Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
de glazenwasser

Drukkleppen

Recommended Posts

hoi, :verrygood

 

 

ik ben dus op zoek naar kleine drukklepjes die tussen de PE slang en de dripper komen te zitten, in de capillaire slangen. de situatie nu is zo dat steeds de hele PE slang leeg loopt wanneer de pomp afslaat. het volpompen van de slang maakt veel herrie en het geeft me weining controle over de hoeveelheid voeding die er wordt uitgedeeld...

 

vraag 1 is dus: waar haal ik 5 stuks drukklepjes, geschikt voor 4mm capillaire slang?

 

en vraag 2: hoeveel (m)BAR aan druk moeten deze klepjes weerstaan voordat ze openen (onder druk van de (5000 liter per uur) pomp)?

 

 

thx! later! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 klep achter je pomp ...

 

kleppen komen in 220 12 24 volt tekoop bij de GS of betere tuinderwinkel

 

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestaat er niet zoiets als een membraampje hiervoor? om 1 richtingsverkeer te creeeren.

 

een terugslagklep of zo, die laat namelijk ook niks meer terug.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

een klep is een terugslag klep, deze voorkomt het terugstromen en leeglopen van je drips of leidingen zodat je aanloop niet meer zoveel lawaai maakt en ook direct begint met druppelen.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

een terugslagklep heb ik al, die zit in het PE filter.

 

als ik het goed begrijp hebben we het hier over een electronische klep die tegelijk met de pomp geschakeld wordt. ik vroeg me nog ff af of zo'n ding niet toevallig een vrij harde klap geeft bij open- of dichtslaan, aangezien ie vlak naast m'n bed komt te zitten.

 

of is het ook mogelijk om deze klep ergens halverwegen de PE leiding te plaatsen, zodat ie in m'n kast kan?

 

 

hoi! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

ik heb vandaag dus ff zoon klep gehaald

med_gallery_8244_1757_332099.jpg

 

 

...alleen, hij doet niet goed...

 

er zit zoon stelwieltje op. als ik die helemaal dicht draai stop het hevelen. het probleem is dat de klep dan niet meer genoeg doorlaat om de sproeiers goed te laten werken.

 

als ik 'm ook maar een ½ slag open draai blijft de laagste sproeier lekker aka. hevelen...

 

 

is die klep kapot? of doe ik iets verkeerd?

 

 

laters! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

vaag hoor !

 

klep is dicht of open dat wieltje komt me wel bekend voor.

 

dit zou moeten werken dat is de klep dat witte ding is de spoel. daar moet wel stroom op he ?

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, weet ik. de klep wordt tegelijk met de pomp geschakeld

 

of... moet het juist andersom?! (pomp uit = klep aan) :specool :lol: :lol:

 

 

hoi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

sloompie ff van binnen kijken wat ie doet he ... 12 v + of - maakt wel uit.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

tis 220V AC..

 

 

ik weet dat je het niet zo bedoelt hoor, lieverd! ;)

 

 

maarehh, ik heb 'm van te voren ook getest; erin blazen kijken of ie doorlaat of niet, het leek goed te zijn... :specool

 

ben bang dat als ik 'm open maak ik de evt. pakking beschadig, of zou ie gewoon afsluiten met een rubber o-ring? :lol:

 

 

laters! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

duuuhh moet je erbij vermelden want ik heb een 24 volt.

 

 

ga nou niet prutsen amateur met dat ding, zoeken bij de fabrikant waar is dat wieltje voor ik weet dat je er iets mee stelt.

 

 

enne hij moet open als je pomp aangaat.

 

Wijntje schatje ?

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het een klep die je open zet of dicht zet? Daar zit een vewrschil in he.. er zijn kleppen die in rust dicht zijn en die in rust open zijn. Volgens mij is dat stelschroefje on te zorgen dat hij aangetreokken voldoende dicht dan wel open is, afhankelijk van het type klep. Heb je hem niet gewoon verkeerd afgesteld nu? of een sluit klep gekocht (die met stroom juist dicht gaat?)

 

(edit: hehe esmee tikt net wat sneller)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij had toch gekeken wanneer ie open en dicht ging ?

 

dat zat toch allemaal koek en ei glazengluurder ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er naar gekeken voordat ik 'm installeerde, uiteraard.

 

mss. heb ik me vergist hoor, dus ik zal nog 'ns ffies kijken hoe ie 't doet als ik de aansturing omkeer.

 

 

latersz! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe heb je hem ook met stroom gecontroleerd toen ie nog niet was aangesloten? Was ie zonder stroom dicht of open en heb je hem toen met de stelschroef dichtgedraaid? Want in dat laatste geval is het een normally open klep, en heb je dus het verkeerde type, een type dat afsluit ipv opent.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, ik heb de klep nogmaals gecontroleerd en het is, zoals ik al dacht, een normally closed klep. :specool

 

alleen... hij doet het niet goed.

 

ik ga er wel ff mee terug.

 

normaal gesproken moet zo'n klep toch gewoon netjes afsluiten en alsnog genoeg water doorlaten? mss. is het membraan uitgedroogd ofzo..

 

 

thx voor de hulp!

 

laters! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop gewoon een paar Drukventielen, dit icm een terugslagklep zoals op je PE filter zit werkt prima...

 

Zelf gebruikte ik Deze, werken prima en verstoppen niet zo snel...

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...