Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dr.LivingStoned

Een Nieuw Begin

Recommended Posts

Hoi we zijn dus eindelijk zover, alle spullen bijna in huis en de zomer al vollop ipv voor de deur :smoke maar kon eindelijk beginnen prutsen.

 

Ik heb gekozen om verschillende kastjes te maken, voorgroeikast, kastje voor mam's en een bloeikast. Daar ik vollop van de zomer ga genieten en dan niet thuis ben is de zomer voorbestemd om een door de natuur geregelt buitenkweekje te doen. Met een klein beetje hulp in het begin van mij dan :)

 

Om gemakkelijk te kunnen kiemen en vervolgens te kunnen voorgroeien begin ik met de zaai&stekkast de rest is voor na september.

 

Dacht hier een verslagje van neer te leggen dat meegroeit met de bouw van mijn hokje, het was met de bedoeling om het compact te maken, lekker klein en nog wat van die superlatieve en moet al direct toegeven daar ben ik dag 1 al meesterlijk in mislukt.

 

De binnen afmetingen van mijn zaai/stek.voorgroei kastje zijn dus LxBxH 130x65x75cm er zijn 5 tl's van 120cm in gekomen aan een in hoogte verstelbaar plafond. De kleur van de tl's zijn 4x 840 en 1x 33 <--- vond niet direct nog een 5de 840. Er is nog plaats voorzien om er 2x een 90cm tl kleur 827 tussen te hangen als voorbereiding op de bloeikast maar dit is nog een optie, het materiaal is er en de plaats is voorzien. Voorlopig hangen de armaturen in hun geheel in de kast het is de bedoeling dat de ballasten en starters uiteindelijk aan de buitenkant hun eigenkast gaan vinden en enkel de tl's in de kast blijven.

 

Er komen 2 verluchtings gaten onder aan de zijkant over de volledige breedte en er komt aan elke zijkant een 120mm 12v fan om de verluchting te verzorgen.

 

Links wordt er plaats gehouden voor een propagator 64/50 model met bodemverwarming door thermostaat (hopelijk snel stijlloos :D ) geregelt en rechts wordt alles vrij gehouden als kinderopvang.

 

Hier komen de pica's

 

 

med_gallery_10252_2025_709858.jpg

 

 

Beetje hout

 

med_gallery_10252_2025_32317.jpg

 

 

Hier en daar een schroefje en een winkelhaak

 

med_gallery_10252_2025_673749.jpg

 

 

Het eerste raam is klaar, die andere waren enkel beetje anders qua maat dus die kan je wel fantaseren :smoke

 

med_gallery_10252_2025_418206.jpg

 

 

Een beetje zwart/wit folie en driftig nieten :wOOt

 

med_gallery_10252_2025_179044.jpg

 

 

De plaatselijk bouwmarkt overvallen voor een beetje rockwol

 

med_gallery_10252_2025_678363.jpg

 

 

Zo worden ze nadien, de isolatie haal ik nu terug eraf wel omdat er nog bekabeling langs moet en het geheel nog in elkaar geschroefd moet worden.

 

med_gallery_10252_2025_684498.jpg

 

 

 

Zo word dan de binnenkant :smoke

 

med_gallery_10252_2025_526618.jpg

 

 

Balkjes vastschroeven op kopframe, beetje aan m'n rug denken, doe ik dus liever op de bank ;)

 

med_gallery_10252_2025_124639.jpg

 

 

kopframe met bevestigingsbalkje

 

med_gallery_10252_2025_221926.jpg

 

Frames met folie tegen elkaar geschroefd, later komt er in de voorkant nog een hulpframe waar de deur in komt.

 

med_gallery_10252_2025_78187.jpg

 

 

Binnenkant is vrij strak geworden, ik hoop dat het licht netjes verspreid wordt. :lol:

 

med_gallery_10252_2025_319341.jpg

 

Lampjes die gebruikt gaan worden

 

med_gallery_10252_2025_881645.jpg

 

 

Ik heb een osb plaatje gezaagd op 125x60cm waar ik wit/zwart folie heb rondgespannen (weer driftig met die nieten) en 2 balkjes op geschroefd op de afstand waar de tl armaturen ook hun bevestigingspunt hadden.

 

med_gallery_10252_2025_891784.jpg

 

 

Even die meetlat ertegen

 

med_gallery_10252_2025_471502.jpg

 

 

De folie erover en armaturen vastgezet

 

med_gallery_10252_2025_838283.jpg

 

 

Ben er nog niet uit of ik mijn lampen samen wil schakelen of ze apart wil schakelen. Heb nog tijd, ik kom er nog wel uit.

 

med_gallery_10252_2025_702797.jpg

 

 

 

gallery_10252_2025_85942.jpg

 

 

 

Hier op de rand lijkt ie al mooi opgevult

 

med_gallery_10252_2025_352322.jpg

 

En al eens gepast en ik ben al heel tevreden, wordt een zee van licht :P

 

Morgen nog een dagje prutsen( bij iemand anders is het knutselen maar als ik iets doe dan lijkt het meer op pr ... :wOOt ) en dan is mijn eerste kastje klaar voor gebruik. Deze wordt trouwens op werkhoogte opgehangen tegen de muur als ie klaar is en de deur wordt een werkplank als ie open is.

 

Zo nu eerst een koud ;) , heb ik wel verdient vind ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo Lekker bezig man... :lol:

 

Ik vraag me alleen af hoe je nu die verluchtingsgaten gaat maken, gebruik je een soort van labyrinth???

Verder spreek je over het gebruik van 2 x 12 volt vennetjes aan de zijkanten, maar hoe ga je die bevestigen?, je hebt weinig tot geen vlees in de wandjes om iets op te hangen of te monteren...

 

Ziet er best wel straks uit zo, en het voordeel is dat het weinig weegt...

 

Ben benieuwd naar de rest..

 

Succes man..

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi paffie, fannetjes komen aan de buitenkant op de plaat. Er komt nog een plaat tegen aan de buitenkant en de ventilatie doorvoer zijn aan beide kanten roosten met lammellen die naar beneden wijzen aan beide kanten. Komt nog stukje insectengaas tussen en dat is het. Het is maar een voorgroei ruimte dus als er al eens licht binnenvalt is het niet zo een ramp maar er zal niets binnenvallen ;)

 

En een lichtgewicht is het ook niet echt geworden met balkjes van 46x46mm :lol: en als de plaat er eenmaal tegenzit is het een massief geval. Het moest er ook gewoon uitzien als een garage kast en dat gaat lukken :P nog ff verf laagje aan de buitenkant door kids laten organiseren. Ben er nog niet uit of het 9mm osb gaat worden aan de buitenkant of 6 mm triplex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dan haha, ik was in de veronderstelling dat de buiten kant ook vervaardigd werd van folie vandaar...

 

Ben benieuwd man..

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ondertussen al hard-board aangebracht en de bodem en bovenkant zit in elkaar. Even een deur in elkaar prutsen zometeen dan is het grootste werk klaar. :P

 

Ik neem wel wat foto's later op de avond als ik de verluchtinggaten gemaakt heb. En idd ik ga niet veel hout hebben om de fans te monteren dus het zou nog kunnen dat ik framepje maak maar dan kan later nog steeds want alles is demonteerbaar op de folie na. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag beetje moeten rondrijden voor ik het nodige materiaal had gevonden :lol: halve dag dus in de auto en beetje moeten schiperen met het materiaal. Het is dus hard-board geworden voor de buiten kant

 

med_gallery_10252_2025_562162.jpg

 

Beetje verschillende soorten moeten nemen want blijkbaar heeft hier in de buurt geen mens plaatmateriaal in huis ;)

med_gallery_10252_2025_602692.jpg

 

ff kijken of de maten toch beetje in de buurt komen want ook dat was dus een probleem. Ach een dak in mijn kast en een bodem was zo gemaakt.

 

med_gallery_10252_2025_402841.jpg

 

 

De voorkant verwijderd, dat wordt zometeen de deur

 

med_gallery_10252_2025_559727.jpg

 

Achterkant erin met isolatie tussen

 

med_gallery_10252_2025_807994.jpg

 

 

Ook de zijkant komt vol isolatie, de gaten voor de verluchting snij ik later uit in de rockwol

 

med_gallery_10252_2025_536827.jpg

 

 

Onderste luchtgaten komen er gelijk in, ik ben nog op de fans aan het wachten dus maak ook de gaten pas als die aankomen.

 

med_gallery_10252_2025_764857.jpg

 

 

De binnenkant van het rooster word op de buitenkant gemonteerd dit dient normaal voor een deur maar met iets langere schroeven ook perfect hiervoor.

 

med_gallery_10252_2025_356460.jpg

 

med_gallery_10252_2025_178880.jpg

 

 

Ondertussen ook de kant van de deur gemaakt en het hardboard aan de buitenkant iets groter gehouden zodat het licht binnen blijft :D

 

 

gallery_10252_2025_458330.jpg

 

 

med_gallery_10252_2025_786442.jpg

 

 

Alles is opgevult met 5cm dikke rockwol, houd zowel geluid als warmte tegen en geeft de folie ook een beetje meer stevigheid.

 

med_gallery_10252_2025_1089750.jpg

 

Zo morgen de scharnieren erop en nog ergens tussen mijn rotzooi een slotje vinden dan komt de electra aan de beurt en maandag hoop ik al te kunnen droogdraaien.

 

op naar het volgende :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha lekker bezig doctor gaat mooi zo

je hebt gekozen voor pc fans maar er zijn er ook van die

fans die op 220volt gaan de PAPST fans deze blazen

als jekko'sen heb je geen gedoe met voedings of accu's.

maar ga zo door s6 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tayron: Thx, ik had helemaal niet stilgestaan dat Papst ook 220v fans maakte, had deze 12v nog liggen en de pc-voeding ook, zelf de fancontroller moet hier nog ergens liggen met losse voelers. Maar die 220v krengen hebben een veel hoger redement en we hebben er dus gelijk 2 van besteld bij http://www.htponline.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag hebben we het deurtje afgehangen en de ventilatie openingen gemaakt. Me suf gezocht achter de slotjes die ik zeker moet hebben, pfff na een verhuis is alles zoek :lol:

 

Ach morgen dus nog maar een shop ronde inlassen, 2slotjes en 2 scharen om die deur horizontaal te houden als ze open is, is makkelijk werkblad geworden. Na 3 dagen is men vrouwtje eindelijk gestopt met tegen mijn kop aan kloppen met alles wat ze in haar handen kreeg, ok heb nu wel begrepen dat ie veeeeeel te groot is geworden :D

 

Hier komt de diepvrieskist

 

med_gallery_10252_2025_46270.jpg

 

Heb een stukje wit/zwart folie over ventilator gehangen deze wordt wel weggeblazen als ie aangaat.

 

med_gallery_10252_2025_50585.jpg

 

 

med_gallery_10252_2025_370764.jpg

 

 

Plaats genoeg voor de jonge zaadjes

 

med_gallery_10252_2025_93353.jpg

 

 

med_gallery_10252_2025_963191.jpg

 

Opening voor de ventilator wordt aan de binnekant nog van een rooster voorzien.

 

med_gallery_10252_2025_48107.jpg

 

 

Nog electra aansluiten maar daar wacht ik me tot laatst heb er namelijk een hekel aan en hoop nog altijd op electra vriendelijk bezoek :P en de kettingen hangen kan de lichtbak er ook in.

 

toch weer tijd voor een ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi laatste update voor dit kastje, vriendelijk electra dude kwam vandaag spontaan aanrijden dus die was zo aan het werk gezet na eerst een ontbijt jointje gedraait te hebben voor de kerel. :P

 

Maar had nog paar rooster gevonden die de ventilators zou de afdekken dus zitten erin en de electra is netje aangebracht en voor mijn doel prima in orde :)

 

med_gallery_10252_2025_317075.jpg

 

 

Wat kettingen aan het plafond

 

med_gallery_10252_2025_408722.jpg

 

 

En electra dude wat ruimte gegeven

 

med_gallery_10252_2025_909237.jpg

 

 

med_gallery_10252_2025_1016537.jpg

 

 

med_gallery_10252_2025_451631.jpg

 

 

Ook binnen in het kastje heb ik ruimte gelaten aan de electra dude

 

med_gallery_10252_2025_826846.jpg

 

 

Net zoals aan de buitenkant, de stekker oplossing is er op vraag van mij gekomen zodat ik alle kanten op kan met de timer.

 

med_gallery_10252_2025_1070450.jpg

 

 

Heel het blokje wordt door de timer geschakeld dit is max 180watt dus ik maak me daar geen zorgen over.

 

med_gallery_10252_2025_636765.jpg

 

 

Eerst run of alles netjes werkt en jahoor ik zag licht in de duisternis :smoke

 

med_gallery_10252_2025_636417.jpg

 

 

med_gallery_10252_2025_807530.jpg

 

 

De lampen zijn te schakelen in 2 groepen eentje van 2 en eentje van 3 lampen

 

med_gallery_10252_2025_463173.jpg

 

 

Zo hij is eindelijk klaar voor gebruik, laat de zomer maar los nu :smoke

 

med_gallery_10252_2025_14374.jpg

 

 

Na de zomer komt er voor mam's een kastje en eentje voor de voor de jonge dames :smoke maar nu ga ik dit vol zetten voorlopig en de rest aan de moeder alle lampen overlaten in een lange en droge zomer ;)

 

Thx 2 Electra Dude voor zijn onmisbare hulp en voor de buurman met zijn niet aflatende raad en heel erg en bedankje aan mijn vrouw omdat ze uiteindelijk toch gestopt is met kloppen :lol:

 

Zo nu tijd voor veel :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

netjes hoor, maar hou je de temperatuur laag henoeg met die twee fannetjes? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Whazzup, nee ze redden het niet, maar is ook niet echt de bedoeling om het nu te gebruiken. Dit is eenmalig als start voor buiten dat ik er nu mee ga draaien maar zelf dit is niet echt nodig, gewoon om dit ding al eens te testen tegen de tijd dat ik het wel nodig ga hebben en had deze ventilators nog liggen en wilde eens kijken hoever ze het konde trekken.Niet ver dus :)

De starters/ballasten moeten uiteindelijk ook nog uit de kist komen en dan zullen deze 12v fans het misschien net redden wat ik zelfs dan betwijfel, de buizen op zich geven ook een aardige warmte af, maar met een temperatuur in de garage waar de kist in staat van meer den 28C kan geen enkele fan het redden.

 

De ventilators worden vervangen door 220v versie's en die halen zonder teveel tegenstand 150m³/uur dit is wel voldoende om deze kist van verse lucht te voorzien en de temp erin van oktober tot april op peil te houden.De rest van het jaar word deze kist eigenlijk niet gebruikt.

 

Ik hou de zomermaanden voor een lekker buitenwietje :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatste hulp voor het kastje kwam vandaag netjes aan en werd direct op zijn plaats bevestigd :)

 

med_gallery_10252_2025_594427.jpg

 

Nu ben ik ook zeker dat de voetjes warm blijven zelfs als de temperatuur zakt.

 

Zo weer een :verrygood verdient natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg netjes

Zo moeten meer mensen bouwen

Ik heb zelf ook zoon stekken en zaden voorgroei hokje

Het mooie is als je er niets in hebt staan na de zomer dat je als je er een filtertje aan hangt ook heel erg goed in kan drogen

 

Ga zo door

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites
netjes hoor, maar hou je de temperatuur laag henoeg met die twee fannetjes? :verrygood

 

De 2 fans zijn eindelijk aangekomen, trouwens niets te vroeg want buiten dat de temp niet laag genoeg bleef kregen ze eigenlijk ook een beetje weinig verse lucht. Moest ik het kunnen laten om elke 5 min te gaan kijken dan :rofl

 

Zijn 2 monster 120mmx35mm fans van Sunon geworden, niet de beste of de stilste wel lekker goedkoop 17€/st. Ben benieuwd hoelang ze meegaan voor ze beginnen zingen :huh:

 

med_gallery_10252_2025_1421702.jpg

 

Een dimmer/fancontroller word nog in overweging gehouden omdat ze echt veel verplaatsen.

 

 

med_gallery_10252_2025_1996863.jpg

 

 

op 12V bleef dit stukje folie gewoon naar beneden hangen er kwam gewoon 1cm plaats tussen fan en folie. Dit is nu stukkie anders :whistling

 

 

med_gallery_10252_2025_282667.jpg

 

 

Aan beide kanten zit zo er eentje dus en nu heb heb ik verse lucht genoeg in m'n voorgroei hokkie, voor mam's heb ik ook al een beetje hout klaar staan dus die haar hokkie is volgende in de rij :lol:

 

Zo eerst een :bier heb ik wel verdient vind ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Complimenten !!!

 

ps. je had de tl's ook om & om kunnen schakelen. (had je ook op 2+3 uitgekomen, maar een iets grotere verdeling gehad)

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx BigButtBram, die opstelling hebben we ook geprobeert maar dan heb je geen 100% licht en nu kan je bij half gebruik gewoon alle planten aan de achterkant (3 lampen) zetten en voorkant uitlaten. Ik vond dit bruikbaarder dan het gespreide licht bij lampen om en om geschakeld. Warmte is hier trouwens niet echt een probleem hoor dit word normaal enkel in de winter gebruikt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...