Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Z44dje

Pc-fan

Recommended Posts

hallo,

 

dit moet je doen als je op een simpele manier een PC-fan aan moet sluiten.

 

Wat heb je nodig?

 

- 1x een 12 volt adapter ( in dit geval een adapter van een switch die ik niet meer gebruikte )

- 1x een PC fan ( ik heb een PC fan uit de voeding van een PC gehaald ), deze PC fan heeft 12 volt nodig

 

 

Wat moet je doen?

 

- knip het eindstuk van de adapter eraf zodat je 2 losse draadjes hebt

- zorg dat bij zowel de adapter als de PC fan dat je 1 CM plastic van het snoer afhaalt zodat het koper “bloot” ligt

- draai daarna de goede draadjes in elkaar en doe er daarna plakband omheen zodat het blijft zitten, (beter is het als je een kroonsteentje gebruikt)

- Adapter in het stopcontact en klaar is Kees

 

gallery_9584_1774_7964.jpg

 

gallery_9584_1774_1115.jpg

 

-xx- Z.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed isolatieband is wel aan te bevelen ipv plakband: in een kweekkast gaat dat los van de vocht en warmte. Beter nog: Even solderen en aftapen met zelfvulcaniserend rubber. Alternatieven: kroonsteentje of steekstekkertjes, die je in autobekabeling ook wel gebruikt. Is tenslotte maar 12V. Met zo'n verbindingsstukje kun je de draden ook aan elkaar knijpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon kroonsteentje ertussen en dan wat ducktape erover is het ook tegen vocht bestand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Einden solderen en per ader krimpkous met lijm er overheen.

Over het geheel nog een krimpkous met lijm er overheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals hardcore maniac zegt zou ik het ook aanbevelen, maar wat ik me afvraag is of het erg is als die mA van fan en adapter niet overeenkomen. Levert dit brandgevaar op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@blauwezand: Zelfvulcaniserend rubber is een soort tape van rubber die van zichzelf niet plakt, er zit een papieren beschermfolie op. Als je hem echter oprekt terwijl je hem aanbrengt gaat het rubber wat ze noemen "vulcaniseren" zeg maar het wordt één stuk rubber. Het wordt veel in de antennetechniek gebruikt om connectors waterdicht te maken. We gebruikten het vroeger ook in dienst om HF connectoren die in weer en wind lagen netjes waterdichte te maken. Te verkrijgen bij de betere dhz zaak en bij winkels die satellietantenne installatiematerialen verkopen. Het is niet zo duur en handig in gebruik.

 

Een krimpkousje met lijm erin (niet zelf lijm er in doen, je hebt krimpkousjes die dat zelf hebben tegen het verschuiven) is helemaal fraai natuurlijk. Niet vergeten de kousje over de draden te schuiven vóór je gaat solderen.

 

@biowietje: Je adapter moet minimaal zoveel kunnen leveren als je ventilator gebruikt. Levert hij te weinig dan overbelast je je adapter, wordt deze warm en als hij niet beveiligd is geeft dat mogelijk gevaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je adapter moet minimaal zoveel kunnen leveren als je ventilator gebruikt.

 

Dat is wat ik graag wilde weten, tnx! Ik had er hier nog 1 liggen maar die levert te weinig, niet doen dus. Weet ik dat ook weer! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, ik zit zo ongeveer met het gelijkaardige;

 

Opstelling

 

1X 12volt adapter: pri 230 - 240 V ~ 50 Hz 92mA

: sec 12V gelijkspanning 0.50A 6VA

 

 

1X ventilator 12 V 0.25 A

1X ventilator 12 V 0.19 A

1X ventilator 12 V 0.14 A

 

Som ; 0.58A maar de adaptor levert maar 0.50A, Kan deze 0.08A kwaad? ( ivm brand ect ....)

 

Groetjes

Joe

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is maar 0,08A maar wel ruim 15% meer dan je adapter kan leveren. Trek je conclusies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...