met 10 verschillende samenstellingen en allemaal 100W, zet hier 4 stekken van hetzelfde soortje onder (40 in totaal dus) en kijkt welke de meeste bud geeft... 10x precies hetzelfde hokje natuurlijk.... Op hydro waar ze dezelfde voeding krijgen.

 

Supersimpel, maar om nou 6000 euro voor uit te geven...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedrijven zijn alleen uit naar quick cash...

 

maar een goed idee.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
was flux niet aantal lumen per m²

...

als je er even in verdiept kun je ze zo zelf maken, questie van weestandjes berekenen en losse leds vinden en printplaten..

printplaten zijn te vinden op ebay.

...

hoe zit het eigenlijk met die gast die 18 panelen had? led grow ofzoiets? dat was nog s n groots expiriment..

Hey Bambino,

 

Flux is inderdaad de lichtsterkte per m2, stond in de licht faq... :P

Onderzoeken hebben aangetoond dat de mate van fotosynthese samenhangt met de hoeveelheid fotonen tussen 400 en 700 nm. Dit wordt de “Photosynthetic Photon Flux” (PPF) genoemd. Dit is de enige betrouwbare manier om te meten of een lichtbron geschikt is voor fotosynthese.

Hoe hoger de PPF-waarde per watt, des te efficiënter de lichtbron is voor plantengroei.

link: Flux - lichtinfo topic

 

Het maken is verder het probleem niet, ik weet alleen niet of het loont, ben bang van niet eigenlijk.

 

Ik heb ook geen idee hoe het met Ledgrower gaat, ben ook wel benieuwd of hij een mooi resultaat heeft weten te behalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik run verschillende tests met een lamp die ik nu zelf importeer uit china, 90 stuks 1 watt leds , deze lamp vervangt zonder problemen een 400 watt son-t , hij maakt gebruik van 10 blauw (450nm) en 80 rood (630nm) leds . deze leds zijn door ge ontworpen voor nasa . de resultaten liegen er niet om.

interesse? *SNIP* spam

Share this post


Link to post
Share on other sites

he dr feelgood

top dat jij test !!!

heb jij er ook foto,s van .zelf heb ik deze lamp ook 90w led uit china .je hebt nu ook een neiuwe versie 450nm/660nm deze is 90/300/600w uitgevoerd .

lampenbank verkoopt ze ook voor 499,-

wat wordt jouw prijs

groeten bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben op dit forum uitgekomen omdat ik informatie aan het zoeken was over het kweken met ledverlichting.Kan iemand mij vertellen over die ledlamp die nu wordt aangeboden of die al getest is en of die te vergelijken is met een 400/600 waatt lamp.

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er zelf 1 getest, mijn bevinding was net als bij Kees dat de groei prima gaat, maar de bloei gaat niet tot nauwelijks(daglicht loze teelt)

Ze moeten er toch mee bezig enkele aanpassingen te doen om de planten goed te laten bloeien.

 

citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

he piet

wat er nu aan geboden wordt of het nou uit de usa/china komt. prycon 100 of blaze 400[+-100w],led ufo 90w

kan niet een 400w lamp vervangen zeker geen 600w

ik volg toch heel wat forms en kan niet anders tot de conclusie komen dat led grow lights het nog net niet zijn :o

maar toch de groei gaat redelijk tot goed bloei gaat minder .

mijn bevinding met de 90w led ufo is dat hij teveel strekt in de omschakeling van groei naar bloei

ook vind ik dat de stam te dun blijft. en de bloei is net als met tl,s kweken heb er nu toch 3x runs me gedaan

al verbaaste mij de laaste kweek zie micro fluo topic waar ik een buiten plant heb afgebloeid onder de led lamp .

 

he citroax ik heb begrepen dat jij ook een 90w led ufo hebt getest .weet jij welke golflengts jij had .van mijn is het 470nm blauw/630nm rood

ps heb je er ook foto,s van :o

 

greetz bots

led it grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je mijn dikke toppen dan verklaren Bots, het is niet zo dat dat alleen van het buitenlicht komt...

 

Ik blijf er bij dat bijlichting wél effectief is.

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kees jonge wat kun jij een onzin lullen zeg.

 

ik volg je al een tijdje en wat eruit komt slaat meestal 10x nergens op !

 

en ik ben niet de enige die er zo over denkt.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...