Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
peuky

Stekken

Recommended Posts

Ik heb al een paar keer geprobeerd stekken te nemen, maar het wil maar steeds niet lukken, heb de topic in de growguide doorgenomen, en ik heb een klein vraagje : moet het 'stammetje' van de stek een bepaalde dikte hebben? Is dit beter dik of dun of.. Tot dusver waren ze vrij dunnetjes dus denk dat het daar misschien aan ligt?

 

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe maak je de stekken dan?

Wat bij mij goed werkt is de stammetjes waar het stekpoeder moet komen licht afschrapen met een scherp mesje.

De bast verwijderen zeg maar, dan weer in het water dompelen, dan in pokon stekpoeder en dan in de voorgeweekte stekblokjes.

Doordat de bast verwijderd is komen de wortels er sneller door, mistal binnen een week tot anderhalf komen er al dikke wortels uit.

 

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een bonsaischaar, die zijn meestal lekker scherp, en knip ik een stek waar minimaal 2 tot maximaal 4 vertakkingen aan zitten schuin af, dus deze stengels zijn in mijn ogen optimaal voor een stek.

Ik gebruik geen stekpoeder, gel of wat dan ook, (ik merk het verschil nl. niet)

Alleen de stekpluggen week ik een halve tot 1 dag in water met wortelstimulator.

Een keer met de plantenspuit erover, tl's er op en de rest gaat vanzelf, zolang je ze maar vochtig houdt en een temp. aanhoud van 20 tot 25 grdn. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips !

 

De truc met het afschrapen heb ik al eens geprobeerd, maar toen slechts een klein stukje, ga nu eens het volledige stuk afschrapen!

Ik ga begin volgende week achter stekpulggen en stekgel, en ik ga dit keer grotere stekken snijden, ik denk dat ze nog te klein/fijntjes waren, meestal 2 vertakkingen, stengeltje van 0.5 cm doorsnede..

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik pitpotjes. Behalve inwateren met wortelstimulator (en afzuren uiteraard) en een keer ermee besproeien zet ik ze in de propagator op een bedje kleikorrels of seramis waar een laag water met wortelstimulator onder zit. En stekpoeder uiteraard (goed afslaan). Blijft optimaal vochtig. Zo'n beetje de rataplanmethode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup : ik liet altijd een dikke laag stekpoeder erop, dacht dat dat beter was :lol: niet dus :specool ...

Begin volgende week ga ik een stuk of 10 stekken nemen, zal jullie op de hoogte houden hoe het verloopt

Share this post


Link to post
Share on other sites

van teveel stekpoeder verbranden direct de pas vormende worteltjes, dus goed afkloppen (daarna nog beetje blazen als je niet te hard wil tikken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...