Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sannie

Onder Of Bovengronds

Recommended Posts

Terwijl ik iets te hard aan het lurken ben van mn vers gerolde joint kwam de vraag in me op wat jullie nu van het volgende vraagstuk vinden:

 

Welk klimaat is nu belangrijker voor de plant:boven of ondergronds :blink: :innocent:

zo ja/nee welke dan in welke percentages(%) en waarom dan wel

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

50% boven en 50% onder

 

de grond ietsje te zuur, en je krijgt van die vreemde plantjes, en te weinig licht en ze goeien niet meer.

Iets te veel water, en je wortels gaan dood, iets te weinig en de toppen die willen maar niet groeien... in feite is het bij elkaar 120% energie die je erin moet steken, voor een goed resultaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

50/50, zonder fotosynthese geen plant en zonder glucose geen fotosynthese.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sannie,

 

En in het verlengde van je vraag?

 

Waarom meten we in het algemeen dan voornamelijk de klimatologische omstandigheden bovengronds?

En welke omstandigheden kunnen we het beste beheersen?

 

 

Zelf heb ik ook dergelijke vragen en dan met name ten aanzien van onze kweek op mapito. Na informeren voor een vochtigheidsmeter voor dit medium, ben ik op een aparaatje(van Grodan) gestuit van enkele duizenden euro's!!

 

Misschien toch maar simpel beginnen met een mapito-thermometer?

 

 

En dan moet ik de joint nog gaan roken zometeen. Dan komen vaak nog meer van die vragen naar boven.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je naar de natuur kijkt heb je veel schommelingen in de buiten temp ( van 30 graden tot nacht vorst) , maar die schommelingen heb je in de bodem dus lang niet.

 

dus ik denk dat een constante bodem temp ( tussen de 19 en 22 graden) zeer belangrijk is . als de bodem koud word doen de wortels weinig meer.

daar tegen als de omgevings temp laag is gaat de groei gewoon door.

 

dus mijn iedee is 65% bodem 35% omgevings temp ( heb ik het alleen over de temperatuur)

 

een tijdje geleden had ik 1 stek niet op de bodem verwarming staan en de rest van de stekken wel , de stek die er niet opstond liet na 1 dag de bladeren alhangen tewijl de andere stekken er mooi fris bijstonden.

 

 

gallery_8582_1173_164607.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is mij altijd al opgevallen dat planten buiten veel mooier zijn (waren :innocent: ) als binnen.Dit is het begin voor mij geweest om me eens meer te verdiepen in die bodem.

 

Bodemtemperatuur is idd een erg belangrijke schakel in de gezondheid van ons plantje.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, ik ga voor 60% in de grond, en 40 % boven de grond.

Is er onder de grond iets niet in orde zul je dat veel eerder merken dan dat het geval is boven de grond, en het effect (uitwerking)zal ook groter zijn.

Als bv je temp of de lv boven de grond niet goed is word je dat veel eerder vergeven als onder de grond.

 

Dus ja wat er onder de grond afspeeld is denk ik een stuk belangerijker dan boven de grond,ik zit neig zelfs naar 65%.

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga zelfs nog een stapje verder,ik schat de verhouding 70/30,en wel om de volgende redenen...

Jaren geleden was ik op vakantie vertrokken voor 3 weken naar Spanje,en ik had toen buiten enkele planten staan,een paar in volle grond,en een paar in metselkuipen,toen ik terugkwam hoorde ik van mijn kameraden dat het hier ook wel warm weer was geweest,bij controle bleek dat de planten in de kuip zo goed als dood waren door onderbewatering,die in volle grond stonden er droger bij,maar in vol ornaat.

De les die ik hier toen uit getrokken heb is dat 1 grote aardemassa veel stabieler van temperatuur is zowel tijdens de frissere nachten als tijdens de warme dag,na het uitgraven stelde ik tevens het volgende vast.De planten in de kuip hadden een wortelsteltsel dat vergelijkbaar was bij ronde potten,rondgeslingerd in de kuip op een diepte vanaf enkele centimeters,die in volle grond bouwen dus de penwortel recht naar beneden met zijwaartse inmense vertakkingen,voor de verankering en voedselaanvoering.

Kweek je nu in kleine potten in je hok,dan denk ik dat de verhouding veel en veel lager zal liggen,de aardetemperatuur zal wanneer de planten nog niet volgroeid zijn veel te hoog gaan oplopen,wat al de nodige stress zal veroorzaken,bovendien heeft het wortelsteltsel nooit de kans om zich ten volle te gaan ontwikkelen.

Gaan we dan grote mediums met aarde gaan vergelijken is het vast en zeker gebleken dat het ondergrondse leven hier de basis gaat vormen van het kweken,wat bovengronds gebeurt zal van een kleinere invloed zijn omdat de plant nu de ruimte heeft om zich enigsinds te kunnen gaan aanpassen aan veranderlijke invloeden.Indien het ondergronds dus optimaal gaat,dan is de plant veel stressgevoeliger gebleken bij veranderingen bovengronds.Natuurlijk is het ook belangrijk dat het bovengronds goed gaat,klimaat en fotosynthese zijn hier belangrijke eigenschappen.

Gaat het echter ondergronds fout,dan mogen de optimaalste omstandigheden bovengronds aangeboden worden,de plant zal sterven,andersom kan de plant zich nog beschermen bij foute omstandigheden indien het ondergronds prima gaat... :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk zelfs dat als alle kwekers, in een hok met potten die kacheltjes eruit gooien , en de potten op de verwarmingsplaat zetten die je medium op 20/22 graden houd.

je veel minder problemen het met voedings tekorten

 

ik denk dat veel problemen ontstaan door dat je medium snachts te veel afkoeld en het veel te lang duurd voor die weer op temp is als de lampen weer aangaan , zodat de wortels niets doen als de lampen al lang branden.

 

druk maar eens een thermometer met zon losse voeler in je medium , die de min/max temp vasthoud.

dan kan je goed zien hoe koud je medium wordt als de lampen niet branden.

 

 

Gr Zipper

Share this post


Link to post
Share on other sites

ey

 

maar als je je potten op een warmte plaat zet dan zit je weer met het bekende probleem. TEMPERETUUR bovengronds. dus dat is denk ik ook nix.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou als je het goed doet zal het met die temp bovengronds wel mee vallen...

 

De verwarmingsmat bv in een laagje met grond leggen schijnt goed te werken, en zal dan nagenoeg de temp boven de grond niet beinvloeden.

 

Hoe meer aarde hoe kleiner de temp schommelingen zullen zijn tussen de dag en nacht periode.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jap, ben ik ook helemaal mee eens, heb 6 jaar binnen gekweekt en altijd met stekken, als ze mooie witte wortels hebben bij het overplanten, zullen ze altijd, bij normale behandeling, het prima doen.

Heb je bruine, of gele, of verlepte wortels, worden de planten ook niks.

Wil er 1 een keer niet, schud hem maar eens uit de pot, 99 %, dat het daar ook mis is !

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...