Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nitro

Slechte Aardebak

Recommended Posts

Goeiedag,

 

Ik heb een aardebak met massa's aarde in wat er niet echt uit kan. Nu heb ik er al twee keer in gekweekt en zijn de resultaten niet bevredigend. Had betere resultaten met 11 liter potten maar wil het nog eens proberen. Na het knippen ga ik dus wat schimmels toevoegen en een hoop regenwormen. Ook ga ik wat zaai en stek grond op de bovenste laag gooien om mijn stekken in te zetten?

 

Zijn er verder nog dingen die ik best toevoeg?

 

Ook zit ik zonder voedsel dus zou ik nieuwe lijn nodig hebben, vorige keer was biobizz maar andere voorstellen zijn natuurlijk welkom.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Nitro,

 

Wel vreemd dat met een groter volume, mindere resultaten worden behaald.

 

Je kunt in ieder geval nagaan hoe goed je aarde mengsel is, door een sample door een growshop te laten onderzoeken op ph waarde eventueel misschien ook wel EC waarde.

 

Maar het is wel lastig zonder meer informatie.

- Welke bestanddelen heb je in je aardemengsel zitten?

- Als je de voeding afzuurt, zorg je dan wel voor voldoende opwaardering van de bodem?

 

Zelf heb ik bijvoorbeeld een mengsel met wormenmest, batmix, cocospeat, seramis, potgrond, bosgrond. En voor het leren omgaan met de bodemcultuur lees ik regelmatig de topics van Sannie en Dame Blanche.

 

Maar een meting lijkt me in ieder geval nuttig om te weten of je niet al een valse start maakt.

 

Wat betreft de voeding van Biobizz ben ik zelf zeer tevreden. Maar ik maak ook gebruik van de lijn van BAC die ook naar tevredenheid is.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb een aardebak met massa's aarde in wat er niet echt uit kan. Nu heb ik er al twee keer in gekweekt en zijn de resultaten niet bevredigend.

ik meen me nog te herinneren dat je in het verleden last had van ph en of ec problemen,je moet echt eerst de oorzaak gaan onderzoeken zoals eerder vermeld,is je aarde te basisch of alkalisch dan zit je met een oplosbaar probleem,bij hoge ec waarden zit je zwaar in de problemen,het advies om eerst je aarde te laten controleren is zeker gegrond,dan kan je pas actie gaan ondernemen om je aarde te gaan opwaarderen,bij de resultaten daarvan wil ik je wel op de goede weg helpen :verrygood

Het is jammer maar een vaststaand feit dat je iets niet gedaan hebt volgens het principe,je aarde en bodemleven zou juist nu na een 2 tal kweken optimaal moeten gaan zijn indien juist gekweekt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dus voor deze kweek gedaan wat ik dacht goed te zijn. Vele liters zaai en stekgrond toegevoegd aangezien de ec waarde veel te hoog was.

 

Nu heb ik dit natuurlijk gewoon gemeten met demi water maar zijn die metingen betrouwbaar? Anders doe ik dit nog eens met deze aarde en laat ik jullie dit weten. Meten jullie de hoeveelheden aarde in gewicht of volume ook af of neem je gewoon wat aarde en demi water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

stop toch toch met prutsen man ....

 

Dit kost je klauwen met geld, een sampletest kost 40 euro en duurt een week.

 

Dan pas heb je iets waarvan je zeker kan zeggen dat alle waardes kloppen.

 

Zelf meten of de GS het toevertrouwen is pure prutserij op het hoogsteniveau.

 

:verrygood

 

De Haan ..... stuur een zakje op en bepsreek met hun je problemen daar betaal je ze voor.

 

Of vul je potten met verse aarde.

 

Of vul je bak met nieuwe aarde.

 

Maar een laagje stekaarde erop gooien is het toppunt alweer van prutserij.

 

OK Nito,

 

succes met je keuzes.

 

Esmie

 

ps: Ik heb na mijn gesprekje met de haan bv geen last meer van problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Esmie,

 

Heb je het dan ook over Relab Tuinbouwadviesburo? Website Den Haan

 

Want dat ziet er allemaal wel interessant uit, die verschillende testen die ze bieden. En ze komen de boel ook nog voor je ophalen.

 

En welk grondonderzoek heb je al laten verrichten, gewoon het "grond volledig" onderzoek?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toen de ph getest gelijk bij de growguide hier op wf beschreven.

 

Ik heb dus een gelijke hoeveelheid aarde van de bakken genomen. Dan dezelfde hoeveelheid van een zak verse growshopaarde.

 

Daar heb ik overal een gelijke hoeveelheid gedeminiraliseerd water toegevoegd, dit een 24 uur laten staan, gefilterd en dan gemeten en vergelijkt.

 

Ik heb toen gemerkt dat de ec veel te hoog was dus zo veel mogelijk aarde met de laagste ec toegevoegd wat zaai en stekgrond is.

 

Nu ben ik belg, is het dan ook mogelijk om staaltjes op te sturen ofzo? Heb in feite 3 bakken staan. Wordt dit dan 3 maal 40?

 

GRoet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja je kan het opsturen vanuit Belgie maar ooo in Belgie zitten dit soort bedrijven, geen 1 tuinder doet dit zelf.

 

Ja AS grow http://www.denhaan.nl/

 

Dit bedrijf heeft de kennis en de hardware om je aarde geod te testen.

 

@ Nitro,

 

Met alle respect ik meet zelf ook niet meer, alleen water geen grond.

 

Het beste is dan 3 x een sample klaar te maken. Je kan de samples dan opsturen of inleveren.

 

Een smaple komt uit 1 bak en is uit verschillende punten genomen.

Dus vanaf de bodem en de lagen erboven.

 

1 sample moet uit meerdere kleine handjes uit dezelfde bak bestaan.

Ook voor het aanmaken van een correct sample zijn duidel;ijkew regels die je kunt opvragen bijk de Haan.

 

Succes ...

 

Esmie

 

Ik heb toen de ph getest gelijk bij de growguide hier op wf beschreven.

 

Ik heb dus een gelijke hoeveelheid aarde van de bakken genomen. Dan dezelfde hoeveelheid van een zak verse growshopaarde.

 

Daar heb ik overal een gelijke hoeveelheid gedeminiraliseerd water toegevoegd, dit een 24 uur laten staan, gefilterd en dan gemeten en vergelijkt.

 

Ik heb toen gemerkt dat de ec veel te hoog was dus zo veel mogelijk aarde met de laagste ec toegevoegd wat zaai en stekgrond is.

 

Nu ben ik belg, is het dan ook mogelijk om staaltjes op te sturen ofzo? Heb in feite 3 bakken staan. Wordt dit dan 3 maal 40?

 

GRoet

 

Sorry 24 uur is een blundertje, ik weet wie dat hier ooit heeft gepost maar na 24 uur veranderen alle waardes in je sample.

 

KIJK bij de Haan hoe het wel moet in het geval je toch zelf wilt meten.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even gekeken bij belgische potgrondanalist. Heb mail gestuurd en dat heb ik als antwoord gekregen.

 

Het is best de potgrond te laten analyseren volgend de methode 1/1,5 volume

extract.

 

Deze methode meet de wateroplosbare voedingselementen. De elementen die

vrijkomen op relatief korte termijn worden in feite niet bepaald. De resultaten

worden gemeten in een volume-extract (volume potgrond/volume water).

De resultaten zijn beschikbaar op het einde van de dag indien het staal vóór 9 u

op het laboratorium aanwezig is.

q Tijdens de periode 16/1 tot en met 30/9 worden de stalen ontleed op dinsdag,

woensdag en vrijdag.

 

Bepalingen: in een waterig extract: pH, EC, K, Mg, Ca, Na, NH4-N,Si , NO3-N, P,

Cl, SO4, HCO3, Fe, Mn, Cu, Zn, B, Mo.

 

PRIJS

 

 

* voor een contract van 5 stalen 254,65 euro/contract

(50,90 euro /staal)

* voor één staal 67,50 euro

 

Wij komen na afspraak de stalen zelf nemen.

De opgegeven prijzen zijn exclusief BTW.

Voor analyse hebben we minstens 1 l potgrond nodig.

 

 

 

Is dus niet echt aan te raden want ze nemen ten eerste zelf stalen en kostprijs is me toch wel iets te duur.

 

Heeft er hier al iemand gebruik gemaak van het wietforum bemestings onderzoek wat je in de shop ziet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph en/of Ec problemen zijn de grootste nachtmerrie voor de aardebakkweker,een PH probleem kan je nog gaan bijsturen in je medium,daar je je voedingsgiften en/of watergiften hierop kan gaan bijsturen,bij een zeer hoge EC waarde loopt het altijd fout af,dit zijn namenlijk zouten die niet in korte termijn verbruikt kunnen worden door de plant,de vraag is dan ook of je je nog kan herinneren over welke overdosering we hier spreken,daar zo'n volume een zeer grote buffer bezit,toont wel goed aan dat het hier niet over een klein probleempje gaat,bij het toekostige nieuwe plantgoed zullen wortelklepjes al snel gaan sluiten door te hoge EC waarden,wat de plant op voorhand al zal remmen,wat je eens kan proberen is een bv een 11 liter pot vullen met aarde uit de wortelzonelaag,stevig aandrukken,deze op een zuivere emmer plaatsen,op 2 latjes,vlechtwerk,of omhooghangen met touwtjes rond de pot,en dit om de drain van het zuivere water te gaan meten,hierbij meet je eerst de EC waarde van het water en noteer je.Nadien geef je een eerste maal water boven in de pot,rustig aan,zo'n 1 liter.Na 5 minuten terug 1 liter en rustigaan,dit herhaal je tot er onder uit je pot drainwater komt gelopen,het eerste klein straaltje dien je hiervan op te vangen.

Doe dit in een klein zuiver potje en meet je EC waarde hiervan,vergelijk dit nu met het drainwater dat nu nog in de emmer staat.

Je kan dit op meerdere plaatsen gaan testen en op verschillende diepten,het is wel wat werk,maar dan weet je al veel,alleen nog niet welke zouten nu specifiek voor dit hoge concentraat zullen gezorgd hebben.

Bij een EC waarde van boven de 1.9 bij het drainwater kom je al in een kritieke fase indien je hierop wil gaan starten

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal het dit weekend eens proberen.

 

Juist even resumeren.

 

* Ec water meten

*Een 11 liter pot met aarde uit de bak omhoog hangen met een emmer onder.

* 1 liter water langzaam gieten in de pot

* Na 5 minuten herhalen

* Dit nog herhalen tot er uit de pot water komt

* Dit eerste water opvangen in aparte pot en de rest gewoon in de emmer laten lopen en meten...

 

Ik heb in feite 3 van die bakken waarbij ik bij één bak goeie resultaten gehaald heb en de andere twee slechte.

 

Misschien zal ik daar dan ook al een groot verschil in zijn. Meet ik op deze manier best de ph ook eens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit kan je zeker doen,de ph meting zal echter niet volledig correct zijn,doe dit liever op de wijze die uitvoerig beschreven staat,of gebruik hier water op een ph waarde van 7.0,bv gedemeneraliseerd water om je EC waarde niet te beinvloeden,dit als indicatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben nu even aan het proberen en ik giet water met een ec van 0.54 in de 11 liter pot.

 

Wel merk ik dat de aarde enorm droog staat en dat bij de eerste liter er al water onder in de emmer komt.

 

Is dit dan al direct het drainwater dat ik moet meten?

 

Eerste keer water in emmer gemeten was 1.42, nu heb ik dit water weg gedaan en nog es gemeten. Deze keer 1.80 ec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste bak die ik gemeten heb was de enige bak waar de resultaten van de oogst mee vielen.

 

Nu heb ik verontwaardigd gekeken naar mijn meter bij de 2de bak. Daar is de drain normaal verlopen en pas bij de 3de liter water kwam er onderaan de bak drain uit maar de ec bedraagde 6.5 :bier

 

Is hier nog iets aan te doen. Is natuurlijk niet gemakkelijk voor mij om een paar honderd liter grond (vooral door het vele perliet) onopvallend kwijt te geraken in een rijwoning...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de winnaar is bak 3 met een ec van 8 :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsja Nitro, een EC van 8.0 .... kan dat !!!

 

Waarom rijdt je niet even de grens over om samples af te geven ?

 

Versturen is ook geen probleem voor de Haan.

 

Groet

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

In die bak met ec 8 heb ik bij begin van kweek een aantal planten direct zien afbloeien en heb ik gewoon volgens schema voedsel blijven geven dus zou kunnen dat deze in het begin veel te hoog was en zo alleen maar opgelopen.

 

Ik heb toch even mail gestuurd naar de haan.

 

Zeg jij dan gewoon ik ben cannabis kweker of tomatenkweker ofzo want ik blijf liefst toch anoniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft je bij de Haan niet anders voor te doen er wordt standaard over tomaten gesproken.

Zij weten ook wel dat jij pookt maar helpen je graag.

 

Groet

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk juist dat een aardetest beetje zonde is van het geld want als ik bij die drainagetest zulke resultaten krijg zal ik toch volledig opnieuw zal moeten beginnen. Zal wel een verschrikkelijk werkske zijn maar als er niets anders opzit..... :verrygood

 

Iemand anders nog tips om aarde onopvallend uit een rijwoning te krijgen. Moest het zonder perliet zijn kan het uit de tuin komen maar dit valt wel op. Heb nogal nieuwsgierige buren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die aarde moet jammer genoeg vervangen worden,zulke EC waarden zijn funest voor elke plant.Je kan je aarde opslaan in grote sterke vuilniszakken,en deze 1 per 1 gaan afvoeren,desnoods doe je er maanden over,zaak is dat je je aarde echt moet gaan vervangen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iemand anders nog tips om aarde onopvallend uit een rijwoning te krijgen. Moest het zonder perliet zijn kan het uit de tuin komen maar dit valt wel op. Heb nogal nieuwsgierige buren.

 

Pruts een beetje in de tuin ofzow!

onopvallend onder de zoden :verrygood

Daar heeft niemand nadeel in,op een contaainerpark kan je er ook niet me lopen sjouwen denk ik!

Laten we maar zwijgen mocht er zo een in de graskant terechtkomen! :)

 

Je bekijkt het maar!

 

Cheers! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stash het gewoon tijdelijk in huis in vuilniszakken en loop er elke dag 1 weg, dan weer in een doosje ofzo, de manieren zijn unlimited :verrygood

 

Gewoon een beetje origineel zijn en niet alles in 1 keer, dat red je toch niet.

 

Succes!

Edited by harryv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mjah...wat is wijsheid heh...

Als ik m'n buurman elke dag met een zware vuilniszak zie slepen vraag ik me ook af wat hij aan het doen is.

Als je zelf een tuin hebt, kun je het eronder graven misschien.

 

Ik ben wel benieuwd naar tips, omdat dit toch een probleem is waar iedereen een keer tegenaan loopt denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik m'n buurman elke dag met een zware vuilniszak zie slepen vraag ik me ook af wat hij aan het doen is.

 

De vuilniszak hoeft natuurlijk niet helemaal vol, elke liter is een liter. Deze post is nu een paar dagen onderweg, hij had al 100 liter weg kunnen tillen :verrygood

 

Zorg dat iemand de buurman bij de voordeur bezig houdt, praatje over het weer / de tuin. Ren zelf via de andere kant, zakken in je auto, als je hard rent kun je dan 200 liter per keer rennen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...