Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leuke Hobby

Bladeren Van Zaailingen Vergelen/verdorren

Recommended Posts

Ik heb 10 NLights van female seeds in een hokje van 1.50x1.20m en hoog 1.52m vrijwel direkt op 12/12.

Nu doen 7 het prima maar er zijn er twee die vanaf het begin gele bladeren vertonen. Ze verdorren ook een beetje. Eentje is niet goed meegekomen en is klein en wordt overwoekerd door de rest.

 

Ik heb ze 2 april geplant en vanaf 28 april waren de eerste topjes te zien.

Ik heb ze bewust niet teveel voeding gegeven en geef ze vanaf 17 april 2x per week 20 liter water van onder met een bouwmarkt voeding (soort pokon) die niet erg geconcentreerd is (leek me het minste kans op overvoeding). Ook beginnen een paar van de 'goede' 7 een lichter blad te krijgen met wel een donkere nerf.

 

De bladeren van deze twee heb ik ff op de foto gezet. Iemand een idee? Ik heb een adjust a wing met 600w op 38 cm vanaf de toppen (met spreader). Als je je hand eronder houdt is het niet echt te warm dus dat lijkt het niet te zijn. Ik blaas 250 cuub af.

 

med_gallery_10935_2189_427628.jpg

 

med_gallery_10935_2189_211251.jpg

 

 

[EDIT] heb je foto's even op juiste grootte in je topic gezet B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Zuur je je water ook af naar ph 6.0 tot 6.2? Of doe je er alleen voeding bij? Want als je niet afzuurt zal daar je probleem ook direct mee te maken hebben: de ph in je grond zal veel te hoog worden waardoor de planten bepaalde voedingsstoffen niet op kunnen nemen.

 

Als je bang bent voor overvoeding kan je beter een halve dosis van de juiste canna voeding geven dan een bouwmarkt voeding. Op de canna voeding staat tenminste nog een voedingsschema die is afgestemd op de bloeicyclus van onze Mary Jane. Met de bouwmarkt voeding ben je denk ik juist gaan doen waar je zo bang voor bent: het ophopen van zouten in je medium waardoor je het opnemen van voeding onmogelijk maakt voor de planten.

 

Drie dingen als eerste even checken:

Of je afzuurt.

 

Of de planten niet te nat staan, dit wil namelijk ook tot dit soort dingen leiden.

 

En daarnaast dus de voeding: koop voor een paar euro een goede bloeivoeding in een shop. Als je niet zeker bent over de dosering doe je eerst een halve dosis van wat op het schema staat. Dit voer je langzaam wat op (zie schema). Ondervoede planten zullen helemaal wat lichter van kleur worden.

 

Als je wel afzuurt is het handig om de planten twee waterbeurten alleen water te geven om de opgehoopte zouten weg te spoelen. Eventueel een gietbeurt met Final solution van BAC welke overtollige zouten in je aarde afbreekt is aan te raden.

 

Daarna bij waterbeurten goed letten op hoe vochtig de aarde wordt, en eventueel je watergift wat beperken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de potten net even opgetild en moet zeggen dat de twee die slechter gaan dan de rest wel veel zwaarder zijn. :specool Normaal geef ik altijd water van boven omdat je dan makkelijk kan voelen als ze droog gaan staan. Van onderaf is nog even uitkienen.

 

Ik heb besloten om de rest voor 1x maar van boven water te geven en deze twee even niets totdat de potten minder zwaar zijn.

 

Zal straks een flesje terra flores gaan halen. Ben benieuwd of ze een beetje bijtrekken. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Als het makkelijker voor je is om ze van bovenaf water te geven zou ik dat eerst gewoon blijven doen.

Laat de twee die nu slecht gaan maar even flink wat droger worden.

 

De bladeren zullen niet meer mooi worden, maar als het goed is zullen er geen nieuwe bij komen als de pot wat droger wordt.

 

Succes B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ik ze er dan niet beter vanaf halen die gele bladeren of gaat de plant dat niet leuk vinden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede voeding zal ze goed doen, en wat is de temperatuur in je hokje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet ik niet precies want het blijkt dat de temp meter die ik had opgehangen stuk is. Ga morgen gelijk ff een nieuwe halen. Schat zo een graad of 32 met licht aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

 

idd., met generieke bouwmarkt voeding zal je nooit het beste uit je planten halen. ik denk alleen dat het gebrek aan circulatie jouw planten vooral de das om doet. je gebruikt geen gatenbodem neem ik aan? ik zou eerst een minimaal 500m³ afzuiger gaan regelen en dan een manier verzinnen om de lucht lekker onder je planten door te laten circuleren.

 

 

sterkte en de groeten,

 

john B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in de achterwand 12 gaten geboord met een speedboor van ongeveer 2.5 cm.

Af en toe laat ik het deurtje open. Dit kan alleen niet als de lampen uit zijn natuurlijk.

Volgende keer ga ik idd gaten onderin maken en ze lucht van onder laten aanzuigen.

 

Afzuiger is 500 cbm maar ik dim hem ivm geluid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Situatie vandaag, ik reken 23 dagen bloei:

 

gallery_10935_2189_620092.jpg

 

gallery_10935_2189_402453.jpg

 

 

//edit whazzup: foto's goed gezet, leer effe foto's posten. Niet de medium galley foto copiëren maar de grote, lees het fototopic van john doe even door. Dit image.gif knopje gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha, je hebt een 8x te kleine luchinlaat, vrind... B)

 

 

kijk, de inlaat hoort 4x de oppervlakte te zijn van de flens van je afzuiger, sommigen zeggen dat 2x of 3x ook prima is maar ik heb hem 4x zo groot en heb geen enkele moeite moet onderdruk te creëen. als je inlaat zo klein is als die van jou (59cm², 47% van de opp. van je afzuigerflens ipv. 400%) heeft jouw afzuiger het heel moeilijk met lucht uit je hok trekken, vandaar dat jouw planten niet genoeg frisse lucht krijgen en je afzuiger óók nog eens meer herrie gaat maken door de weerstand.

 

ik zou zeggen: ga meteen aan de slag met extra gaten in je hok maken. een airsock (ff zoeken als je nie weet wat 't is...) oid. is ook evt. een oplossing als je geen ruimte hebt voor gaten onderin je kast. als jij je deur open zet kan je wellicht de temperatuur onder controle houden maar je planten krijgen op dat moment nog steeds niet genoeg lucht, omdat de trek door de deur gaat en dus niet langs je planten.

 

 

dus: maak een inlaat van 491cm² en kweekze!

 

 

laters :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm dan zal ik morgenochtend eens twee gaatjes van 15x15 cm maken met een roostertje ervoor.

B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

...namens jouw planten; bedankt!

 

 

enneh, tis idd. een leuke hobby! B)

 

 

hoi! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een gat geworden aan de overkant kant waar mijn filter hangt. Filter zit boven, inlaat die ik nu heb is zover mogelijk beneden (net boven mijn vijverfolie dat 20cm hoog is) kon er niet meer van maken dan 35cm breed en 8cm hoog. Kijken wat er gebeurd. Boxventilator een standje hoger zodat het een beetje meer waait.

 

Mooi de gelegenheid gehad om al het gele en verdroogde blad van de planten te halen ook.

En heb een paar fotos van de planten gemaakt toen ik ze uit de kast had gehaald om dat gat te zagen.

Zal ze vanavond even posten.

 

Cheers B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...