Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Verwarming

Recommended Posts

Het is al gedaan (dus geen nieuw plan) maar kan er toch weinig over vinden:

 

De hitte die je lampen produceren in het DAGhok afvoeren via je NACHThok en daar zo de boel verwarmen.

Je gebruikt je overvloedige warmte tenminste en je hebt minder verwarming nodig.

Want laten we wel zijn: Aan de ene kant ben je normaal hitte in je daghok aan het afvoeren naar de buitenlucht, terwijl je ophetzelfde moment warmte aan het toevoegen bent in je nachthok met je kachel of je verwarmingsmatten.

 

1 methode is om de afvoerbuis van je cooltubes (in het daghok) door je nachthok te laten lopen (over de bodem) en dan weer naar buiten. De buizen (kachelpijpen) geven onderweg wat warmte af.

 

Weet iemand nog een andere methode?

 

En wat denken jullie van de cooltube-methode?

 

Dank

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan beter gewoon in alle 2 hokken 2 afzuigers hebben

en tussen je 2 hokkken te kleine afzuigers die de warme en koude lucht van het ene naar het andere hok blazen

Hierdoor krijg je een ronddraaiende beweging van lucht tussen je 2 hokken en daardoor een iedeaal klimaat

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan alleen als je in dezelfe groei/bloeifase zit in beide hokjes.

 

Een plant in de bloei zou dan een te hoge lv krijgen en andersom een te droge lv.

 

bummer :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel dat de hokken inderdaad gelijk opgaan in groei- en bloefase, krijg je dan met de bovenstaande methode geen rare luchtstromen? Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar zoiets als valse lucht...

Met de cooltubes creeer je een 'eigen' onafhankelijk circuit. Losstaand van je normale filter en afzuiging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cooltubes zijn zonde om te gebruiken als je nog de mogelijkheid hebt om een goed hok te bouwen

Het glas geeft ongeveer 15 % lummenverlies en tubes zijn nog duur ook

Deze inverstering kan je beter gebruiken om dat geld te besteden aan een goed werkend hok

 

 

Je moet op de manier zoals ik beschrijf idd wel een gelijk oplopende kweek in beide hokken hebben

maar door de circulatie tussen de 2 hokken is je lv en temp veel beter te regelen

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé KeesA,

 

Ik vraag me af hoeveel je gehele kweekruimte in temperatuur zal dalen als je twee hokken neerzet en die los van elkaar laat lopen met om en om dag en nacht.

 

Mijn ervaring hierbij is dat door het continue draaien de temperatuur in de winter helemaal niet zover zakt. Uiteraard moet hierbij wel rekening worden gehouden met de omgeving van de gehele kweekruimte.

 

In beginsel lijkt me de bedachte verwarming niet noodzakelijk. Zeker als de hokken ook tegen elkaar staan.

 

Zelf heb ik ook in eerste instantie twee hokken neergezet met verbonden luchtcirculaties. Met hetzelfde oogmerk om ze toch tegelijk te laten lopen. Ondertussen heb ik ondervonden dat het makkelijk is om twee hokken niet gelijktijdig te moeten laten lopen. Dit geeft de mogelijkheid om meer variaties met je hokken te zetten.

 

In die twee hokken heb ik in ieder geval gemerkt dat tussen cooltubes en gewone kappen niet zoveel verschil zit in de opbrengst. Het glas van de cooltubes vermindert de beschikbare lumen misschien wel, maar door de beter te controleren temperatuur zijn de lampen dichter op de planten te zetten waardoor de lichtintensiteit weer toeneemt.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

 

Noot

Ik snap niet goed hoe met variabele in te brengen klimatologische omstandigheden een kweekruimte makkelijker te controleren valt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk inderdaad dat met een willekeurige ventialtor tussen de 2 ruimten er weliswaar een gunstig klimaat kan ontstaan, maar dat het niet zo gemakkelijk te controleren is.

Je hebt je normale afzuiging, dan die extra ventialtoren nog. Die hebben allemaal invloed op elkaar. Zet de je de ene harder in Hok A dan zal dit meteen te merken zijn in hok B. Dat vervolgens weer zijn invloed heeft op Hok A.

Dus of je nu met cooltubes werkt of niet, ik denk dat je wel gescheiden lucht-systemen moet hebben.

Bijvoorbeeld:

Gewone lampen. een filter met afzuiger in Hok A (dag) en de de afvoerpijp hiervan loopt DOOR Hok B (nacht). Onderweg naar buiten geeft hij hitte af.

Ik weet dat de afvoerbuis ideaal gezienzo kort mogelijk moet zijn, maar dit zou een optie kunnen zijn.

 

Het glas van de cooltubes neemt inderdaad veel Lumen weg, maar doordat ze dichterbij kunnen hef je dat tekort snel op. Lumen nemen explosief af door afstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm. als je die twee hokken nou gewoon met elkaar verbindt en altijd alleen maar door het hok afzuigt waar de lampen uit staan? bij een 12/12 gelijke perioden situatie natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is idd ook een mooie manier whazzup!

Dit geeft alleen wel meer weerstand voor je afzuigers!

Darom vind ik de mooiste manier nog 2 kleinere circulatie (afzuig) ventilatoren tussen je 2 hokken

Het nadeel hieraan is dat je een grotere inverstering is doordat je ipv 2

4 afzuigventilatoren nodig hebt

 

Het voordeel is een iedeaal klimaat in je hokje

Dit komt omdat normaal in je donkere hokje je lv hoger is en in je andere hokje iets te droog

Door de circulatie tussen de 2 hokken gaat dus de lv in je donkere omlaag en anders om in je licht hok iets omhoog

Ook geven planten in het donker co2 af en in je licht hok nemen co2 op

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmm. als je die twee hokken nou gewoon met elkaar verbindt en altijd alleen maar door het hok afzuigt waar de lampen uit staan? bij een 12/12 gelijke perioden situatie natuurlijk.

 

Dit is een hele nieuwe methode (tenminste voor mij...)

Die moet ik 's effe goed laten doordringen, maar het klinkt goed.

Benieuwd of andere Forum-leden hier al ervaring mee hebben.

 

 

TNT,

normaal probeer je in je hokken onderdruk te garanderen, zodat er geen geurtjes ontsnappen.

Lukt dat ook nog op de door jouw beschreven manier?

Heb je jouw methode werkend in de praktijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze metode idd meerdere malen in werking gezien

 

ONder druk hou je nog steeds in alle 2 hokken

 

Het hok wat ik gezien heb had 4 lampen per hok

Daar zaten per hok 1 1000 kuub afzuiger in

En in alle 2 hokken pasiefe inlaten

 

Tussen de hokken zaten 1 afzuiger van licht naar donker blazend 500 kuub

 

en in van donker naar licht blazend van 500 kuub

 

Nu hoef je alleen nog een frecentie regelaar te hebben voor je afzuigers zodat je temp in het hok met licht aan op 27 a 28 graden blijft

 

Als je het zo doet heb je in je donker hok altijd 20 tot 22 graden en een lv rond de 50 %

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij heb je helemaal geen afzuigers nodig tussen je hokken als je 12/12 hokken maakt. Gewoon een afzuiger op ieder hok en de hokken met elkaar verbinden via een zwanehals of een box (om het licht tegen te houden!). Wel echt flinke opening, ander gaat het stormen in je hok! Truuk is volgens mij dat je in het donkere hok afzuigt, niet in het lichte. Zo trek je dus dje warme lucht naar het koude hok toe. In ieder geval een experimentje waard :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is idd ook een manier wazzup het enige is dat je dan geen gebruik maakt van je donkere hok waar co2 vrij komt

en je zit nog met het probleem dat de lv in je hok met lampen aan hoger blijft

Ik weet dat wat ik zeg een omslagtere manier is en meer inverstering , maar om 2 hokken je klimaat tip top te hebben is dit wel de ideale manier

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé tnt,

 

Ik volg de ontwikkeling van de ideeen om twee hokken te combineren met interesse.

 

En om verder te gaan op het idee van Whazzup, als je de co2 van je donkere hok wil gebruiken, terwijl je door het hok heen, de lucht van het hok dat aan is, zuigt, zou misschien een passieve lucht doorlaat tussen de hokken, kunnen.

 

Nu ik het zo tik, wordt ik duizelig bij het overdenken van al de luchtstromen. Moeten we dan een actieve of passieve luchttoevoer regelen, of een combinatie?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is idd een complex geheel

Maar even op een rijtje

 

in alle 2 hokjes een afzuiger

in alle 2 hokjes een pasiefe inlaat

 

Tussen je 2 hokjes 2 circulatie fans (licht dicht door middel van slangen )

de circulatie fans moeten ong de helft zijn van je afzuigcap om te garanderen dat je een onder druk behoud

 

 

Zo kan je met een gewone freqentie regelaar je hok afstellen met licht aan op 28 graden en is je donker hok ong 22 graden

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een passieve inlaat noodzakelijk of zou je hier ook een actieve voor kunnen gebruiken?

Of loopt dan de hele boel in de soep?

 

(Ik wordt helemaal tureluurs als ik me al de verschillende luchtstromen probeer voor te stellen..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je alles op een rijtje zet valt het nog mee

Ik zou lekkere grote pasieve inlaten nemen zo garandeer je je onderdruk meer

Meschien bij grotere hokken zou je actief kunnen inblazen

 

Volgende week begin ik met de bouw van mijn hok en maak ik fotos

Meschien word het dan allemaal duidelijker en zie je de logica

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klinkt me allemaal wel logisch in de oren.

Maar ik heb het nog nooit in de praktijk gezien.

Ook niet echt een idee hoe alle luchtstromen gaan lopen.

 

1 van mijn zorgen is bijvoorbeeld of de grote afzuiger van Hok A (dag) er niet voor zorgt dat een circulatie-fan tussen A en B (die van Dag hok naar Nacht hok) niet meer werkt. Dus wel dat ie draait, maar dat ie er niet in slaagt om de lucht van A naar B te krijgen omdat de grote afzuiger te krachtig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat word gecompenseert door je pasiefe inlaat

 

Dit maakt de opzet heel erg mooi

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bij een groot hok, kan het dan ook gecompenseerd worden door een actieve inlaat? (in de juiste verhouding tot de afzuiging)

 

Ben zo benieuwd of er ook andere forum-leden dit in de praktijk al gebruiken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit systeem werkt goed.

 

Het geeft een aantal voordelen:

- aanzienlijk hogere CO2-waarde in je daghok zonder extra CO2-dosering

- temperatuur bij licht aan laag genoeg te houden zonder extra afzuigcapaciteit

- temperatuur bij licht uit makkelijker hoog genoeg zonder extra kachelcapaciteit

 

(Dit zijn alle drie wel factoren die dus ook op andere manieren uit te voeren zijn, en in dat geval makkelijker te controleren.)

 

De nadelen van een dergelijk circulatiesysteem zijn:

- extra investering

- extra ruimte die in beslag wordt genomen

- klimaat wordt lastiger af te stellen

 

(Dit mogen alle drie eigenlijk geen redenen zijn om het niet te doen.)

 

Zorg er wel voor dat ook deze ventilatoren regelbaar zijn en je gewone KlimaatBehandelingsSysteem (afzuiger, inzuiger, kachel, airco, bevochtiger, ontvochtiger) voldoende capaciteit heeft om zonder de circulatie je klimaat op de gewenste temperatuur, m³/uur en RV te houden.

Vooral in de herfst kan met een dergelijk circulatiesysteem de RV te hoog oplopen in je nachthok met een verhoogd risico op botrytis wat een reden kan zijn om de circulatie te verminderen of zelfs uit te schakelen.

 

Het ongelijk telen in de twee ruimtes is geen bezwaar, maar onthoud wel dat je KBS nooit een beperkende factor mag zijn als je voorspelbare, constante topresultaten wilt behalen.

 

Nog een aantal tips:

hang de trafo's van je nachthok in je daghok en andersom. Dat helpt je in beide ruimtes een paar graden in de goede richting zonder het bovenstaande nadeel.

 

En gebruik altijd een inblazer en geen passieve inlaat.

Zorg met een goed doordacht verdeelsysteem voor gelijkheid in je hok en een verticale luchtbeweging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede tips!

 

Heb je dit ooit in de praktijk toegepast (zelf, of ergens gezien) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe dit zelf altijd als de mogelijkheid er ook maar enigszins voor is.

De voordelen van de mogelijkheden die je jezelf geeft, wegen ruimschoots op tegen de nadelen over het algemeen.

Voor 99% van de telers is een dag- en nachthok met circulatiesysteem een aanrader, schat ik.

 

Alleen als je echt extreem gaat conditioneren, wordt het gebruik van een dergelijk systeem beperkter.

Maar ja, wie doet dat? Waarschijnlijk nog veel minder dan die overgebleven 1%.

Daarom halen er ook niet veel mensen constante, échte topresultaten.

 

De andere 2 tips zijn áltijd een aanrader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...