Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bummer

Zelf Npk's Mengen

Recommended Posts

hey beste groeiers,

 

In deze heerlijke warme dagen wezen kanoen en een paar geschikte kweekplekjes gevonden.

Nu is het een beetje afgelegen en alleen bereikbaar per kano dus slepen met zakken aarde is geen optie.

 

Dus ik ga de aanwezige aarde (humusrijk) zelf bemesten met losse npk's van ecostyle.

 

 

(n)bloedmeel 10

(p)beenderenmeel 30

(k)vnassekali 20

 

ook voeg ik nog toe:

* compostmaker ook van ecostyle.

*kalk (eerst nog even de ph van de bodem testen)

*wat coco's om de grond wat luchtiger te krijgen (geperst= lekker compact)

*een aantal vette regenwormen.

 

 

Mijn vraag, de verhouding npk 10-30-20 hoe is dat het beste toe te passen met deze genoemde producten?

Is daar een berekening voor?

Is er een wizzkid aanwezig die daar een leuk sommetje van kan maken? :blink:

 

wat komt erin?

uit zaad 10 hollands hoop

2 ppp female

deze week onkiemt en nu lekker buiten in 't zonnetje.

 

Greetz bummer. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

npk bij mij is:

 

 

12g N^2

10g P^2 O^5

18g K^2 O

 

in jouw mengsel zie ik nog geen stikstof ( N ) zitten. je hebt wel genoeg ijzer en zouten denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk even op de dozen van ecostyle.

Staat precies op hoeveel per m2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat heb ik ook gelezen :blink: , maar men gaat er van uit dat we een moestuin hebben.

Dat loopt natuurlijk kwa npk behoeftes behoorlijk uiteen.

 

Dus voor onze plant is er een bepaalde behoefte aan deze stoffen gram per m2 en dat staat nou net even niet op het etiket. :innocent:

 

bummer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je het verschil tussen organische en anorganische meststoffen.

 

Ik neem aan van niet want anders zou je niet de fout maken om NPK(kunstmest-anorganische) op een guerillaplek te strooien.

 

Na korte tijd is dat op en moet je eigenlijk weer wat strooien.

 

Als je 5 kopjes gedroogde kippemest korrel opje plantgat doet en verder niets dan heb je de hele zomer demeest juiste dosering voor je planten.

 

Daar hoef je zelf niks aan te doen dat doet het BODEMLEVEN voor jouwplanten.

Niet meer gebruiken want anders is het gevaar van overvoeding daar.

 

Lees mijn topic over Grondverbeteren.......daar staat het nodige wel in om je op weg te hepen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. volgens mij heb je in de volle grond al bodemleven DB. De gebruikte meststoffen geven hun voeding geleidelijk af over enkele maanden, maar ik denk wel dat je gedurende het proces wel een op tijd een beetje moet bijmesten voor de bloei. Je kunt het jezelf echter een stuk makkelijker maken door een samengestelde mest te gebruiken. Cocos is goed om het vocht vast te houden, neem wel een flinke emmer mee want 1 blok cocos geeft met 5 liter water zo'n 8 liter grond. Het duurt even voor de cocos verzadigd en zacht is, dus neem je tijd er voor, probeer het thuis eerst eens uit (scheelt klooien op de plek zelf).

 

Compostmaker snap ik niet zo waarom je dat in de bodem doet. En wormen in de grond stoppen? Is dat niet net zo iets als water naar de zee dragen? Ik hoop dat je kano straks groot genoeg is om je oogst aan land te brengen :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Whazzup

Dat is juist,tijdens de bloei dan kun je juist wel "wekelijks"bijvoeding gebruiken inde vorm van NPK.

 

Zo kun je 2 vliegen in 1 klap slaan,ook de indirecte schimmelbestrijding.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, niet met de meststoffen die hij nu gebruikt hoor dame blanche. Die geven hun voedingsstoffen over enkele maanden heel geleidelijk af, dus wekelijks bijmesten heeft geen zin. Als je echter een plant 4-5 maanden in de grond zet dan moet je halverwege wel even bijmesten. Ecologisch mesten (een goede zaak) is vooruit zien :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey mensen, bedankt voor jullie reactie's

 

@Dame Blanche, de producten van ecostyle zijn 100 % organisch (staat op het pak) dus dat is toch geen kunstmest :)

 

ik neem aan als ik de juiste mengverhouding aanhou heb je een stabiele basis, dat je later fase nog moet bijmesten is geen probleem voor mij. :blink:

maar kippenmest ga ik ook even opsnorren.

 

@Whazzup, als ik een gat graaf dan stort ik wat bladafval erin en strooi wat compostmaker erover.

de compost verteerd dan sneller en de voedingstoffen komen sneller vrij.

 

De wormen heb ik al verzameld en laat ze thuis al in een bak aarde wroeten, dus een kleine moeite om ze mee te nemen. :)

 

Goeie combo hoor die kano, krijg je nog wat lichaamsbeweging ook :innocent:

En vaar met plezier een extra rondje tegen die tijd :)

 

gisteren nog wat lowriderzaden van sannie + bacto besteld dus het wordt echt leuk nu :D

 

 

Greetz Bummer

Share this post


Link to post
Share on other sites

compostmaker is voor de composthoop. Je maakt éérst compost voor je dat in de aarde verwerkt. Bladeren die verteren wordt compost, daarna kan je er wat mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

o.k. whazzup, ik begrijp dat het dan geen meerwaarde heeft om het dan door je aarde te mengen.

Dan gebruik ik het voor mijn composthoop, en in de winter gooi ik het naar binnen.. :blink:

 

Mag ik nog even vragen waar kippenmest in noord-holland tekoop is?

Ik zoek overal bij tuincentra ect. maar ze staan me met grote ogen aan te kijken....kippenmest?? :D

Iemand die iets weet doet me een groot plezier.

 

 

Greetz bummer :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Farmers house:

 

Tel. 0342 460020 - Fax 0342 461734

E-Mail: info@farmershouse.nl

Eendrachtstraat 31 - 3784 KA - Teschuur (gem. Barneveld)

 

Bellen en dan zullen ze je het wel vertellen.... :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt, ik ga even informeren bij farmershouse.

Maar toch vreemd dat het niet gewoon verkrijgbaar is.

of kakken de kippen niet meer?? :innocent:

 

De groentjes Bummer :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou de fabriek ligt hier in de buurt en daart heb ik het gehaald...pellets vol liggen daar dus die kippen zullen vast wel lekker doorschijten :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja Barneveld the heaven of de kippen.

Desnoods rij ik er heen hoor! :innocent:

 

Alles voor ons plantje toch? :blink:

 

bummer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is net als voor je sourcy bronwater naar utrecht rijden :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net een mail gehad van farmershouse:

 

[i]Geachte heer Bummer

 

Bij deze sturen wij een adres van een klant van ons;

 

Baltus-Wölcken Violen gigant

Korendijk 1

1901 NH Castricum

Tel: (0251) 65 45 77

 

Voor meer informatie kunt u het beste contact opnemen met Wim van der Welle (Farmers House) 06- 53190249

 

Met vriendelijke groet;[/i]

 

Dussss 1 adresje slechts :innocent:

 

Alles beter dan Barneveld :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier nog een soort kippemest en dit is in granulaat vorm(Kleine korrelvorm)

Agriform Organic Fertilizers--Via google kun je informeren waar het dichtsbijzijnde verkooppunt voor jou is.

Zet je het mail-adres en/of het telefoon nummer ook even in deze topic als je die krijgt?

 

Waarom dat de growshops het niet aanbieden daar kunnen meerdere redenen voor zijn:1)Deze Firma's publiceren niet in wietbladen.2)Men is bang dat er te veel voedingsproducten hun omzet zullen zien dalen

3)De prijs is te laag zodat velen denken het zal wel niks zijn,Sommigen kiezen voor vleermuizen mest wat vele malen duurder is en vele malen minder waardevol.

 

Nogmaals voor guerilla kun je met k.m.k. UITSLUITEND volstaan en vanaf aanvang bloei 1handvol NPK(kunstmest) per plant gebruiken en de rest vergeten.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nogmaals voor guerilla kun je met k.m.k. UITSLUITEND volstaan en vanaf aanvang bloei 1handvol NPK(kunstmest) per plant gebruiken en de rest vergeten.

DB

:innocent: een hand kunstmest DB? Waar is dat dan voor nodig? We kweken toch organisch met mooie natuurlijke meststoffen? is dat niet dubbelop? kippenmest én kunstmest?

Share this post


Link to post
Share on other sites
:innocent: een hand kunstmest DB? Waar is dat dan voor nodig? We kweken toch organisch met mooie natuurlijke meststoffen? is dat niet dubbelop? kippenmest én kunstmest?

 

2 in 1 Je kunt natuurlijk ook voor organische mest kiezen en dan slakkenkorrel daar bij gebruiken dan ben je ook NIET biologisch bezig.Of zout (hetzelfde)

 

Dan kies ik er voor om dat zout (Na-Cl) te vervangen door het ZOUTE NPK wat door de plant ook zeer goed als extra kan worden gebruikt in deze periode.

 

Om een geen misverstand te krijgen ik ben geen volgeling van Rudolf Steiner(antroposoof)

Ik ben gewoon voor organische meststoffen omdat het langzaam doseert en dit kies om zijn meststoffenverhouding.

 

Kunstmest heeft zijn voordeel in dit geval juist door de snelle opname(net als vloeibare meststooffen voor indoor.) en zoutvorm

 

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah, alleen tegen de slakken? Ik herinner me het nou. Maar daar hebben we tegenwoordig toch ook ecologische goedjes voor? Ik heb vorig jaar gewerkt met ercar-go en dat werkte perfect. Hier een linkje met nog een paar slakken tips: http://www.hostavereniging.nl/slakken.htm

 

Ik ben zelf tegen het gebruik van kunstmest en niet alleen vanwege de enorme aanslag die het doet op de natuur bij winning en productie. Als ik wat anders kan gebruiken dan zal ik dat zeker doen, maar dat moet iedereen voor zich weten. Natuurlijke groeistoffen ben ik helemaal voor, en de praktijk wijst ook wel uit dat organisch werken uitstekende resultaten geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wazzup

Bedankt voor deze tip ,maar wat doe je dan in de bloeiperode wanneer de organische mest niet geheel toereikend is.

Want meer organische gebruiken gaat niet want dan dreigt het gevaar van overvoeding.

Ik heb het geprobeerd maar op het eind van de bloei kreeg ik overbemestingsverschijnselen waardoor ik ook niet dezelfde guerillaplek weer durfde te gebruiken.

 

Ik deed dat altijd door in de herfst het plantgat af te dekken met een opengesnededen vuilniszak die in de hoeknen werden ingegraven.

 

Bemesting pas het 2e jaar dus in het voorjaar slechts met de riek wat los werken.

Het bodemleven komt zo nog meer en langer en vroeger tot activiteit.

 

Je noemt terecht de aanslag op het milieu bij de fabricage en nog eens weer op kleine schaal bij gebruik maar het leven bestaat meer uit het sluiten van compromissen bij gebrek aan alternatief! Dus ik ben in Verwachting.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook organische bemesting ( vooral dierlijke ) kan zorgen voor een overschot aan bepaalde mineralen ( zouten)

 

kompost( plantaardig materiaal) geeft de meest gedoseerde manier van bemesten. Dieren verteren plantaardig materiaal alvast voor zodat het een sneller opneembare meststof wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DB ik heb even gezocht naar Agriform Organic Fertilizers, maar dan kom je steeds uit op pillen die je bij

de wortelkluit doet.

 

Ik kon niets over kippenmest vinden van dit merk, eigenlijk niets in het nederlands :innocent:

 

Vandaag was ik bij m'n plaatselijke doe 't zelf zaak, daar verkochten ze een bio mengsel van koemest en kippenmest.

Kan dat ook? of moet je koeienmest zo ie zo vermijden. :blink:

 

Bummer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...