Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dilla

De Grootte Van Potten

Recommended Posts

hallo allemaal,

 

ik kweek nu voor mijn derde jaar (heb altijd volle grond gebruikt), maar aangezien ik dit jaar

wat minder ruimte tot mijn beschikking heb wil ik een aantal planten in potten gaan zetten..kan dit in 20 liter potten? (de gehele groei + bloei?) en zo ja, waar moet ik nog rekening mee houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de 20 liter potten als eindstation gebruiken als dat je grootste formaat zal zijn. Begin bijv in 5 liter, dan naar 10 en zet de plant daarna pas in 20 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Kan je dit onderbouwen BM? Ik heb er wel eens over na zitten denken en op voorbeelden gelet en vraag me af of het uitmaakt om klein te beginnen en groter te verpotten. Ben wel nieuwsgierig hoe anderen hierover denken. Give me a piece of your mind :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk ga ik ook met stappen omhoog maar dat had meer een praktisch nut, om ze te verplaatsen. Het liefst zet ik ze gelijk in een zo groot mogelijk medium. Ik heb de ervaring dat ze dan het beste groeien, en je voorkomt stress (en werk) door overpotten. Als je overpot in diverse stadia zou ik, net als blowmonkey doet, de oude kluit iets boven de aarde laten uitsteken, zo hebben de wortels weer meer ruimte naar beneden en bovendien voorkom je door de ophoging om de stam dat je de afvalzouten die de plant rond de stam afzet mee de pot in spoelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij zaadplanten zet ikzelf ze het liefst direct in hun uiteindelijke pot, omdat als je de grote opbouwt van de pot de penwortel niet z'n optimale werking heeft. In een te klein potje gaat de penwortel op de bodem cirkels maken. Als je de plant daarna overpot blijf de penwortel die vorm behouden en groeit 'ie minder naar beneden. Dit resulteert in een plant die makkelijk omwaait en de plant zal niet de volume van de aarde optimaal benutten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik handig vindt aan het constant verpotten is dat je amper voeding hoeft toe te voegen als je het een beetje goed doet. Natuurlijk groeien planten beter zonder oponthoud, maar zet je ze in 1 keer in een kuip en laat je ze daar de rest van hun leven staan, zal de grond volledig uitgeput zijn tegen de tijd dat je plant in de bloei staat. Het manco is dus dat je constant zal moeten bijvoeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voordeel van verschillende potmaten is dat je als je je planten water geeft niet de voedingstoffen er uitspoeld omdat er in te grote potten op veel plekken nog geen wortels bevinden wat later problemen kan geven als je plant groter wordt

Share this post


Link to post
Share on other sites

nadeel van kleine potten en grotere planten is weer dat ze erg snel uitdrogen, en bij warm weer zeker twee keer per dag water nodig hebben. Voorbeeld: mijn SSH is 1,25 meter, staat in 45 liter aarde en drinkt op een warme dag zomaar 3-4 liter weg. Een ander nadeel van een kleine pot is dat je weinig bufferende werking hebt van je medium, dus voorzichtig met de pH en voeding omgaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als je je zaailingen meteen in een grote kuip zet .... Hoe bepaal je dan wat het geslacht is ?

Ik wilde dit eerst namelijk ook gaan doen , het probleem is alleen dus als je je zaailingen meteen in hun definitieve bak hebt zitten , dat de kans erin zit dat er een mannetje bij zit ....

En als je zoals ik een speciekuip heb , dan kun je dus 65 litr aan (dure) dure grond weggooien ..

Als je tenminste geen andere zaailingen hebt die je wilt planten :cry

 

Of heb ik nu geen gelijk? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zet er gewoon 3 in en laat de mooiste staan na het sexen. En die grond is niks mis mee hoor, gewoon hergebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O okej ... Maar ik wilde eigenlijk gewoon 1 speciekuip per plant gaan doen.. Of is dat een beetje teveel van het goede dan?

 

Want wat ik nu dus wilde gaan doen is mn zaadjes eerst in wat kleinere potten laten groeien en stekken ervan nemen en dan pas ze in de speciekui plaatsen zodra ik weet wie de de dames zijn....

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan ook heel goed. Maar als je er wat meer zaait (3 kuiltjes zaai- en stekgrond direct in je kuip!) laat je na sexen de mooiste plant gewoon in je kuip staan. Heb je dus zelfs een soort selectie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad 3 plantjes zetten peer kuip, als je pech hebt en 2 mannen spot heb je alsnog een vrouwtje staan.

@Whazzup: Je bent echt een fan van zaai en stekgrond he?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oooo okej ik snap wat je bedoeld :cry

 

Maar ik heb 6 zaadjes die aant het ontkiemen zijn nu .... en ik heb 3 speciekuipen , en nog 2 wasmanden(dicht van 40Ltr ) extra erbij staan ..

 

Ik ben ook met een verslag bezig voor als je t nog niet wist :)

 

Maar bedankt voor je antwoord!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had afgelopen jaar planten staan in 23L en 35L en 65L en ik kon alleen maar vaststellen hoe groter de pot hoe groter de plant (in de 65L had ik er 2 langs elkaar ingezet),persoonlijk zou ik voor iets rond de 35-40 gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeyheey,

 

ik heb zelf vorige zomer 2 x k2 bijde in een 15 ltr. pot opgekweekt.

vanaf stek tot aan de oogst.(niet dat deze zo lekker was :) )

ik heb echter wel 1 probleem ondervonden.

Als je de planten te lang in dezelfde pot laat staan groeien de wortels vanzelf een keer tegen de rand aan.

nou zit het zo met een plant in volle grond dat de wortels nooit hoeven te stoppen met groeien want ze worden niet tot bijna niet belemerd. en dus zal de plant ook de meeste kracht voor wortels stoppen in de wortels die zo sterk de grond in groeien.

maar als jij in een pot kweekt en de wortels kunnen niet verder zal de plant automatisch de meeste kracht in de uitlopers van de hooftwortels stoppen en dus wordt de pot bomvol met wortel bedden.

en dan komt het probleem!:

als je dan gaat water geven zul je zien dat het water niet de aarde in trekt maar op de grond blijft drijven.

hier kun je uit opmaken dat de drainage erg moeilijk wordt.(1e nadeel van een te kleine pot)

ook heb ik na de oogst toen ik de potten leeg heb gemaakt, geconstateerd dat de wortels onderin helemaal aan het rotten waren.(2de nadeel van een te kleine pot)

waarschijnlijk omdat een plant de meeste aandacht en kracht geeft aan wortels die de diepte in gaan en de wortels die de breedte in gaan veel minder aandacht geeft.

dus de wortels onder in de pot waren nog dikke in elkaar gegroeit waardoor het water daar gewoon simpel bleef hangen!

dus als je merkt dat je drainage minder wordt moet je gaan verpotten of als je gelijk een grote pot neemt (rond de 65 ltr) kun je de hele kweek met 1 pot doen.

ik hoop dat men hier iets aan heeft.

 

groentjes weedman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...